2019-01-10, 18:07
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Ska vlja grupp snart infr CA:n p SU. Ngra lrare man ska undvika eller vlja tycker ni som har gtt dr nyligen. Viktigast att de r bra pedagoger sklart men viktigt ocks att de inte r superhrda med rttning av inlmningar.

Grupp 1 & 2 ser bra ut. (Radetzki r mycket bra)
Citera
2019-01-10, 20:11
Medlem
Citat:
Ska vlja grupp snart infr CA:n p SU. Ngra lrare man ska undvika eller vlja tycker ni som har gtt dr nyligen. Viktigast att de r bra pedagoger sklart men viktigt ocks att de inte r superhrda med rttning av inlmningar.

Radetzki r bra, har tydliga lsningsscheman och r pedagogisk. Dock snlare med pongen p RFK. Vlj inte Konrad om du vill ha struktur, han kr mer p volley och lskar att tycka tvrtom litteraturen och all praxis & doktrin (s ibland fr man se till att vara kritisk). Han lskar dolusregeln och tror att den r grunden till allt. Dock har jag frsttt det som att han r lite mer geners med pong p RFK. Skulle dock sga att RFK ger spass f pong med dig till tentan, s r inte hela vrlden om du har ett pong mindre med dig. (RFK-tips finns om du sker i trden gissar jag - men allmnt: lgg inte fr mycket tid p dem)
Citera
2019-01-10, 20:52
Medlem
Cykeltutas avatar
Skert miljonte gngen ngon stller frgan, men jag stller den nd.
Planen r att ska JP p ett av de mindre ansedda universiteten i hst. I vr ska jag lsa JK fr att knna lite p juridiken fr att se att jag inte gr bort mig alldeles. JKens upplgg ser ut att vara nst intill identiskt med frsta kursen p JP, drmed br det vara fullt mjligt att tillgodorkna (har frgat studievgledaren p aktuella lrostet, men de sger bara att inga frhandbesked ges, nej det fattar vl jag ocks, men jag lr inte vara den frsta som frsker tillgodorkna det kan jag tycka).

Nvl, utifall att jag skulle kirra ett VG p JK OCH fr mjlighet att tillgodorkna, kommer VGt d tolkas in som ett AB eller BA?

Tanken r inte att ligga hemma och onanera frsta kursen ifall upplgget r mjligt, dremot kan jag ta ngon extra kurs d och inte lgga s mkt krut p den ordinarie kursen om den nd r tillgodorknad
Citera
2019-01-10, 22:26
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Planen r att ska JP p ett av de mindre ansedda universiteten i hst. I vr ska jag lsa JK fr att knna lite p juridiken fr att se att jag inte gr bort mig alldeles. JKens upplgg ser ut att vara nst intill identiskt med frsta kursen p JP, drmed br det vara fullt mjligt att tillgodorkna (har frgat studievgledaren p aktuella lrostet, men de sger bara att inga frhandbesked ges, nej det fattar vl jag ocks, men jag lr inte vara den frsta som frsker tillgodorkna det kan jag tycka).

Nvl, utifall att jag skulle kirra ett VG p JK OCH fr mjlighet att tillgodorkna, kommer VGt d tolkas in som ett AB eller BA?

Tanken r inte att ligga hemma och onanera frsta kursen ifall upplgget r mjligt, dremot kan jag ta ngon extra kurs d och inte lgga s mkt krut p den ordinarie kursen om den nd r tillgodorknad

Inte svar p din frga, men jag r rtt sker p att du inte kommer f tillgodorkna den (s r fallet p SU och UU). terkom grna om jag har fel.
Citera
2019-01-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta

Du kommer inte kunna tillgodorkna dig det. Fr vrigt s JKen inte i nrheten av termin 1 innehllsmssigt. Det du lr dig p Jken skulle jag pst att du har nytta av frsta tv veckorna.
Citera
2019-01-11, 00:54
Medlem
Tack fr svar. Ok, har ngon haft Mrten Schultz d? Han r ju nd lite smknd i och med hans skrivande i svenskan. Tror jag r sugen p gruppen med honom och Konrad Lundberg fr att f lite spnnande gruppvningar.
Senast redigerad av Adde1234 2019-01-11 kl. 00:57.
Citera
2019-01-11, 03:31
Medlem
unrecognizeds avatar
Eftersom mnen berrs lite ovan, hur mycket och hur kommer det hjlpa att lsa JKen infr kommande juriststudier?
Citera
2019-01-11, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Eftersom mnen berrs lite ovan, hur mycket och hur kommer det hjlpa att lsa JKen infr kommande juriststudier?
Olika universitet kanske har olika upplgg p JK, men hr kommer ett resonemang utifrn UU/LU:s JK. "kursen behandlar fljande omrden: allmn rttslra, civilrtt, straffrtt, processrtt samt offentlig rtt". Dessa omrden behandlas allts inom ramen fr 15hp och r riktad till folk utan juridiska frkunskaper. P juristprogrammet behandlas dessa omrden ver fyra terminer, dr varje omrde ges en termin.

Ponera att 1/4 av undervisningen ges till varje rttsomrde p JK. Det motsvarar 3,75 hp vilket ger 2,5 vecka per omrde. P t1 lser man offentlig rtt en hel termin. S du har 2,5v frsprng. Addera till att kunskaper frn JKen r glmda samtidigt som undervisningen och litteraturen troligen kommer skilja sig markant. S 1,5 veckas frsprng p sin hjd, s frsprngsmssigt r det inte lnsamt. Men det kanske kan vara bra fr att se huruvida juridikstudier passar en, eller fr att plocka lite hp infr notarietjnstgring i framtiden.
Senast redigerad av jaffarbin 2019-01-11 kl. 08:13.
Citera
2019-01-11, 10:02
Medlem
HalChases avatar
Citat:
Frutom ovrderlig trning i den juridiska metoden () r det vl lite hjlp men inte s att du kommer glida fram p programmet fr det. Har varit i basgrupp med ett par som lst JKEN och tyckte inte de verkade kunna ngot mer n oss andra.

Jag tror dock JK r ett bra val om du inte r helt sker p om du vill brja p programmet. Det r skert ingen nackdel fr andra branscher att "kunna lite juridik" ven om dina kunskaper som sagt inte kommer vara p justitierds-niv.
Citera
2019-01-11, 11:56
Medlem
Citat:

Jag hade lst JKen innan jag brjade p juristprogrammet och tycker att det var till relativt stor nytta. Det var srskilt bra under jiken och CA p SU eftersom jag redan hade en bra versikt ver mnena.
Citera
2019-01-11, 12:38
Medlem
Citat:
Tack fr svar. Ok, har ngon haft Mrten Schultz d? Han r ju nd lite smknd i och med hans skrivande i svenskan. Tror jag r sugen p gruppen med honom och Konrad Lundberg fr att f lite spnnande gruppvningar.

Skulle sga att Schultz var lite av en besvikelse. Han r ganska flummig utan att vara srskilt intressant. Har du mjligheten att ta Radetzki s skulle jag definitivt gra det.
Citera
2019-01-11, 18:19
Medlem
Cykeltutas avatar
Ytterligare en frga som stllts massa gnger: vilken lagbok rekommenderas? I frsta hand till JK men naturligtvis bra om den r anvndbar ven p juristprogrammet. Jag frstr att man egentligen klarar sig med en uppkopplad dator men jag r en sn som hellre slr i bcker n scrollar ntsidor. Finns ju den bla klassiska och nn svart variant? r den svarta en sammanfattning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in