Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-10, 13:21
Medlem
Hinduer äter inte nötkött i Indien är korna heliga. Judar och muslimer äter inte griskött. Men detta gäller inte alla judar, muslimer och hinduer. Halal kött vill inte jag äta då jag är kristen och jag tror inte judarna heller vill äta halal kött. Jag tycker griskött är gott. Jag tycker inte om nötkött. Jag tycker att det är bra att den som inte tycker om nötkött, griskött, kyckling, fisk mm. kan välja vegetarisk rätt istället. Ingen religion ska tala om vad jag får äta eller inte äta oavsett jag är muslim, jude, hinduer, buddist, kristen med flera religioner. Det finns massor med muslimer och judar som äter griskött liksom hinduer som äter nötkött.
Citera
2019-01-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor
Jag önskar att någon kivas och dyker upp med en skylt i stil med:

"Nej till religiösa påbud och särbehandling - värna en sekulariserad skola".

Det är väl ingen som faller för halmgubben om "tolerans". Det är en smärtsamt uppenbar röd strömming - så korkade är vi väl inte?

Föräldern i fråga vill så klart ha en bekväm tillvaro och slippa förse ungarna med en matlåda, men den gubben går vi väl inte på?

Hon kan gott och väl tillreda maten på egen hand i enighet med den irrlära och de påbud hon självmant valt att följa. Vi andra skall inte blandas in i detta.

En annan fin och sann skylt vore:

"Halal och Koscher är djurplågeri"
Citera
2019-01-10, 13:27
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001001001
Varför är det en skam? Att något är halal är inget som påverkar köttet i sig.

Svenskar är av kultur och tradition djurvänner och månar om naturen. Har du sett ett djur halalslaktas och har du sett hur de andra djuren som ser halalslakt reagerar? Man behandlar djur fasansfullt och man informerar inte konsumenten. Däri ligger skammen.

Vi kan ända på det. Påverkas inte köttet ett dugg av slaktmetoden så kan vi lika gärna skippa halalslakt. Varför ska invandrare sätta tonen för hur vi ska leva i vårt land?
Citera
2019-01-10, 13:27
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Ett rasistiskt beslut, rätt och riktigt hade varit att ge dem en matkupong motsvarande en skolmåltid som de kan gå på halalrestaurang och äta för.

Haha, jo det räcker ju säkert pengarna till om det redan är en fråga om kostnad.

Du har ingen aning om vad rasist betyder om du tror att detta är rasistiskt.
Citera
2019-01-10, 13:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Åh, jösses.

"… det här handlar inte om mat egentligen, utan om politik och människosyn."

Men snälla, nu får det vara nog med dumheter. Jag hoppas att Staffanstorps kommunpolitiker föregår med gott exempel. Det bör inte alls vara svårt.
Det handlar om politik i meningen fördelning av kommunala medel och där kan man givetvis välja att tillgodose varje religiös och känslomässig nyck - MEN det kommer att kosta därefter. Att det skulle handla om människosyn är som du säger "dumheter".

Som kanske konstaterats i tråden förekommer samma strategi även i Eskilstuna - styrda av socialdemokraterna.
https://twitter.com/NiklasFrykman/st...55806734249984
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor
Jag önskar att någon kivas och dyker upp med en skylt i stil med:

"Nej till religiösa påbud och särbehandling - värna en sekulariserad skola".

Det är väl ingen som faller för halmgubben om "tolerans". Det är en smärtsamt uppenbar röd strömming - så korkade är vi väl inte?

Föräldern i fråga vill så klart ha en bekväm tillvaro och slippa förse ungarna med en matlåda, men den gubben går vi väl inte på?

Hon kan gott och väl tillreda maten på egen hand i enighet med den irrlära och de påbud hon självmant valt att följa. Vi andra skall inte blandas in i detta.
Det är ju inte som om det saknas alternativ. Vill man inte ha mat som innehåller fläsk så finns ett vegetariskt perspektiv, eller äter mammas små prinsar inte vegetariskt av religiösa skäl heller?
Citera
2019-01-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det kostar för mycket skattepengar att ge specialkost till olika religiösa övertygelser.

Allergier konstaterade av läkare är ENDA skälet till specialkost.

Ett ännu bättre skäl vore att flytta till ett muslimskt land.
Citera
2019-01-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Svenskar är av kultur och tradition djurvänner och månar om naturen. Har du sett ett djur halalslaktas och har du sett hur de andra djuren som ser halalslakt reagerar? Man behandlar djur fasansfullt och man informerar inte konsumenten. Däri ligger skammen.

Vi kan ända på det. Påverkas inte köttet ett dugg av slaktmetoden så kan vi lika gärna skippa halalslakt. Varför ska invandrare sätta tonen för hur vi ska leva i vårt land?

Det beror på vem som slaktar inte om det är halal eller inte.
Citera
2019-01-10, 14:07
Medlem
Det låter fullt rimligt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Hur skulle det se ut om vård- och blåljuspersonal vägrade jobba på söndagar med hänvisning till att det är den kristna vilodagen. Vi lever i ett sekulärt samhälle, och bör utforma regler och förhållningssätt utifrån det.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-01-10 kl. 14:32.
Citera
2019-01-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
https://nyheteridag.se/staffanstorp-...till-muslimer/

Vad tycks om detta förslag? (Vilket i princip är ett beslut om jag förstår det riktigt då M och SD delar styre)

Tycker personligen det är bra. Detta är något som stört mig länge.

Särbehandling för hittepå som religion är inte okej. Alla eller ingen. Alltså muslimer ska få käka halal, judar kosher, pastafaris pasta, och min helt egna specifika tro som tvingar mig att bara äta entrecote till lunch, alla dessa önskemål ska förses, eller ingen, och den första är såklart inte ekonomiskt gångbar.

Låter vettigt att alla skall ha samma mat så nu skall ALLA äta halalslaktad mat
Citera
2019-01-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
SVT 2016:

Låt oss vara givmilda och slå på 20 % då det rör sig om gymnasieelever och låt dem få ett bidrag på 12,56 kr för att de ordnar egen mat?

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är naturligtvis bra om de slutar med specialmat av religiösa orsaker, men frågan är vilken mat som kommer att serveras i framtiden. Jag misstänker att det blir så att alla i Staffanstorp tvingas äta halamat i fortsättningen.

Dream on, med styret i Staffanstorp blir det möjligen fläsk på daglig basis.
Citera
2019-01-10, 14:23
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Låter vettigt att alla skall ha samma mat så nu skall ALLA äta halalslaktad mat
Jag tycker resonemanget är lite märkligt då fläskkött aldrig är halal oavsett slaktmetod.
Citera
2019-01-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Ett rasistiskt beslut, rätt och riktigt hade varit att ge dem en matkupong motsvarande en skolmåltid som de kan gå på halalrestaurang och äta för.

Men eftersom du verkar vara en antirasist så tar du självklart på dig den kostnaden så varenda kupong som då delas ut så får du en faktura på samma kostnad. Case closed
Senast redigerad av Gummiryggar 2019-01-10 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in