Citat:
Ursprungligen postat av
ballgag
Tänkvärt men jag betvivlar att gängse väljare gör så avancerade analyser. De går mer på känsla.
Man måste ta opinionsmätningarna med en stor skopa salt. Att Sd minskar kraftigt, fast partiet är den enda riktiga oppositionen och står utanför cirkusen med regeringsbildning, samtidigt som S ökar, trots att de står i centrum för sagda cirkus, verkar rent ut sagt otroligt.
Om siffrorna skulle stämma, alltså att de står sig till ett eventuellt extraval, så vet jag faktiskt inte vad jag ska tro. Löfven kanske framstår som ett mobbingoffer för vissa väljare. Den elaka rödluvan är stygg mot den snälle svetsaren. Att M tappar till Kd efter Ebbas uppryckning och Uffes bedrövliga insatser är inte förvånande. Jag är snarare förvånad över att M inte ligger runt 15 % och Kd en bra bit över 10 %. Att Sd verkar tappa till S och Kd är mer förbryllande. Att C verkar blöda till S är skummast av allt.
Jag vägrar dock att tro på dessa siffror. Sd borde ligga en bra bit över 20 %, kanske runt 25 %, med tanke på höstens idiotiska käbbel i regeringsfrågan. Sd kan helt enkelt inte tappa i opinion när de andra partierna beter sig som idioter.