2019-01-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Asså han är ju högt graderad inom Aikodon så total placebo är han ju knappast.

Så den löjliga debatten om kampsport. Vill man bli bra på att spöa folk och bli jättehäftig så ska man fört träna brasilian jujutsu och kanske någon annan fullkontakt-kampsort och sen gå in på en sån där MMA -klubb.

Aikido är till för dom som vill träna för att må bra och ha kul med andra på en klubb. Man lär sig en urgammal kamsportsart och det är som ett långt tidsdokument. Man gör det av helt andra skäl än att bli farlig på gatan.

Man gör det för att bli duktig på något så att man kan vara en trygghet och ge harmoni för sig själv och andra. Sen är det aldrig totalt värdelöst med den typen av kampsport. man lär sig till exempel att greppa någon betydligt säkrare för alla inblandande än vad någon veckas kurs på polishögskolan eller någon utbildning till väktare eller någon dagskurs i kvinnligt självförsvar där man mest bara lär sig att skrika NEJ NEJ NEJ och trycka i ögat(Skada) med sin nyckel och liknade.

Exakt alla mer ihärdiga kamsportstränade är betydligt duktigare än det. Steven är långt från dålig på det han gör.
Aikido är faktiskt totalt värdelöst. Finns hur många exempel som helst online.

Men jag har 2 kompisar som testade själva. Ena killen hade sysslat med aikido i nästan 10 år. Den andra hade tränat submission wrestling i 4 månader. Aikido snubben var helt övertygad att hans 10 år inom sporten skulle räcka.

Han blev nedtagen och utstrypt på 2 minuter. Hans wristlocks fungerade visst inte när personen slutade vara medgörlig.

Det var väldigt ögonöppnande för honom. Hur någon kan träna 4 månader i en annan stil och totalt dominera hans 10 år. Han kör fortfarande aikido men har släppt att det skulle fungera på riktigt.
Citera
2019-01-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Precis, jag har ett svagt minne av att jag har sett honom arbeta som polis i något tv-program för länge sedan.

Ja som en sorts Texas ranger där kamerateamet följde med när de gjorde liv arresteringar mm.
Citera
2019-01-11, 13:25
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteChocolate
Ja som en sorts Texas ranger där kamerateamet följde med när de gjorde liv arresteringar mm.

Ja, det måste ha varit det programmet.
Citera
2019-01-11, 13:39
Medlem
Enzymes avatar
Det är väl inte heller ren aikido som han använder i filmer? Brukar vara vissa tekniker som kompletteras med slag och armbågar i nyllet och sådant. Den bästa kampsport borde vara sådana där man sparras och det liknar en riktig fight så mycket som möjligt. Personligen tror jag Seagal är ganska säker.
Citera
2019-01-11, 14:01
Medlem
Andersson Silva när han klassades som tiderna bästa mma-fighter pound-for-pound, fick expertishjälp av Steven Seagal och fick inspiration till att göra den smått legendariska KO frontkicken.

Även Lyoto Machida fick privatlektioner av Stevens när Machida stod på toppen av sin karriär och var UFC LHW champion.

Även Chuck Norris är i själva verket ett dödligt vapen trots alla skämten.
Citera
2019-01-11, 14:01
Medlem
Lite skvaller. Ni får tro på det om ni vill.

Under slutet av 80 talet - början av 90 talet var Steven Seagal hatad av "kampsportseliten" i USA.

Han klassades som överskattad och enbart en showman. Han var dessutom otroligt klumpig i sin "Martial art" på film vilket medförde att flera stuntmän och motståndare blev allvarligt skadade. Det ryktades t.o.m att Seagal skadade sina motspelare med flit.

Ett gäng veteraner utmanade Seagal att gå en riktig match mot någon av dem. (En av dessa var Chuck Norris).
Seagal avböjde och gömde sig.
Han är i bästa fall en medelmåtta.
Citera
2019-01-11, 14:10
Medlem
BigFatCones avatar
Akido är bra på ett fåtal saker. Till exempel så blir man en jävel på att lära sig när och hur man ska ta ett steg åt sidan, så att idioten som vevar mot en träffar luften och tappar balansen. Man blir även en jävel på att ramla rätt. Främst är det bra för att ta sig ur tråkiga situationer och det ger ju även fokus och disciplin på samma sätt som kampkonst i allmänhet ger. Det är även ganska kul att kasta runt med folk som är dubbelt så stora som en själv.

Men det är ju som sagt inget man pysslar med för att farlig på gatan. Kan dock inte se några direkt nackdelar med att pyssla med det.
Citera
2019-01-11, 14:22
Medlem
Är absolut ingen auktoritet på området men det hindrar mig inte från att spekulera så klart.

Jag antar att scenerna Seagal spelar in är baserade på den sortens kampsport han behärskar, och de ser därför helt annorlunda ut än om en Taekwondo eller Judokille hade stått i fokus.

Jag tycker att hans sätt att slåss(baserat på film) ser effektivt och ändamålsenligt ut. Jag tror att det enkla oftast är det effektiva när det kommer till försvar. Svepande höga sparkar och avancerade kast ser fräckt ut, men du det är också mer som kan gå fel och du gör dig sårbar. Snabba raka slag och armbågar mot känsliga områden torde fungera fungera riktigt bra i den fula verkligheten också.

I en imaginär kamp på gatan med olika typer av kampsport så är det svårt att sia om utfallet så klart
Citera
2019-01-11, 14:31
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=SkIUQUIVuDE

Svaret på din fråga
Citera
2019-01-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteChocolate
Det är intressant att se hur många Kalles Kaviar svenskar här som plötsligt är proffs på alla kampsporter efter att ha sett en youtube video från sitt pojkrum.
Är det något alla män tror att dom kan så är det att slåss och knulla. Alla är proffs.
Citera
2019-01-11, 15:36
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Lite skvaller. Ni får tro på det om ni vill.

Under slutet av 80 talet - början av 90 talet var Steven Seagal hatad av "kampsportseliten" i USA.

Han klassades som överskattad och enbart en showman. Han var dessutom otroligt klumpig i sin "Martial art" på film vilket medförde att flera stuntmän och motståndare blev allvarligt skadade. Det ryktades t.o.m att Seagal skadade sina motspelare med flit.

Ett gäng veteraner utmanade Seagal att gå en riktig match mot någon av dem. (En av dessa var Chuck Norris).
Seagal avböjde och gömde sig.
Han är i bästa fall en medelmåtta.

Ja, det där kommer jag ihåg. Det var däremot Steven Segal som uttalade sig taskigt om Chuck Norris och Chuck Norris lät det bara gå vilket gjorde Chuck Norris vänner rejält arga. Så Chuck Norris 20tal vänner samlade ihop sig i Black Belt Magazine tror jag det var o utmanade Steven Segal var för sig. De skulle slåss istället för Chuck Norris.

Men Steven Segals Aikido är dock mycket effektivare än den vi tränar i Sverige. Han är en riktigt bra Martial Artists o snor tekniker både från Wing Chun, Tai Chi Chin Na och andra arter. Hans Aikido är DIREKT och VÅLDSAM.
Däremot skulle ha inte stå en chans mot en tränad MMA fighter eller liknande.
Citera
2019-01-11, 15:40
Medlem
Ja, Seagal är extremt farlig om det skulle behövas.

Han är en av de största experterna inom självförsvar/närstrid.

Genom Aikido uttnytjar han angriparens kraft mot honom själv vilket gör att han med lätthet kan oskadliggöra flera personer efter varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in