2019-01-14, 02:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Tack.
Han verkar va gift och ha barn med en asiatiska.
Han känns helt fel.
Mina pengar är fortfarande på SD.

Ja, jag älskar ju att hata SD.

Jag blev bara nyfiken när "krabbankonrad" skrev att
någon av norgeresenärerna ändrat beteende.

Och SD är också gift och har barn
så det är ju ingen garanti för någonting.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-01-14 kl. 02:10.
Citera
2019-01-14, 02:10
Medlem
I morgon är det 8 månader sen och inte vet vi mycket mer än vad vi visste efter ett par veckor.
Citera
2019-01-14, 02:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
I morgon är det 8 månader sen och inte vet vi mycket mer än vad vi visste efter ett par veckor.

Det är tragiskt. Tycker så synd om Lenas barn.
Det enda vi vet mer nu är väl att det här blir troligtvis ett svårlöst fall, tyvärr.
Citera
2019-01-14, 02:30
Medlem
Philomenas avatar
Jag undrar fortfarande vad polisen sitter på för digital information utifrån chattar som var igång under kvällen innan LW dog.

Utifrån stundande resor och att LW var flitigt aktiv i sociala medier och pratglad, så är det som tidigare sagt mycket rimligt att anta att LW hade flera chattar igång samtidigt. Gissningsvis deltog hon i en gruppchatt inför Norgeresan och högst troligt så chattade hon kanske under kvällen med de barn som inte var hemma samt UW inför yngste sonens födelsedagsfirande. Därtill kanske hon chattade med andra individuellt om praktiska aspekter kring prylar som lånats ut/ behövdes lånas inför resan. Min gissning är att hon t ex chattade med SD om något sådant och någonstans så föreslogs det att de skulle ses, därav polisens snabba agerande mot just SD.

Om nu LW deltog i sådana chattar, varav åtminstone en var en gruppchatt så borde det innebära att det bland Norgeresenärerna finns personer som åtminstone kan tro sig veta alibi eller förehavanden om varandra utifrån denna chatt. Det intressanta blir då vad de i Örebro kunde veta om varandra. Om tlll exempel SD kunnat säga något i förhör om MJ eller om MJ kunnat säga något om SD.

Det är min gissning att kartläggandet av chatten varit viktig liksom vanlig hederlig dörrknackning och prat med grannar. Utifrån detta blir MJ intressant för mig i dubbel bemärkelse, inte främst som MGM utan från att han gissningsvis var en av de som hade kontakt med LW inför resan och därtill även kände polisens MGM SD. Har jag fattat det rätt att inför resan till Arendal så var det bara LW och MJ som skulle med bussen från Örebro?

Kan MJ ha vetat något utifrån sin möjliga kontakt med LW och därav tillråtts undvika sin hobby? Eller iaf känt obehag därav? Eller av anledningen att han verkligen inte visste något alls ändå känt obehag inför att träffa SD utifrån att han snabbt blev utpekad som MGM? För mig är MJ samt övriga resenärer till Norge främst intressanta utifrån ifall de hade kontakt med LW på slutet och därav kunde ana något om någon hon skulle träffa under kvällen.

Vad tänker ni andra om vad som sades i denna chatt om vi nu antar att den fanns?
Citera
2019-01-14, 03:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag undrar fortfarande vad polisen sitter på för digital information utifrån chattar som var igång under kvällen innan LW dog.

Utifrån stundande resor och att LW var flitigt aktiv i sociala medier och pratglad, så är det som tidigare sagt mycket rimligt att anta att LW hade flera chattar igång samtidigt. Gissningsvis deltog hon i en gruppchatt inför Norgeresan och högst troligt så chattade hon kanske under kvällen med de barn som inte var hemma samt UW inför yngste sonens födelsedagsfirande. Därtill kanske hon chattade med andra individuellt om praktiska aspekter kring prylar som lånats ut/ behövdes lånas inför resan. Min gissning är att hon t ex chattade med SD om något sådant och någonstans så föreslogs det att de skulle ses, därav polisens snabba agerande mot just SD.

Om nu LW deltog i sådana chattar, varav åtminstone en var en gruppchatt så borde det innebära att det bland Norgeresenärerna finns personer som åtminstone kan tro sig veta alibi eller förehavanden om varandra utifrån denna chatt. Det intressanta blir då vad de i Örebro kunde veta om varandra. Om tlll exempel SD kunnat säga något i förhör om MJ eller om MJ kunnat säga något om SD.

Det är min gissning att kartläggandet av chatten varit viktig liksom vanlig hederlig dörrknackning och prat med grannar. Utifrån detta blir MJ intressant för mig i dubbel bemärkelse, inte främst som MGM utan från att han gissningsvis var en av de som hade kontakt med LW inför resan och därtill även kände polisens MGM SD. Har jag fattat det rätt att inför resan till Arendal så var det bara LW och MJ som skulle med bussen från Örebro?

Kan MJ ha vetat något utifrån sin möjliga kontakt med LW och därav tillråtts undvika sin hobby? Eller iaf känt obehag därav? Eller av anledningen att han verkligen inte visste något alls ändå känt obehag inför att träffa SD utifrån att han snabbt blev utpekad som MGM? För mig är MJ samt övriga resenärer till Norge främst intressanta utifrån ifall de hade kontakt med LW på slutet och därav kunde ana något om någon hon skulle träffa under kvällen.

Vad tänker ni andra om vad som sades i denna chatt om vi nu antar att den fanns?

SD ringde väl på förmiddagen runt till någon/några av de som hon chattade med under kvällen innan. Det var när UW och han letade efter Lena dagen efter. Det är möjligt att MJ tyckte det samtalet med SD var obehagligt av någon anledning (om han fick ett sådant samtal vill säga).

Det kan inte vara lätt att vara en av de sista att haft kontakt med en vän som dödas och sedan ringer någon och letar efter henne. Någon som sedan visar sig bli misstänkt för mordet dessutom.

Angående deras chatt så tror jag att hon skulle nämnt om hon hade planer på att avbryta chatten en stund för att träffa någon. Jag tror därför att "träffen" med GM skedde oplanerat, hen kom nog bara till dörren.

Eller så sade hon att hon ska träffa någon men inte vem, vi har ju fått uppgifter om att Lena höll träffar med SD hemliga. Det kanske är detta som fått polisen att misstänka SD? Tidigare under kvällen hade han ju dessutom kontaktat Lena och bett att få träffa henne. Dock sade han senare i förhör att de aldrig träffades, trots digitala kontakten dessförinnan.
Citera
2019-01-14, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Eftersom EGT inte skriver längre (varför kan man fråga sig), svarar de väl inte. Kanhända rörde de ihop vad de fått höra, kanhända var det där den bild SD ville ge. Verkar rätt mer troligt att det var HD som flyttade och skaffade nytt geocachkonto. Hur det var med rädslan kan vi inte veta.
Mina funderingar är lite när i tid HD fick reda på "bilincidenten" och otroheten.
Gissar att det kan vara en tid efter (bilincidenten) när det ev kommer ett brev hem från polisen och SD fick krypa till korset och erkänna för HD. Kanske HD då kastade ut honom från deras gemensamma hem (till hon hittat ett nytt billigare boende). Det skulle kunna få SD att bli irriterad på LW om hon inte ville umgås med honom längre). Han tyckte ev att allt var LW:s fel.

LW rädd, har diskuterats i tråden... om hon skulle våga gå ut en sväng med honom/öppna dörren (eller sätta sig i hans bil) på mordkvällen. EGT menar att LW inte var rädd... ingen vet med säkerhet.

Ja man vet inte vilken bild SD ville ge som Du skriver.
Citera
2019-01-14, 07:37
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Mina funderingar är lite när i tid HD fick reda på "bilincidenten" och otroheten.
Gissar att det kan vara en tid efter (bilincidenten) när det ev kommer ett brev hem från polisen och SD fick krypa till korset och erkänna för HD. Kanske HD då kastade ut honom från deras gemensamma hem (till hon hittat ett nytt billigare boende). Det skulle kunna få SD att bli irriterad på LW om hon inte ville umgås med honom längre). Han tyckte ev att allt var LW:s fel.

LW rädd, har diskuterats i tråden... om hon skulle våga gå ut en sväng med honom/öppna dörren (eller sätta sig i hans bil) på mordkvällen. EGT menar att LW inte var rädd... ingen vet med säkerhet.

Ja man vet inte vilken bild SD ville ge som Du skriver.

Något uppdagades i slutet av mars -17 då un-friendingen på Fb skedde, men trakasseri/stalking började redan någonstans runt sommaren -16.
Det handlar om en långvarigt söndrande otrohetshistoria och kanske GM började önska att LW skulle försvinna från jordens yta för länge sen, men har hållit sig i schack tills det ödesdigra datumet 14 maj -18?
Citera
2019-01-14, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Något uppdagades i slutet av mars -17 då un-friendingen på Fb skedde, men trakasseri/stalking började redan någonstans runt sommaren -16.
Det handlar om en långvarigt söndrande otrohetshistoria och kanske GM började önska att LW skulle försvinna från jordens yta för länge sen, men har hållit sig i schack tills det ödesdigra datumet 14 maj -18?
Bilincidenten var väl i jan-17? Kanske HD fick reda på det först i mars det året och kastade ut SD?
Vet inte när HD flyttade och köpte sitt radhus (och SD fick ta deras gemensamma hus).

Otroheten hade HD nog vetskap om tidigare eftersom den pågått under en längre tid men valde att tro på SD att han skulle låta LW vara.

LW visste att SD och HD skulle försöka få ihop det igen (på USA-resan) och SD ville förvissa sig om att hon inte skulle avslöja vissa saker (ev hot, bilder mm).
Citera
2019-01-14, 11:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Både de som fötts döva eller blivit det senare kan lära sig prata. De kan däremot tala i lägre ton än hörande. MV sade ju något om att vittnet inte hörde den manliga rösten tillräckligt väl för att kunna identifiera den.

http://sdr.org/item/333-varfor-talar-en-del-dova-konstigt

Sedan finns det en tråd här på flashback såg jag med en fråga om döva från födseln kan prata, och svaret var att de både kan prata och läsa läppar. Tråden kom upp när jag googlade, tillsammans med ovanstående länk.

Jag tror fortfarande mer på SD som GM, men det jag menar är att man aldrig ska utesluta någon människa på grund av att denne har en funktionsvariation. Åtminstone inte innan man vet exakt hur den fungerar och hur mycket just den personen fortfarande klarar av att göra i sitt liv.

Nä, att han är döv gör inte i sig honom mindre sannolik som mördare.
Det är andra faktorer som gör att jag inte tror att han är den skyldige:

- att Norgeresenärerna, särskilt de som har varit med i den sena gruppchatten är förhörda och kollade
- brottets art med ett mycket utdraget och övervåld tyder på ett starkt hat. Ett hat som kan vara svårt att bygga upp utan att ha mycket kontakt med offret.
-att ha en långvarig kontakt med någon är svårt att dölja för utredarna i efterhand. Även om han skulle ha dolt det, så kan LW avslöjat det för någon/några. Och i efterhand kan man hittad olika spår, både digitala och andra
- om det inte skulle vara någon som känner LW, borde denna person vara en outsider, en person som har extrema/ rigida/ svartvita/radikala åsikter eller på annat sätt skulle dra uppmärksamhet till sig hos förhörda vittnen och utredarna
- att om han är döv/har nedsatt hörsel kan det stämma sämre med hör- och synvittnet
- tvärtemot en del andra tänker jag att en skyldig inte slutar med geocachingen plötsligt när LW hittas. Det om något väcker uppmärksamhet. Nej, man försöker se ut som vanligt, göra allt som man tidigare har gjort för att leva under radarn.
- även om denne person bor i Örebro, inte alltför långt ifrån LW, känner han till plankets hemliga gömma?
- hade han tagit avstånd från LW efter otroheten/anmälningen? Skulle hon då öppna dörren till honom den tiden på dygnet?
Citera
2019-01-14, 11:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Beteendet är att han har helt slutat geocachat efter mordet, som jag förstått det.
Det verkar som att krabbankonrad känner till en del på ett personligt plan, så det är ju intressant att veta mer exakt vad h*n har noterat.
Kanske har andra också "pratat" om det, märkt något?
Citera
2019-01-14, 11:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tack.
Han verkar va gift och ha barn med en asiatiska.
Han känns helt fel.
Mina pengar är fortfarande på SD.

Thai. Hmm.
Promenadavstånd över gångbron till nya Hjärsta.
Citera
2019-01-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Bilincidenten var väl i jan-17? Kanske HD fick reda på det först i mars det året och kastade ut SD?
Vet inte när HD flyttade och köpte sitt radhus (och SD fick ta deras gemensamma hus).

Otroheten hade HD nog vetskap om tidigare eftersom den pågått under en längre tid men valde att tro på SD att han skulle låta LW vara.

LW visste att SD och HD skulle försöka få ihop det igen (på USA-resan) och SD ville förvissa sig om att hon inte skulle avslöja vissa saker (ev hot, bilder mm).

Att SD flyttat ut eller blivit utkastad har jag inte läst förut, var
kommer det ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in