Citat:
Ursprungligen postat av
Klokakamelen
Tack för denna information. Jag kände inte till baby-face-kännetecknet tidigare trots att jag misstänkt en utseendeanomali. Finns kanske andra avvikande kroppsliga drag. Hur påverkas livslängden t ex.
Jag känner inte till någon undersökning om livslängd. Men autism är en utvecklingstörning som ofta påverkar andra fysiska delar av kroppen. Vanligast är skador på synnerven (synnerven är antagligen kroppens mest känsliga organ) och ca 70% av alla med autism har också skador på synnerven. Och vi talar inte om småskador (härifrån kommer nidbilden av nörden med coca-cola bottnar). Cp-skador är vanligt förekommande. Olika typer av hjärtfel förekommer oftare i gruppen men vågar inte säga frekvens.
Jag kan inget om den medicinska delen men med tanke på skadorna på synnerven och hjärtfelen är det rimligt att anta att andra organ och funktioner ibland utvecklas i fel riktning.
Att jag inte kan allt må vara mig förlåtet. På forskarnivå har man kännt till att autism syns och är den säkraste och tidigaste indikationen på autism, men denna kunskap finns inte ännu ute i psykriatrin.
Men denna diskussion blir så högt över gemene flashbackskribentens kunskaper (diskussioner är ju även ovan mänga psykiatriker och psykologer). Det är trotts allt ett vä'ldigt smalt område.