2019-01-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
För att häktas på skälig misstanke krävs mer än misstankar. Misstankar kan vem som helst ha. Det krävs bevisning för att kunna häktas.

Ja, och det måste vara mer troligt att en person är skyldig än oskyldig.
Citera
2019-01-16, 02:38
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Pudelns kärna som med rätta vållar stort förtret .
Hur svårt är det att förstå att om hade SD slutat med det vikigaste i sitt liv (slutat ta bilder på sina barn, slutat geocatchat etc) som det högröstade drevet så gärna vill så hade samma systrar tagit det som bekräftelse på att han var skyldig. Så förhåller det sig.

Det är ingen som har sagt att han ska sluta ta
bilder på sina barn eller sluta geocacha.

Det som är smaklöst är hur han njuter av
all uppmärksamhet och exponerar sina barn
på sin geocachlogg.

Att han demonstrativt visar hur han sorglöst lever vidare
som om ingenting har hänt, utan någon respekt för
LW och hennes anhöriga.

Du tycks ha samma problem med sociala koder
som SD har eftersom du inte kan förstå det.
Citera
2019-01-16, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
För att häktas på skälig misstanke krävs mer än misstankar. Misstankar kan vem som helst ha. Det krävs bevisning för att kunna häktas.

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ja, och det måste vara mer troligt att en person är skyldig än oskyldig.

En veckas utredningshäktning brukar domstolarna vara generösa med,
efter den veckan krävs det lite mer, vilket åklagaren fick erfara, två gånger dessutom.
Citera
2019-01-16, 08:59
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
efter den veckan krävs det lite mer, vilket åklagaren fick erfara, två gånger dessutom.

Blir det en andra häktning, så lär åklagaren ha på fötterna och kunna väcka åtal. Någon slags rapport lär TR få den 22 januari då åklagaren utöver rapporten kanske begär åtalshäktning. Det visar sig.
Citera
2019-01-16, 09:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Jo jag tror att MGM kunnat utfört mordet. Utan att fördjupa oss dom scenarion som hos en vanlig, alldaglig människa väcker en mördare till liv så tror jag att det i en del av deltagarna i tråden inklusive mig under "rätt" omständigheter kunnat mörda.

Men det var inte det saken gällde. Trots upprepningar så förstår du inte att min starka indignation över nedgörandet av HD och SD inte har ett skvatt att göra med om han/hon/dom är skyldig till mordet på Wesström eller ej?

Nu var mitt inlägg inte ett svar till dig, det var till Honan.

Alla människor är inte kapabla till ett mord som LW har utsatts för.
LWs mord handlar långt ifrån "rätt" omständigheter.

Skulden för att mordet skett ligger inte i att LW vill leva det liv hon vill leva, att hon vill resa på en resa till Norge med vem hon vill eller vill lämna ett förhållande. Den synen har inte vanliga människor.

Skulden ligger inte hos den mördade."Rätt" omständighet? Det är endast mördaren som tycker att det är rätt omständighet.

Alla människor kan inte mörda under de omständigheter som LW mördats under. För det krävs det en speciell personlighet.

Man vill gärna tro att en sådan människa ser ut som något identifierbart. En udda existens. En person som beter sig avvikande, som gör det begripligt.

Och jag tror absolut att alla förstår att en person som ännu inte är dömd och kanske är oskyldig till mordet tar skada av spekulationerna och skriverierna här.

Skillnaden mellan oss ligger nog i att jag inte bara ser mgm som skäligen misstänkt, utan den som förmodligen är den skyldige. För de flesta innebär det stor skillnad att tala illa om en oskyldig och en skyldig till mordet.

Hur är det med "nergörandet" av LW? Du har skrivit saker om henne som du inte har belägg för. Vet du verkligen hur hon har levt sitt liv? Vet du med vem hon har haft intimt förhållande med? Vet du att hon har haft flera förhållanden samtidigt? Det verkar vara helt ok för dig att påstå både det ena och andra om henne som du inte vet ett dugg om mer än det som stått i tråden. Du skriver ofta i ordalag som att det är fakta. Då är det ok?

Detta är ett anonymt forum, där alla har rätt att uttrycka sina spekulationer så länge det inte bryter mot reglerna.

Det betyder inte att man kan försöka skriva på ett någorlunda respektfullt sätt både mot de som det spekuleras om och till den man svarar i tråden.
Citera
2019-01-16, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Blir det en andra häktning, så lär åklagaren ha på fötterna och kunna väcka åtal. Någon slags rapport lär TR få den 22 januari då åklagaren utöver rapporten kanske begär åtalshäktning. Det visar sig.

Jo, det blir ju intressant.
I och med att dom inte har plockat in honom redan så tror jag att det lutar åt
andra hållet i stället, men osvuret är bäst, vi får se vad dom kommer fram till.
Citera
2019-01-16, 10:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nu är jag så dåligt insatt i hela den juridiska processen, men är det inte så att ÅK ska åtala när hon anser att utredningen är tillräcklig för åtal?

Hon ska alltså inte behöva vänta till den 22/1 för att begära en häktning när hon anser sannolika skäl uppnåtts men inte heller fortsätta utredningen om det står och stampar? Då får man ta ställning till om mgm fortsatt ska vara skäligen misstänkt eller om han ska bli avskriven. Avskriven som misstänkt ska mgm bli så snart det står klart att bevisen inte räcker för misstanken eller om annat pekar på att han är oskyldig ( tex att annan person visat sig vara den skyldige).

Så att detta behöver man inte vänta till ett visst datum för att göra, utan det kan ske när som helst?

Den 22/1 är det en slags avstämning mellan tingsrätten och ÅK som ska redovisa om förundersökningen fortgår och när hon tror att den kommer att avslutas.

Som jag minns det.
Citera
2019-01-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag så dåligt insatt i hela den juridiska processen, men är det inte så att ÅK ska åtala när hon anser att utredningen är tillräcklig för åtal?

Hon ska alltså inte behöva vänta till den 22/1 för att begära en häktning när hon anser sannolika skäl uppnåtts men inte heller fortsätta utredningen om det står och stampar? Då får man ta ställning till om mgm fortsatt ska vara skäligen misstänkt eller om han ska bli avskriven. Avskriven som misstänkt ska mgm bli så snart det står klart att bevisen inte räcker för misstanken eller om annat pekar på att han är oskyldig ( tex att annan person visat sig vara den skyldige).

Så att detta behöver man inte vänta till ett visst datum för att göra, utan det kan ske när som helst?

Den 22/1 är det en slags avstämning mellan tingsrätten och ÅK som ska redovisa om förundersökningen fortgår och när hon tror att den kommer att avslutas.

Som jag minns det.

Det är bara att ta in honom och anhålla honom precis som dom
gjorde både första och andra gången.
Citera
2019-01-16, 12:57
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Det stämmer. Så är det.
Citera
2019-01-16, 15:07
Medlem
Honan6s avatar
Är det någon geochachare kvar i tråden och som har koll på vem/vilka som hade skickat upp en drönare för att övervaka Dala Höstevent 2018 där SD dök upp oanmäld den 21/9? Var det en eventdeltagare som hade drönaren med sig eller kan det ha varit span?

Senast redigerad av Honan6 2019-01-16 kl. 15:28. Anledning: Tillägg
Citera
2019-01-16, 15:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Är det någon geochachare kvar i tråden och som har koll på vem/vilka som hade skickat upp en drönare för att övervaka Dala Höstevent 2018 där SD dök upp oanmäld den 21/9? Var det en eventdeltagare som hade drönaren med sig eller kan det ha varit span?

Från BeholderXs logg:
"Dök även upp ett till element som jag hade trott att jag skulle behöva ta itu med längre fram först men det gick bra att bortse ifrån med så goda vänner."

Undrar vem det kan ha varit
Citera
2019-01-16, 16:14
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Från BeholderXs logg:
"Dök även upp ett till element som jag hade trott att jag skulle behöva ta itu med längre fram först men det gick bra att bortse ifrån med så goda vänner."

Undrar vem det kan ha varit

Ingen av de andra cacharna tycks nämna SD:s närvaro i sina loggar. Det kanske var honom JH menade var ett element han ville bortse från?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in