2019-01-12, 15:32
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

Han säger också att de var beredda på livstid och att synnerligen försvårande omständigheter föreligger.

Inte överraskande med livstid. Johan hade lust att döda, gav sig på en oskyldig tjej helt oprovocerat utan anledning. Utdraget lidande dessutom med våldtäkt.

Ungefär samma som Mantorpmördaren Gyllensvaan, även om det rörde sig om två offer där.

Johan är farlig för allmänheten och bör inte släppas ut.

I andra fall där mördaren fått 16-18 år, har det handlat om mord där mördaren och offret känner varandra sen tidigare, mordet har inte varit planerat och inte sällan har droger varit inblandade.
Citera
2019-01-13, 11:42
Medlem
Första tråden på fb jag inte kunnat läsa hela eller FUP. Det är så vidrigt, brutalt och hjärtskärande. Tyvärr tror jag fortfarande att GM JF kommer få det ganska bra i fängelset och det hade jag gärna sett motsatsen. Om han nu har diagnos eller inte så verkar han ha haft alldeles för mycket fritid i vilket fall och varför har ingen uppmärksammat hans problem? Vad det gäller EH så hade man gärna velat veta om det hade kunnat undvikas brottslig bana för denna. Jag ger inte ett skit för föräldrar som pundar. Ungen skulle tagits ifrån föräldrarna redan vid födseln och jag hoppas syskonen tas om hand för annars kommer väl det sluta lika illa med dom.
Citera
2019-01-13, 13:38
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goafton
Första tråden på fb jag inte kunnat läsa hela eller FUP. Det är så vidrigt, brutalt och hjärtskärande. Tyvärr tror jag fortfarande att GM JF kommer få det ganska bra i fängelset och det hade jag gärna sett motsatsen.

Johan är asocial och van att vara ensam, så fängelset passar honom perfekt där han kan sitta för sig själv i sin cell och spela playstation.

Problemet blir när han ska interagera med andra interner på anstalten. Johan är autistisk och har svårt att läsa andras beteende, han har svårighet att förstå sociala umgängesregler.

Johan är dock en reslig man på 193cm och +100kg, så inte alla kommer att vilja mucka med honom.
Citera
2019-01-13, 21:11
Medlem
Samtalslistan på BO's mobil är ju intressant. Vad menas med (dur)? Inga vidare människor på den listan om man säger så
Citera
2019-01-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Johan är asocial och van att vara ensam, så fängelset passar honom perfekt där han kan sitta för sig själv i sin cell och spela playstation.

Problemet blir när han ska interagera med andra interner på anstalten. Johan är autistisk och har svårt att läsa andras beteende, han har svårighet att förstå sociala umgängesregler.

Johan är dock en reslig man på 193cm och +100kg, så inte alla kommer att vilja mucka med honom.

JF har ju uppenbarligen haft ett behov av social samvaro eftersom han på olika sätt (köpa ut alkohol tex) försökt hitta vägar att nästla sig in i gemenskaper.

Han sökte sig antagligen till barn i yngre tonåren för att det är på deras nivå han ligger intellektuellt.
(Detta styrks av hans klasskamrat som skrivit här i tråden uppger att han på gymnasiet betedde sig mer som en låg eller mellanstadieelev).

Han har sökt sig till pojkarna när de spelat fotboll och sms:at dem och frågat om han ska köpa ut när de inte haft kontakt på ett tag.
Så vilja till någon form av social samvaro har svinet.

Clownen Monika som var JFs terapeut kom ju med vansinniga förslag som att grisen skulle börja på sällskapsdans eller andra fritidsaktiviteter för att få kontakt med tjejer och hitta vänner.
Detta medans clownen Monika visste om JFs tankar om att döda och hans tidigare dom för hot om bla våldtäkt.
Citera
2019-01-14, 00:08
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen

Jag tror att Du har helt rätt i att Johan är van vid ensamhet så kopplat till vardagliga rutiner såsom väckning,mat och tv-spel så kommer han nog att trivas ganska bra.
Däremot tror jag att inte att hans kompisar på kåken kommer att han någon större respekt för hans kroppshydda och jag inbillar mig att innerst inne är Johan en liten liten människa som kommer och skita knäck. Skulle bli väldigt förvånad om inte han begär isolering på egen hand för att inte riskera och få pisk... Våldtäktsmän och tillika kvinnomördare har ju som bekant ingen högre status på kåken. (Väl medveten att han blev dömd för medhjälp till grov våltäkt men det är nog inte i kåkfarararnas intresse)
Citera
2019-01-14, 05:59
Medlem
Mm tror också att Johans brott ses på med avsky även inom murarna. Och han kan nog själv inte försvara sig utan plastpistoler eller knivsamling.
Citera
2019-01-14, 08:39
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tror att Du har helt rätt i att Johan är van vid ensamhet så kopplat till vardagliga rutiner såsom väckning,mat och tv-spel så kommer han nog att trivas ganska bra.
Däremot tror jag att inte att hans kompisar på kåken kommer att han någon större respekt för hans kroppshydda och jag inbillar mig att innerst inne är Johan en liten liten människa som kommer och skita knäck. Skulle bli väldigt förvånad om inte han begär isolering på egen hand för att inte riskera och få pisk... Våldtäktsmän och tillika kvinnomördare har ju som bekant ingen högre status på kåken. (Väl medveten att han blev dömd för medhjälp till grov våltäkt men det är nog inte i kåkfarararnas intresse)

Fast du tror väl ändå inte att Johan kommer sitta med den ”vanliga” fängelsepopulationen? Han kommer antagligen sitta med andra våldtäktsmän och kvinnomördare. Kanske han även där har låg status. Anders Eklund har ju fått bra med stryk av en annan våldtäktsman.
Citera
2019-01-14, 08:54
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Fast du tror väl ändå inte att Johan kommer sitta med den ”vanliga” fängelsepopulationen? Han kommer antagligen sitta med andra våldtäktsmän och kvinnomördare. Kanske han även där har låg status. Anders Eklund har ju fått bra med stryk av en annan våldtäktsman.

Nej nej, tror absolut att han kommer att få sitta med de andra lågrankade fångarna dvs som Du säger våldtäkts eller kvinnomördare. I detta fallet så kvalar ju Johan precis som Anders Eklund in som dem som är dömda för både och. Då tillhör man definitivt bottenskrapet innanför murarna och löper nog stor risk att få en omgång även på de fängelserna.......
Citera
2019-01-14, 09:17
Medlem
Vad är (dur)?
Citera
2019-01-14, 20:24
Medlem
Stod så I FUP under vissa nummer.
Citera
2019-01-14, 21:23
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikan14
Vad är (dur)?

DUR är en förkortning av polisens arbete omkring sammanställning av IT-material dvs telefon,dator etc. Nu kan jag inte exakt vad förkortningen står för men det är en bit på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in