Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-10, 02:56
  #1
Medlem
Flera av er kommer säkert ihåg TV-serien "Rederiet".
Det som kanske inte lika många kommer ihåg är att det någon gång i närheten av millennieskiftet fanns en tjej i den serien (Anja Remmer) som sysslade ganska mycket med marijuana, och jag blev lite nyfiken på ifall den drogen målades upp på ett trovärdigt sätt där:

de första synliga effekterna som den hade på henne var att hon var väldigt, väldigt avslappnad och totalt obekymrad inför allting, och ibland kunde hon upplevas som en aning "seg" och frånvarande.
Hon hade dock inte någon särskilt bra kontroll över sitt användande, och efter ett tag började hon uppleva hallucinationer;
exempelvis så upplevde hon ibland att hennes spegel var krossad och att hennes spegelbild såg hemsk ut, och en stund senare började hon också höra ett barn som desperat ropade på hjälp.
Det inbillade barnet påstod att han/hon höll på att klämmas sönder i maskinrummet till färjan som Anja just då färdades med, och hon sprang då desperat dit och stängde av hela maskineriet där, vilket givetvis skapade en hel del problem, och efter den händelsen så blev hon omhändertagen.

Är det här en trovärdig skildring av ett ansvarslöst användande av marijuana?
Citera
2019-01-10, 02:59
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Flera av er kommer säkert ihåg TV-serien "Rederiet".
Det som kanske inte lika många kommer ihåg är att det någon gång i närheten av millennieskiftet fanns en tjej i den serien (Anja Remmer) som sysslade ganska mycket med marijuana, och jag blev lite nyfiken på ifall den drogen målades upp på ett trovärdigt sätt där:

Ehumm, du får nog checka dina minnen där. Anja var fast på Heroin, inte Cannabis.
Citera
2019-01-10, 03:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ehumm, du får nog checka dina minnen där. Anja var fast på Heroin, inte Cannabis.
Det var Nina Remmer som utsattes för heroinsprutor och sen blev beroende av det;
Anja Remmer var beroende av marijuana.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2019-01-10 kl. 03:07.
Citera
2019-01-10, 03:53
  #4
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Det var Nina Remmer som utsattes för heroinsprutor och sen blev beroende av det;
Anja Remmer var beroende av marijuana.

Märkligt. Som en STOR Rederiet-fan och även en STOR Cannabis-förespråkare, så kan jag inte minnas att jag sett ett enda avsnitt av Rederiet och där Cannabis varit en issue..


Lust att delge oss några avsnittsnummer på denna sk. cannabisaktivism?
Citera
2019-01-10, 03:59
  #5
Medlem
Hallucinationerna är iaf inte rimliga. Det är inte omöjligt att få hallucinationer på cannabis, men det är sällsynt och hallisarna är inte speciellt starka i så fall. Man räknar inte cannabis till en hallucinogen. Jag ska inte säga att det är 100% omöjligt att uppleva något i stil med spegeln, men jag har då aldrig hört talas om något dylikt.
Citera
2019-01-10, 04:22
  #6
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Kan inte ditt dåliga minne bero på detta?

Possibly. Men jag har ett excellent filmminne.


Lista ett gäng av de avsnitt du anser ha verkat för cannabisaktivism?

Jag har samtliga avsnitt lagrade på hårddisken så jag kan omedelbart kolla av dina teorier gentemot avsnitten.
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2019-01-10 kl. 04:28.
Citera
2019-01-10, 07:45
  #7
Medlem
Nu var det ett tag sedan jag såg rederiet och jag kan bara vagt minnas just detta avsnitt.
Frågan är dock om denna kvinna arbetade i maskineriet.
Hur lyckades hon stänga av de flertalet motorer som finns på en färja?
Det är ju inte bara att ta ur startnyckeln direkt.

Det arbetar folk i maskinrummet hela tiden. De borde ha stoppat henne. Hur kom hon ens in?
Där är det kanske inte så trovärdigt.
Citera
2019-01-10, 08:11
  #8
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Flera av er kommer säkert ihåg TV-serien "Rederiet".
Det som kanske inte lika många kommer ihåg är att det någon gång i närheten av millennieskiftet fanns en tjej i den serien (Anja Remmer) som sysslade ganska mycket med marijuana, och jag blev lite nyfiken på ifall den drogen målades upp på ett trovärdigt sätt där:

de första synliga effekterna som den hade på henne var att hon var väldigt, väldigt avslappnad och totalt obekymrad inför allting, och ibland kunde hon upplevas som en aning "seg" och frånvarande.
Hon hade dock inte någon särskilt bra kontroll över sitt användande, och efter ett tag började hon uppleva hallucinationer;
exempelvis så upplevde hon ibland att hennes spegel var krossad och att hennes spegelbild såg hemsk ut, och en stund senare började hon också höra ett barn som desperat ropade på hjälp.
Det inbillade barnet påstod att han/hon höll på att klämmas sönder i maskinrummet till färjan som Anja just då färdades med, och hon sprang då desperat dit och stängde av hela maskineriet där, vilket givetvis skapade en hel del problem, och efter den händelsen så blev hon omhändertagen.

Är det här en trovärdig skildring av ett ansvarslöst användande av marijuana?
Som jag minns det var hon prostituerad och sprutnarkoman i serien .Har inga minnen av cannabisrökande från serien överhuvudtaget .
Citera
2019-01-10, 09:56
  #9
Medlem
prokaryotkungens avatar
Från Wikipedia "rollfigurer i serien Rederiet":
Anja Remmer är dotter till Alexandra Remmer. Hon fick arbete på Freja i Nikolaj Remlunds restaurang Kalinka. Anja missbrukade marijuana och efter en så kallad snedtripp fick hon för sig att ett barn befann sig i maskineriet och försökte stoppa motorn och slog ner en anställd med en skiftnyckel.

****

Well... Är de här effekterna som nämnts inte exakt det som vi är ute efter när vi röker cannabis?
Kom igen och erkänn nu. Snedtrippar, hallucinationer, färjestoppningar och skiftnyckelsvåld hör ju till varje gång. Utan dessa skulle man lika gärna kunna vara nykter ju!

Åter till allvaret: Rederiet är ingen vidare sanningsreferens på något plan, inte heller vad gäller cannabis.
Hade faktiskt en liten poll här bland samtliga jag känner vad gäller psykoser och cannabis eller andra droger, hur vanligt det är och alla kliade sina huvuden och lyckades komma upp med EN kandidat som sneat ur ordentligt.
Och då pratar vi inte någon som blir lite nervös under ett rus, får panik och gör lite dumma saker, det som bara är "psykos" om man intagit cannabis men helt normalt exempelvis under alkoholruset.

Anywho, den här enda psykosmannen då var en utåtriktad cool semigangsterdude som tog mycket drugs. Efter flera dagars festande med så mycket av alla droger du bara kan tänka dig så försvann han en period för att senare komma tillbaka som en tystlåten och tillbakadragen särling. Han var tydligen så i många år sedan.
Det är enda fallet vi kan hitta på i en rätt stor kompiskrets där alla lägger sina pannor i djupa veck och verkligen analyserar. (Snillen Spekulerar )

Så är rederiets bild sann. Nej. Inte ens när det gäller färjetrafiken som egentligen är deras primära gig. Cannabiset introducerades i serien som ett sätt att få saker att hända utan någon större backstory.
"Jag knarkar, alltså går jag in i maskinrummet och drar ur nyckeln ur tändningslåset. Tjofaderittan!"
Citera
2019-01-10, 11:58
  #10
Medlem
WatchDoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Flera av er kommer säkert ihåg TV-serien "Rederiet".
Det som kanske inte lika många kommer ihåg är att det någon gång i närheten av millennieskiftet fanns en tjej i den serien (Anja Remmer) som sysslade ganska mycket med marijuana, och jag blev lite nyfiken på ifall den drogen målades upp på ett trovärdigt sätt där:

de första synliga effekterna som den hade på henne var att hon var väldigt, väldigt avslappnad och totalt obekymrad inför allting, och ibland kunde hon upplevas som en aning "seg" och frånvarande.
Hon hade dock inte någon särskilt bra kontroll över sitt användande, och efter ett tag började hon uppleva hallucinationer;
exempelvis så upplevde hon ibland att hennes spegel var krossad och att hennes spegelbild såg hemsk ut, och en stund senare började hon också höra ett barn som desperat ropade på hjälp.
Det inbillade barnet påstod att han/hon höll på att klämmas sönder i maskinrummet till färjan som Anja just då färdades med, och hon sprang då desperat dit och stängde av hela maskineriet där, vilket givetvis skapade en hel del problem, och efter den händelsen så blev hon omhändertagen.

Är det här en trovärdig skildring av ett ansvarslöst användande av marijuana?

Den enda anledningen som jag skulle kunna se som trolig, att detta faktiskt skulle kunna hända någon som brukar cannabis, är om personen lider av schizofreni, eller har genetiska underlag för att utveckla schizofreni.
Man måste ha genetiska anlag för mental sjukdom för att "snedtrippa" på detta vis som beskrivs, utav cannabis.

Anja var alltså psykiskt störd och cannabisbruket hjälpte till att påvisa detta för omvärlden.

https://www.nature.com/articles/mp201451
Citera
2019-01-10, 15:53
  #11
Medlem
hieroboams avatar
Nej, man får inte såna vanföreställningar, och det är särskilt otroligt då hon skulle vara en van brukare.
Citera
2019-01-10, 23:54
  #12
Moderator
kvm3s avatar
Mängder av OT raderat och varningar utdelade. Håll er till ämnet.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback