Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBoo
De ”rika” lär ju inte hyr6a nån stuga utan de köper en till sig och sin familj.
Nu när skatterna jämnas ut mer rättvist så höginkomsttagare får sänkt skatt gör ju att fler höginkomsttagare har råd att hyra stuga.
Det finns så klart ingen självklar regel som säger att man köper allt sitt semesterboende bara för att man är rik.
Men även om så är fallet spelar det mindre roll ut i från mitt resonemang.
Inte heller spelar det roll om dom nyliberala högervindarna ökar andelen "rika" med 20% och ser till att övre medelklass och uppåt får ännu mer i plånboken.
Dom kommer alltid åka till fjälls och på ett eller annat sätt lägga vantarna på det bästa boendet även om så kylslingor ska installeras i backen och ett liftkort kosta 5000:-/dag.
Det skulle väl tvärtom just dom få lite ståfräs av. Att fjällsemestern kostar 125.000:- för en normal familj.
Problemet är den samlade mängden stugor/sängplatset i och runt dom svenska fjällanläggningarna och att du totalt sett måste hålla breda gruppers intressen vid liv för att fylla upp dom.
Sjunker intresset/priset på det enklare billigare boendet, pga lägre efterfrågan, drabbar det även stugorna i mellansegmentet och på sikt topplägena.
I det perspektiv TS bör utgå i från, 20-30 år är faktorer som klimat, politik och samhällsutveckling nödvändiga att beakta.
Jag ser tre hot mot att breda grupper ska behålla det intresse som krävs för bibehållen eller ökande prisbild.
1. Varmare och kortare vintrar minskar den gruppen som åker till fjällen och konkurrerar om boende för att åka skoter eller tur/längd där man är beroende av natursnö.
2. Den politik som förs och den samhällsutveckling vi ser ger onekligen ökade klyftor och på sikt kan det bli svårt för medelklassen och neråt att helt enkelt ha råd med en vintersemester eller känna det prioriterat.
3. En kombination av ovanstående och effekterna det skapar i ett längre perspektiv. Du måste säkra upp tillväxten av kommande skidturister nu i dag om intresset ska vara lika stort om 30år.
Gröna vintrar hemma vid i kombination med att medelklassen och neråt får det kämpigare gör det svårare och inte lika intressant att hålla barnens skidintresse vid liv och att lägga pengar på förhållandevis dyr utrustning.
Skidåkning kan som så mycket annat på sikt bli en klassfråga och när en stor mängd människors efterfrågan sjunker drabbar det även priset för mer exklusivt boende.
Sen även om jag personligen kommer ha råd att fortsätta åka till fjälls kan jag tycka att det är ganska äckligt och motbjudande att fira hela semestern omgiven av enbart nyliberaler och pk-folk och välja bort svenska fjällen av det skälet till förmån för något där man kan dra nytta av lite av det som är lite av särprägeln av vårt land vistas i hop med breda grupper ur samhället. Känner nog inte heller att det är schysst mot ungarna och hämmar deras utveckling om dom tvingas umgås med enbart pk-barn och ungar till hjärndöda nyliberaler hela semestrarna.
Att lägga i den positiva vågskålen är mer turism uti från, etniska svenskars ökade behov av whiteflite och förskanska sig i "vita" reservat även på semestern och att fortsatt ökad oro i omvärlden leder till mer inhemsk turism.
Dock tror jag inte detta kompenserar fullt ut för ovanstående så är man ute efter ett investeringsobjekt tror jag det finns säkrare alternativ som ger bättre avkastning.