Citat:
Ursprungligen postat av
E-190
Nu när ansökningstiderna på högskola och YH utbildningar börjar löpa ut och det närmar sig ett beslut om vilken utbildning man ska satsa på till hösten undrar jag återigen om någon har fler synpunkter på hur marknaden ser ut för en CAD konstruktör. Nu och framöver!?
Är det någon på flashback som idag arbetar som CAD konstruktör, CAD-ritare eller CAD tekniker som kan beskriva hur en dag kan se ut på jobbet. Sitter man endast framför datorn och caddar hela dagarna eller finns det chans att kombinera med andra uppgifter som produktion osv...
Tacksam för svar!

Hej!
Du verkar ha en bra grund och bra förutsättningar för att jobba som konstruktör. Jag skulle rekommendera dig att gå högskoleingenjör med maskinteknik inriktning,du skriver själv att du älskar teknik och mekanik. Det är 1 år extra men kommer ge mycket mer.
- Studentlivet är grymt, once in a life time.
- Ingenjörsexamen är merit, du kommer få mycket bredare kunskap än på en YH vilket kommer betala sig senare samt gör det enklare att klättra och ändra inriktningar.
- Universiteten har ofta
mycket bra kontaktnät, är du driven och har såna intressen borde du kunna få kontakt tidigt med företag via Universitetet.
Jag själv gick högskoleingenjör - maskin, ville ha mer praktiskt än civ.ing och inget super fan av matte.
Under tiden jag pluggade var jag övningsledare i cadd/mek och hålf. för de i årskullen yngre. Fick 150kr/timmen av uni, samt hade via academic work timjobb på en mindre firma där jag caddade och gjorde enklare hålf.konstruktioner, fick bra cv direkt och massa kontakter, jobb direkt efter examen på konsultbolag.
Jobbar just nu som konstruktör, och vi skriker efter mekanikkonstruktörer, har jättesvårt att hitta duktiga och drivna kontruktörer. Oftast är det nyexade som drar efter 6månader när dom inser att dom inte vill cadda.
(Jobbar med R/D prototyputveckling)
En dag: Kommer in till jobbet vid 6.30-7.00(morgonpigg) börjar med en kaffe, lite snack med nån kollega, kollar mejl, skriver mejl, kollar igenom dagen, behöver jag förbereda mig för möten eller dylikt?. Startar upp cadden och sen jobbar på, lunch vid 11ish 30min sen tillbaka jobbar till 16ca. Ungefär så ser en "vanlig" dag ut. Det är i verkligheten mycket mer varierande. Jag jobbar t.ex just nu mycket mot Kina och Kanada vilket gör att jag får anpassa mig ibland efter deras tidzoner.
Jag har helt fri arbetstid så länge jag fakturerar i snitt 40h vecka. Ingen stämpelklocka, jobbar hemma om jag vill, mycket frihet under ansvar, det passar mig perfekt, kan utan problem åka iväg mitt på dagen och göra ärenden om det passar.
Visa dagar sitter jag knappt alls framför skärmen då jag är ute hos leverantörer, provmonterar en prototyp, möten, kurser eller annat. Men ibland kan jag sitta 50h en vecka och cadda hela tiden om det är tight deadline.
Hamnar man på rätt typ av uppdrag är konstruktör väldigt roligt. Inte för snacka skit om något företag men har bekanta som bytt yrke för dom "uppdaterat hål i gula plåtar" i 2år innan dom får göra annat.
Har du mer frågar så kör på.
Lycka till!
EDIT: Såg att du inte var TS, my bad....