2019-01-16, 09:10
Medlem
Jag har flera gånger reagerat på denne bild av maken, för jag tycker han har så extremt små pupiller, vilket iofs kan bero på att det är ljust ute, men jämför man med passbilden på fruns pupiller, så ser de verkligen jättesmå ut. Som små nålstick.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJamVg/familiemedlem-ringte-skal-ikke-ha-faatt-svar?utm_content=row-2&utm_source=vgfront
Citera
2019-01-16, 09:18
Medlem
En annan sak som jag funderat över är varför kidnapparna ska ha lämnat en lapp efter sig. De har ju i övrigt kommunicerat elektroniskt verkar det som? Lappar är riskabelt. Alltifrån handskrift (om det nu var handskrivet) till val av papper och fingeravtryck kan analyseras av polisen. Varför inte kommunicera digitalt hela vägen ?
Citera
2019-01-16, 09:38
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ser ut som ett tunt armband runt handleden tycker jag?

Ikke meg du siterer, men du må se litt lengre opp. Zoome inn. Da ser du et bredt bånd som er svakt farget rundt begge håndledd.

Dette er typisk tegn man skal se etter som helsepersonell ved mistanke om vold mot barn, blåmerker rundt begge håndledd eller armer som tegn på holding med makt.

Men i dette tilfellet tror jeg ikke man skal spekulere. Sannsynlig er det noe skitt fra lenken til hunden som hun går tur med. Helt uskyldig.
Citera
2019-01-16, 09:59
Medlem
Citat:
En annan sak som jag funderat över är varför kidnapparna ska ha lämnat en lapp efter sig. De har ju i övrigt kommunicerat elektroniskt verkar det som? Lappar är riskabelt. Alltifrån handskrift (om det nu var handskrivet) till val av papper och fingeravtryck kan analyseras av polisen. Varför inte kommunicera digitalt hela vägen ?

En orsak skulle kunna vara att de vill undvika alla former av elektronisk kommunikation som kan spåras. Men de måste ju ändå meddela TH vilken Monero-adress som skall användas för fortsatt krypterad kommunikation. Via Monero går det också bara att skicka korta textmeddelanden. Ett mail skulle vara mycket lättare att kunna spåra.

Brevet var inte handskrivet utan utskrivet på en skrivare.
Citera
2019-01-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Nabo så bil som tok snarvei over gressplen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/21ayeB/hagens-nabo-saa-bil-ta-mystisk-snarvei?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Dette er ytterst interessant.
Men Politiet har visst rotet det til alldeles. Sitat fra linken:
"Politiet: Meget interessant
– Sånn umiddelbart vil jeg si at observasjonen er meget interessant. Det vil jeg absolutt si. Jeg vil oppfordre sterkt til å levere det og ta kontakt med tipsmottaket vårt, sier politiinspektør Tommy Brøske på spørsmål om observasjonen til naboen.

Men naboen meldte allerede ifra til politiet onsdag i forrige uke, timer etter at saken ble kjent.

– Jeg gikk til politiet som var utplassert rett ved her hvor jeg bor. Jeg ble tatt med inn i bussen deres. Alt ble notert og det ble gjort lydopptak. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle inn igjen, når tipsene har blitt gjennomgått, og at jeg skulle bli kontaktet når tipset mitt var renskrevet med tanke på gjennomlesning. Det virker som om det tar tid, sier han."

Polisen går inte ut med vilka vittnesmål som kommer in för att inte påverka eventuellt andra vittnen som sett något.
Lite dåligt omdöme när tidningarna publicerar så detaljerade uppgifter om vad det skulle vara för typ av bil t ex. Kan ju förstöra andra vittnens utsagor i en ev. rättegång i framtiden.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-01-16 kl. 10:27.
Citera
2019-01-16, 11:10
Medlem
Citat:
Om jag förstår din norska rätt, så planerar polisen sök i sjön och i Hagens sommarstugor? I såfall misstänker väl polisen någon form av familjär inblandning,för inte är väl kidnappare så idiotiska att de dödar offret och dumpar henne i sjön bakom hennes bostad (det finns ju massor av andra sjöar att välja på) eller håller henne fången i hennes eget semesterhus?

Kvitefjell er mer vintersted, stugor, leiligheter og hotell ved alpintanlegg. Deres son arbeider der som konsulent. Han er utdannet skodespiller ved NISS men inte medvirket i så mycke.
Citera
2019-01-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Polisen går inte ut med vilka vittnesmål som kommer in för att inte påverka eventuellt andra vittnen som sett något.
Lite dåligt omdöme när tidningarna publicerar så detaljerade uppgifter om vad det skulle vara för typ av bil t ex. Kan ju förstöra andra vittnens utsagor i en ev. rättegång i framtiden.

B-gjengen bruker tyske biler, mest BMW. Vitnet antar BMW eller VW. (A-gjengen har som oftest Mercedes og Tveita gjengen Audi.)

B-Gjengen oppsto på midten av 1990-tallet og besto av hovedsakelig norsk-pakistanere fra Furuset og Romerike. Flere av de har muligens vokst opp i samme nabolag som Hagen-familien, og gått på samme skole som barna. De har kontakter til NOKAS ranerne, Young Bloods og ulike kriminelle grupperinger utenfor Norge, bla. bander i Øst-Europa.

De styrer mye narkotika omsetting østlandet i Norge, og hvitvasker bla gjennom byggvirksomhet.
Senast redigerad av eeqaz 2019-01-16 kl. 12:22.
Citera
2019-01-16, 12:24
Medlem
Citat:
Om jag förstår din norska rätt, så planerar polisen sök i sjön och i Hagens sommarstugor? I såfall misstänker väl polisen någon form av familjär inblandning,för inte är väl kidnappare så idiotiska att de dödar offret och dumpar henne i sjön bakom hennes bostad (det finns ju massor av andra sjöar att välja på) eller håller henne fången i hennes eget semesterhus?
Nja säg inte de, finns rätt många fall där offer hittars i närheten av sin egna bostad så kan mycket väl vara så även här. De där med familjär inblandning e nog inte helt osannolikt heller.
Citera
2019-01-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Nja säg inte de, finns rätt många fall där offer hittars i närheten av sin egna bostad så kan mycket väl vara så även här. De där med familjär inblandning e nog inte helt osannolikt heller.

Ok, det skulle vara intressant med lite mer statistik kring dylika kidnappningar (var tusan är Leif GW Persson när man behöver honom?) genomsnittlig ålder på offer, var de återfinns, gärningsmannaprofiler osv för att kunna göra någon form av analys som vilar på Occhams rakkniv. I nuläget vet jag inte vad som är osannolikt och sannolikt just för att fallet känns så unikt.
Citera
2019-01-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En orsak skulle kunna vara att de vill undvika alla former av elektronisk kommunikation som kan spåras. Men de måste ju ändå meddela TH vilken Monero-adress som skall användas för fortsatt krypterad kommunikation. Via Monero går det också bara att skicka korta textmeddelanden. Ett mail skulle vara mycket lättare att kunna spåra.

Brevet var inte handskrivet utan utskrivet på en skrivare.

Jag antar att Moneros textmeddelanden är jämförbara med textfältet vid en banköverföring och då fförstår jag tankegången, är det endast så man kommunicerat verkar "informationslappen" rimlig, samt att ju maken förmodligen inte ens visste vad Monero var för något.
Senast redigerad av Florman 2019-01-16 kl. 12:49.
Citera
2019-01-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ok, det skulle vara intressant med lite mer statistik kring dylika kidnappningar (var tusan är Leif GW Persson när man behöver honom?) genomsnittlig ålder på offer, var de återfinns, gärningsmannaprofiler osv för att kunna göra någon form av analys som vilar på Occhams rakkniv. I nuläget vet jag inte vad som är osannolikt och sannolikt just för att fallet känns så unikt.
Unikt i norsk sammeheng men internasjonalt er det jo bare å søke etter tiger kidnapping. Finnes bla et magasin som har månedlig statistikk på ulike kidnappinger over hele verden.
Citera
2019-01-16, 13:12
Medlem
FBI bistår i etterforskningen av Fjellhamar-saken

https://www.nrk.no/norge/fbi-bistar-i-etterforskningen-av-fjellhamar-saken-1.14384724
Senast redigerad av Sugar-Daddy 2019-01-16 kl. 13:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in