Citat:
Ursprungligen postat av
Scion
Att du själv kan komma ihåg bilar och förare efter 30 år betyder inte att gemene man kan det.
Känns heller inte som att du har tänkt på att bilregistret gallras efter tid och att den vita bilen troligtvis är skrotad.
Vad menar du med att det går att ta "genvägar" med utredningen?
Jag refererar till de forhor och de protokoll som gjordes 1992. Jag utgar till 100% fran att polisen i detta fall naturligtvis dokumenterat vilka fordon som fanns disponibla/agdes av alla som var ute den natten av den enkla anledningen att en bil var 100% inblandad i brottet. Sedan sa finns det givetvis bilintresserade grabbar darute som kommer ihag detta.
Att bilen numera ar skrotad ar ointressant. Bilen som anvandes den natten gjorde naturligtvis forovaren/forovarna sig av med pa ett "oskyldigt" satt. Polis/myndigheter kan plocka fram gamla uppgifter i register, det ar inte sa att allt deletas.
Att ta "genvagar" betyder i klarsprak att polisen maste utreda for att kunna vacka atal. Pusslet maste vara klart innan dom kan uttala sig. En utomstaende resurs likt GW kan lagga pusslet med ett par bitar borta och jobba mot den hypotesen mycket mera offentligt, vilket han ocksa gjort. Jag gissar pa att han tidigt insett att det ar tva personer och borjat kolla efter "korsalibin", matchat mot tillgangliga fordon och lagt en tidslinje. Han har ju i princip talat om allt utom namnen. Polisen vet sakerligen ocksa i princip vad som skedde, men dom kommer inte langre da ytterligare forhor efter 27 ar ar totalt meningslosa savida inte nya uppgifter inkommer. Alla inblandade kan helt enkelt hanvisa till tidigare utsagor och inte saga ett ord ytterligare.
Hade grabbarna i bilen kunnat identifiera den bilen som korde in pa stigen hade detta varit lost pa nagra veckor. Nu ar det nog tyvarr endast teknisk bevisning som kan forandra saklaget.