2019-01-10, 18:11
Medlem
Speciellt lyxig skulle jag inte säga. Det är ju extremt simpelt. Men jag har svårt att se hur det skulle bli äckligt.

Jag hoppas att du menar bryna när du skriver steka. Du vill ju inte steka köttbitarna klara, utan bara ge dem lite färg. Kör stekpannan på högsta värme och låt köttbitarna ligga i ca 2 minuter totalt.

Men jag skulle satsa på lite fler ingredienser. Släng ner några hela pepparkorn och lagerblad i grytan. Soja kan ersätta en del av saltet. Lättstekt lök är också gott att ha i. Byt gärna ut vattnet mot öl. Lite rödvin skadar inte. Morötter passar också bra. Släng även i en buljongtärning eller fond. Kom ihåg att dessa liksom sojan är rätt salta, så vänta med att tillsätta mer salt tills du fått i alla andra ingredienser. En gnutta socker kan också vara bra om det saknas sötma.

Och ett tips som piffar till vilken köttgryta som helst är att slänga i en märgpipa. Låt den koka med i en halvtimme eller så så att märgen tillagas och lossnar. Ta sedan upp den och peta ur all märg med en sticka. Släng i märgen i grytan.

Hur länge det ska koka beror på vad du har för kött och hur mycket tuggmotstånd du vill ha. När jag gör chili con carne på högrev tar det minst sex timmar, men då är jag ute efter att köttet ska falla isär fullständigt.

Om det inte är färdiga köttbitar, utan kött du måste putsa och skära upp själv, så ta allt du skär bort och släng i en kastrull och koka buljong på det. Låt koka i en timme eller så. Efter det silar du av buljongen och kokar ner den till kanske en fjärdedel av volymen, och sedan slänger du i den i grytan.
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2019-01-10 kl. 18:15.
Citera
2019-01-10, 19:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Och ett tips som piffar till vilken köttgryta som helst är att slänga i en märgpipa.

Du menar säkert märgben?

Märgpipa är en styckdetalj av nöt, ett typiskt långkokskött som används till tex grytor.
http://fallmanskott.se/styckdetaljer/not/bogmargpipa/

Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Blir det en god och lyxig köttgryta?

Nej det blir en simpel anrättning som mest kommer att smaka grädde.

Det finns massor av goda grytor som du i stället bör laga. Googla och följ något recept du tycker låter gott.
Citera
2019-01-10, 19:21
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej!

Vad tycker ni om att först steka saltade/vitpepprade köttbitar i stekpannan, sen ha ner det i en gryta tillsammans med vatten. Låta det koka tillsammans i 2h ungefär, sedan reda såsen genom att ha i vetemjöl och 5dl vispgrädde.

Blir det en god och lyxig köttgryta?

Helt omöjligt att svara på då du inte givit någon vidare lista på ingredienser. Men det låter inget vidare utan smaksättare som örter, vitlök, tomater, soja, ingefära eller vad du nu tänkte göra för gryta. Sen vill man ofta ha lite grönsaker i form av lök, kålrot, rättika, svamp, morötter, zuchini eller vad du föredrar.

Din version låter skitgott om man bor i ett tält i skogen.
Citera
2019-01-10, 19:22
Medlem
I Mulle, strövarna, scouterna gjorde man någon deg som man satte på en pinne och grillade i skogen. Vad var det? Har för mig det var krumelurer men hittar bara recept för att steka med lösare smet. Eller var det det fast med mer mjöl? Vad kan det ha varit?
Citera
2019-01-10, 19:27
Medlem
xmz1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
I Mulle, strövarna, scouterna gjorde man någon deg som man satte på en pinne och grillade i skogen. Vad var det? Har för mig det var krumelurer men hittar bara recept för att steka med lösare smet. Eller var det det fast med mer mjöl? Vad kan det ha varit?

Pinnbröd?
Citera
2019-01-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du menar säkert märgben?

Märgpipa är en styckdetalj av nöt, ett typiskt långkokskött som används till tex grytor.
http://fallmanskott.se/styckdetaljer/not/bogmargpipa/
Det är det jag menar ja. Märgpipa betyder faktiskt även det jag menar, men eftersom det har dubbla betydelser är det bättre att säga märgben. Jag är dock van att säga märgpipa.
Citera
2019-01-10, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Om det inte är färdiga köttbitar, utan kött du måste putsa och skära upp själv, så ta allt du skär bort och släng i en kastrull och koka buljong på det. Låt koka i en timme eller så. Efter det silar du av buljongen och kokar ner den till kanske en fjärdedel av volymen, och sedan slänger du i den i grytan.

Av bara puts blir det ingen bra buljong.
Risken är att det bara blir fett och konstigt och gör mer från än till i den färdiga grytan.
Citera
2019-01-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Av bara puts blir det ingen bra buljong.
Risken är att det bara blir fett och konstigt och gör mer från än till i den färdiga grytan.
Det blir ingen optimal buljong, men jag skulle då definitivt säga att det tillför en del.
Citera
2019-01-10, 21:52
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellansverige
Ja, precis!

Då gör jag så här

Blev det bra?
Citera
2019-01-10, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av help

Pinnbröd!
Citera
2019-01-10, 22:38
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Jag älskar att ha kinesisk soja till vårrullar, men till vilka andra rätter kan man använda sådan soja?
Citera
2019-01-11, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Grädde i en kalops?
Ja varför inte, jag brukar reda med mjölk men var och en på sin fason.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in