Citat:
Ursprungligen postat av
LeffeGW.P
Om du är intresserad av filicideforskning och om statistik finns det mycket information att tillgå på nätet.
Att vara så sjuk att man lyckas med självbedrägeriet att inbilla sig man gör sina barn en tjänst genom att döda det, handlar om förälderns psykopatologi. Om det hade visat sig att en stor andel föräldrar slår ihjäl sina barn pga en inbillning av att deras husdjur tvingade dem till det, hade det också gett viktig information om förälderns psykopatologi. Jag gillar när forskningen uppfyller sitt uppdrag att klassificera verkligheten, inte att ta hänsyn till att människor inte gillar den verklighet den beskriver. Enligt mig ett växande samhällsproblem som förhindrar äkta kunskap som kan ligga till grund för förebyggande åtgärder.
Tack, jag har stenkoll på forskningsläget efter den här tråden.
Det är omodernt att prata om barmhärtighetsmotiv eller barmhärtighetsmord. Det är också helt meningslöst som begrepp för att försöka hitta de få psykfall som faktiskt mördar sina barn eftersom det i praktiken
aldrig föreligger något verkligt barmhärtighetsmotiv.
Relevanta riskfaktorer är pågående psykisk ohälsa hos föräldrarna inklusive förlossningsdepressioner, tidigare psykisk ohälsa, misshandel av partner och eller/barn, instabila familjekonstellationer i synnerhet om missbruk är inblandat, pågående skilsmässa eller andra konflikter mellan föräldrarna.
Det är således helt ointressant vare sig för förståelsen av varför ett enskilt mord hände eller om man vill förhindra liknande mord att föräldern kan ha uppgett att de mördade barnen för att de trodde att deras liv var meningslöst eller att en alien skulle äta upp dem eller någon annan sinnessjuk förklaring.