Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jotack, jag är ingen idiot, det fattar jag väl. Så är det ju med allting vi stiftat lagar mot.
Jag har inget problem med att man legaliserar "lättare" narkotika (ej tyngre droger typ heroin, det bör kontrolleras på något sätt för missbrukarnas egen skull). Skillnad mellan droger och prostitution är att droger är någonting du gör mot dig själv, inte med inblandning av en annan människas egendom, alltså kropp.
Jag har problem med prostitution av den anledningen att det är en utnyttjandesituation för den fattiga eller utsatta av en som står högre i samhället. Jag är emot all sorts utnyttjning av konceptet starkare/rikare mot svagare/fattigare. Hur man kan dra nytta av sin situation som rik eller makthavare på ett sånt sätt är vidrigt i min värld. Att det förekommer förstår alla, eftersom människor verkar rätt hänsynslösa som släkte. Men att samhället ska stå bakom det, i ett välfärdsland som Sverige, det är vad jag vänder mig emot.
Vad anser du själv i frågan? Tror du också att sexköpslagen är ett feministiskt påhitt med enbart syfte att straffa män?
Nej jag tror att syftet med lagen är gott, det är att skydda utsatta personer. Jag har inget problem med syftet. Jag har lite problem principiellt, jag ogillar att något som annars är lagligt blir olagligt bara för att man gör en transaktion med pengar. Men man måste kunna svälja sina principer ibland.
Trots det tror jag att jag är motståndare till lagen, inte så att jag skulle kampanja mot den men om någon frågar mig så är jag nog motståndare, marginellt.