2019-01-11, 02:01
Bannlyst
I "utredningen sammantaget" finns såklart allt material som utredningen innehåller medräknat, däribland brottsplatsundersökningen, NFC-rapport mm. Om du är orolig för att man exkluderat vitala delar av den sammantagna utredningen innan man drog sina djärva slutsatser kan du ju alltid ringa EGW och faktakolla den farhågan. Hon svarar säkert gärna på en så enkel sak.

Beträffande digital information kom det tidigt information om en videoinspelning. Det är dock endast en tråduppgift och jag vet ju att du är väldigt försiktig att dra några som helst slutsatser utifrån sådana , men med tanke på att polisen nu bekräftar att något i de digitala fynden stärker deras slutsats om medgärningsmannaskap, så får man kanske ändå fundera över den uppgiften en runda till.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Citerar SS: – Så som ni förstår där så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans, och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar.

Citat:
Vem sa något om NFC-rapport och brottsplatsundersökning? Inte SS i alla fall.

Ur PK: "I det här avskedsbrevet; förklaringsbrevet, som föräldrarna har skrivit ner tillsammans så framgår det att dom gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog det här beslutet om att dom skulle avsluta sina och sina barns liv.

/..../

Vi har också undersökt media: datorer och mobiltelefoner som vi har kommit… de vi har kommit in i… som var kvarlämnade i villan, och i dom här medierna så har vi hittat information som styrker dom båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända."

Bevisen innefattar alltså testamente och förklaringsbrev med underskrifter tillsammans med digital information i form av datorer och mobiltelefoner, vilka styrker testamente och förklaringsbrev.

Hur pass starkt bevisvärde utgör den digitala informationen, kan man fråga sig?
Citera
2019-01-11, 03:53
Medlem
Undra varför bara en bok står med i testamentet, den billigaste.

https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Oskar%20Henkow
Citera
2019-01-11, 07:27
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16

Menar du momssagan? Eller menar du någon av de fyra titlar som finns med i bokus lista?
Oavsett, gissar jag att det beror på hur rättigheterna ser ut. Om firman har dem, går de väl vidare till systern som fick ärva firman.
Lite kusligt att det kommer en nyutgåva av "Mervärdeskatt ..." om ett par veckor. Men det rör väl sig om kurslitteratur.
Citera
2019-01-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
När det gäller boken så brukar sådan smala böcker inte inbringa intäkter ens motsvarande kostnader att skriva en sådan med så smal publik. Alltså inget för H att opponera sig mot att Martin Frid, som förmodligen gjort det stora jobbet, tog emot ev. kvarvarande intäkter för.

Citat:

Precis. Någon här skrev att boken genererade 700kr per år. Vet ej om det stämmer. Säkert kurslitteratur. Så varför nämnar det överhuvudtaget, det undrade jag. Verkar udd när man skriver ett testamente med planen i huvud att döda barn och sig själv att tänka på detta. Men boken var viktig för O, så viktig att varje nya upplaga - eller nästan varje - hamnade på hans publikationslista. Men kanske man gör så.
Citera
2019-01-11, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeGW.P
Jag har svårt att tänka mig ett värre scenario än det som polisen gick ut med: två föräldrar planerar i månader för och dödar sedan gemensamt och i samförstånd sina två flickor genom strypning. Om det är något som kan få Svensson att sätta tacon i halsen är det väl just en sådan grotesk sak. Ser ingen anledning att tugga maten till de som inte står ut med sanningen. Det gör nog inte polisen heller.

Du närmar dig.

Allmänheten skulle kvävas till döds om de fick veta att en ensam pappa, med alla möjligheter i världen, dödar barn och fru utan orsak. Det vore om något groteskt. Polisen måste ha haft många möten med, duktiga, psykologer om vad som var bäst, vad som är tryggast för samhället, att säga och kom fram till att Oskars ide var bäst. Ett altruistiskt paket som lindar in folkets avsky. Folk skulle grotta ned sig i diagnoser och gråta istället. De vet vilka rubriker som folk orkar ta till sig.

Hade en ensam pappa haft ihjäl hela familjen så hade någon av alla de andra vansinniga fäderna som alltid existerar fått sjuka idéer. Finns ju ingen normal förälder, till hur sjuka barn som helst, som skulle nappa på idén som den presenterades nu.
Citera
2019-01-11, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Undrar om polisen har analyserat paret Hanssons namnteckningar.

Det börjar jag också undra.
Bara för att tydliggöra - jag litar på det vad polisen har kommit fram till, men det är inte förstålig.
Försöker fortsatt att begripa mer.
Jag begriper inte hur ett testamente, som 2 jurister gör gemensamt, kan resultera i den som finns.
Citera
2019-01-11, 08:13
Bannlyst
Det gäller nog att man har förmågan att kunna se vad polisen inte berättade på PK. Vad det var som sas mellan raderna.. Vad bekräftade polisen och hur uttalades bekräftelsen. Exempelvis var meningarna från avskedsbrevet taget ur sitt sammanhang.
Dörren är också öppen för varför detta hände.
Citera
2019-01-11, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Okej du tror att polisen känner sig "trygga i sin utredning"....detta ska alltså räcka för att döma en avliden för mord eller vad man nu vill kalla det, fastställa skuld kanske blir mer rätt. Solida bevis har de ansett sig ha förr och haft fel, för att gå ut med påståenden om att någon är skyldig till mord borde allra minst en fup släppas. Faktiskt anser jag att någon slags rättsförhandling med ombud för de påstådda mördarna borde äga rum. Finns inget som berättigar att fup inte släpps som jag ser det. Det är det minsta de borde vara skyldiga att göra.

Håller med till 100%.

Nu handlar det som ett fall som är så unikt så man borde behandla det lika unikt också. Åklagare, ombud borde finnas med och absolut ett öppet FUP.

Dessutom hade jag sett att sjukvården anmält sig själva för att se hur barnens diagnoser ställts. Tycker det är märkligt om det är ett ”stort svenskt sjukhus”, eller vad någon nu kallar det, att de inte gjort det. Flickornas död sägs bero på en fastställd diagnos så naturligtvis måste det utredas. Gissar att de anser att förklaringen i ”förklaringsbrevet” är BS i kubik men för sakens skull.
Citera
2019-01-11, 08:19
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Jag skulle tro att det är den enda han äger rättigheterna till.
Citera
2019-01-11, 08:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Vem sa något om NFC-rapport och brottsplatsundersökning? Inte SS i alla fall.

[i]Ur PK: "I det här avskedsbrevet; förklaringsbrevet, som föräldrarna har skrivit ner tillsammans så framgår det att dom gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog det här beslutet om att dom skulle avsluta sina och sina barns liv.
/..../
Vad svamlar du om?

Sen väntade man in "svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker" enligt pressmeddelande 2018.

Begriper du inte att det är kopplat till krim.tekniker, brottsplatsundersökning och NFC?
Citat:
Hur pass starkt bevisvärde utgör den digitala informationen, kan man fråga sig?
Tillräckligt uppenbarligen för att komma till slutsatsen om gemensamt beslut att mörda sina döttrar varav mobiler och datorer styrker det som framkom i brev - undersökt via IT- forensiker.
Att du sen är konspiratoriskt lagd ska inte polisen belastas.
Citera
2019-01-11, 08:31
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det har de nog inte gjort; däremot förhört paret. - Men den första namnteckningen ser intressant ut; nästan som ett EKG...

Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det börjar jag också undra.
Bara för att tydliggöra - jag litar på det vad polisen har kommit fram till, men det är inte förstålig.
Försöker fortsatt att begripa mer.
Jag begriper inte hur ett testamente, som 2 jurister gör gemensamt, kan resultera i den som finns.

Nej att de använt sig av en mall och dessutom haft så bråttom att de inte märkte det tämligen uppenbara språkfelet förvånade mig lite.

Paret Hansson har garanterat skrivit på något testamente.

Hur svårt vore det att kalkera någons underskrift till ett annat papper, tillräckligt likt för att de själva inte skulle märka någon skillnad om de inte verkligen letade efter den?
Citera
2019-01-11, 08:53
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Undrar om polisen har analyserat paret Hanssons namnteckningar.

Analyserat i vilket syfte?
Paret H lär ha bekräftat att de bevittnat föräldrarnas underskrifter. Själva innehållet är ovidkommande för bevittningen, vilket åtskilliga gånger har förklarats i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in