2019-01-11, 15:31
  #19633
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Två chefredaktörer sparkas från Sörmlands Media.

Citat:
Ursprungligen postat av Marie Hillblom
Eftersom nya ägaren nu sätter en organisation där min roll inte längre finns kvar blir detta den naturliga följden. Det accepterar jag.

https://www.journalisten.se/nyheter/tva-chefredaktorer-far-ga-fran-sormlands-media
Citera
2019-01-11, 15:36
  #19634
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Helena Giertta verkar vara en av de få journalister i Sverige som ser positivt på branschens framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av Helena Giertta
Universallösningen papper, kan inte ersättas av universallösningen digitalt. Så man satsar på webben, eventen, tidningen, kurserna. Dubbelläsningen är minimal och tidningen kan därför använda sitt material på mängder av olika sätt.

Nyckeln är att ta betalt för innehållet där det konsumeras och där är betalningsviljan i dag långt mycket högre än för bara några år sedan. Minns ni när Piratpartiet ville att allt material på nätet skulle vara gratis? När det fanns flera starka opinionsbildare som argumenterade för att man aldrig skulle kunna eller borde ta betalt för digitalt innehåll? Så fel de hade. Många medieföretag lyckas alldeles utmärkt med att ta betalt för sitt innehåll oavsett hur det distribueras.

Året går mot sitt slut. Efter en fridfull jul ska vi önska vad som ska hända under 2019. Det finns tecken på att mediebranschen verkligen håller på att återhämta sig. GP och HD/Sydsvenskan nyanställer, bara en sådan sak. DN och SvD fortsätter att få fler digitala prenumeranter. Mediekoncernerna konsolideras och samlar sig för att stärka verksamheten.

https://www.journalisten.se/ledare/en-ny-era-ar-har
Citera
2019-01-11, 15:57
  #19635
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Helena Giertta verkar vara en av de få journalister i Sverige som ser positivt på branschens framtid.

Ja. Det rör sig troligen om förnekelse, som är ett av de främsta stadierna i sorgearbetet.

Citat:
Ursprungligen postat av Helena Giertta
Universallösningen papper, kan inte ersättas av universallösningen digitalt.

Eeeeeh... jo! Har tanten aldrig sett en surfplatta? Eller en smart mobiltelefon? Vilka aspekter av "lösningen papper" är det som jag inte skulle kunna ersätta eller emulera genom att bläddra igenom en tidning eller en bok på min mobil? Snacka om att vara totalt verklighetsfrånvänd.

Citat:
Så man satsar på webben, eventen, tidningen, kurserna.

Que? "Kurserna"? Vad fan har kurser med utdöende printmedia att göra? Finns det någon aspekt av att hugga ner en massa träd och trycka upp en tidning som har nånting att göra med kurser av något slag? Har jag missat någonting?? Med min mobil kan jag gå hur många kurser som helst när jag helst har lust med det. Gammelmedia har platt intet med utbildningar av detta slag att göra. Och "eventen"?? Vad ska det ens betyda? När var den senaste gången ni såg gammelmedia ta upp plats på t.ex. en industrimässa eller nån form av konferens?

Citat:
Dubbelläsningen är minimal och tidningen kan därför använda sitt material på mängder av olika sätt.

Hade ni inte världens högsta s.k. "räckvidd"? Hur skulle ni ens kunna ha det om tidningen nu inte läses av fler än en person? Eller menar ni att folk bara läser en tidning om dagen? Detta är i såna fall så vrickat att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag läser ca. 7-8 olika tidningar varje dag, och får även mina nyheter från olika aggregeringssajter. Hela detta yttrande låter som att det är skrivet av nån i en madrasserad cell.

Citat:
Nyckeln är att ta betalt för innehållet där det konsumeras och där är betalningsviljan i dag långt mycket högre än för bara några år sedan.

Varför skulle jag vilja betala för att läsa nyheter? Samtliga sajter jag besöker är gratis. Både SR och SVT finansieras t.ex. av min skattsedel, så det är nog jävlarimig bäst att jag inte behöver pröjsa för att läsa nånting där! Att låsa in material bakom betalvägg är ett recept på misslyckande, eftersom ingen vill pröjsa för det. Folk har lärt sig att nyheter på nätet ska vara gratis, och så länge det ens finns gratisalternativ kommer ingen att vilja pröjsa för att läsa en massa MSM-goja i vilket fall som helst.

Citat:
Minns ni när Piratpartiet ville att allt material på nätet skulle vara gratis? När det fanns flera starka opinionsbildare som argumenterade för att man aldrig skulle kunna eller borde ta betalt för digitalt innehåll? Så fel de hade. Många medieföretag lyckas alldeles utmärkt med att ta betalt för sitt innehåll oavsett hur det distribueras.

Verkligen? För i såna fall så är ju hela den här tråden totalt felaktig! Jag skulle snarare säga att inläggen och trådutveckligen snarare pekar på att media INTE lyckades ta betalt för sitt innehåll! Det är som att Giertta inte har hängt med i utvecklingen alls de senaste 6-7 åren. Media blöder pengar som en stucken gris, och tidningarna får lägga ner redaktion efter redaktion och sparka i stort sett all personal.

Citat:
Året går mot sitt slut. Efter en fridfull jul ska vi önska vad som ska hända under 2019. Det finns tecken på att mediebranschen verkligen håller på att återhämta sig.

Lilla Gierttat: Läs igenom den här tråden! Media är döende, och Bonnierkoncernen hänger på fallrepet. När till och med Bonniers är på väg ner så är det riktigt, riktigt illa för dig och dina gelikar. Ditt fridfulla önsketänkande rubbar på intet sätt alls detta faktum. Verkligheten finns kvar oavsett om du väljer att stänga dina ögon eller inte.

Citat:
GP och HD/Sydsvenskan nyanställer, bara en sådan sak. DN och SvD fortsätter att få fler digitala prenumeranter. Mediekoncernerna konsolideras och samlar sig för att stärka verksamheten.

Som sagt: förnekelse.
Citera
2019-01-12, 23:46
  #19636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0
Ja. Det rör sig troligen om förnekelse, som är ett av de främsta stadierna i sorgearbetet.



Eeeeeh... jo! Har tanten aldrig sett en surfplatta? Eller en smart mobiltelefon? Vilka aspekter av "lösningen papper" är det som jag inte skulle kunna ersätta eller emulera genom att bläddra igenom en tidning eller en bok på min mobil? Snacka om att vara totalt verklighetsfrånvänd.



Que? "Kurserna"? Vad fan har kurser med utdöende printmedia att göra? Finns det någon aspekt av att hugga ner en massa träd och trycka upp en tidning som har nånting att göra med kurser av något slag? Har jag missat någonting?? Med min mobil kan jag gå hur många kurser som helst när jag helst har lust med det. Gammelmedia har platt intet med utbildningar av detta slag att göra. Och "eventen"?? Vad ska det ens betyda? När var den senaste gången ni såg gammelmedia ta upp plats på t.ex. en industrimässa eller nån form av konferens?



Hade ni inte världens högsta s.k. "räckvidd"? Hur skulle ni ens kunna ha det om tidningen nu inte läses av fler än en person? Eller menar ni att folk bara läser en tidning om dagen? Detta är i såna fall så vrickat att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag läser ca. 7-8 olika tidningar varje dag, och får även mina nyheter från olika aggregeringssajter. Hela detta yttrande låter som att det är skrivet av nån i en madrasserad cell.



Varför skulle jag vilja betala för att läsa nyheter? Samtliga sajter jag besöker är gratis. Både SR och SVT finansieras t.ex. av min skattsedel, så det är nog jävlarimig bäst att jag inte behöver pröjsa för att läsa nånting där! Att låsa in material bakom betalvägg är ett recept på misslyckande, eftersom ingen vill pröjsa för det. Folk har lärt sig att nyheter på nätet ska vara gratis, och så länge det ens finns gratisalternativ kommer ingen att vilja pröjsa för att läsa en massa MSM-goja i vilket fall som helst.



Verkligen? För i såna fall så är ju hela den här tråden totalt felaktig! Jag skulle snarare säga att inläggen och trådutveckligen snarare pekar på att media INTE lyckades ta betalt för sitt innehåll! Det är som att Giertta inte har hängt med i utvecklingen alls de senaste 6-7 åren. Media blöder pengar som en stucken gris, och tidningarna får lägga ner redaktion efter redaktion och sparka i stort sett all personal.



Lilla Gierttat: Läs igenom den här tråden! Media är döende, och Bonnierkoncernen hänger på fallrepet. När till och med Bonniers är på väg ner så är det riktigt, riktigt illa för dig och dina gelikar. Ditt fridfulla önsketänkande rubbar på intet sätt alls detta faktum. Verkligheten finns kvar oavsett om du väljer att stänga dina ögon eller inte.



Som sagt: förnekelse.

Medierna lär klara sig. Däremot lär mängder av journalister att få sparken.
Citera
2019-01-13, 09:02
  #19637
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Journalistpacket måste ner på knä!
När inte ens SvD kan låta bli att skriva snyftande om asyl, kriminella och bidragstorskar inser man hur infiltrerat det är.
Nej media behöver läras vad man ska skriva, dvs minst hälften mot invandring eller åtminstone inte för. Exv.
Citera
2019-01-14, 23:33
  #19638
Medlem
https://www.journalisten.se/nyheter/vi-fick-reda-pa-sparpaketet-i-radio

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=7130094

Citat:
”Vi fick reda på sparpaketet i radio”

Journalistklubben på Södermanlands Nyheter kritiserar Sörmlands Medias vd Jenny Hoflund Bergvall efter att hon berättat om en nedbemanning i P4 utan att prata med facket.

I fredags berättade Sörmlands Medias nytillträdda vd Jenny Hoflund Bergvall i en intervju i P4 Sörmland att förhandlingen kommer att leda till att det blir färre anställda på Sörmlands Media. Den informationen hade journalistklubben på Södermanlands Nyheter inte fått.
– Vi fick reda på sparpaketet i radio. Det gör mig bekymrad att hon går ut i radio och säger det men inte informerar oss. Hon åsidosätter förhandlingsordningen, säger Tommy Kägo, ordförande i journalistklubben på Södermanlands Nyheter.

Verkar som att de är på g att "omorganisera" en hel del, dvs rationalisera bort en del gammalt fläsk på redaktionerna i Sörmlands Media... avslutningen i radioreportaget är nya vdn:s ord: "Det kommer inte bli fler, det blir färre".

Kan bli kul att se fram emot.
__________________
Senast redigerad av flashbackdasen 2019-01-14 kl. 23:37.
Citera
2019-01-15, 09:58
  #19639
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Journalistpacket måste ner på knä!
När inte ens SvD kan låta bli att skriva snyftande om asyl, kriminella och bidragstorskar inser man hur infiltrerat det är.
Nej media behöver läras vad man ska skriva, dvs minst hälften mot invandring eller åtminstone inte för. Exv.

Du verkar ha missuppfattat en hel del.... Den enda media man kan kräva en viss objektivitet av är SVT och SR. Eftersom de, numera, är skattefinansierade. Men SvD är en privat aktör som får vinkla precis hur de vill. Detta gäller så gott som alla övrig media. Finns inga krav på objektivitet och saklighet på Aftonbladet, Expressen, DN o.s.v.

Men de flesta kommersiella aktörer försöker i alla fall följa en del pressetiska regler (som inte är obligatoriska på något sätt), som tex att inte nämna brottslingar vid namn inne de blivit dömda, att inte ta upp etnicitet eller sexualitet om det inte har betydande relevans för brottet m.m. Men SvD får skriva precis vad de vill och ditt enda sätt att protestera är att sluta läsa SvD.
Citera
2019-01-15, 12:21
  #19640
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Du verkar ha missuppfattat en hel del.... Den enda media man kan kräva en viss objektivitet av är SVT och SR. Eftersom de, numera, är skattefinansierade. Men SvD är en privat aktör som får vinkla precis hur de vill. Detta gäller så gott som alla övrig media. Finns inga krav på objektivitet och saklighet på Aftonbladet, Expressen, DN o.s.v.

Men de flesta kommersiella aktörer försöker i alla fall följa en del pressetiska regler (som inte är obligatoriska på något sätt), som tex att inte nämna brottslingar vid namn inne de blivit dömda, att inte ta upp etnicitet eller sexualitet om det inte har betydande relevans för brottet m.m. Men SvD får skriva precis vad de vill och ditt enda sätt att protestera är att sluta läsa SvD.

Folk väljer vad de vill läsa (och betala för) och man får nog utgå från att snyftartiklarna på SvD:s kultursidor minskar i genomslagskraft. Annars hade det märkts i debatten och i arbetsplatsernas fikarum.

Beror minskningen inte på innehållet, vad skulle den då bero på?
Citera
2019-01-15, 18:22
  #19641
Medlem
Skojtens avatar
Såg ett tomt tidningsställ och en skylt som sade att från 1 Januari säljs det inga morgon/kvällstidningar på grund av dålig försäljning på min närmaste Pressbyrån. Blev så glad att jag firade med en vaniljbulle!
Citera
2019-01-15, 20:51
  #19642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojten
Såg ett tomt tidningsställ och en skylt som sade att från 1 Januari säljs det inga morgon/kvällstidningar på grund av dålig försäljning på min närmaste Pressbyrån. Blev så glad att jag firade med en vaniljbulle!

Fantastiskt!

Har inte stött på detta själv ännu men fan vad skönt. Detta innebär att slutet för kvällstidningen kommer redan i år! (Om trenden sprider sig snabbt dvs).

Nu ska jag avnjuta ett glas gott vin och tänka på värdelösa journalisthjon som kommer få en reality check 2019.
Citera
2019-01-15, 21:01
  #19643
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skojten
Såg ett tomt tidningsställ och en skylt som sade att från 1 Januari säljs det inga morgon/kvällstidningar på grund av dålig försäljning på min närmaste Pressbyrån. Blev så glad att jag firade med en vaniljbulle!

Underbart!! Fan vad najs att bli av med både alla nedlåtande löpsedlar OCH alla svenskfientliga jävla förstasidesrubriker som brukar håna en när man står i kassakön!!

Glöm inte bort att skicka en bulle till Helena Giertta också, hon är ju optimistisk inför framtiden!
Citera
2019-01-15, 21:53
  #19644
Medlem
Imnshos avatar
Mycket bra också att kvällsblaskorna på nätet lägger allt fler artiklar bakom betalvägg. Harakiri är ju en skön japansk konst att ta sig själv av daga.

Konstigt att man verkar köra gratis ett tag, sedan lägga det bakom lås och bom, och sedan kanske låsa upp igen. Antar att de gör en kalkyl löpande på hur man kan få bra med klick vs betalväggsintäkter.

I morse tyckte jag det var nytt rekord för antal betalvägg hos Aftonslasket, men nu ikväll är det fler öppna ordbajserier. Vi får se hur utvecklingen blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in