2019-01-14, 11:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Kristoffers förklaring var inte trovärdig eftersom det inte fanns någon oro för att valpen gick i trappor. Och jag tycker också att det är märkligt att Kristoffers vänner berättar för polisen att Kristoffer själv sagt till dem att han styckat hunden och även lagt ut bilder på facebook. Jag ser ingen anledning att de skulle ljuga om såna saker. Varför skulle dom det?
Citat:
Ursprungligen postat av FUP
H: Jo, nu…det…jo, det var för att min… Det var när en kompis som sa hur…att en hund…en
hundvalp ska inte börja träna eller gå i trappor för att lederna kunde skadas och då tänkte
jag…ja, men…men då går jag in och kollar liksom hur ser en…liksom hur ser hundens ben
ut. Hur skulle det kunna påverkas av att gå i trappor, en hundvalp.
Kim kan ha varit orolig.

Det är rykten som härrör från Flashback att Kim skulle ha styckat hunden. Det är också rykten att han lagt ut bilder på Facebook.
Citat:
Anonymt tips om styckad hund.
[...]
Johansson uppger att hon aldrig sagt någonting till någon om att någon skulle ha styckat en
hund. Vidare uppger hon att hon nästan aldrig åker buss överhuvudtaget. Senast hon åkte var
under hösten 2012 eller möjligen vintern 2012/13.
Någon har tydligen i ett anonymt tips påstått att Kims mamma skulle ha sagt i en buss att Kim har styckat en hund.
Citat:
Matilda har inte hört att han skulle ha styckat hunden men hon har läst det på Flashback.
[...]
Robin säger att kibbas hund dog, och att ryktet att den ska ha blivit styckad, inte stämmer.
[...]
Oskar fann ingen anledning att ifrågasätta vad Krille sa. Han har dock hört rykten om både
det ena och det andra, att Krille hade styckat och flått hunden, men det är ingenting Oskar tror
på.
[...]
Linda har hört att det pratas om att Kristoffer skulle ha styckat sin hund samt att det pratas om
att han var "skum", "tyst" och "tillbakadragen".
[...]
Levi ombeds berätta om ryktet om hunden.
Levi funderar om ryktet sa att KJ skulle ha styckat hunden. Levi vet inte när det skulle ha
skett. Detta har Levi hört efter mordet på Vatchareeya. Levi funderar om ryktet startat ioch
med mordet. Enligt ryktena verkar de flesta tro att KJ gjort det. I och med hans vapenintresse,
de varit tillsammans och att hon skrivit att hon skulle till KJ.
[...]
Magnus har hört att det pratats om att någon hund som Kristoffer haft har försvunnit och att
den skulle ha styckats. Magnus tror att någon hade läst om det "på någon mindre sajt på
Internet där man för någon form av bilddagbok", Magnus hörde om detta i samband med att
han fick veta att Kristoffer var misstänkt men han minns inte vem som berättade det för
honom. Enligt vad Magnus förstod så skulle det finnas bilder upplagda på den sajten som
visade en styckad hund och bilderna skulle vara upplagda av Kristoffer.
Alltså bara rykten, inte som du ljuger, att Kims vänner skulle ha sagt det.
Citera
2019-01-14, 11:57
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kim kan ha varit orolig.

Det är rykten som härrör från Flashback att Kim skulle ha styckat hunden. Det är också rykten att han lagt ut bilder på Facebook.

Någon har tydligen i ett anonymt tips påstått att Kims mamma skulle ha sagt i en buss att Kim har styckat en hund.

Alltså bara rykten, inte som du ljuger, att Kims vänner skulle ha sagt det.

Rykten kan vara sanna, de behöver inte vara lögner. Jag tror att Kristoffer i rädsla för att bli vräkt avlivade hunden som kvinnan i sin tur berättade för den störda grannen. Hon skulle aldrig ha sagt att den blivit avlivad annars.
Du måste försöka lära dig att jag inte ljuger när jag återger vad Kristoffers vänner och bekanta sagt. Jag ljuger inte heller när jag kopierar in text som andra skrivit. Du kanske inte kan lära dig det men det vore bra.
Citera
2019-01-14, 12:11
Medlem
Betongbalettens avatar
Tänker inte spekulera i huruvida hunden styckats eller inte, men övriga omständigheter kring hundens död är ändå intressanta. Såsom att KJ förmodligen ljög om dödsorsaken (tuggat på sladd, verkar osannolikt med tanke på mängden blod), samt hans märkliga berättelse om hur han slängde hundliket i älven. Tidpunkten var också läglig, m t p att han precis konfronterats med klagomål från grannar.

Så: oavsett styckning är hundhistorien intressant m t p vad som senare (av allt att döma) hände.
Citera
2019-01-14, 12:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Tänker inte spekulera i huruvida hunden styckats eller inte, men övriga omständigheter kring hundens död är ändå intressanta. Såsom att KJ förmodligen ljög om dödsorsaken (tuggat på sladd, verkar osannolikt med tanke på mängden blod), samt hans märkliga berättelse om hur han slängde hundliket i älven. Tidpunkten var också läglig, m t p att han precis konfronterats med klagomål från grannar.

Så: oavsett styckning är hundhistorien intressant m t p vad som senare (av allt att döma) hände.
I brist på motivbild, och utan en gärningsbeskrivning som går ihop rent logiskt, kan man ha tvingats ta till sidohistorier som t.ex. hundstyckningen och kannibalismintresset för att övertyga oss om att KJ skulle vara den som har dödat och styckat Vatchareeya.

Det som är speciellt med fallet är väl att ingen verkar kunna förklara hur det här skall ha gått till med KJ som gärningsman, och det här lämnar naturligtvis helt öppet för alternativa gärningsmän och gärningsbeskrivningar.

Finns det exempel på andra fällande domar där rättsväsendet har haft en så pass oklar bild både av motivet och av själva händelseförloppet?
Senast redigerad av Draifos 2019-01-14 kl. 12:54.
Citera
2019-01-14, 12:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag tycker att du själv ska läsa förhören i förundersökningen. Det står även att Kristoffers hund stört grannarna. När Kristoffer får detta klagomål dör hunden. Kvinnan på fastighetsbolaget uppger för grannen att hunden nu är avlivad. Var det något hon hittade på eller ljög om? Eller sa Kristoffer till henne att han tagit hand om "problemet"?
Jag tycker det är bättre att du läser förhören än att Draifos gör det.
Grannen:
Citat:
På fråga om vem det var, på Wikstens fastigheter, som uppgav att Kristoffers hund var
avlivad uppger Nils att det var en kvinna som sitter i receptionen på Wikstens. Nils tror att
hon heter Anna, hon är administratör och har glasögon.
Fastighetsbolagets VD:
Citat:
På fråga finns det ingen där vid namn Anna som arbetar i receptionen. De heter Åsa och
Helen. På beskrivning om personen i [grannens] förhör så finns ingen anställd där som
stämmer överens.
[...]
Dennis berättar att Anders drar sig till minnes att misstänkt haft en hund som skällt under en
helg och att han därefter kontaktat den misstänkte och då ev måndag eller tisdag. Det
misstänkte då berättat för Anders är att hunden bitit i elkabel och avlidit.
Citera
2019-01-14, 12:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Rykten kan vara sanna, de behöver inte vara lögner. Jag tror att Kristoffer i rädsla för att bli vräkt avlivade hunden som kvinnan i sin tur berättade för den störda grannen. Hon skulle aldrig ha sagt att den blivit avlivad annars.
Rykten kan vara sanna, men du skrev att Kims kompisar hade berättat att Kim hade berättat att han hade styckat hunden.

Som du ser ovan sa Kim att hunden hade avlidit, inte avlivats.
Citat:
Du måste försöka lära dig att jag inte ljuger när jag återger vad Kristoffers vänner och bekanta sagt. Jag ljuger inte heller när jag kopierar in text som andra skrivit. Du kanske inte kan lära dig det men det vore bra.
Du återgav inte vad Kims vänner och bekanta sagt. Du hittade på. Du måste försöka lära dig att hålla dig till sanningen.
Citera
2019-01-14, 13:07
Medlem
Den vita trosan som en polis påträffade vid platsen i närheten där vittnet mötte det som sannolikt var Bangsuan på Lejonbacksvägen och fick nummer BG 682-1.

Den skickades aldrig för analys att kontrollera om DNA från Bangsuan fanns på trosan.
Det här kan ses som undanhållande av bevis som skulle ha gynnat KJ och är kriminellt.
Det kan misstänkas att Bangsuans DNA fanns på trosan och kanske därför den blev aldrig kontrollerad.
Citera
2019-01-14, 13:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du hakar upp dig på skitsaker. Men det gör du i brist på annat. Du kan inte påstå att att fyndet blivit förstört eller någonting för att påsen förvarades i en kriminalares arbetsrum. Skärp dig.
Du kan inte påstå att beslaget inte har blivit utbytt. En vit trosa har helt plötsligt blivt svart utan Vatchareeyas DNA.
Citera
2019-01-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Finns det exempel på andra fällande domar där rättsväsendet har haft en så pass oklar bild både av motivet och av själva händelseförloppet?
L Holm fallet och CP med OP fallet en enda soppa alltsammans i båda fallen.
Men det här KJ fallet slår dem med råge.
Citera
2019-01-14, 13:18
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I brist på motivbild, och utan en gärningsbeskrivning som går ihop rent logiskt, kan man ha tvingats ta till sidohistorier som t.ex. hundstyckningen och kannibalismintresset för att övertyga oss om att KJ skulle vara den som har dödat och styckat Vatchareeya.

Det som är speciellt med fallet är väl att ingen verkar kunna förklara hur det här skall ha gått till med KJ som gärningsman, och det här lämnar naturligtvis helt öppet för alternativa gärningsmän och gärningsbeskrivningar.

Det finns t.o.m domar där kroppen inte ens har hittats (ytterst ovanligt, men har förekommit). Motiv är ofta det inte blir helt klarlagt, om inte GM erkänner. Du har ingen vidare koll på brott om du har den uppfattningen, och du verkar inte ha någon vidare koll på det här fallet, om jag ska vara ärlig. Det finns ett annat fall, som tagits upp många gånger tidigare, med en asperger som mördade för att denne ville se hur det såg ut inuti en kropp. KJ har som sagt även bekänt att han fantiserat om att äta människokött.

Det är ofta bisarra inslag när sådana individer dödar. Se mordet på Ida i joggingspåret, där en GM med asperger skändade kroppen efteråt.

Deras motiv är lätta att förstå för vanliga individer. Här är ett utdrag från den motivbilden:

Citat:
Efter att hans pappa tillrättavisat honom för att ha maskat på sitt sommarjobb så greps Kristoffer Andersson av en stor ilska som fick honom att bege sig ut i spåret i Runby – där han tog ut sitt hat på Ida Johansson, som blev 21 år.

– Vid nedförsbacken i Öglan (en del av spåret) sprang hon förbi. Och plötsligt kom en tanke som ledde till en impulsiv handling, säger Kristoffer Andersson, inför rättens ledamöter och föräldrarna mitt emot honom i salen.

Följde den mordiska impulsen utan tvekan
Han valde att omedelbart följa impulsen.

– Jag sprang ikapp henne, hon var några meter före mig. Jag angrep direkt mot halsen och tog stryptag, berättar Kristoffer Andersson.

Om du tar till dig de indicier som finns så framgår det med all tydlighet att rätt GM sitter.
Senast redigerad av letspanic 2019-01-14 kl. 13:21.
Citera
2019-01-14, 13:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
L Holm fallet och CP med OP fallet en enda soppa alltsammans i båda fallen.
Men det här KJ fallet slår dem med råge.
I Lisa Holm-fallet hade man väl till skillnad från här en ganska bra uppfattning om när och var hon skulle ha mördats, och motivet verkar ju ha varit något åt det sexuella hållet.

Christer Pettersson-fallet är inte heller jämförbart. Han blev ju frikänd.
Citera
2019-01-14, 13:24
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det finns t.o.m domar där kroppen inte ens har hittats (ytterst ovanligt, men har förekommit). Motiv är ofta det inte blir helt klarlagt, om inte GM erkänner. Du har ingen vidare koll på brott om du har den uppfattningen, och du verkar inte ha någon vidare koll på det här fallet, om jag ska vara ärlig. Det finns ett annat fall, som tagits upp många gånger tidigare, med en asperger som mördade för att denne ville se hur det såg ut inuti en kropp. KJ har som sagt även bekänt att han fantiserat om att äta människokött.

Det är ofta bisarra inslag när sådana individer dödar. Se mordet på Ida i joggingspåret, där en GM med asperger skändade kroppen efteråt.

Deras motiv är lätta att förstå för vanliga individer. Här är ett utdrag från den motivbilden:

Om du tar till dig de indicier som finns så framgår det med all tydlighet att rätt GM sitter.

När det handlar om personer med Asperger som mördar behöver det inte finnas något motiv även om de erkänner. Den här snubben tycker jag påminner en hel del om Kristoffer:

https://www.arbetarbladet.se/artikel/gavle/mordarens-ord-jag-ar-ett-monster

Det är riktigt obehagliga människor som tydligen anser sig ha rätt att döda och stycka människor bara för att de får lust att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in