Citat:
Ursprungligen postat av
Hatt-Kaninen
Helena Giertta verkar vara en av de få journalister i Sverige som ser positivt på branschens framtid.
Ja. Det rör sig troligen om
förnekelse, som är ett av de främsta stadierna i sorgearbetet.
Citat:
Ursprungligen postat av Helena Giertta
Universallösningen papper, kan inte ersättas av universallösningen digitalt.
Eeeeeh... jo! Har tanten aldrig sett en surfplatta? Eller en smart mobiltelefon? Vilka aspekter av "lösningen papper" är det som jag inte skulle kunna ersätta eller emulera genom att bläddra igenom en tidning eller en bok på min mobil? Snacka om att vara totalt verklighetsfrånvänd.
Citat:
Så man satsar på webben, eventen, tidningen, kurserna.
Que? "Kurserna"? Vad fan har kurser med utdöende printmedia att göra? Finns det någon aspekt av att hugga ner en massa träd och trycka upp en tidning som har nånting att göra med kurser av något slag? Har jag missat någonting?? Med min mobil kan jag gå
hur många kurser som helst när
jag helst har lust med det. Gammelmedia har platt intet med utbildningar av detta slag att göra. Och "eventen"?? Vad ska det ens betyda? När var den senaste gången ni såg gammelmedia ta upp plats på t.ex. en industrimässa eller nån form av konferens?
Citat:
Dubbelläsningen är minimal och tidningen kan därför använda sitt material på mängder av olika sätt.
Hade ni inte världens högsta s.k. "räckvidd"? Hur skulle ni ens kunna ha det om tidningen nu inte läses av fler än en person? Eller menar ni att folk bara läser
en tidning om dagen? Detta är i såna fall så vrickat att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag läser ca. 7-8 olika tidningar varje dag, och får även mina nyheter från olika aggregeringssajter. Hela detta yttrande låter som att det är skrivet av nån i en madrasserad cell.
Citat:
Nyckeln är att ta betalt för innehållet där det konsumeras och där är betalningsviljan i dag långt mycket högre än för bara några år sedan.
Varför skulle jag vilja
betala för att läsa nyheter? Samtliga sajter jag besöker är gratis. Både SR och SVT finansieras t.ex. av min skattsedel, så det är nog jävlarimig
bäst att jag inte behöver pröjsa för att läsa nånting där! Att låsa in material bakom betalvägg är ett recept på misslyckande, eftersom ingen vill pröjsa för det. Folk har lärt sig att nyheter på nätet ska vara gratis, och så länge det ens finns gratisalternativ kommer ingen att vilja pröjsa för att läsa en massa MSM-goja i vilket fall som helst.
Citat:
Minns ni när Piratpartiet ville att allt material på nätet skulle vara gratis? När det fanns flera starka opinionsbildare som argumenterade för att man aldrig skulle kunna eller borde ta betalt för digitalt innehåll? Så fel de hade. Många medieföretag lyckas alldeles utmärkt med att ta betalt för sitt innehåll oavsett hur det distribueras.
Verkligen? För i såna fall så är ju hela den här tråden totalt felaktig! Jag skulle snarare säga att inläggen och trådutveckligen snarare pekar på att media
INTE lyckades ta betalt för sitt innehåll! Det är som att Giertta inte har hängt med i utvecklingen alls de senaste 6-7 åren. Media blöder pengar som en stucken gris, och tidningarna får lägga ner redaktion efter redaktion och sparka i stort sett all personal.
Citat:
Året går mot sitt slut. Efter en fridfull jul ska vi önska vad som ska hända under 2019. Det finns tecken på att mediebranschen verkligen håller på att återhämta sig.
Lilla Gierttat:
Läs igenom den här tråden! Media är döende, och Bonnierkoncernen hänger på fallrepet. När till och med
Bonniers är på väg ner så är det riktigt, riktigt illa för dig och dina gelikar. Ditt fridfulla önsketänkande rubbar på intet sätt alls detta faktum. Verkligheten finns kvar oavsett om du väljer att stänga dina ögon eller inte.
Citat:
GP och HD/Sydsvenskan nyanställer, bara en sådan sak. DN och SvD fortsätter att få fler digitala prenumeranter. Mediekoncernerna konsolideras och samlar sig för att stärka verksamheten.
Som sagt:
förnekelse.