De försökte kontakta mig idag. Kollade upp dem och vart orolig. Ringde dit, och tydligen var det förra ägaren av numret som hade skulden. Skönt att jag slipper ha med dom att göra efter vad jag läst.
Jag vet att det finns en tråd om detta företag men ingen har skrivit där sedan 2014 och ville inte göra onödig bump. Jag vill helt enkelt varna er för detta blufföretag. Detta inkassoföretag samarbetar med företag som är inte ´´legit´´. Bland annat med BonPrix som älskar att debitera en skuldsaldo även om man har reglerat allt. Min mor har fått en skuldsaldo från BonPrix som hon har såklart bestridit, men då har de lämnat det över till just Alektum. Hon tröttnade på all tjatande och gick på allt uppgöra en avbetalningsplan. Kapitalbeloppet var 342 kr men kostnader uppgick till 459 kr!!!! Ja, ni har läst rätt - 459 jävla kronor i kostnader!!! Det är ju ett jävla rån.
Får ni ett kravbrev från de jävlarna, bestrid inte för ni kommer bara hamna hos Kronofogden och Domstolen. Fattar inte att myndigheter inte tar tag i detta skämtföretaget samt företag som samarbetar med dom.
Såväl BonPrix som Alektum är stora och seriösa företag. Att du och din mor inte förstår att man drabbas av kostnader om man inte betalar sina räkningar är knappast underlag för en skvallertråd.
En tvistig fordran får ej lämnas till inkasso eller kronofogden, är det så enkelt som att summan är korrekt, men redan betald lär det väl räcka att visa när så skedde.
Att inte bestrida en faktura gör däremot det fullt möjligt att låta ett inkassobolag i förstahand och kronofogden som nästa steg driva in en fordran. Domstol blir aktuellt först när fordran är tvistig och man inte lyckas lösa det på annat sätt.
Om ett betalningsärende passerar till något av de inrättningar som nämnts ovan så tillkommer givetvis kostnader för detta, vad som kostar vad lär också framgå.
Betalar man inte i tid så brukar man få betala en extra avgift i t ex påminnelsearvode. Din mor borde ha betalat i tid. Ni får ta det som en lärdom inför framtiden. Lycka till.
Jag har också fått inkasso på skulder som redan är betalda fast från ett annat inkassobolag(finns en tråd om det här) så att alektum skulle köra samma rövare förvånar mig inte alls och ni som skriver att skulden nog är korrekt kanske inte vet så mycket om hur dessa företag funkar som ni tror.
Bumpar upp den gamla tråden för att informera er om att detta företag är ett blufföretag.
Hade ett krav hos dem på 314 kr som skulle delbetalas. Först så betalade jag 174 kr och sen råkade jag slarva och har angett 100 kr istället för 140. Idag fick jag ett föreläggande från Kronofogden att jag har en skuld på 714 kr.
Har ringt Alektum för att utreda ärendet men de påstår att företaget har skickat krav och påminnelser till mig, vilket är en lögn. Jag har inte fått något från dem sedan fakturan där jag råkade slarva med beloppet jag angav i Internetbanken.
Och nu till det sjukaste: Trots min bestridande så var jag tvungen att gå på deras sida och upprätta en avbetalningsplan. De har bestämt fyra månaders avbetalning med 300 kr per månad. Jag frågade handläggaren om det inte borde vara två månader. Då får jag svaret att de kommer påföra en uppläggningsavgift (180 kr), fakturakostnad (60 gånger 4=240 kr) och inkassokostnad på 180 kr. Det innebär att de har lagt ytterligare 600 kr i avgifter (!!!!). 714 kr har blivit nästan 1400 kronor.
Dessutom så var handläggaren så otrevlig att hon har med bestämd och hård röst sagt att de kommer inte återkalla ärendet från Kronofogden förrän full betalning har skett.
Har ringt till Kronofogden och underrättat dem om avbetalningsplan och passade även på att säga det sista jag har hört från Alektum. Handläggaren på Kronofogden ´´skrattade´´ när han hörde detta.
´´Men så fort ni har kommit överens om avbetalningsplan så måste Alektum återkalla ärendet från oss, för att vi har inget mer att göra med detta då´´.
Snacka om bedrägeriföretag. Jag är kanske dum att acceptera deras villkor men jag hellre betalar de förbannade 300 kr per månad än ett par tusenlappar för rättegångskostnader, eller får utslag plus en betalningsanmärkning.
Reglerna är reglerna och naturligtvis använder företagen dom till max för att tjäna pengar. Det är bara så det är. Lär och gör rätt i framtiden är det enda.
Familjefirman Alektum får inte bedriva verksamhet i Finland på grund av allvarliga lagöverträdelser läste jag i nyheterna. Härligt av finnarna att sätta stopp för kriminellt avskum.
I inavlade och korrupta sverige där stat och näringsliv suger varandras kukar får kriminella ledningsgrupper och styrelser göra precis vad dom vill utan att myndigheterna reagerar.
Någon som vet lite mer om Alektum och deras ljusskygga aktiviteter i sverige?
Familjefirman Alektum får inte bedriva verksamhet i Finland på grund av allvarliga lagöverträdelser läste jag i nyheterna. Härligt av finnarna att sätta stopp för kriminellt avskum.
I inavlade och korrupta sverige där stat och näringsliv suger varandras kukar får kriminella ledningsgrupper och styrelser göra precis vad dom vill utan att myndigheterna reagerar.
Någon som vet lite mer om Alektum och deras ljusskygga aktiviteter i sverige?
Vad är det för lagstiftning dom bryter mot eller pratar vi här om moral och etik?
Alektum är ett riktigt skumraskbolag. De har skickat ett tiotal bluffärenden till kronofogden det senaste året, som kronofogden och tingsrätten röjt undan.
Nu ligger där en påstådd skuld från Ellos, med ett påstått utslagsnummer som inte finns i min historik. Fakturanumret de hänvisar till är mycket riktigt en gammal skuld till ellos, men som betalades i sin helhet 2006, direkt till kronofogden, något som uppdagades då jag begärde hem alla gamla handlingar från kronofogden.
Jag har visat kvittot och det gamla utslaget som styrker att det handlar om samma originalfaktura för Alektum, som menar att de ”måste följa myndighetens beslut” och inte kan återkalla ärendet. Eftersom jag har löneutmätning pga en CSN-skuld så rullar pengar in till Alektum varje månad, trots att skulden är reglerad sedan 13 år. De känner förmodligen till myndighetens långa handläggningstider och passar på att mjölka så mycket det bara går innan det tar stopp.
Inte svårt att se varför de har förlorat tillstånd att bedriva inkassoverksamhet i Finland. Att Datainspektionen inte agerar här i Sverige är helt ofattbart!
Har du också råkat ut för liknande? Kontakta mig så vi kan anmäla gemensamt och kräva dom på skadestånd!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!