• 1
  • 2
2019-01-10, 23:32
Medlem
Bakgrund: Man, 40+, 180/85

Blev remitterad till en endokrinolog jag har höga blodfetter. Blivit ordinerad Crestor och Lipanthyl.

Mina provvärden ser ut så här:

P--Kolesterol
7,1 mmol/L
3,3-6,9

P--LDL-kolesterol
4,7 mmol/L
1,4-4,7

P--HDL-kolesterol
0,83 mmol/L
0,80-2,1

P--LDL-kol/HDL-kol kvot
5,7

P--Triglycerid
5,3 mmol/L
0,45-2,60

Normalt skulle jag blint lita på min doktor men vet att statiner är en kontroversiell ordination, därav min skepsis till inleda behandling. Och varför ska jag skäka BÅDE Crestor och Lipa? Läkaren ringde mig idag och blev lite tagen på sängen och visste inte då mina värden.

Ska tilläggas att min farfar kolade i hjärtattack när han var 70.

Någon medicinsk kunnig som vill lämna lite input?
Citera
2019-01-11, 00:01
Medlem
Hegamons avatar
Så här: Jag hade höga blodfetter tidigare. Började äta KSM-66 och det tar bort stress i kroppen, vid stress producerar levern mera blodfetter. Sedan dricker jag ungefär 0.5 dl olivolja per dag, det sägs minska blodfetter med 20% i vissa fall. Fetterna i Olivolja fungerar så att dom tar med sig dåliga blodfetter. Sedan äter jag 2 dl havregryn om dagen, havregryn minskar också blodfetter med 20% av vissa fall om du äter regelbundet i 3 månader. Så nu har jag inte höga blodfetter mera.

Jag kan tillägga att jag dricker mycket öl och det är lugnt ändå. Min läkare kliade sig mest i huvudet tidigare och visste inte varför jag hade höga blodfetter, sade att jag inte ser ut som någon som har höga blodfetter etc. Okej, läkarna kan inte allt, dom ordinerar statiner. Jag menar att kostomläggning löser saken.

Ditt HLD och LDL bör hamna inom gränsvärdena om du gör som jag dvs: 0.5 dl olivolja som du dricker per dag. ca 2 dl havregryn som du kan äta råa med mjölk exempelvis 1 dl på morgonen och 1 dl på eftermiddagen/kvällen. Självfallet kan du testa KSM66 också. Då jag defacto inte vet vad som i kosten som sänkt mitt kolesterol.

Jag hade tidigare höga triglycerider, högt LDL (alltså det dåliga kolesterolet).

Skulle du vilja berätta vad du äter en normal dag?
Senast redigerad av Hegamon 2019-01-11 kl. 00:24.
Citera
2019-01-11, 00:05
Medlem
Tack för ditt svar!

Men rekommenderade doktorn dig börja med statiner, men du avböjde behandling (och s a s självmedicinerade ist. med olivolja och havregryn samt ashgawanda?).
Citera
2019-01-11, 00:24
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavrogin
Tack för ditt svar!

Men rekommenderade doktorn dig börja med statiner, men du avböjde behandling (och s a s självmedicinerade ist. med olivolja och havregryn samt ashgawanda?).

Jag låg på gränsen till att medicinera. Det blev lite konstigt men läkaren ville se om jag själv kunde minska blodfetterna med rätt kost, och det kunde jag tydligen. Läkare föreslog faktiskt statiner men jag var skeptisk. Ville testa med rätt mat och det funkade. Men jag fick ta mig i kragen och läsa på. SÅ det jag lärt mig om rätt kost är vad jag skrev ovan.

Jag vet att frukt och grönt är viktigt ur blodfetter, men jag äter faktiskt inte mycket frukt och grönt ändå. Jag testade ett tag att avstå helt från alkohol, dvs öl i 6 månader, men det hjälpte inte. Det som hjälpte är ovan jag skrev, med olivolja som rensar ut dåliga blodfetter, havregryn som har erkänt minskande effekt på dåliga blodfetter och så ksm66, ashgawanda som du skrev (då levern vid fysisk/psykisk stress producerar mera blodfetter).
Citera
2019-01-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag låg på gränsen till att medicinera. Det blev lite konstigt men läkaren ville se om jag själv kunde minska blodfetterna med rätt kost, och det kunde jag tydligen. Läkare föreslog faktiskt statiner men jag var skeptisk. Ville testa med rätt mat och det funkade. Men jag fick ta mig i kragen och läsa på. SÅ det jag lärt mig om rätt kost är vad jag skrev ovan.

Jag vet att frukt och grönt är viktigt ur blodfetter, men jag äter faktiskt inte mycket frukt och grönt ändå. Jag testade ett tag att avstå helt från alkohol, dvs öl i 6 månader, men det hjälpte inte. Det som hjälpte är ovan jag skrev, med olivolja som rensar ut dåliga blodfetter, havregryn som har erkänt minskande effekt på dåliga blodfetter och så ksm66, ashgawanda som du skrev (då levern vid fysisk/psykisk stress producerar mera blodfetter).

Men då slår jag in på din rutt först. Olja och gryn Får se vad proverna visar om sex veckor.
Citera
2019-01-12, 00:19
Medlem
Caspern50s avatar
Det finns två grupper av Statinpatienter, de som tål dom och de som inte tål dom. Även om man i yngre år har höga värden är det sällan de lider av det. När du senare i 60-70 års åldern känner av problemen kan du med modern medicinsk hjälp klara tio år till.

Har det tagit kroppen 70 år att känna av problem med igenslaggade ådror så kan du räkna ut hur stor ändring det blir med ytterligare tio år. Knappt någon ändring alls.

Du bör vara observant på ärftlighetsfaktorn, om din far och andra i familjen är överviktiga med hjärt/kärlproblem då är risken för att du hamnar i samma problem.
Rök inte, ta långa promenader och ät havregrynsgröt.
Citera
2019-01-12, 00:36
Medlem
AmazonenRosas avatar
Får jag rekommendera boken "Den metabola epidemin" av Lars Bern?
En utmärkt bok där han absolut inte rekommenderar några mediciner, speciellt inte statiner, utan enkla sk. livsstilsförändringar. Bra mat utan skadligt socker. Fibrer och mycket motion. Dricker man även mycket rent vatten så mår man mycket bättre än med statiner som kan göra en mycket sjukare.
Citera
2019-01-12, 01:02
Medlem
AmazonenRosas avatar
Man får inte glömma att läkemedelsbolagen är beroende av att tjäna massor av pengar på oss. Dom vill alltså inte göra oss friska.
Många människor dör av medicinförgiftnig. Mediciner som intet ont anande läkare skriver ut till oss.
Vi måste ta vår hälsa i egna händer. Inte göra bolagen rika och oss själva sjukare (alla mediciner har en massa biverkningar).
Läs på! Nu har vi tillgång till internet alla vi människor! Det är en revolution! Man informerar sej självklart annars är man blåst!
Citera
2019-01-12, 08:59
Medlem
Mårten Rasks avatar
Statiner har ett oförtjänt dåligt rykte och är i själva verket en förhållandevis oskyldig medicin med få biverkningar. Det de flesta drabbas av är stökig mage och muskelvärk.

Oavsett vad folk som Uffe Ravnskov, Nisse Simonson och Lars Bern säger så har de stora studier som jag åtminstone sett visat att statiner minskar risken för hjärtinfarkt och stroke markant. Vad Lars Bern säger ska man ta med en extra stor nypa salt då jag tror att han inte har någon medicinsk utbildning utan är typ ingenjör i botten.
Citera
2019-01-13, 03:28
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mårten Rask
Statiner har ett oförtjänt dåligt rykte och är i själva verket en förhållandevis oskyldig medicin med få biverkningar. Det de flesta drabbas av är stökig mage och muskelvärk.

Oavsett vad folk som Uffe Ravnskov, Nisse Simonson och Lars Bern säger så har de stora studier som jag åtminstone sett visat att statiner minskar risken för hjärtinfarkt och stroke markant. Vad Lars Bern säger ska man ta med en extra stor nypa salt då jag tror att han inte har någon medicinsk utbildning utan är typ ingenjör i botten.

Lust att kasta fram någon länk till dessa studier?
Citera
2019-01-13, 08:35
Medlem
Mårten Rasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Lust att kasta fram någon länk till dessa studier?
Naturligtvis. Det här är en metatudie från Cochrane med 56 000 deltagare.

https://www.cochranelibrary.com/cdsr...bstract=statin
Citera
2019-01-15, 16:39
Medlem
Jag avböjde behandling med statiner. Läste runt lite om kolesterol och statiner.

Nu vet jag inte ens om jag tror kolesterol är skadligt i sig. Kanske är det tvärtom tom!?

Statiner verkar ha en viss effekt mot hjärt/kärlsjukdomar, men vad jag läst en försvinnande liten sådan.

Man undrar ju vad som är sant?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in