Citat:
1. Finns alltför många tvivelaktigheter i testamentets utformning och innehåll som väcker frågor, bl a fokuseringen på O´s intressen och inte minst det påtagliga och genomgående slarvet. Varför var det så viktigt att täcka samtlig text i testamentet? (utgår ifrån att O har hanterat alltihopa). 1. Testamentet är viktigt(ast), men med H:s kapade underskrift finns tvivel (starka skulle jag vilja mena) att hon inte sett texten. Dessutom är testamentet enbart till O:s fördel.
2. Förklaringsbrevets underskrifter har ansetts oviktigt av polisen
3. Digitala fynd stärker det som står i förklaringsbrevet men kan vara skapade av vem som helst
4. H hittas strypt
2. Förklaringsbrevets underskrifter har ansetts oviktigt av polisen
3. Digitala fynd stärker det som står i förklaringsbrevet men kan vara skapade av vem som helst
4. H hittas strypt
2. Ja, pga avsaknad av vittnen?
3. Utan tillgång till handskrift så torde de digitala fynden vara relativt vaga som bevis och kunna ifrågasättas. OH kan ha haft tillgång till hennes lösenord: - om något oförutsett inträffar; vi litar väl ändå på varandra älskling?
4. Mordet på hustrun borde i sig väcka frågeställningen om en enda persons planering från början till slut.
Citat:
Exakt; eftersom misstankegraden kan variera och åtal aldrig kommer att kunna väckas, så är det oklart hur en domstol hade dömt.
Jag förstår att polisen säger att båda skulle blivit misstänkta men skulle en åklagare väckt åtal för båda?
Citat:
För att kunna lämna jordelivet som martyr och med flaggan i topp prestationsmässigt; den gode och självuppoffrande fadern som gjorde allt och lite till för sina döttrar men till sist inte kunde stå ut med att se dem lida. Och hustrun kände likadant; de var överens. Han kan ha preparerat kollegorna med lögner om ett canceråterfall för HB med dålig prognos; inget fanns att göra, tiden var utmätt och hon var djupt deprimerad. Att flickorna förvärrades för varje dag och att han nu dignade under ansvar i hemmet, så pass att han knappt kunde hålla näsan ovanför vattenytan. De kvinnliga kollegorna kan ha blivit särskilt berörda, ömmat för honom och beundrat hans kärlek till familjen.
Jag frågar mig alltid varför det var så viktigt att dela skulden med flickornas mamma när man ändå skall dö och döda henne?
Oavsett vilka historier han kan ha matat dem med så var det tillräckligt för ett hyllande redan från första dagen, trots att samtliga var införstådda med att flickorna hade mördats. Vad trodde de; att det handlade om palliativ vård i livets slutskede i hemmiljö och att de hade blivit serverade en cocktail av sin omtänksamme far, så att de lugnt och stilla kunde få somna in? Likt tidigare tongångar i tråden.
Efter presskonferensen, när sanningen om hur familjen bragts om livet hade framförts så upphörde hyllningarna, som i ett trollslag. Föreställningarna om hur det hade gått till, färgade av ett romantikens skimmer, skingrades med ens och löstes upp. Som det åtminstone kan uppfattas av en utomstående betraktare.
Därför finns det skäl att anta att han har lagt upp en historia om sin livssituation som inte alls har överensstämt med verkligheten.
Citat:
Trovärdigt, så kan det vara.
Jag frågar mig hur länge planen funnits? Testamentet måste i alla fall varit bevittnat innan nyår. Jag tror i slutet av september. Samtidigt som han ansökte om professur för att få med det i sin levnadshistoria.
Noggrann planering, in i minsta detalj. Och som Missan27 uttryckte det: - Som allting som han gjorde, gjorde han det också välplanerat.
T.o.m orden i avskedsbrevet verkar ha formulerats av honom. Det finns en igenkänningsfaktor i hans meningsuppbyggnad och går att jämföra med texter på nätet.
Citat:
Även Elli09 framhärdade under lång tid att O´s bortgång var en tragedi och att han fortfarande var saknad. Säger man så om en far som har mördat sina döttrar? Något stämmer uppenbarligen inte; det finns en diskrepans mellan den officiella bilden han har förmedlat och sanningen.
Jag frågar mig ännu mera vad O sa till sina kollegor? Han blev ju direkt "martyrförklarad"