2011-04-11, 12:14
Medlem
Hej FB:are!

Jag gick ut gymnasiet förra sommaren, läste då en naturvetenskaplig utbildning. Något som jag idag ångrar. Eller ångrar kanske inte är rätt ord, fick ju ut en del kunskap av det. Men jag har kommit fram till att jag vill jobba som hantverkare!

Frågan är då om det finns någon som helst möjlighet att skola om till t.ex målare (vilket jag är mest intresserad av)

Jag har redan tänkt på YrkesVux, men den utbildningen håller på att läggas ner, och dom har den inte längre i den stad jag bor. Jag funderade därför på om det kanske, bara kanske, skulle vara möjligt att börja direkt på en målerifirma, som lärling?

Eller finns det inte en enda firma som skulle vilja ta emot en lärling som inte har någon utbildning alls i botten?

Är väldigt tacksam för alla svar!

//Frejdh
Citera
2011-04-11, 12:30
Medlem
Du bör tänka över om du verkligen ska bli just målare av alla hantverkar yrken. Väldigt enformigt, slipa, spackla, slipa, spackla osv. Många målare har problem med rygg och nacke på grund av oergonomiska arbetsmoment, mycket händerna över axlarna. Varför inte Snickare, Rörmokare, Elektriker, Plattsättare, Ventilationare, Svetsare?
Men har du bestämt dig så ska du naturligtvis satsa på målare. Om Yrkesvux håller på att lägga ner så prova att ringa ALLA måleri firmor där du bor och berätta som det är, försök få ett sommar jobb för att kunna visa upp dig.
Citera
2011-04-11, 12:50
Medlem
Har funderat lite på elektriker o snickare me. Men känns som att det nästan krävs en utbildning för att bli elektriker?
Citera
2011-04-11, 13:56
Medlem
Enirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejdh
Har funderat lite på elektriker o snickare me. Men känns som att det nästan krävs en utbildning för att bli elektriker?

För elektriker så har du först 3 år på gymnasiet och sedan 2-3år (kommer inte riktigt ihåg) som lärling på en firma där du måste ha x antal timmar i olika moment för att bli färdig elektriker.

Har svårt att tro det finns någon kort variant av utbildning för att bli elektriker eftersom mycket handlar om säkerhet, annars kan jag tänka mig det är lätt hänt det blir lite fel och det kan gå åt fanders när man her igång allt. Och som någon sa innan så har även elektriker väldigt mycket jobb ovan axlar.
Citera
2011-04-11, 15:01
Medlem
rotfrukts avatar
De flesta hantverksyrken ( inkluderat målare) har en 3 årig utbildning och sedan ett visst antal år som lärling.
Jag vet att de flesta bygg-gymnasier tar emot vuxen elever. Du kan ju kolla upp med ditt närmsta bygg gymnasie.
Du ska ha i åtanke att man tjänar mer som rörläggare och elektriker än övriga.
Citera
2011-04-11, 15:12
Medlem
Finns ingen gymnasieutbildning för tex. Ventilations montör, endast enstaka kurser. Så skulle tro att det är ganska lätta att börja som de.
Citera
2019-01-08, 17:27
Medlem
Tänkte försöka använda denna tråden istället för att göra en ny.

Jag har lite frågor angående att utbilda sig till målare som Vuxen. Jag är i dagsläget en outbildad jävel men har bestämt mig att försöka bli något så jag slipper dessa ''skit'' jobb och Samhall.

Jag gick på en folkhögskola i en linje anpassad för folk med Dyslexi där jag fick behörighet i gymnasiegemensamma ämnen. Och min fråga är hur tror ni en person som jag med både Dyslexi och aldrig hållit en pensel förr hade klarat denna utbildningen? Ska jag försöka eller hitta något ''lättare'' att utbilda mig till?

Är liksom snart 25 år och känner att det börja brinna i knutarna så att säga.
Senast redigerad av pyssen87 2019-01-08 kl. 17:30.
Citera
2019-01-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Tänkte försöka använda denna tråden istället för att göra en ny.

Jag har lite frågor angående att utbilda sig till målare som Vuxen. Jag är i dagsläget en outbildad jävel men har bestämt mig att försöka bli något så jag slipper dessa ''skit'' jobb och Samhall.

Jag gick på en folkhögskola i en linje anpassad för folk med Dyslexi där jag fick behörighet i gymnasiegemensamma ämnen. Och min fråga är hur tror ni en person som jag med både Dyslexi och aldrig hållit en pensel förr hade klarat denna utbildningen? Ska jag försöka eller hitta något ''lättare'' att utbilda mig till?

Är liksom snart 25 år och känner att det börja brinna i knutarna så att säga.

Hitta någon KY som passar dig
Citera
2019-01-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Hitta någon KY som passar dig

Ja. Har bokat in en tid med en studievägledare imorgon så får se vad hen säger och tycker. Och ifall hen kan komma med några tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in