2019-01-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Tack. Alla era svar har fått mig att luta mot den gamla stilen. Jag väljer den.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har aldrig förstått varför man alls ska använda skrivstil. Drillades i den gamla skrivstilen, men övergav den så fort som det bara var möjligt. Hade varit bättre att lära ut stenografi.
Stenografi kräver förkunskap för att kunna läsa. Skrivstil kan (i teorin) vilken språkkunnig människa som helst läsa. Håller med dig dock, stenografi hade varit väldigt användbart att lära sig i skolan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Lägg den där tiden på att träna bicepscurl i stället, det kommer du ha större nytta av.
När har jag nytta av större biceps?
Senast redigerad av HamsterHjul 2019-01-13 kl. 19:45. Anledning: Felformatering
Citera
2019-01-13, 19:59
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HamsterHjul
När har jag nytta av större biceps?

Nej, just det!

Skämt åsido tror jag att man kan ha lite nytta av skrivstilen när man ska föra anteckningar och sånt på föreläsningar som Zaedrews beskriver, man kan vispa på med pennan utan att behöva lyfta den från pappret.

Jag måste motvilligt erkänna att min handstil faller tillbaka på nåt som liknar skrivstilen jag lärde mig på mellanstadiet när jag snabbklottrar, sen att det fan inte går att läsa för en utomstående är en annan femma.

Frågan är om man kan få till den automatiken i fullvuxen ålder.
Citera
2019-01-14, 13:10
Medlem
PeterNosters avatar
SÖ, var den till för att underlätta OCR?
Citera
2019-01-14, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har aldrig förstått varför man alls ska använda skrivstil. Drillades i den gamla skrivstilen, men övergav den så fort som det bara var möjligt. Hade varit bättre att lära ut stenografi.

Av det enkla skälet att det är vackert. Somliga av oss fröjdas över hur ljud låter, eller som här, hur de ser ut i skrift. Jag kan redan i dag sitta och blicka ut över gamla papper och lockas av det fina sätt på vilket orden kan beklädas bleck, utseende, skepnad. I framtiden hoppas jag att närmare få utforska de medeltida handskriftstraditionerna med de ändlösa skrivstilar som användes på olika platser i Europa. Att du inte alls har någon känslighet för språks estetiska sidor är väl klart, och det måste man inte ha, men nog kan du förstå att andra har en dragning till just detta, och att somliga därför gärna lär sig en fin skrivstil?
Senast redigerad av Caesare 2019-01-14 kl. 14:57.
Citera
2019-01-14, 17:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Av det enkla skälet att det är vackert. Somliga av oss fröjdas över hur ljud låter, eller som här, hur de ser ut i skrift. Jag kan redan i dag sitta och blicka ut över gamla papper och lockas av det fina sätt på vilket orden kan beklädas bleck, utseende, skepnad. I framtiden hoppas jag att närmare få utforska de medeltida handskriftstraditionerna med de ändlösa skrivstilar som användes på olika platser i Europa. Att du inte alls har någon känslighet för språks estetiska sidor är väl klart, och det måste man inte ha, men nog kan du förstå att andra har en dragning till just detta, och att somliga därför gärna lär sig en fin skrivstil?

Svenska husförhörslängder är en bra källa för olika skrivstilar. En del är rena konstverken medan andra är oläsliga.
Nu när SVAR är gratis tillgängligt så kan man sitta i timmar och bara njuta eller uttala besvärjelser.

Slumpvis valt skrivet 1866 och framåt:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0003614_00011#?c=&m=&s=&cv=10&xywh=468%2C850%2C23 51%2C1328

Just den sidan ser ju ut som att alla rader har skrivits av samma person men ändock finns det två olika stavningar på Upsala.

Ooops.
Jag dök tydligen direkt på:
Kapitenen vid Kongl. Uppsala Regimente
Riddaren af Danebrogsorden.
Carl Alexander Rudbeck, adel född 1822-08-13
Senast redigerad av PeterNoster 2019-01-14 kl. 17:03.
Citera
2019-01-14, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Svenska husförhörslängder är en bra källa för olika skrivstilar. En del är rena konstverken medan andra är oläsliga.
Nu när SVAR är gratis tillgängligt så kan man sitta i timmar och bara njuta eller uttala besvärjelser.

Slumpvis valt skrivet 1866 och framåt:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0003614_00011#?c=&m=&s=&cv=10&xywh=468%2C850%2C23 51%2C1328

Just den sidan ser ju ut som att alla rader har skrivits av samma person men ändock finns det två olika stavningar på Upsala.

Ooops.
Jag dök tydligen direkt på:
Kapitenen vid Kongl. Uppsala Regimente
Riddaren af Danebrogsorden.
Carl Alexander Rudbeck, adel född 1822-08-13

Eller hur! Var gång jag får julkort och dylikt av min farmor sitter jag länge och blott beskådar hennes fina, men för mitt otränade öga, närmast oläsliga skrivstil. Tack för länken, sicken skatt!
Citera
2019-01-14, 17:21
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Jag tänker lära mig skrivstil. Som jag förstår det finns det två lättillgängliga varianter: SÖ-stilen och 'den gamla stilen'. Vilken är enklast? Vilken stil resulterar i finast text? Vilket stil erbjuder lättläshet?

Bok om SÖ-stilen.
Bok om gamla stilen.

Lär man sig inte SÖ i skolan längre? eller missade du helt 5-6 år av skolan ?
Citera
2019-01-15, 10:53
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jag tänker lära mig skrivstil. Som jag förstår det finns det två lättillgängliga varianter: SÖ-stilen och 'den gamla stilen'. Vilken är enklast? Vilken stil resulterar i finast text? Vilket stil erbjuder lättläshet?

Lär dig gärna skrivstil.

Men det kan vara svårt att få till riktigt snyggt, vilket du snart kommer att bli frustrerande medveten om.

Det finns emellertid ett mycket bra knep, som du Måste (ja, det är ett måste) förstå och lägga dit till med.
Dvs ditt grepp om pennan.

Om man ska skriva skrivstil - och det Snyggt - så måste man hålla pennan Lutad mot pappret.
Inte rakt.
Allt i sned vinkel mot pappret.

Det underlättas om du skriver med en sk reservoarpenna eller stiftpenna.
Du ska INTE använda vanlig kulspetspenna - eftersom kulspetspennan lurar handen att hålla pennan rak.
Men reservoarpennan Tvingar handen att hålla pennan Vinklad mot pappret.

Så ... du måste först fotvandra till närmaste välsorterade butik för skrivdon.
Väl innanför dörrarna bör du kunna lokalisera butiksbiträdet, varefter du med bestämd och självsäker min stegar fram till henne (minsta osäkerhet eller nervositet du utstrålar, och du riskerar att bli avfärdad som något gatupatrask, en försäljare eller en hemlös.
Det vill du inte, så annonsera med tydlig röst ditt ärende och be henne expediera dig snarast möjligt.

Voila - du är nu lycklig ägare av din första reservoarpenna, eller stiftpenna.
Raska vägen hem, och påbörja din uppgift.
Citera
2019-01-15, 16:35
Medlem
Uncle Dukes avatar
Det finns ju en anledning till att SÖ-stilen blev så kortlivad. Nämligen att den är ful och inte lättare att skriva än vanlig skrivstil (som kan bli riktigt stilig – ordvits ej menad – beroende på skribenten förstås). Nu är det väl sällan man stöter på den "in the wild", men dialogerna och monologerna i den trista serien "Medelålders Plus" (typ "Rocky" fast för gamlingar som har ett hjärtfel som gör att de inte får skratta för mycket) som går i DN och tyvärr numera även i Sydsvenskan är skriven med någon slags modifierad SÖ-stil. Vilket är lite märkligt eftersom upphovsmannen heter Sven-Bertil och därmed rimligen är, tja, medelålders plus och således är för gammal för att ha lärt sig SÖ-stilen i skolan
Citera
2019-01-15, 18:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxineWaters
SÖ är överlägset enklast. Var det jag fick lära mig i skolan iaf.

Definitivt inte. Du kan ju inte ha som argument att den är enklast bara för att det är den du fått lära dig.

Nej, den gamla är enklare och snyggare och man kan skriva med flyt.

SÖ är utdöd av en anledning.

Ingen behöver knappt skrivstil längre. Allt skrifs på dator. Det enda handskrivna är typ snabba anteckningar vid möten o.d. och där kan bara man själv tyda sitt kludd, vilket är bra.
Citera
2019-01-15, 18:13
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
SÖ, var den till för att underlätta OCR?

Knappast, OCR var inte särskilt "hot" vid tiden då dias, overheads och de väldoftande stencilmaskinerna dominerade undervisningsväsendet...
Citera
2019-01-15, 18:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Knappast, OCR var inte särskilt "hot" vid tiden då dias, overheads och de väldoftande stencilmaskinerna dominerade undervisningsväsendet...

Läste att SÖ infördes 1978 så det kan nog inte vara det vi satt och plitade med något som skulle underlätta postsorteringen. Kanske bara var siffror det gällde. Sjuan skulle inte ha det lilla strecket på magen kommer jag ihåg.

Kommer även ihåg att när vi hade "provräkning" så skulle man redovisa hur man löst uppgiften och skriva rent mattetalen med bläck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in