2019-01-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte att det finns någon. Om jag har förstått det rätt så går alltså inte att få ihop en gärningsbeskrivning här.
Då har du nog missförstått, eller tror du att åklagaren väckte åtal utan gärningsbeskrivning?
Citera
2019-01-14, 14:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
En erfarenhet jag har av personer med Asperger är att de ofta säger spontant till andra vad de har gjort. När de då ser deras reaktioner förstår dom att det där vad inte så bra att säga och så säger dom något annat i fortsättningen och förnekar bestämt att de sagt något annat tidigare. Jag tvivlar inte på att Kristoffer har berättat för vissa att han styckade hunden men valde att ljuga ihop detta med elsladden om andra då reagerat med avsky. Samma sak med avlivningen. Han har säkert sagt till bostadsbolaget att han avlivat hunden för att den störde men till andra säger han att det var en olyckshändelse. Han har inga problem med att ljuga. Det stör honom inte det minsta.
Jaha, och varför ljuger VD:n om att han sagt att hunden dog genom olyckshändelse med elsladd?
Citat:
Jag tror inte att det finns någon. Om jag har förstått det rätt så går det alltså inte att få ihop en gärningsbeskrivning här.
Det går inte. Mordplats och styckningsplats är okända, mordvapen och verktyg för styckning saknas. Vittnen saknas. Det enda som finns är blodet i bagageutrymmet.
Citera
2019-01-14, 14:10
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Det jag reagerade på här var att både motiv och gärningsbeskrivning verkar halta. Det måste väl ändå vara ganska ovanligt.

Hur kan du avgöra det när du i nästa stycke inte ens läst det material som finns tillgänglig?

Citat:
Jag erkänner gärna att jag är lekman, och att jag varken har läst förundersökning eller dom.

Vi är alla lekmän, det finns redan yrkesmän som bedömt detta.

Citat:
Men i det här fallet finns det väl inga tecken på att GM skulle ha velat se hur kroppen såg ut inuti, och inte heller några tecken på att GM skulle ha försökt äta av kroppen. Ser faktiskt inga likheter alls med det där andra fallet du tar upp.

Det jag visade med detta är att det funnits bisarra tankar hos KJ. Det jag visade med det andra fallet var att det inte är lätt att förstå de motiv som finns i dessa fall.

Citat:
Så KJ är alltså asperger, och en asperger är benägen att skända kroppar. Men Vatchareeyas kropp var väl knappast skändad? Utöver styckningen då förstås, som verkar kunna ha varit en rätt funktionell transportstyckning.

En aspeger kan ha motiv eller impulser som är svåra för oss andra att förstå.

Citat:
Räkna gärna upp de viktigaste indicierna i punktform, så skall jag försöka ta till mig dem.

Senast redigerad av letspanic 2019-01-14 kl. 15:09.
Citera
2019-01-14, 14:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Då har du nog missförstått, eller tror du att åklagaren väckte åtal utan gärningsbeskrivning?
Så här lät gärningsbeskrivningen i stämningsansökan:
Citat:
Kristoffer Johansson har dödat Vatchareeya Bangsuan genom att med knivliknande föremål sticka eller hugga Vatchareeya Bangsuan i hjärta och lungor med inre och yttre förblödning och luftinträde till lungsäckarna som följd. Det hände den 4-5 maj 2013 inom Bodens kommun.

Kristoffer Johansson har obehörigen skadat och skymfligen behandlat liket efter Vatchareeya Bangsuan. Han har avlägsnat hennes ben och händer. Han har i sin personbil transporterat henne och därefter placerat hennes kvarlevor dels i skogen, dels i ett hus i området vid Mjösjöberget och Gammelängsberget inom Bodens kommun. Det hände under tiden den 4-22 maj 2013 inom Bodens kommun.

Kristoffer Johansson begick gärningen med uppsåt.
Mycket vag, alltså.
Citera
2019-01-14, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Vad i gärningsbeskrivningen är det som inte går ihop rent logiskt?

KJ kunde inte bära 50 kg som kroppsdelarna vägde, från värnet och gå flera hundra meter med dem.
Torson som vägde 33 kg placerades 160 meter från vägen och måste ha gått till den fyndplatsen.
Om du försöker lyfta 50 kag får du vara glad om du får upp det från marken och du kan inte gå många meter med den tyngden.
Och KJ är ingen "Hulken" utan en klen person.

Det påstås i gärningsbeskrivningen att KJ tog kroppsdelarna till fyndplatsen, om han inte gjorde det kan han inte vara gärningsmannen.

Den som bär likdelar blir besudlad i kläderna av den lukten, därför när polisen undersökte KJ:s kläder fanns det ingen liklukt, som menas han hade aldrig transporterat eller burit likdelar.

KJ som gärningsmannen för Bangsuan är ett enda gigantiskt fuskverk.
Senast redigerad av Fagro 2019-01-14 kl. 14:41.
Citera
2019-01-14, 14:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så här lät gärningsbeskrivningen i stämningsansökan:

Mycket vag, alltså.
Det där låter som en ytterst vag gärningsbeskrivning. Fritt spelrum för 'Fagro' alltså.

Hade man någon uppfattning om vad motivet skulle ha varit också?
Citera
2019-01-14, 14:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det där låter som en ytterst vag gärningsbeskrivning. Fritt spelrum för 'Fagro' alltså.

Hade man någon uppfattning om vad motivet skulle ha varit också?
Inte i domarna.
Citera
2019-01-14, 14:41
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag känner till gärningsmännen i alla de fallen jag rotat, en riktig soppa i alla fallen.

Vad har de fallen med KJ:s mord på VB att göra ?
Citera
2019-01-14, 14:48
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jaha, och varför ljuger VD:n om att han sagt att hunden dog genom olyckshändelse med elsladd?
Det går inte. Mordplats och styckningsplats är okända, mordvapen och verktyg för styckning saknas. Vittnen saknas. Det enda som finns är blodet i bagageutrymmet.

VD:n behöver inte ljuga. Kristoffer kan ha sagt olika saker till olika människor.

Det finns en mordplats och en styckningsplats. Mordvapen har funnits så det enda är inte blodet i bilen. Det är så bra att Kristoffer kan dömas ändå eftersom Vatchareeya har dödats och styckats och allt pekar mot Kristoffer. Tänk om de var tvungna att hitta ett mordvapen för att kunna fälla någon? Hemska tanke.
Citera
2019-01-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
VD:n behöver inte ljuga. Kristoffer kan ha sagt olika saker till olika människor.

Det finns en mordplats och en styckningsplats. Mordvapen har funnits så det enda är inte blodet i bilen. Det är så bra att Kristoffer kan dömas ändå eftersom Vatchareeya har dödats och styckats och allt pekar mot Kristoffer. Tänk om de var tvungna att hitta ett mordvapen för att kunna fälla någon? Hemska tanke.

Om någon skall dömas för mord måste det finnas starka bevis, när det gäller KJ fallet finns absolut inga bevis, han dömdes utan att det fanns tillstymmelse till bevis att han mördat Bangsuan.
Han blev anhållen och häktad utan några som helst bevis.
Citera
2019-01-14, 14:58
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Hur kan du avgöra det när du i nästa stycke inte ens läst det material som finns tillgänglig?

Vi är alla lekmän, det finns redan yrkesmän som bedömt detta.

Det jag visade med detta är att det funnits bisarra tankar hos KJ. Det jag visade med det andra fallet var att det inte är lätt att förstå de motiv i dessa fall.

En aspeger kan ha motiv eller impulser som är svåra för oss andra att förstå.

Man hör alltid att personer med Asperger är olika. Det är sant. Vad jag önskar är att de blir bedömda utifrån hur de faktiskt är. Asperger ses inte som en allvarlig psykisk störning men det borde det göra när det gäller t ex Kristoffer och de andra killarna vi läst om. De ÄR allvarligt psykiskt störda men deras diagnos räddar dom från att bli inlåsta på lång tid. Men det är väl problem det här att de inte kan botas och att de har varit vid sina sinnens fulla bruk när de mördat. Jag skulle verkligen vilja se de här killarna inlåsta så länge som möjligt. När får de nästa gång ett infall att döda någon?
Citera
2019-01-14, 15:03
Medlem
Citat:
Det där låter som en ytterst vag gärningsbeskrivning.
Ser du har ändrat dig om huruvida det överhuvudtaget finns någon gärningsbeskrivning.
Kanske hade du inte riktigt koll på vad en gärningsbeskrivning är.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gärningsbeskrivning
Citat:
Gärningsbeskrivning
Gärningsbeskrivning är en redogörelse som en åklagare lämnar i en stämningsansökan (ett åtal), där det beskrivs vilken brottslig gärning som den tilltalade påstås vara skyldig till.

https://advguide.se/vad-ar-en-stamningsansokan-i-brottmal/
Citat:
Gärningsbeskrivningen måste innehålla de olika moment – rekvisit – som krävs för att gärningen ska vara brottslig.
Mord/Dråp är brottsligt även om mordplats och mordvapen är okänt.

Frågar igen:
Vad i gärningsbeskrivningen är det som inte går ihop rent logiskt?

Gärningsbeskrivningen:
Citat:
Kristoffer Johansson har dödat Vatchareeya Bangsuan genom att med knivliknande föremål sticka eller hugga Vatchareeya Bangsuan i hjärta och lungor med inre och yttre förblödning och luftinträde till lungsäckarna som följd. Det hände den 4-5 maj 2013 inom Bodens kommun.

Kristoffer Johansson har obehörigen skadat och skymfligen behandlat liket efter Vatchareeya Bangsuan. Han har avlägsnat hennes ben och händer. Han har i sin personbil transporterat henne och därefter placerat hennes kvarlevor dels i skogen, dels i ett hus i området vid Mjösjöberget och Gammelängsberget inom Bodens kommun. Det hände under tiden den 4-22 maj 2013 inom Bodens kommun.

Kristoffer Johansson begick gärningen med uppsåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in