2019-01-12, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ponera att vi skulle öppna bordeller.
Då skulle det vara bra med alkotester vid ingång. Sedan så skulle bordellerna drivas av kvinnorna själv, inte en extern part som har vinstintressen i dem. Det var en användare en gång som skrev något om legitimation för prostituerade, precis som vissa andra samhällsgrupper.
Det skulle kunna vara aktuellt isåfall, att de som vill arbeta med prostitution i Sverige genomgår en form av utbildning (av staten betalad som alla andra utbildningar), där de utbildas inom olika relevanta områden för yrkets utövande (både psykologi, människokroppen, konsekvenser på sikt, säkerhet, starta-eget-kunskaper e.t.c).
Detta är relevanta kunskaper om man ska driva bordeller.

Så, alkotester, bordeller som drivs av hororna själva samt legitimation för yrket. Då har vi en början till nånting som skulle kunna legaliseras...

Nu ska vi dock inte försköna legaliserad verksamhet. Visst finns det fördelar, men det fungerar inte felfritt i andra länder. Har varit problem både i Tyskland och Amsterdam med bordeller och olagliga smutsiga verksamheter.
Sen så har vi en annan aspekt, och det är att om vi ska legalisera detta så bör det i samma veva legaliseras med droganvändning för de som är i beroende, och detta behöver då betalas av staten.
För annars har vi kvar de hororna på gatorna och verksamheterna under jord ändå, eftersom en del av dem antagligen är missbrukare. Och där de finns kommer det finnas män som inte vill gå på de kontrollerade ordentliga bordellerna.

De flesta män har inga problem med att träffa kvinnor och ha sex. De behöver inga bordeller.

En hel del män som vill träffa horor gör det för att få sådan sex de inte kan få annars.

De köper en kvinna och misshandlar henne. De vill begå våld. Detta skulle förstås inte vara lagligt på en bordell i Sverige.

Därför kommer dessa män fortsätta att finnas med utsatta kvinnor, bland missbruk och elände under jord.
Citera
2019-01-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraskras
Eftersom det är en verksamhet som skadar prostituerades självkänsla och identitet på ett sätt som inga andra försäljningar av tjänster gör, och eftersom det utsätter prostituerade för hög risk att utsättas för hot och våld, på ett sätt som inga lagliga verksamheter eller tjänster gör.

Du, och alla andra, förbjuds att köpa sex för att förhindra att människor skadas. Är väldigt rimligt, tycker man annat har man inte tänkt tillräckligt eller så har man empatistörningar. Oavsett vilket så är man dum i huvet.

Idag finns det många yrken som skadar självkänsla och identitet och där man riskerar utsättas för hot eller våld. Hot och våld är ju något som inte bara drabbar poliser idag utan även lärare, bibliotekarier, socionomer, anställda på HVB-hem och invandrarförläggningar, busschaufförer, vakter mfl
Citera
2019-01-12, 11:37
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
De flesta män har inga problem med att träffa kvinnor och ha sex. De behöver inga bordeller.

En hel del män som vill träffa horor gör det för att få sådan sex de inte kan få annars.

De köper en kvinna och misshandlar henne. De vill begå våld. Detta skulle förstås inte vara lagligt på en bordell i Sverige.

Därför kommer dessa män fortsätta att finnas med utsatta kvinnor, bland missbruk och elände under jord.

Jag vet. Men vi, Tissetiss, har bara moralpanik förstår du.
Citera
2019-01-12, 11:57
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
.
Sen så har vi en annan aspekt, och det är att om vi ska legalisera detta så bör det i samma veva legaliseras med droganvändning för de som är i beroende, och detta behöver då betalas av staten.
För annars har vi kvar de hororna på gatorna och verksamheterna under jord ändå, eftersom en del av dem antagligen är missbrukare. Och där de finns kommer det finnas män som inte vill gå på de kontrollerade ordentliga bordellerna.

Jag är öppen för legalisering av narkotika, tidigare var jag lite hårdnackad gällande det. Men eftersom min fru har sydamerikanska rötter och jag sett hur hennes släktingar förhåller sig till det så upplever jag att det är främst förbuden som ställer till det i västvärlden. Där nere är det förhållandevis avslappnat.
Enda problemet med Sydamerikaner är att de är så jävla våldsamma men det tror jag har noll att göra med knark. Alkohol och pengar är nog större bovar.

De flesta typer av narkotika är skitbilliga att framställa och skulle de säljas lagligt skulle vi inte ha en massa så kallade ensamkommande (tidigare med tillägget barn men det har väl t.o.m den mest rabiata feminist släppt) som springer runt på gator och torg, stökar och medför en massa extraarbete för en redan överansträngd polis. Exempelvis.
Men jag förstår inte varför staten skall betala de relativt låga kostnader som legalt framställd narkotika skulle innebära. Ibland låter du nästan som en såsse.
Klart både torskar och knarkare själva skall finansiera sin konsumtion.
Citera
2019-01-12, 12:31
Medlem
Boardgamess avatar
Det är en sån otrolig lögn att folk som vill förbjuda sexköp gör det för nån form av omsorg för de prostituerade. Kvinnor ogillar prostitution av två huvudskäl, 1) män kan enkelt få tillgång till sex utanför den normala relations / uppvaktande kontexten nåt som riskerar att gravt underminera en av kvinnors högsta prioriteter, dvs lojaliteten från män som försörjare för dem själva och sina barn. En "helig" resurs som kvinnor anser sig ha, dvs sexualiteten och möjligheten att använda den för påverkan av män, tappar generellt i värde då den kan köpas som andra varor och inte portioneras ut efter kvinnors behag.
2) En rädsla för en försvagning av "gratis samhället" dvs där man som kvinna bara kan förvänta sig få bidrag och resurser genom att just vara kvinna utan motprestation. Om kvinnor måste göra uppoffringar som att sälja sex signalerar det en minskad trygghet där man tvingas i större utsträckning vara ansvarig för sin egen försörjning. Även här har man tappat privilegier som man vill behålla.

Som med många andra åsikter människor har är det inte alltid socialt mest strategiskt att föra fram den mest ärliga orsaken till varför man är för eller emot något. Så kvinnor intalar sig snabbt att de är emot prostitution för att det är synd om du utsatta kvinnorna, inte för att det på något sätt skulle riskera att underminera deras ställning och förmåner i samhället, det är ju inte ett lika snyggt argument. På samma sätt säger folk att de är emot tiggeri för att de tycker det är ovärdigt för tiggarna och att det leder till en ond cirkel av beroende av andra istället för eget jobb. Folk ogillar tiggeri för att de inte gillar att luffare är på dem hela tiden och att det ser risigt ut, samt kanske även lite av skäl 2) om folk tigger, vad säger det om den ekonomiska tryggheten för mig i framtiden.

Jag är vidare helt övertygad om att om man gjorde en undersökning bland kvinnor om hur starka motståndare de är till prostitution så kommer man finna ett tydligt samband där kvinnor som ser sig som mindre attraktiva är starkare motståndare, medans ju mer attraktiv en kvinna är ju mindre viktig är frågan för henne, hon känner sig knappast hotad av att hennes sexuella kapital ska försvinna eller hennes försörjning. Precis detta har jag också märkt när frågan berörts, mindre attraktiva kvinnor har varit rabiata motståndare ala de vi måste bojkotta VM i Tyskland för prostitution är lagligt där. Medans snygga kvinnor ryckt lite på axlarna och inte är så brydda av det.

Visst finns det aktivister som bryr sig om kvinnornas situation och tror att förbud är ett sätt att få bort kvinnor från vad de ser som ett dåligt liv. Men det är inte därför prostitution är förbjudet och det är som sagt verkligen inte därför kvinnor vill att sexköp ska vara förbjudet.
Citera
2019-01-12, 12:49
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Kärring? Hah det var nåt nytt. Faktiskt nog aldrig blivit kallad det, kanske av nån snubbe härinne. Jag har ju alltid definierat kärring som en kvinna iallafall över 55. Men där ser man!
Det var du som började. För 100 år sen när jag gick i skolan hade vi en diskussion om ordet kärring och konstaterade att det kunde komma från käring, dvs nån man har kär. Tänk på saken. Bland de lättkränkta kan det absolut inte godtas som förklaring, men jag bryr mig inte.
Citat:
Varför är det relevant att man sett sjukdomen främst i västvärlden? Och framförallt, varför är det märkligt?
Sjukvården är rätt så mycket mer omfattande här.
Jag tänker inte ha en imbecill diskussion angående vestibulit där du ska försöka förneka fakta. Den nivån betackar jag mig.
Ändå var det du som lyfte in sjukdomen, för att ge ett legitimt skäl för kvinnor att slippa ha sex med män. Med de löner lyxprostituerade har kanske de kan ta några dagar i "troppan", eller Monaco så länge?
Citat:
Sen är det givetvis inte så att prostiuerade måste lida av detta men en normal reaktion från en vuxen man bör vara att man tycker det låter fruktansvärt. Inte att kvinnor både har en röv och mun.
Jodå, vi tycker synd om kvinnor som måste ha sex med män.
Citat:
När jag tänker på vad du skriver och hur du resonerar och jag kopplar det till män i samma ålder jag känner till, så förbluffar du mig.
Tack. Jag har aldrig strävat efter att vara mjäkig eller medioker konformist.
Citat:
Hur som, jag vill bara upplysa er om att det inte bara är "att knulla" när vi talar om att det skulle vara flera olika män under en dag som "bara ska knulla". Kondom är dessutom något som kan förvärra tillståndet.

Jag behöver kanske inte gå vidare med information om vad som kan hända med kvinnors underliv om sex has på ett sådant sätt som det inte är tänkt att has, men det kan vara värt att ha i åtanke när man sitter och lubbar för prostition.
Hade det inte varit klädsamt att åtminstone fråga de kvinnor som jobbar med det om deras åsikt?
Vem tror du att du är som talar över huvudet på dem?
Citat:
Du kan alltså inte tänka att porrfilm speglar verkligheten.
Ehh, va?
Citat:
Angående män som har sexuella problem är det lika tråkigt. Jag sitter ju dock inte här och förespråkar att de ska kunna arbeta som prostituerade oavsett vilka problem det kan medföra. Tvärtom.
Men det går väldigt bra för dig att göra för kvinnor.
Minns detta:
Fler män säljer sex i Sverige än kvinnor.
Citera
2019-01-12, 13:44
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Haha och? Det är en kriminell handling. Tycker du vi ska avkriminalisera det samtidigt som vi avkriminaliserar sexköp?

Men det är kriminellt för att vi har bestämt att det ska vara kriminellt. Handeln med narkotika upphör att vara kriminell så fort lagen justeras till något mer rimligt. Då försvinner brottsligheten (eller den lär inte försvinna helt, men de får hitta andra saker att försörja sig med, och det lär vara svårt att hitta något som är så lönsamt som narkotika).
Citera
2019-01-12, 16:06
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag är öppen för legalisering av narkotika, tidigare var jag lite hårdnackad gällande det. Men eftersom min fru har sydamerikanska rötter och jag sett hur hennes släktingar förhåller sig till det så upplever jag att det är främst förbuden som ställer till det i västvärlden. Där nere är det förhållandevis avslappnat.
Enda problemet med Sydamerikaner är att de är så jävla våldsamma men det tror jag har noll att göra med knark. Alkohol och pengar är nog större bovar.

De flesta typer av narkotika är skitbilliga att framställa och skulle de säljas lagligt skulle vi inte ha en massa så kallade ensamkommande (tidigare med tillägget barn men det har väl t.o.m den mest rabiata feminist släppt) som springer runt på gator och torg, stökar och medför en massa extraarbete för en redan överansträngd polis. Exempelvis.
Men jag förstår inte varför staten skall betala de relativt låga kostnader som legalt framställd narkotika skulle innebära. Ibland låter du nästan som en såsse.
Klart både torskar och knarkare själva skall finansiera sin konsumtion.

Om vi ska tillåta en verksamhet som bygger på utnyttjning av de svagare och fattigare i samhället, ska drogproblematiken lyftas bort från det. En människa i beroende av droger (oavsett spel, heroin eller vad det nu är) är inte herre över sig själv längre.
Vill vi legalisera prostitution för att det ska bli bättre för hororna, så ska inte verksamheten på gatan och under jord finnas kvar för någon, eftersom att denna lär blir ännu värre om vi dessutom har lagliga reglerade bordeller där "normalt" folk håller sig. Marknaden under jord kommer dra till sig den värsta sortens svin. Har vi då horor där som gör vad somhelst för sin drog, blir det ett brutalt utnyttjande av människor utanför sin egen kontroll.

Jag har kanske såssiga drag så sett att jag anser att man bör ta hand om de som inte är herre över sig själv. Till exempel missbrukare, handikappade och hemlösa.
Jag lägger hellre skattepengar på det än på arbetsförmedling, jämställdhetsmyndigheten, olika politiska onödiga institutioner, bidrag till folk som inte orkar arbeta (läs lättvindiga sjukskrivningar), samt invandring av kriminella som ej utvisas vid brott.
Citera
2019-01-12, 16:12
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Men det är kriminellt för att vi har bestämt att det ska vara kriminellt. Handeln med narkotika upphör att vara kriminell så fort lagen justeras till något mer rimligt. Då försvinner brottsligheten (eller den lär inte försvinna helt, men de får hitta andra saker att försörja sig med, och det lär vara svårt att hitta något som är så lönsamt som narkotika).

Jotack, jag är ingen idiot, det fattar jag väl. Så är det ju med allting vi stiftat lagar mot.
Jag har inget problem med att man legaliserar "lättare" narkotika (ej tyngre droger typ heroin, det bör kontrolleras på något sätt för missbrukarnas egen skull). Skillnad mellan droger och prostitution är att droger är någonting du gör mot dig själv, inte med inblandning av en annan människas egendom, alltså kropp.

Jag har problem med prostitution av den anledningen att det är en utnyttjandesituation för den fattiga eller utsatta av en som står högre i samhället. Jag är emot all sorts utnyttjning av konceptet starkare/rikare mot svagare/fattigare. Hur man kan dra nytta av sin situation som rik eller makthavare på ett sånt sätt är vidrigt i min värld. Att det förekommer förstår alla, eftersom människor verkar rätt hänsynslösa som släkte. Men att samhället ska stå bakom det, i ett välfärdsland som Sverige, det är vad jag vänder mig emot.

Vad anser du själv i frågan? Tror du också att sexköpslagen är ett feministiskt påhitt med enbart syfte att straffa män?
Citera
2019-01-12, 16:16
Medlem
Citat:
Vad anser du själv i frågan? Tror du också att sexköpslagen är ett feministiskt påhitt med enbart syfte att straffa män?
Med tanke på att det är lagligt att sälja men inte köpa så är väl svaret rätt uppenbart?
Citera
2019-01-12, 16:23
Medlem
Moment22x22s avatar
[quote=Pansarvecket|66404195]
Citat:
.Ändå var det du som lyfte in sjukdomen, för att ge ett legitimt skäl för kvinnor att slippa ha sex med män. Med de löner lyxprostituerade har kanske de kan ta några dagar i "troppan", eller Monaco så länge?Jodå, vi tycker synd om kvinnor som måste ha sex med män.
Sluta tramsa. Jag har aldrig sagt att kvinnor inte vill ha sex med män, det är klart som fan att de vill. Jag har sagt att en kvinna inte vill ha sex med FLERA OLIKA MÄN under en dag. Och har hon detta och inte är upphetsad finns risken att hon drabbas av just vaginala problem, så som till exempel vestibulit. Detta bör alla som tror på myten om den lyckliga horan känna till. Kanske skulle sätta ihop en handbok för torskar?
Innehållandes lite matnyttig information.

Citat:
Tack. Jag har aldrig strävat efter att vara mjäkig eller medioker konformist
Jaja, du benämner det så. Jag tänker mer att det handlar om medkänslan för andra människor och att kunna slänga ut sitt egoistiska hatperspektiv för en stund.

Citat:
Hade det inte varit klädsamt att åtminstone fråga de kvinnor som jobbar med det om deras åsikt?
Jo absolut. Vem ska jag fråga? Horan från Rumänien som arbetar långa pass utan större valmöjlighet till annat?
Horan som extraknäckar som just detta under sin studietid?
Lyxhoran som åker och semestrar i Monaco för att återhämta sig?
Horan som är tvingad genom trafficking?

Citat:
Men det går väldigt bra för dig att göra för kvinnor.
Vad? Nu tappade du bort dig.

Citat:
Minns detta:
Fler män säljer sex i Sverige än kvinnor

För att vi inte har legaliserad prostitution ja. Hade vi haft det och det hade kommit kvinnor från andra länder hade det sett annorlunda ut. I världen som stort är det absolut mest kvinnor som säljer sex.
Svenska kvinnor behöver inte sälja sex för att ha ett ekonomiskt hyfsat liv. Tack och lov.

Vilken kategori män det är som säljer sex vet jag inte riktigt, ensamkommande till viss del kanske. Homosexuella?
Faktum kvarstår iallafall att det är efterfrågan som skapar marknaden och yrket. Har vi ett förbud mot detta gör vi iallafall vad vi kan för att inte fler ska hamna i bordellcirkusen.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-01-12 kl. 16:25.
Citera
2019-01-12, 16:26
Avslutad
Fattar inte hur ni orkar tjaffsa med någon som upprepat hoppar över era tyngre argument för att "cherrypicka" de som är lättare att bemöta med moralpaniks- och självbevarelseargument förklätt som "godhet".

OnT: Självklart ska staten skita i vad människor gör så länge ingen kommer till skada, vare sig det är att röka en joint hemma efter jobbet, supa på krogen eller knulla en hora som gladeligen tar emot pengar för att stå till tjänst.

Med tanke på hur Sverige och svenska kvinnor är, är det nog bara att glömma, de kommer skrika sig hesa för förbud och statlig verkan, de är precis som staten - en crackpundare som gör allt för att ingen ska få röra dennes fix och de kommer att fortsätta hota och stjäla för att behålla det de inte har förtjänat, det vill säga, männens och de betydligt vettigare kvinnors "förtroende" (skattepengar).

Sätter min vänstra pungkula på att den "humanistiska" stormakten Sverige blir sist med samtliga humana åtgärder i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in