2019-01-10, 21:48
Medlem
Hej!
Jag går andra året på teknikprogrammet och undrar hur intressant man är på arbetsmarknaden som Cad-konstruktör med en 2 årig utblidning på yrkeshögskolan? Och vad är det lixom som gäller generellt inom den typen av yrke (lön, tider och press)?

Jag är trött på skolan men älskar mekanik och det tekniska, har skruvat mycket på fritiden om det är en merit?

Jag har kommer ha gått matte 3c, fysik 1, Cad 1 och 2, hållfasthet, konstruktion, design, gränssnittdesign och de vanliga ämnena som svenska och så vidare...
Tack för svar!
Citera
2019-01-10, 22:17
Medlem
Du är otroligt intressant.

Du har stora chanser att få jobb om inte under utbildningen så efter.
Flera jag känner har fått sin LIA ”villkorad” med anställning. Alltså att de ”låter dig” göra praktik hos dom om dom får anställa dig efter. branchen skriker efter konstruktörer och du har möjlighet att jobba lite varstans. CIV ing ger några tusenlappar mer i ingångslön men det kan du springa ikapp utan problem.

Man vill ha folk som kan jobba, som gillar att jobba. Alltså inte plugga utan jobba. Skita ner händerna. Stort problem i branchen med folk som pluggar 5årig civ.ing i maskinteknik och förväntar sig allt levererat på silverfat.

Jag tycker inte CAD är jättekul men jag har hållit på med det med jämna mellanrum. Både el och 3D (solidworks).

Du har din framtid säkrad och jag är lite avis på dig och ditt intresse för konstruktion.

Mycket händer på marknaden nu med BIM modeller i 3D som man bygger hela 3D hus av.

Jobbar själv i en av ”jättarna” på den internationella marknaden och har sett detta med egna ögon.

Generellt om yrket:
Stressigt ibland med stora projekt som ska vara klara. Du kommer inte då sådana projekt för än du bedöms mogen och du själv antar ”utmaningen”.
Man hjälper varandra.
Kontorsmiljön, bra förmåner.
Flextider
Lön ingång= 30. Gå ej under det sabbar för dom andra.

Sälj dig dyrt och till rätt företag. Gå till dom stora och försök få LIA där. Gör du hyffsat ok ifrån dig så är chansen 85% för att du får jobb där.
Jag vet folk som har blivit anställda innan examen och fått tjänstledigt för att plugga klart.
Lägg på EL TEKNIK också så är det ännu attraktivare.

Kort och gott, gillar du mek -konstruktion så är valet givet. Kör på du kommer leva ett mycket bra och bekvämt liv.

Kolla annonser redan nu om du inte tror mig.

Kvalifikationerna för EXAKT samma tjänst är:

Civ.ing
Höing
YH-ing.

Kolla även upp skolan NOGA så du vet vad du får för pengarna. IOM att detta inte är en akademisk utbildning så skall fokus ligga på det praktiska arbetet. Du ska ha kortare startsträcka än en civilingenjör och redan vara bekväm i systemen när du kommer ut. Det är detta som är vinsten med YH.

Det kommer komma massor av andra kommentarer på detta som säger att jag har fel men de är bara sura för att vi kommer in och presterar lika bra som dom med hälften av CSN lånet. Bry dig inte om dom. Det är vad man presterar som räknas och inte vad som står på ett papper.

Rekommenderade företag:
WSP
Sweco
ÅF
Cowi
Ramböll

Kör hårt och lycka till! Vi ses i dimman!
Citera
2019-01-10, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamaikram
Du är otroligt intressant.

Du har stora chanser att få jobb om inte under utbildningen så efter.
Flera jag känner har fått sin LIA ”villkorad” med anställning. Alltså att de ”låter dig” göra praktik hos dom om dom får anställa dig efter. branchen skriker efter konstruktörer och du har möjlighet att jobba lite varstans. CIV ing ger några tusenlappar mer i ingångslön men det kan du springa ikapp utan problem.

Man vill ha folk som kan jobba, som gillar att jobba. Alltså inte plugga utan jobba. Skita ner händerna. Stort problem i branchen med folk som pluggar 5årig civ.ing i maskinteknik och förväntar sig allt levererat på silverfat.

Jag tycker inte CAD är jättekul men jag har hållit på med det med jämna mellanrum. Både el och 3D (solidworks).

Du har din framtid säkrad och jag är lite avis på dig och ditt intresse för konstruktion.

Mycket händer på marknaden nu med BIM modeller i 3D som man bygger hela 3D hus av.

Jobbar själv i en av ”jättarna” på den internationella marknaden och har sett detta med egna ögon.

Generellt om yrket:
Stressigt ibland med stora projekt som ska vara klara. Du kommer inte då sådana projekt för än du bedöms mogen och du själv antar ”utmaningen”.
Man hjälper varandra.
Kontorsmiljön, bra förmåner.
Flextider
Lön ingång= 30. Gå ej under det sabbar för dom andra.

Sälj dig dyrt och till rätt företag. Gå till dom stora och försök få LIA där. Gör du hyffsat ok ifrån dig så är chansen 85% för att du får jobb där.
Jag vet folk som har blivit anställda innan examen och fått tjänstledigt för att plugga klart.
Lägg på EL TEKNIK också så är det ännu attraktivare.

Kort och gott, gillar du mek -konstruktion så är valet givet. Kör på du kommer leva ett mycket bra och bekvämt liv.

Kolla annonser redan nu om du inte tror mig.

Kvalifikationerna för EXAKT samma tjänst är:

Civ.ing
Höing
YH-ing.

Kolla även upp skolan NOGA så du vet vad du får för pengarna. IOM att detta inte är en akademisk utbildning så skall fokus ligga på det praktiska arbetet. Du ska ha kortare startsträcka än en civilingenjör och redan vara bekväm i systemen när du kommer ut. Det är detta som är vinsten med YH.

Det kommer komma massor av andra kommentarer på detta som säger att jag har fel men de är bara sura för att vi kommer in och presterar lika bra som dom med hälften av CSN lånet. Bry dig inte om dom. Det är vad man presterar som räknas och inte vad som står på ett papper.

Rekommenderade företag:
WSP
Sweco
ÅF
Cowi
Ramböll

Kör hårt och lycka till! Vi ses i dimman!

Hej och tack för svar!
Haha, Detta låter ju grymmt!
Jag har verkligen funderat på detta yrket det sista året. Och det känns rätt även fast mamma tycker att jag ska ta matte 4 och gå på högskola.
Men det är att sattsa på de större företagen som gäller då? Hur är det med konkurans och är det 30 k även för mig som blivande "noob"?
Tack, ja det gör vi!
Citera
2019-01-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villesten

Men det är att sattsa på de större företagen som gäller då? Hur är det med konkurans och är det 30 k även för mig som blivande "noob"?
Tack, ja det gör vi!

Undrar också detsamma. Vilka Yh utbildningar inom CAD är de bästa? Någon som vet vad kursinnehållet bör innehålla för en seriös Yh utbildning inom Cad?

Tacksam för svar!
Citera
2019-01-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-190
Undrar också detsamma. Vilka Yh utbildningar inom CAD är de bästa? Någon som vet vad kursinnehållet bör innehålla för en seriös Yh utbildning inom Cad?

Tacksam för svar!

Ja men jag läste lite om tekniskahögskolan och YRGO de verkar ändå seriösa.
Citera
2019-01-13, 22:45
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villesten
Hej!
Jag går andra året på teknikprogrammet och undrar hur intressant man är på arbetsmarknaden som Cad-konstruktör med en 2 årig utblidning på yrkeshögskolan? Och vad är det lixom som gäller generellt inom den typen av yrke (lön, tider och press)?

Jag är trött på skolan men älskar mekanik och det tekniska, har skruvat mycket på fritiden om det är en merit?

Jag har kommer ha gått matte 3c, fysik 1, Cad 1 och 2, hållfasthet, konstruktion, design, gränssnittdesign och de vanliga ämnena som svenska och så vidare...
Tack för svar!

Skitsvårt med jobb om man inte har +3 år på högskola. Men det kan gå, speiellt på mindre orter. En av dom bästa "ingenjörerna" jag träffat på hade inte ingenjörsexamen. I stort sett omöjligt för honom att få jobb, men han var ett fenomen på att komma på tekniska lösningar. Till slutfick han jobb på en industri och där gjorde han snabbt succe med sina effektiva och smarta lösningar.

Är själv maskinare, 3 år högskola, ca 20 år i branchen. Kollade runt lite efter svenska jobb för ca ett år sedan eftersom marknaden är stendöd här i Norge. Liiite mer fart i Sverige, men väldigt svalt intresse. Men kolla runt Jönköpingsområdet, där har du nog bäst chanser.
Citera
2019-04-11, 16:15
Medlem
Nu när ansökningstiderna på högskola och YH utbildningar börjar löpa ut och det närmar sig ett beslut om vilken utbildning man ska satsa på till hösten undrar jag återigen om någon har fler synpunkter på hur marknaden ser ut för en CAD konstruktör. Nu och framöver!?

Är det någon på flashback som idag arbetar som CAD konstruktör, CAD-ritare eller CAD tekniker som kan beskriva hur en dag kan se ut på jobbet. Sitter man endast framför datorn och caddar hela dagarna eller finns det chans att kombinera med andra uppgifter som produktion osv...

Tacksam för svar!
Citera
2019-04-11, 16:37
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Nu när ansökningstiderna på högskola och YH utbildningar börjar löpa ut och det närmar sig ett beslut om vilken utbildning man ska satsa på till hösten undrar jag återigen om någon har fler synpunkter på hur marknaden ser ut för en CAD konstruktör. Nu och framöver!?

Är det någon på flashback som idag arbetar som CAD konstruktör, CAD-ritare eller CAD tekniker som kan beskriva hur en dag kan se ut på jobbet. Sitter man endast framför datorn och caddar hela dagarna eller finns det chans att kombinera med andra uppgifter som produktion osv...

Tacksam för svar!

Hej!
Du verkar ha en bra grund och bra förutsättningar för att jobba som konstruktör. Jag skulle rekommendera dig att gå högskoleingenjör med maskinteknik inriktning,du skriver själv att du älskar teknik och mekanik. Det är 1 år extra men kommer ge mycket mer.
- Studentlivet är grymt, once in a life time.
- Ingenjörsexamen är merit, du kommer få mycket bredare kunskap än på en YH vilket kommer betala sig senare samt gör det enklare att klättra och ändra inriktningar.
- Universiteten har ofta mycket bra kontaktnät, är du driven och har såna intressen borde du kunna få kontakt tidigt med företag via Universitetet.

Jag själv gick högskoleingenjör - maskin, ville ha mer praktiskt än civ.ing och inget super fan av matte.
Under tiden jag pluggade var jag övningsledare i cadd/mek och hålf. för de i årskullen yngre. Fick 150kr/timmen av uni, samt hade via academic work timjobb på en mindre firma där jag caddade och gjorde enklare hålf.konstruktioner, fick bra cv direkt och massa kontakter, jobb direkt efter examen på konsultbolag.
Jobbar just nu som konstruktör, och vi skriker efter mekanikkonstruktörer, har jättesvårt att hitta duktiga och drivna kontruktörer. Oftast är det nyexade som drar efter 6månader när dom inser att dom inte vill cadda.

(Jobbar med R/D prototyputveckling)
En dag: Kommer in till jobbet vid 6.30-7.00(morgonpigg) börjar med en kaffe, lite snack med nån kollega, kollar mejl, skriver mejl, kollar igenom dagen, behöver jag förbereda mig för möten eller dylikt?. Startar upp cadden och sen jobbar på, lunch vid 11ish 30min sen tillbaka jobbar till 16ca. Ungefär så ser en "vanlig" dag ut. Det är i verkligheten mycket mer varierande. Jag jobbar t.ex just nu mycket mot Kina och Kanada vilket gör att jag får anpassa mig ibland efter deras tidzoner.
Jag har helt fri arbetstid så länge jag fakturerar i snitt 40h vecka. Ingen stämpelklocka, jobbar hemma om jag vill, mycket frihet under ansvar, det passar mig perfekt, kan utan problem åka iväg mitt på dagen och göra ärenden om det passar.
Visa dagar sitter jag knappt alls framför skärmen då jag är ute hos leverantörer, provmonterar en prototyp, möten, kurser eller annat. Men ibland kan jag sitta 50h en vecka och cadda hela tiden om det är tight deadline.
Hamnar man på rätt typ av uppdrag är konstruktör väldigt roligt. Inte för snacka skit om något företag men har bekanta som bytt yrke för dom "uppdaterat hål i gula plåtar" i 2år innan dom får göra annat.

Har du mer frågar så kör på.
Lycka till!

EDIT: Såg att du inte var TS, my bad....
Citera
2019-04-11, 18:14
Medlem
Jävligt schysst svar TonyBergman!

Med tanke på hur min livssituation ser ut nu så finns det inte en chans att jag kan dra iväg från familj och jobb för att plugga på högskola till maskiningenjör. Det tåget har tyvärr gått!

Jag har arbetat en del på verkstad och industri och mycket praktiskt större delen av mitt liv. Just nu gör jag det inte och har ett jobb som man kan kombinera med studier som är lite kortare och helst på distans. Finns några CAD utbildningar på YH på 2 år men det jag är mest intresserad av är Produktutveckling med maskinteknik som huvudämne på BTH.https://www.bth.se/utbildning/program/mtgpu19h/

Enligt folk jag har varit i kontakt med på de större tekniska konsultfirmorna ska det räcka för att bli cAD ritare. Men endast CAD ritare?

Jag pluggar just nu CAD1, CAD2 och CAD3 motsvarande gymnasiekurserna på distans och det funkar skitbra och jag tycket det är väldigt roligt. Dock vet jag inte hur det är att sitta med att bara cadda hela dagarna med tanke på att jag nu efter 3-4 timmars caddande känner av väldigt mycket i nacke och rygg! Det bästa hade varit 50/50 caddande och någon annan uppgift mer praktiskt eller rörlig och undrar om du eller någon vet annan yrkestitel där CAD är en del av jobbet men inte endast.
Citera
2019-04-11, 18:17
Medlem
Jävligt schysst svar TonyBergman!

Med tanke på hur min livssituation ser ut nu så finns det inte en chans att jag kan dra iväg från familj och jobb för att plugga på högskola till maskiningenjör. Det tåget har tyvärr gått!

Jag har arbetat en del på verkstad och industri och mycket praktiskt större delen av mitt liv. Just nu gör jag det inte och har ett jobb som man kan kombinera med studier som är lite kortare och helst på distans. Finns några CAD utbildningar på YH på 2 år men det jag är mest intresserad av är Produktutveckling med maskinteknik som huvudämne på BTH.https://www.bth.se/utbildning/program/mtgpu19h/

Enligt folk jag har varit i kontakt med på de större tekniska konsultfirmorna ska det räcka för att bli cAD ritare. Men endast CAD ritare?

Jag pluggar just nu CAD1, CAD2 och CAD3 motsvarande gymnasiekurserna på distans och det funkar skitbra och jag tycker det är väldigt roligt. Dock vet jag inte hur det är att sitta med att bara cadda hela dagarna med tanke på att jag nu efter 3-4 timmars caddande känner av väldigt mycket i nacke och rygg! Det bästa hade varit 50/50 caddande och någon annan uppgift mer praktiskt eller rörlig och undrar om du eller någon vet annan yrkestitel där CAD är en del av jobbet men inte endast.
Citera
2020-06-01, 20:55
Medlem
Hur många poäng inom cad krävs, är 15 hp tillräckligt kombinerat med ytterligare kurs inom byggkonstruktion? Kan man skopa in tillräckligt med kurser inom ett program i informatik/systemvetenskap, har 30hp fria val och isf vilka kurser bör man välja?
Citera
2020-06-04, 11:15
Medlem
tnems avatar
Citat:

Tacksam för svar!

Där jag jobbar är det bara hög/Civil-ingenjörer.
Mycket av jobbet skulle en cad-ritare göra fast tyvärr är det inte så.
Det är väl för billigt att anställa civilingenjörer så även om de kostar något mer så anses den skillnaden inte är så stor I förhållande till vad man får extra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in