2019-01-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Att SD flyttat ut eller blivit utkastad har jag inte läst förut, var
kommer det ifrån.
Om du tittar på Tufsakatts inlägg hittar du EGTs inlägg om detta. Tufsan tyckte att det stämde dåligt med alla andras beskrivning. Nu kan det ju ha varit litet hit och dit med flyttande en tid. Turbulent och svårövrerskådligt för utomstående.
Citera
2019-01-14, 13:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Att SD flyttat ut eller blivit utkastad har jag inte läst förut, var
kommer det ifrån.

Det har ju skrivits i tråden om att SD vägrat
sälja det gemensamma huset och ge HD hennes del.
Att hennes föräldrar har hjälpt henne att köpa det
nya boendet.
Så att SD skulle ha gått med på att bli utkastad
låter inte troligt, enligt mig.
Citera
2019-01-14, 17:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det har ju skrivits i tråden om att SD vägrat
sälja det gemensamma huset och ge HD hennes del.
Att hennes föräldrar har hjälpt henne att köpa det
nya boendet.
Så att SD skulle ha gått med på att bli utkastad
låter inte troligt, enligt mig.

Det kan ju ha varit en högst tillfällig period, men kanske det verkar enklast att bara sova på olika ställen i huset? De har ju ändå barn? HD har ju sin föräldrar i Örebro, så en tillfällig lösning skulle kunna vara att hon bor där en tid.

Jag funderar på hur det blir med skilsmässan, de skilda boendena.
Väntar de på något?
Citera
2019-01-14, 20:44
Medlem
Blessedfruits avatar
Jag kan för lite om våld i nära relationer, men det lär ju finnas mönster i såna mord, om inte annat statistiska mönster. Jag trodde att stegrande ilska som urartar var själva grundbulten i de mönstren. Scenariot med att först knocka henne ute på cykelbanan och därefter släpa in henne bakom staketet känns inte som något skolexempel på sådana våldsbrott? Jag föreställer mig att ilska och förakt driver skeendet och att GM skulle avslöja sig om han var så arg redan på cykelbanan. Jag får inte ihop det överlagda beräknande agerande som krävs för ett så kallblodigt beteende med nivån av ilska. Är den typen av mord så kallblodiga? Går kallblodigt verkställande av en plan att förena med en eskalerande konflikt som till sist urartar?

Säg att en kamp börjar redan på cykelbanan. Lena har följt med dit, men anar oråd och bestämmer sig för att gå tillbaka. GM är dock fast besluten om att få henne med sig bakom planket. Det skulle kanske en rimligt stark man klara av, men om Lena börjar skrika redan där och fortfarande är vid god vigör skulle han säkert skrämmas till att avbryta. Risken för upptäckt skulle vara stor.

Att han å andra sidan skulle ha knockat henne utan förvarning och sedan släpat henne runt planket, att hon sedan vaknar till liv och ett skeende tar vid med flera minuter av skrik och kamp känns inte heller helt rimligt. Hur skulle det händelseförloppet se ut? Det för mina tankar i helt andra riktningar än till våld i nära relationer? Eller kan en typisk våldinärarelationer-GM samla på sig tillräckligt mycket ilska för att genomföra en kallblodig och planerad avrättning? Förekommer det?

Jag vill helst få det till att det våld som förekom utspelade sig först när de var på plats bakom planket och då som en följd av att de hamnade i konflikt.

MGM (om det är han som är GM) verkar inte vara någon bjässe precis, men verkar ganska vältränad. LW däremot var ganska späd, om än vältränad även hon. Men hon var väl inte ens helt färdig med rehab efter en ganska handikappande skada. Skulle hon, efter att ha varit helt knockad, lyckas försvara sig i någon sorts kamp i flera minuter mot en mycket starkare man? Om hon blev knockad redan på cykelbanan borde hon väl ha varit rätt enkel att övervinna efter det, även om hon hade kvicknat till?

Förutsatt att GM inte var en kallblodig mördarmaskin, utan en människa med mänskliga sidor utöver de våldsamma tendenserna, så måste det väl ha varit ett skeende som utvecklades, en konflikt som tog form mellan dem där och då? Om man är tidigare ostraffad och inte har gått så långt i övergrepp tidigare borde det väl också kunna infinna sig viss tveksamhet och tvivel under ett utdraget förlopp. (Eller var våldet så normaliserat vid det laget att tvivlet inte infann sig?)

Dessutom sägs det ju att det inte är så lätt att ha ihjäl folk som man skulle kunna tro. Vid strypning t ex vet jag att det händer att en GM tror att offret har dött, men att offret vaknar till liv efter en stund. Att fullborda ett mord efter ett sånt uppehåll är något annat än det våld som stegras i stridens hetta och kanske till och med utan medveten avsikt att döda. Det är kanske där ett visst mått av planering kommer in? Att han redan hade bestämt sig? Fast då borde han väl ha gjort processen kort? Det stämmer inte med skrik och ett utdraget förlopp.

Då verkar det troligare att GM gör en en sorts bedömning av konsekvenserna av sitt våld (som ”råkade” utövas och som ”var BO:s fel”?) och bestämmer sig för att det minst dåliga alternativet är att fullborda/avsluta våldet med att döda Lena. En sorts damage control.
Citera
2019-01-14, 21:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag kan för lite om våld i nära relationer, men det lär ju finnas mönster i såna mord, om inte annat statistiska mönster. Jag trodde att stegrande ilska som urartar var själva grundbulten i de mönstren. Scenariot med att först knocka henne ute på cykelbanan och därefter släpa in henne bakom staketet känns inte som något skolexempel på sådana våldsbrott? Jag föreställer mig att ilska och förakt driver skeendet och att GM skulle avslöja sig om han var så arg redan på cykelbanan. Jag får inte ihop det överlagda beräknande agerande som krävs för ett så kallblodigt beteende med nivån av ilska. Är den typen av mord så kallblodiga? Går kallblodigt verkställande av en plan att förena med en eskalerande konflikt som till sist urartar?

Säg att en kamp börjar redan på cykelbanan. Lena har följt med dit, men anar oråd och bestämmer sig för att gå tillbaka. GM är dock fast besluten om att få henne med sig bakom planket. Det skulle kanske en rimligt stark man klara av, men om Lena börjar skrika redan där och fortfarande är vid god vigör skulle han säkert skrämmas till att avbryta. Risken för upptäckt skulle vara stor.

Att han å andra sidan skulle ha knockat henne utan förvarning och sedan släpat henne runt planket, att hon sedan vaknar till liv och ett skeende tar vid med flera minuter av skrik och kamp känns inte heller helt rimligt. Hur skulle det händelseförloppet se ut? Det för mina tankar i helt andra riktningar än till våld i nära relationer? Eller kan en typisk våldinärarelationer-GM samla på sig tillräckligt mycket ilska för att genomföra en kallblodig och planerad avrättning? Förekommer det?

Jag vill helst få det till att det våld som förekom utspelade sig först när de var på plats bakom planket och då som en följd av att de hamnade i konflikt.

MGM (om det är han som är GM) verkar inte vara någon bjässe precis, men verkar ganska vältränad. LW däremot var ganska späd, om än vältränad även hon. Men hon var väl inte ens helt färdig med rehab efter en ganska handikappande skada. Skulle hon, efter att ha varit helt knockad, lyckas försvara sig i någon sorts kamp i flera minuter mot en mycket starkare man? Om hon blev knockad redan på cykelbanan borde hon väl ha varit rätt enkel att övervinna efter det, även om hon hade kvicknat till?

Förutsatt att GM inte var en kallblodig mördarmaskin, utan en människa med mänskliga sidor utöver de våldsamma tendenserna, så måste det väl ha varit ett skeende som utvecklades, en konflikt som tog form mellan dem där och då? Om man är tidigare ostraffad och inte har gått så långt i övergrepp tidigare borde det väl också kunna infinna sig viss tveksamhet och tvivel under ett utdraget förlopp. (Eller var våldet så normaliserat vid det laget att tvivlet inte infann sig?)

Dessutom sägs det ju att det inte är så lätt att ha ihjäl folk som man skulle kunna tro. Vid strypning t ex vet jag att det händer att en GM tror att offret har dött, men att offret vaknar till liv efter en stund. Att fullborda ett mord efter ett sånt uppehåll är något annat än det våld som stegras i stridens hetta och kanske till och med utan medveten avsikt att döda. Det är kanske där ett visst mått av planering kommer in? Att han redan hade bestämt sig? Fast då borde han väl ha gjort processen kort? Det stämmer inte med skrik och ett utdraget förlopp.

Då verkar det troligare att GM gör en en sorts bedömning av konsekvenserna av sitt våld (som ”råkade” utövas och som ”var BO:s fel”?) och bestämmer sig för att det minst dåliga alternativet är att fullborda/avsluta våldet med att döda Lena. En sorts damage control.

Han kanske verkligen hade sett fram emot sin USA-resa (som han säkert gick och var mallig för) och sen rädda äktenskapet med frun sin, och familjelivet med barnen?

Låter inte det som en möjlig snedtändning...
Citera
2019-01-14, 21:24
Medlem
Vet man hur hon dog? Finns det nån offentlig dödsorsak?
Citera
2019-01-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lj666
Vet man hur hon dog? Finns det nån offentlig dödsorsak?

"Kraftigt yttre våld mot kroppen" är allt vi vet hittills.
Citera
2019-01-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
"Kraftigt yttre våld mot kroppen" är allt vi vet hittills.
Ok. Alltså konstaterat mord och tex inte akut sjukdomsfall där hon lämnat hemmet för att söka hjälp eller för att hon inte ville att barnen skulle hitta henne. Tack för infon.
Citera
2019-01-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hur kommer det sig att du inte ens visste om att han är döv? Kan han prata och läsa läppar så därför har du inte märkt av det?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vilket beteende hos honom menar du har väckt misstankar hos dig?
Och på vilket sätt har den nya informationen kunnat ge klarhet i hans beteende?

Citat:
Tack!
Så det bekräftar att eventet inte var så stort. Lite mer som ett kompisgäng som har detta event som en tradition varje år?

Då kan man ändå få en känsla av att SD känner denne kille rätt så bra? De är vänner?
Förmodligen deltog väl MJ på det även om han inte själv har skrivit något om det.

Citat:
Det verkar som att krabbankonrad känner till en del på ett personligt plan, så det är ju intressant att veta mer exakt vad h*n har noterat.
Kanske har andra också "pratat" om det, märkt något?
MJ och jag utövar båda geocaching, men vi känner inte varandra. Mina uppgifter kommer ifrån olika nätforum. Det är medvetet vagt uttryckt då jag inte vill gå in närmare på det av hänsyn. Det kan bli besvärligt för honom om saker han uttryckt kopplas till hans person. Om det skulle komma fram uppgifter som är besvärande för honom kan jag komma att ändra mig men jag är inte här för att rasera oskyldigas tillvaro.

Med tanke på att han deltog på ett event häromsistens tror jag att han fortsatt med geocaching men valt att inte logga på nätet. Han var inloggad senast igår.

Det här eventet hölls för övrigt hemma hos SD på Betesvägen. Koordinaterna pointar på hans gräsmatta. Det är troligt att bara de närmast sörjande deltar, 7 nick har loggat att de var där. Vad jag hört är Örebro uppdelat i två läger.
Citera
2019-01-14, 22:33
Medlem
Honan6s avatar
Ta*r*s1981(*u) ligger också lågt med cachandet och det gjorde han iofs långt innan den 14 maj.
Har han också hörselnedsättning? Jag såg på hans geokonto att han haft event med utbildning i teckenspråk tillsammans med m*s*sa* (S*r* S*ll*ng från järngänget).

Tappade Tairus lusten till sporten redan för ett par år sen då han mystiskt fick punktering på sin stillastående parkerade bil och 3 av 4 bultar fattades på hjulet när han, Softis m fl var och cachade ute i skogen. Kanske han fick ett budskap av en svartsjuk SD då? Helt omöjligt är det ju inte att LW var en nära "kompis" och att MGM inte gillade det...
Citera
2019-01-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad

Det här eventet hölls för övrigt hemma hos SD på Betesvägen. Koordinaterna pointar på hans gräsmatta. Det är troligt att bara de närmast sörjande deltar, 7 nick har loggat att de var där. Vad jag hört är Örebro uppdelat i två läger.

Du skojar inte? Får mig tänka på barn som ska ha kalas men ingen kommer till kalaset.

Vad tror du om SD som gärningsmannen?
Citera
2019-01-14, 23:48
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Ta*r*s1981(*u) ligger också lågt med cachandet och det gjorde han iofs långt innan den 14 maj.
Har han också hörselnedsättning? Jag såg på hans geokonto att han haft event med utbildning i teckenspråk tillsammans med m*s*sa* (S*r* S*ll*ng från järngänget).

Tappade Tairus lusten till sporten redan för ett par år sen då han mystiskt fick punktering på sin stillastående parkerade bil och 3 av 4 bultar fattades på hjulet när han, Softis m fl var och cachade ute i skogen. Kanske han fick ett budskap av en svartsjuk SD då? Helt omöjligt är det ju inte att LW var en nära "kompis" och att MGM inte gillade det...

Det verkar som att han också har hörselnedsättning.

"Bronset togs av xxx och xxx från Örebro Dövas BK."

Ta*r*s1981 arbetar enligt hans FB som
Teckenspråkig samhällsvägledare på Örebro kommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in