2019-01-15, 12:21
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettsko72
Om det var mannen hun pratade med 09.14. Då kan hon ha försvunnit redan dagen innan.
Det ville vända up och ner på hela historien.

Interessant teori!
Citera
2019-01-15, 13:14
Medlem
Citat:
Om det var mannen hun pratade med 09.14. Då kan hon ha försvunnit redan dagen innan.
Det ville vända up och ner på hela historien.
Hun snakket med et familiemedlem
Citera
2019-01-15, 13:19
Medlem
Politiets egen side i forbindelse med kidnappingen
https://www.politiet.no/politiet-informerer/lorengskogsaken/lorenskogsaken/?fbclid=IwAR2Ues1XVzXG4fpCpknkSp2qAP04NnYHxUzlbTSt ABy5OndEp9AnRf7wxho
Citera
2019-01-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Hun snakket med et familiemedlem

Ja, men maken är en del av familjen. Går inte att utesluta att det var maken hon pratade med.
Citera
2019-01-15, 14:02
Medlem
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/telefonsamtale-samme-morgen-var-siste-sikre-livstegn-1.14382015

"Siste sikre livstegn fra Anne-Elisabeth Hagen er en telefonsamtale til et familiemedlem kl. 9.14. Mannen T*m H*gen dro på jobb ca. kl. 9.00, og var tilbake i boligen ca. 13.30. Politiet ble varslet en drøy halvtime senere."

På NRK, se link og sitat fra link, står det at TH kom hjem 13.30 og varslet Politiet en halvtime senere. Tidligere har det blitt sagt at TH lette i 2 timer før han varslet Politiet.
Senast redigerad av RumleGaasegg 2019-01-15 kl. 14:19. Anledning: oppga feil avis, rettet + maskert navn
Citera
2019-01-15, 14:12
Medlem
A longshot theori.
Om banditerna kastat in kvinnan i en bil och kör mot svenska gränsen.
Enligt g.mapp, tiden det tar att köra från bostaden och til gränsen via E16, Charlottenberg, Töcksfors och Svinesund varierar lite beroende vilken väg man kör, enligt g.mapp. Mellan 1t 20-35min ca.. Via E16 tar det något längre tid ca. 1t 45 min.
Om samtalet mellan frugan och en familjemedlem försegick eller slutar 09.14. Säg då att man kör 09.15. Det betyder alltså att man skulle passerat landsgränsen via E16 kl11.00.
10.45 vid Charlottenberg.
10.33, 10,39 eller 10.49 (beroende vilken väg man kör, enligt g.mapp) passerar gränsen vid Töcksfors.
10.44 vid Svinesund.
Om man utgår från dom här tiderna och x tid fram, och undersöker vilka av dom här bilarna har varit i närheten av bostaden den aktuella tidsperioden och passerat vägtullar ut mot gränsen och subtraherar bilar som passerat vägtullar innan bostaden vill man på så sätt snävat in en god del.
Polisen eller myndigheterna sitter säkert med all den här datan. Det gjäller bara sätta ihop en algoritm som fixar jobbet med att filtrera ut bilar som inte passar mönstret.

Teorin går då ut på att man skulle kunna hitta ett fåtal bilar som skulle kunna vara av intresse.

Men de finns kanske inte någon vägtull mellan bostaden och Charlottenberg???
https://ferde.no/kart/
Citera
2019-01-15, 14:16
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, men maken är en del av familjen. Går inte att utesluta att det var maken hon pratade med.

I såfall er det ikke et siste sikkert livstegn. Ektemann er alltid en av hypotesene man som politi må arbeide med. Som noen har skrev kan man da ikke si med sikkerhet at hun forsvant den 31. oktober, det kan ha skjedd på natten eller dagen før.

Politiet vet selvsagt hvem hun snakket med, og når de anser dette som en sikker hendelse i tidslinjen var det antagelig ikke ektemannen mener jeg. Men inntil det kommer fram i media hvem eksakt det var, kan vi som du sier ikke utelukke.
Citera
2019-01-15, 14:26
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
A longshot theori.
Om banditerna kastat in kvinnan i en bil och kör mot svenska gränsen.
Enligt g.mapp, tiden det tar att köra från bostaden och til gränsen via E16, Charlottenberg, Töcksfors och Svinesund varierar lite beroende vilken väg man kör, enligt g.mapp. Mellan 1t 20-35min ca.. Via E16 tar det något längre tid ca. 1t 45 min.
Om samtalet mellan frugan och en familjemedlem försegick eller slutar 09.14. Säg då att man kör 09.15. Det betyder alltså att man skulle passerat landsgränsen via E16 kl11.00.
10.45 vid Charlottenberg.
10.33, 10,39 eller 10.49 (beroende vilken väg man kör, enligt g.mapp) passerar gränsen vid Töcksfors.
10.44 vid Svinesund.
Om man utgår från dom här tiderna och x tid fram, och undersöker vilka av dom här bilarna har varit i närheten av bostaden den aktuella tidsperioden och passerat vägtullar ut mot gränsen och subtraherar bilar som passerat vägtullar innan bostaden vill man på så sätt snävat in en god del.
Polisen eller myndigheterna sitter säkert med all den här datan. Det gjäller bara sätta ihop en algoritm som fixar jobbet med att filtrera ut bilar som inte passar mönstret.

Teorin går då ut på att man skulle kunna hitta ett fåtal bilar som skulle kunna vara av intresse.

Men de finns kanske inte någon vägtull mellan bostaden och Charlottenberg???
https://ferde.no/kart/

Det er en veldig god ide, og helt sikkert noe politiet ser på (håper jeg)

Jeg bor i området for kidnappingen, og kjører ofte over til Sverige. Jeg kjører alltid enten Charlottenberg eller helst Tøcksfors. Kjører man Tøcksfors finnes det ingen bomstasjoner før grensen. (Jeg vil da kjøre RV 159 til Lillestrøm, rv 22 via Fetsund, Trøgstad, og til sist E18 mot grensen). Kjører men Charlottenberg raskeste vei finnes bomstasjoner mot Kongsvinger, men ikke om man kjører mindre veier over Bjørkelangen. Kjører man Svinesnd er det flere bomstasjoner langs ruten, både inn og ut av Oslo samt langs E6.

Om jeg planla en fluktrute skulle jeg definitivt kjørt østover fra åstedet retning Tøcksfors eller Charlottenberg, da det er en mye mer diskret rute med mulighet for små veier.
Citera
2019-01-15, 14:43
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Tror maken drogat kvinnan och sedan tagit henne med till ett öde område där han tagit henne av daga direkt vid framkomsten och sedan antingen begravt henne långt från bebyggelsen och/eller på annat sätt gjort sig av med kroppen. Finns gott om tid att genomföra detta om man har en plan som man filat på i x antal månader/år. Jag skulle genomsöka andra eventuella fastigheter och marker denne miljardär säkerligen äger.

Detta stinker hästballe!
Citera
2019-01-15, 15:22
Medlem
Minnimuss avatar
Det har nå nylig for første gang blitt skrevet i norsk media at den siste samtalen kl. 09:14 VAR med ektemannen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJamVg/familiemedlem-ringte-skal-ikke-ha-faatt-svar?utm_content=row-2&utm_source=vgfront
Citera
2019-01-15, 15:29
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Samma här.

Off topic: När blev norska det officiella språket på Flashback förresten? Hela tråden fylls med massa inlägg på språket och det är ju så jävla drygt att läsa språket. Kan vi inte bara hålla oss till engelska om det verkligen behövs?

Tråkig att du känner så.
För ett tag sen vart samma frågan uppe, och MOD sa till att det var helt okej med Norsk på forum.
Min svensk är inte så jävla bra, men jag tänker att du nog fatter tillräcklig, och om det vore bökig går det fint an at fråga din granne i väster om något enstaka ord är svårt....
Citera
2019-01-15, 16:53
Medlem
Monsens avatar
Interessant ekspertuttalelse på nrk.no

Tidligere gissel om forsvinningssaken: – Det er slitsomt å holde på et gissel så lenge

Norske Paul Smines ble tatt som gissel under Balkan-krigen i 1992. I dag er han rådgiver i sikkerhet og krisehåndtering. – Det er veldig rart at det har gått så lang tid, sier han.

Rart at det har gått så lang tid

Smines mener det er viktig for alle parter at politiet er blitt involvert i saken.

– Politiet tar vekk litt av trykket på familien og den følelsesmessige påkjenningen de står i. De kan på en måte styre dette med litt mer distanse til det følelsesmessige.

Han synes imidlertid de antatte kidnapperne fremstår uprofesjonelle.

– Jeg syns det er rart at det har vært så lite kommunikasjon. Normalt vil disse sakene bli avklart mye tidligere. Gisseltakere må ha god kommunikasjon med den andre siden av forhandlingsbordet, de må skape tillit og vise livstegn. Dette er et tillitsspill i forhandlingen om penger.

Ifølge politiet har det vært lite kontakt med motparten. Gjerningspersonene skal ha valgt en digital kommunikasjonsplattform som i svært liten grad muliggjør kommunikasjon.

Det er gått ti uker, og det har vært jul og nytt år. Det er rart at gisseltakerne, etter meg bekjent, ikke har utnyttet julen til å legge mentalt press på å få penger. For meg er det noe som skurrer, sier Smines.

https://www.nrk.no/norge/tidligere-gissel-om-forsvinningssaken_-_-det-er-slitsomt-a-holde-pa-et-gissel-sa-lenge-1.14379782
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in