Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Både de som fötts döva eller blivit det senare kan lära sig prata. De kan däremot tala i lägre ton än hörande. MV sade ju något om att vittnet inte hörde den manliga rösten tillräckligt väl för att kunna identifiera den.
http://sdr.org/item/333-varfor-talar-en-del-dova-konstigt
Sedan finns det en tråd här på flashback såg jag med en fråga om döva från födseln kan prata, och svaret var att de både kan prata och läsa läppar. Tråden kom upp när jag googlade, tillsammans med ovanstående länk.
Jag tror fortfarande mer på SD som GM, men det jag menar är att man aldrig ska utesluta någon människa på grund av att denne har en funktionsvariation. Åtminstone inte innan man vet exakt hur den fungerar och hur mycket just den personen fortfarande klarar av att göra i sitt liv.
Nä, att han är döv gör inte i sig honom mindre sannolik som mördare.
Det är andra faktorer som gör att jag inte tror att han är den skyldige:
- att Norgeresenärerna, särskilt de som har varit med i den sena gruppchatten är förhörda och kollade
- brottets art med ett mycket utdraget och övervåld tyder på ett starkt hat. Ett hat som kan vara svårt att bygga upp utan att ha mycket kontakt med offret.
-att ha en långvarig kontakt med någon är svårt att dölja för utredarna i efterhand. Även om han skulle ha dolt det, så kan LW avslöjat det för någon/några. Och i efterhand kan man hittad olika spår, både digitala och andra
- om det inte skulle vara någon som känner LW, borde denna person vara en outsider, en person som har extrema/ rigida/ svartvita/radikala åsikter eller på annat sätt skulle dra uppmärksamhet till sig hos förhörda vittnen och utredarna
- att om han är döv/har nedsatt hörsel kan det stämma sämre med hör- och synvittnet
- tvärtemot en del andra tänker jag att en skyldig inte slutar med geocachingen plötsligt när LW hittas. Det om något väcker uppmärksamhet. Nej, man försöker se ut som vanligt, göra allt som man tidigare har gjort för att leva under radarn.
- även om denne person bor i Örebro, inte alltför långt ifrån LW, känner han till plankets hemliga gömma?
- hade han tagit avstånd från LW efter otroheten/anmälningen? Skulle hon då öppna dörren till honom den tiden på dygnet?