Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Om vi ska tillåta en verksamhet som bygger på utnyttjning av de svagare och fattigare i samhället, ska drogproblematiken lyftas bort från det. En människa i beroende av droger (oavsett spel, heroin eller vad det nu är) är inte herre över sig själv längre.
Finns gott om välställda som utnyttjar fattigare och svagare som billig arbetskraft, jo, även här i Sverige. Med ditt resonemang borde vi sedan länge ha förbjudit arbete bland extremt mycket annat som idag är lagligt.
Staten i sin helhet bygger på att ta pengar från individer som inte kan stå emot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
TILLÄGG, hade jag varit ensam att bestämma hade jag till exepmel infört att inte casinon får vara delaktiga i att någon spelar bort både hus och bil. Eftersom missbrukaren inte styr sina handlingar på samma sätt som en nykter person gör. Jag förstår inte hur en casinoägare kan se sig själv i spegeln på kvällen efter att ha låtit någon spela bort hela sitt liv där. Bara en usel människa utnyttjar en annan människas svaghet.
Frihet heter det, man måste få göra sina egna val, vare sig de är dåliga eller inte.
Men med din fascistiska ådra förstår jag varför du är emot det. Jag hatar spelbolagen lika mycket som dig, men skulle aldrig inbilla mig att jag har rätten att bestämma över en speltorsks rätt till dåliga vanor eller ockrarens rätt att dra nytta av dennes dåliga omdöme. Vi kan dra det ytterligare ett steg till aktiemarknaden där smarta aktörer tjänar på dåliga, ska även detta förbjudas? Är de dåliga aktörerna inte "herrar över sig själva"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Vill vi legalisera prostitution för att det ska bli bättre för hororna, så ska inte verksamheten på gatan och under jord finnas kvar för någon, eftersom att denna lär blir ännu värre om vi dessutom har lagliga reglerade bordeller där "normalt" folk håller sig. Marknaden under jord kommer dra till sig den värsta sortens svin. Har vi då horor där som gör vad somhelst för sin drog, blir det ett brutalt utnyttjande av människor utanför sin egen kontroll.
Du drar falska slutsatser utan någon som helst grund, slutsatser som redan debunkats av organisationer som till skillnad från dig faktiskt har expertis inom fältet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag har kanske såssiga drag så sett att jag anser att man bör ta hand om de som inte är herre över sig själv. Till exempel missbrukare, handikappade och hemlösa.
Jag lägger hellre skattepengar på det än på arbetsförmedling, jämställdhetsmyndigheten, olika politiska onödiga institutioner, bidrag till folk som inte orkar arbeta (läs lättvindiga sjukskrivningar), samt invandring av kriminella som ej utvisas vid brott.
Typiskt vänsterblivet offerkofta-mentalitet.
Själv anser jag att man måste få göra sina egna val i livet och stå för konsekvenserna utan att dra in andra som ej har haft del i dem besluten. Gör jag dåliga val och spelar bort mina pengar så är just parkbänken det jag förtjänar om jag inte är villig att arbeta mig tillbaka till ruta ett, ska andra hjälpa mig ur min situation ska det komma från deras hjärtan, inte för att en vidrig och övervuxen stat tvingar dem.
Även en knarkare har valet att lägga ner skiten eller söka stöd om denne inte förmår göra det själv och många gör det dagligen. Många som inte är narkotikaberoende gör valen som konsekvent leder till att de blir det, val, val, val - Har man ett val är man alltid herre över sig själv, krävs en kofta av gigantiska proportioner för att inte förstå detta.