2019-01-12, 19:40
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke22
Det här argumentet du kör med att det skulle komma in en massa öststatskvinnor om man legaliserar sexköp finns det något som helst belägg för det? och om så är fallet så kommer de väl hit isåfall för att det ska förbättra deras livsnivå inte försämra den?

Ja belägget är att det skett så i till exempel Tyskland som har en omfattande bordellverksamhet.
Tror du att svenska kvinnor boendes i Sverige skulle börja arbeta på bordell? Varför i hela fridens namn då?
Citera
2019-01-12, 19:44
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Som försvar säger kvinnor att det är synd om kvinnorna som prostituerar sig etc. Hur ser ni att kvinnorna som lagligt prostituerar sig lider i de länderna där sexköp är lagligt?

Skitsnack ! Vi kvinnor tycker snarare att den där sexköpslagen är förlegad, och ologiskt formulerad. Som kvinna skulle jag gärna vilja se lite mer Europeisk prostitution i Sverige. I ex.vis Nederländerna och Tyskland är prostitutuonen statligt reglerad, och väl fungerande.

Ingen behöver lida något på Reeperbahn i Hamburg, eller i Red Light District i Amsterdam. Vi kvinnor bejakar den sortens välorganiserade försäljning av sexuella tjänster.
Citera
2019-01-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Amen herregud. De flesta kvinnor är inte så intresserade av enbart ligg. Om man har att välja på en man som bara vill ligga då hade nog många skickat honom till bordellen istället.
Det tråkiga i sammanhanget hade varit att många svenska män hade förpassats till skräphögen gällande relationer och äktenskap. Vem vill ha en horbock liksom?
Sen undrar jag också, hade du velat gifta dig med en f.d prostituerad?
Och varför vill du inte att din syster ska hora? Verkar ju inte vara något som helst problem med det yrket enligt dig m.fl.
Jag försöker bara förklara varför den feministiska motiveringen till förbud av sexköp är ohållbar. Jag har vart tydlig med att jag inte tycker det är ett okej yrke och anledningen är att jag anser det vara ohederligt.

Jag hade inte kunnat gifta mig med en f.d prostituerad, tror jag inte åtminstone.

Tänk om du blev en hora, tror du din bror hade kunnat kolla dig i ögonen igen? Han hade blivit känd som killen vars syster är en hora.
Citera
2019-01-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Poängen är att man i Sverige alltid har andra valmöjligheter. En laglig bordellverksamhet kommer alltså locka dit kvinnor som själva gör valet att bli prostituerade(dom får alltså skylla sig själva). Den svenska sexköpslagen är alltså uppenbarligen skapad av feminister i syfte att behålla sin sexuella makt över män. Tjejers sexuella värde hade minskat ifall jag som kille hade kunnat promenera till en bordell och ligga med en brud som är flera gånger snyggare än hon som precis dissade mig(kom ihåg att en kvinnlig 4a har större sexuellt värde än en manlig 7a). Sen är ju en bordellverksamhet egentligen bättre än att man säljer sex på egen hand eftersom kontrollen och säkerheten blir större.

...men vill vi att våra systrar/döttrar ska bli horor? nej det vill vi inte och därför borde det förbjudas, alternativt stigmatisera det.
Nej, i Sverige finns många som inte har valmöjligheter, papperslösa, drogberoende, ex eller kanske inte upplever sig ha detta ex utsatta, psykiskt sjuka mm. De svenska sexköpslagen är skapad för att förbjuda sexuellt utnyttjande, thats it
Citera
2019-01-12, 20:06
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jotack, jag är ingen idiot, det fattar jag väl. Så är det ju med allting vi stiftat lagar mot.
Jag har inget problem med att man legaliserar "lättare" narkotika (ej tyngre droger typ heroin, det bör kontrolleras på något sätt för missbrukarnas egen skull). Skillnad mellan droger och prostitution är att droger är någonting du gör mot dig själv, inte med inblandning av en annan människas egendom, alltså kropp.

Jag har problem med prostitution av den anledningen att det är en utnyttjandesituation för den fattiga eller utsatta av en som står högre i samhället. Jag är emot all sorts utnyttjning av konceptet starkare/rikare mot svagare/fattigare. Hur man kan dra nytta av sin situation som rik eller makthavare på ett sånt sätt är vidrigt i min värld. Att det förekommer förstår alla, eftersom människor verkar rätt hänsynslösa som släkte. Men att samhället ska stå bakom det, i ett välfärdsland som Sverige, det är vad jag vänder mig emot.

Vad anser du själv i frågan? Tror du också att sexköpslagen är ett feministiskt påhitt med enbart syfte att straffa män?

Nej jag tror att syftet med lagen är gott, det är att skydda utsatta personer. Jag har inget problem med syftet. Jag har lite problem principiellt, jag ogillar att något som annars är lagligt blir olagligt bara för att man gör en transaktion med pengar. Men man måste kunna svälja sina principer ibland.

Trots det tror jag att jag är motståndare till lagen, inte så att jag skulle kampanja mot den men om någon frågar mig så är jag nog motståndare, marginellt.
Citera
2019-01-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, i Sverige finns många som inte har valmöjligheter, papperslösa, drogberoende, ex eller kanske inte upplever sig ha detta ex utsatta, psykiskt sjuka mm. De svenska sexköpslagen är skapad för att förbjuda sexuellt utnyttjande, thats it
Precis som i vilken annan laglig verksamhet så anställer man ju förstås inte vem som helst, exempelvis papperslösa utan rätt att arbeta, eller pundare. Detta förutsätter förstås att sexköp enbart får ske i en bordell.
Citera
2019-01-12, 20:13
Medlem
Citat:
Precis som i vilken annan laglig verksamhet så anställer man ju förstås inte vem som helst, exempelvis papperslösa utan rätt att arbeta, eller pundare. Detta förutsätter förstås att sexköp enbart får ske i en bordell.
och det tror du skulle funka? lagligt för människor att köpa sex, men plötsligt skulle all försäljning som idag pågå på internet, på gator, etc etc dunsta bara för att man gör det lagligt köpa?
Citera
2019-01-12, 20:19
Medlem
Citat:
och det tror du skulle funka? lagligt för människor att köpa sex, men plötsligt skulle all försäljning som idag pågå på internet, på gator, etc etc dunsta bara för att man gör det lagligt köpa?
Debatten handlar om huruvida en legalisering hade fungerat och svaret är att det förmodligen hade gjort det(bordellverksamhet). Det feministiska argumentet är ju rätt ohållbart då Sverige är ett land med extremt starkt socialt skyddsnät. Bordellerna hade alltså förmodligen inte fyllts av utsatta pundar-horor som måste suga kuk för att överleva dagen.
Citera
2019-01-12, 21:04
Avslutad
Citat:

Jag håller med dig (för en gångs skull), att handel med sex borde förbjudas.
Citera
2019-01-12, 21:22
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:

Citat:

En egen licenserad verksamhet hade troligen fungerat bäst. Mer eller mindre som det verkar fungera idag över nätet - exempelvis https://rosasidan.ws/#nothing - men under licens och verksamhetskontroll.

Bordeller drivs av yttre vinstintressen. Nog bättre och tryggare om de som säljer sexuella tjänster har en verksamhet som styrs av deras egna och personliga vinstintressen... just för att undvika sämre arbetsförhållanden/att de blir utnyttjade/en del av de potentiella baksidorna.
Citera
2019-01-12, 23:34
Medlem
Citat:
Jag försöker bara förklara varför den feministiska motiveringen till förbud av sexköp är ohållbar. Jag har vart tydlig med att jag inte tycker det är ett okej yrke och anledningen är att jag anser det vara ohederligt.

Jag hade inte kunnat gifta mig med en f.d prostituerad, tror jag inte åtminstone.

Tänk om du blev en hora, tror du din bror hade kunnat kolla dig i ögonen igen? Han hade blivit känd som killen vars syster är en hora.
Hade du kunnat gifta dig med en feminist då?
Hade jag fått välja mellan en fd snygg hora med libertiansk inställning och en feminist hade valet varit enkelt.
Det moralpaniska argumentet "din dotter då, din systet då" är bara patetiskt. Vilken man vill att hans dotter ska skövla turkpenis i Alanya? Bör det därför förbjudas? Blir ju direkt patriarkala hederskulturatgument. Lev låt leva.
Citera
2019-01-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FixIcon
En majoritet som säljer sex har tidigare varit utsatta för pedofili och våldtäkter och har utvecklat prostitution som ett form av självskadebeteende som de vill ta sig ur. De säljer inte sex för att de vill. De njuter inte, de mår illa av det. Många misshandlas och våldtas i "yrket". Och många lever under dödshot och tvingas sälja sex.
Bullshot. Den forskningen får du dra fram ur hatten på en gång. Skulle dessutom inte ändra min inställning i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in