Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
I mitt fall faller det nog på allt utom måhända realisering. Jag har ingen aning om vad som skulle behöva förändras. Jag hyser ingen vilja att förändra min identitet i större grad. Och slutligen finner jag, åtminstone i nuläget, ingen kvinna tillräckligt intressant för att vara beredd att göra uppoffringar för. Vad gäller, som sagt punkt två, realisering, gissar jag att det både finns delar som är möjliga att påverka och delar som inte är det.
Åhå, det låter ju en aning som moment 22.
Du behöver en kvinna i ditt liv för att vara motiverad och realisera din potential. Men du har ingen kvinna i ditt liv för att du inte har realiserat din potential. Som vore du ett halvt väsen, som enbart är livskraftig som en enhet av två.
Du vill alltså finna någon tillräckligt skarpsynt, som kan förändra dig till att bli den bättre man som hon ser inom dig? Det låter trots allt som ett bekant tema i mänsklig mytologi och kultur! Du är en arketyp förkroppsligad i jordelivets eviga saga! Vad du behöver för maximal verkan på ditt dopaminerga system och långsiktigt målinriktade beteende (som du själv vet är gynnsamt) är helt enkelt en religiös tro på den kvinna där ute som finns för dig!
Det sociala problemet av idag är månne att vi inte längre har kvar våra religioner och således saknar ramverk för högre strävan?