Citat:
Ursprungligen postat av
HamsterHjul
Jag tänker lära mig skrivstil. Som jag förstår det finns det två lättillgängliga varianter: SÖ-stilen och 'den gamla stilen'. Vilken är enklast? Vilken stil resulterar i finast text? Vilket stil erbjuder lättläshet?
Bok om SÖ-stilen.
Bok om gamla stilen.
Jag var en av de första årskullarna som lärde mig SÖ (lågstadiet). Redan framåt högstadiet hade jag bytt till ett mellanting mellan gamla och SÖ av praktiska orsaker. Inga av mina klasskompisar använde en ren SÖ, antingen gjorde de som jag, eller så valde de att texta. Poängen med skrivstil är att man kan skriva mycket fortare. Men då SÖ inte är så mycket snabbare försvinner mycket av själva poängen.
Men SÖ-stilen är enklare att lära sig. Den är nästan som vanlig textning. Men den är både riktigt ful och långsam. Dessutom är den så pass opraktiskt att många som lärde sig den i skolan inte använde den eller förändrade den till ett mellanting mellan SÖ och den Gamla stilen.
Att den gamla stilen ersattes av SÖ var ett beslut uppifrån som de flesta (inkl. lärarna) var helt emot. Efter ca 10 år gav man upp och bestämde att eleverna själva fick hitta på sin egen stil...
Här är en artikel om det:
http://spraktidningen.se/artiklar/2009/04/skrivstilen-som-havererade
Men för att svara på dina frågor:
Vilken är enklast?
Att lära sig: SÖ. Att praktiskt använda: Gamla stilen.
Vilken stil resulterar i finast text?
Gamla stilen.
Vilket stil erbjuder lättläshet?
Det beror på handstil och vad läsaren är mest van vid. Men SÖ är mer lik textning, så möjligen SÖ?