Citat:
Ursprungligen postat av
Volta1745
Jag fick nedanstående e-post häromdagen och då ska ni veta att jag inte är på dejtingsidor, har inte Facebook, Twitter, Instagram. Mailadressen innehåller delar av mitt namn men om jag skulle maila iväg något så presenteras mitt namn som "No Name". Detta är bara en sekundär mail som jag skapade för ett par år sedan i samband med byte av smartphone. Använder den mest för att hålla kontakten med spelarna i korpserien. Hur skulle "No Name" kunna påminna om klientens namn? Man kan undra hur mailadressen blev uppfiskad.
Maskingenererat och maskinöversatt Nigeriabrev. Kan ju uppfattas som "personligt" den gången fältet som genererade Mr. Noname ser någorlunda professionellt ut och översättningsmissarna har slätats över. "Personlig/ bödel" vars klient dog var ju en ögonöppnande jobbeskrivning.
Du är medveten om att drygt 64% av svenskarna (70% av internetanvändarna) använder Facebook. 46% (50%) gör det dagligen. Har du någon gång skickat ett mail till någon som är med och använder full integrering, dvs de är inloggade med säg ett Google konto så hamnar du i flera rullor på samma gång.
Jag har inga sociala medier konton, men har ändå fått en märkbart ökad spamfrekvens sedan 2012 nån gång. Än så länge bara ett Nigerabrev, var en inscannad bild från ett lotteri med ett javascript i sig så om man klickade på bilden så skulle man bli omdirigerad nånstans. Mest troligtvist skulle man få ransomware pga ett okalkylerat klick.
Skulle det där hamnat hos päronen så skulle de definitivt ha nappat på det.