2019-01-13, 15:47
Medlem
Jag tänker lära mig skrivstil. Som jag förstår det finns det två lättillgängliga varianter: SÖ-stilen och 'den gamla stilen'. Vilken är enklast? Vilken stil resulterar i finast text? Vilket stil erbjuder lättläshet?

Bok om SÖ-stilen.
Bok om gamla stilen.
Citera
2019-01-13, 15:53
Medlem
MaxineWaterss avatar
SÖ är överlägset enklast. Var det jag fick lära mig i skolan iaf.
Citera
2019-01-13, 16:04
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HamsterHjul
Jag tänker lära mig skrivstil. Som jag förstår det finns det två lättillgängliga varianter: SÖ-stilen och 'den gamla stilen'. Vilken är enklast? Vilken stil resulterar i finast text? Vilket stil erbjuder lättläshet?

Bok om SÖ-stilen.
Bok om gamla stilen.

Jag fick googla på SÖ-stilen, för jag har aldrig hört talas om denna Skolöverstyrelsestil som tydligen kom 1975 och, citat, "sägs ha förstört en generation skrivstilar".

Jag föredrar helt klart den gamla stilen.
Citera
2019-01-13, 16:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Har ingen aning om SÖ. Har aldrig ens hört det. Lärde mig gammal skrivstil och jo du borde lära det dig detta. Det är så enkelt att skriva med det som smör smälter det bara flyter på. Pennan lämnar närmast aldrig bladet utan det bara flyter på som i en dans.
Senast redigerad av Zaedrews 2019-01-13 kl. 16:29.
Citera
2019-01-13, 16:36
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HamsterHjul

Bok om SÖ-stilen.
Bok om gamla stilen.

Jag var en av de första årskullarna som lärde mig SÖ (lågstadiet). Redan framåt högstadiet hade jag bytt till ett mellanting mellan gamla och SÖ av praktiska orsaker. Inga av mina klasskompisar använde en ren SÖ, antingen gjorde de som jag, eller så valde de att texta. Poängen med skrivstil är att man kan skriva mycket fortare. Men då SÖ inte är så mycket snabbare försvinner mycket av själva poängen.

Men SÖ-stilen är enklare att lära sig. Den är nästan som vanlig textning. Men den är både riktigt ful och långsam. Dessutom är den så pass opraktiskt att många som lärde sig den i skolan inte använde den eller förändrade den till ett mellanting mellan SÖ och den Gamla stilen.

Att den gamla stilen ersattes av SÖ var ett beslut uppifrån som de flesta (inkl. lärarna) var helt emot. Efter ca 10 år gav man upp och bestämde att eleverna själva fick hitta på sin egen stil...

Här är en artikel om det:
http://spraktidningen.se/artiklar/2009/04/skrivstilen-som-havererade

Men för att svara på dina frågor:

Vilken är enklast?
Att lära sig: SÖ. Att praktiskt använda: Gamla stilen.

Vilken stil resulterar i finast text?
Gamla stilen.

Vilket stil erbjuder lättläshet?
Det beror på handstil och vad läsaren är mest van vid. Men SÖ är mer lik textning, så möjligen SÖ?
Citera
2019-01-13, 18:07
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Jag fick googla på SÖ-stilen, för jag har aldrig hört talas om denna Skolöverstyrelsestil som tydligen kom 1975 och, citat, "sägs ha förstört en generation skrivstilar".

Jag föredrar helt klart den gamla stilen.

Rättelse: en generations skrivstilar.
Citera
2019-01-13, 18:16
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag hade inte ens hört talas om dessa skillnader. SÖ-stilen ser ju ut som vanlig textning som handstil. Jag lärde mig den gamla stilen i skolan och jag är ändå 90-talist.
Citera
2019-01-13, 18:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Den gamla skrivstilen hade funnits väldigt länge, men sedan kom "chips och cocacola generationen", som inte ens klarade av att skriva skrivstil.
Tidigare hade man även fått införa modern matematik, då även den klassiska matematiken blivit övermäktigt.

Satsa på den riktiga skrivstilen.
Citera
2019-01-13, 18:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Har aldrig förstått varför man alls ska använda skrivstil. Drillades i den gamla skrivstilen, men övergav den så fort som det bara var möjligt. Hade varit bättre att lära ut stenografi.
Citera
2019-01-13, 19:00
Medlem
Kennethkvartings avatar
Lägg den där tiden på att träna bicepscurl i stället, det kommer du ha större nytta av.
Citera
2019-01-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Lägg den där tiden på att träna bicepscurl i stället, det kommer du ha större nytta av.

Varken ditt eller mitt inlägg hör till tråden, men min reaktion var diametralt motsatt. Äntligen fler människor som sorglöst odlar en mångfald olika talanger! Ett riktigt föredöme.

Men den tradiga enkelspårigheten hos gemene man gjorde sig direkt påmind. Själslig öken.
Citera
2019-01-13, 19:40
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Varken ditt eller mitt inlägg hör till tråden, men min reaktion var diametralt motsatt. Äntligen fler människor som sorglöst odlar en mångfald olika talanger! Ett riktigt föredöme.

Men den tradiga enkelspårigheten hos gemene man gjorde sig direkt påmind. Själslig öken.

OK då! Lägg tiden på att läsa klassisk litteratur, Dostojevskij, Alighieri, Söderberg, Linna, etc.

Nöjd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in