2019-01-08, 11:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Exakt.
Det är det jag menar.
Min inledande mening:
"Jag har så svårt att se att planeringen av ett mord som sker mitt i ett bostadsområde utomhus kan vara särskilt planerat."

Jag försöker få ihop mordet med MV inlägg om att det " inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering."

Här spekulerar jag efter detta och funderar på om mordet tvärtemot det jag alltid har trott inte varit så styrt av en plötsligt uppblossande vrede som exploderar utan att det styrs mer av ett lågintensivt "hat" eller vad man ska kalla det.

Då skulle detta "hat" och denna vrede mot LW ha pyrt i gm sinne en längre tid. Det har funnits tankar om att döda henne längre än denna kväll. Tankar på att hon "förtjänar att dö" för att hon inte kan foga sig, göra som han vill, att hon vill leva sitt eget liv och kanske framför allt att hon träffar andra. Kanske han har tänkt att han skulle vilja döda henne många gånger innan, men lyckats hålla tillbaka, eller kanske han har tänkt att det skulle ske under väl planerade former.

Jag kan tänka mig att det förra är det troligaste. Han är nog en person som oftast kan kontrollera sig.Han försöker hålla tillbaka. men ibland spricker det, han vet knappt vad han ska ta sig till. Det blir mer subtila hot, eller direkta hot istället för en rak höger. Eller det blir en knoggnuggning av frustrationen han inte klarar av. Det istället för en rejäl omgång. Men det pyr, det pyr över...en lågintensiv vrede som liknar hat.

Så när Norgeresan kommer som ett sådant tillfälle när han känner detta lågintensiva hat mot hur hon "beter" sig. Hon gör som hon vill. Hon gör inte som han vill. Hon reser utom hans kontroll och dessutom har hon oskicket att resa och planera att tälta med BeholderX.

Så mordet blir impulsivt.
Det blir inte under väl planerade former som det kunde ha blivit.
Men han är kontrollerad när han får klart för sig att hon ska till Norge med de andra. Han visar inget tydligt. När han får veta att hon ska tälta med BeholderX, då vet han vad hon förtjänar...

Det är hennes fel. Hon borde ha gjort som han ville. Hon borde inte tälta med BeholderX. Hon beter sig väldigt oförsiktigt.

Han är därför kontrollerad när han kontaktar henne för att komma ner. Han lurar henne under förevändning om något så att hon öppnar dörren trots den sena timmen. Så att hon kommer ut.

När väl mordet sker, då släpper all kontroll.
Det blir som ett vulkanutbrott.

En av mina spekulationer.

Ja ungefär just så.
Sen kan också hypotetiskt just denne beholderx passa SD särskilt illa vilket framkallar en känsla av kastration eller oförmåga. Som säkert kan vara ”utlösande” i sig.
Citera
2019-01-08, 11:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag förutsätter nästan att de var ute på hundpromenad. Dessa privatpersoner visste väl att en kvinna försvunnit i området och när hunden drar ditåt så blir man misstänksam och går och tittar.

Det jag tycker är konstigt är varför ägarna till de hundar som drog till planket tidigare inte gick dit och tittade.

Visst det skulle kunna ha varit hundägare till trots. Men det är inget som framkommit av det jag minns.
Som du säger, som hundägare kanske man borde tänka både en och två gånger om hunden drar.

Samtidigt har ju polisen varit och sökt i området och man kanske som privatperson har en stor tilltro till att de gör sitt jobb?

Och jag som har haft hund tidigare vet att hundar också kan dra för att lukta på det ena och det andra. Och inte alltid är det trevliga saker som de vill nosa på. Ibland behöver man som hundägare och sätta gränser. Ok, du vill lukta på kiss här och kiss där. Lite åt höger och lite till vänster. Men bakom planket, nä där går gränsen.

Nu går vi hit...

Vem skulle tro att polisen är så ini bomben slarviga att hon ligger där?

Så mina funderingar är varför de gick bakom planket när polisen inte gjorde det?

Observera, jag är inte misstänksam mot dom. Enbart nyfiken.
Citera
2019-01-08, 11:49
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du tror inte att det är säkrast att avvakta resultatet innan du uttalar dig?
Det är det jag förgäves lagt energi i att få dig att göra.
Citera
2019-01-08, 11:56
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ett planerat mord skall inte märkas ej heller lämna spår efter sig, det är ju hela vitsen med planeringen. Att GM skall klara sig.

Eller?
Riktigt så förhåller det sig inte.
Planeringen är först och främst avsedd ta livet av någon. Turligt nog visar det sig ofta att planeringen att inte åka fast är sämre.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-01-08 kl. 12:03.
Citera
2019-01-08, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ang. planering.
SD har väl i GC-sammanhang både berört och bevisat att han sätter en ära i att planera en del av sina letningar (som inte har karaktär av utflykt) som ”utryckningar”, där han förbereder i olika steg för att sen dra iväg (låna grannens bil var det väl) och avverka en eller flera inom ett begränsat och kontrollerat tidsintervall.

Det tyder ju på ett tämligen avancerat förhållningssätt till den mångsidighet som GC rymmer och den relativa komplexitet som logistik, orientering och tidsutnyttjande uppställer.

Om det stämmer och ska vara hanterligt i praktiken så skulle jag ju gissa att han exv måste delförbereda vissa saker och sen bearbeta och reflektera över genomförandet i huvet medan han gör annat, dvs han arbetar förslagsvis med sakerna i huvet medan han promenerar, kör bil, på väntetider i jobbet, arbete i trädgården etc. Med tiden får han ju förstås en ansenlig erfarenhet i form av ett inre landskap där han känner till förflyttningstider, trakter, genvägar, och dessutom kan planera in problemlösande reflektion eller delmoment vid raster el dyk under resans gång, alltså en form av tidsoptimerade multitasking.

Det var ju ett tag tal om att hade han planerat långt i förväg så borde han som geocachare ha placerat LW i en avlägsen klyfta ngnstans, men vänder man på det och ser till optimalt utnyttjande av ett begränsat tidsfönster så är det kanske det han snöat in på här. (En avlägsen utplacering skulle ju dessutom kunna avslöja honom trefaldigt: kräver för lång frånvaro (utan mobil också), kräver solkning av sig själv och fordon, skulle kunna peka ut honom via lokalkännedom /hobbyn (och vara fruktlöst om platsen inte var en sån som GC-are aldrig besöker...))

Eller med andra ord: givet hans stolthet över sin klurighet och erfarenhet av ”utryckningar” (kanske hand i hand med en oförmåga att acceptera fruktat nej/”svek”/motmedel) så är det kanske inte så avlägset att tänka sig att han har gått och planerat för olika handlingsalternativ i huvet (som för att styra upp sin ångest och bekräfta sin potens, som ju redan GC tycks handla om) medan han sysslat med annat, under ngn tid.

Om ett ”nej” hänger i luften från LW. Eller snarare, om ett ”ja” måste till, ”annars...”, och ett ”nej” fruktas, så ligger det i sakens natur att den ångestridne sysselsätter huvet med vad han ska ta sig till (med henne) om hon säger nej. Ofta halvkvädet, och med karaktär av potent vedergällning som svar på en upplevd (specifik) diskvalificering. Är SD lite kyligare och mer praktiskt orienterad än vi kanske trott så kan han (med klurighet) omforma detta till ett ”uppdrag” som ska utföras kliniskt och snabbt, dvs han ersätter muskler med brains och prioriterar ”rättsskipning” och resultat. Dessvärre är hans brains bara ett kontrastvärde inom hans egen lilla föreställningsvärld och inte så mycket av valuta i livets stora bok. Än värre ställt är det förstås med hans ”rättsskipning”.

Så det är ju inte alls otänkbart att han gått och tänkt på det en tid så att handlingsalternativ finns färdiga. Att mördare är selektivt smarta är ju inte heller nytt: planeringen är inte sällan ett sätt att handskas med ångest snarare än rent rationell överläggning, och de suger med förtjusning i sig briljansen över sin smartness rörande en detalj, för att samtidigt grovt blunda för annat (de vill döda nåt och finner en ursäkt för det i att de har överlistat nåt (sig själva oftast), kan man säga. I stället för att betrakta lagen som en kraftfull rekommendation rörande tillhörigheten till människogemenskapen så ser de den som ett hinder som (just) de har att passera. Som om de läste på mjölkpaket hela dagarna. Eller befann sig i vilda västern.

Det finns kanske inget absolut hinder mot viss planering.

Disclaimer: detta är förstås spekulationer inom hypotesen att SD är den GM polisen söker.

Kanske han tänkte lite som "mina barn säger; så dum är inte gubben att han gömmer pengarna i madrassen, så därför gömmer jag pengarna i madrassen..."

Dvs att han ska ha tänkt att ingen kommer att tro att jag är så urbota dum (alla vet ju att jag är smart och kan snabbt planera och organisera) att jag skulle mörda henne precis här och låta henne ligga bakom planket. Alltså fattar alla att det är någon annan...
De hittar henne i morgon och jag har knappt varit utanför dörren. Finns inte ens chans att jag skulle hinna det med den marginalen mellan "det" och "det" (det verkar ju som att det finns en tid att klocka mot?).

Kanske inte min mest sannolika spekulation, mest att jag spånar lite...

Citera
2019-01-08, 12:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja ungefär just så.
Sen kan också hypotetiskt just denne beholderx passa SD särskilt illa vilket framkallar en känsla av kastration eller oförmåga. Som säkert kan vara ”utlösande” i sig.

Ja, kan vara något just med denna man som känns extra hotfullt.

Kanske också HD "krånglar" när hon velat skiljas och kanske inte vill åka med på resan. HD har just varit på en geocachinghelg med en annan man och nu åker L*na med en annan man.

Får han en känsla av att han håller på att förlora allt?
Allt är inte bara kvinnorna, utan makten. Han verkar ha ett stort behov av att visa upp sig och visa sig kompetent, skicklig, snabb och klurig. Han verkar ha svårt att vara ensam.

Ingen att kontrollera längre?
Citera
2019-01-08, 12:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Riktigt så förhåller det sig inte.
Planeringen är först och främst avsedd ta livet av någon. Turligt nog visar det sig ofta att planeringen att inte åka fast är sämre.

Det måste väl ändå variera från mördare till mördare?
Från fall till fall?
Eller vet du att det förhåller sig så?
Citera
2019-01-08, 13:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kanske han tänkte lite som "mina barn säger; så dum är inte gubben att han gömmer pengarna i madrassen, så därför gömmer jag pengarna i madrassen..."

Dvs att han ska ha tänkt att ingen kommer att tro att jag är så urbota dum (alla vet ju att jag är smart och kan snabbt planera och organisera) att jag skulle mörda henne precis här och låta henne ligga bakom planket. Alltså fattar alla att det är någon annan...
Ja, det är paradoxalt. På något märkligt sätt verkar det nu alltså vara just det osannolika i att SD skulle vara gärningsmannen som gör er så övertygade om att det är han.

Och ju mer av den tidigare så omfattande "bevisningen" som upplöses och försvinner, desto mer stärks väl er närmast religiösa övertygelse om att ni är på rätt spår. Eller hur?
Citera
2019-01-08, 13:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är paradoxalt. På något märkligt sätt verkar det nu alltså vara just det osannolika i att SD skulle vara gärningsmannen som gör er så övertygade om att det är han.

Och ju mer av den tidigare så omfattande "bevisningen" som upplöses och försvinner, desto mer stärks väl er närmast religiösa övertygelse om att ni är på rätt spår. Eller hur?

Vilken bevisning har upplösts och försvunnit?
Jag har inte hört talas om att så har skett.
Citera
2019-01-08, 14:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

De hittar henne i morgon och jag har knappt varit utanför dörren. Finns inte ens chans att jag skulle hinna det med den marginalen mellan "det" och "det" (det verkar ju som att det finns en tid att klocka mot?).

Kanske inte min mest sannolika spekulation, mest att jag spånar lite...

Man får peta lite i det men något åt det hållet absolut.

Å en sida kan han ju tänkt sig att det skulle kunna passera som ett spontant lustmord av lokal knivartossing. Eller som om en (annan) älskare i det lilla området dumpat henne där (primärt om han inte vet att hon har barn hos sig kanske). Å andra kan han ha tänkt sig att de inte kan fälla honom ändå, om han skyddar sig och inte blir sedd. (Av någon anledning brukar de här deckargåtorna med forensiker på tv sällan uppehålla sig mycket vid ”rimligt tvivel”, eller sluta med en ”uteslutningsdom”...).

Men även om man tycker platsen är dum och oddsen ruggiga även för SD (och polisen kom ju hyggligt snabbt) så är det väl inte otänkbart att det går att gifta idén om planering med buskaget ifråga. Han kan ju s.a.s. ha det mesta färdigt i huvet utan att ha övervägt döda henne på riktigt tidigare — han kan ju ha medvetet fantiserat edyl. Eller omvänt haft ett bryderi hängande över sig men först sent kommit på att han borde göra slag i saken.

Det hela måste kanske även gå att förena med ett motivstruktur som gör troligt att han vill ha ihjäl henne. En mördare som planerar rationellt har ett rationellt motiv. Annars kommer de fram till att detta att mörda inte är rationellt alls. Mördar man som en form av kompensationsbeteende så tror jag man tenderar att missbedöma saker, för man kopplar ur omdömet. Men det borde gå att tänka sig en legering också....

Tack!, skulle jag säga.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-08 kl. 14:15.
Citera
2019-01-08, 14:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, kan vara något just med denna man som känns extra hotfullt.

Kanske också HD "krånglar" när hon velat skiljas och kanske inte vill åka med på resan. HD har just varit på en geocachinghelg med en annan man och nu åker L*na med en annan man.

Får han en känsla av att han håller på att förlora allt?
Allt är inte bara kvinnorna, utan makten. Han verkar ha ett stort behov av att visa upp sig och visa sig kompetent, skicklig, snabb och klurig. Han verkar ha svårt att vara ensam.

Ingen att kontrollera längre?

Därtill har han att se fram emot att leva i celibat med sitt ex en vecka—tio dar... I nån ormgrop av snarlika självuppfyllda figurer.
Citera
2019-01-08, 14:39
Medlem
Citat:
En sak som jag har funderat på ett tag är; hur kommer det sig att de privatpersoner som hittade LW gick bakom planket?

Några personer som blev intervjuade i samband med att kroppen hittades berättade ju om att deras hund hade visat intresse för planket innan kroppen hittades.

Ingenstans vad jag har sett har det framkommit att dessa personer som hittade kroppen skulle ha haft hund med sig som jag minns.

Om de känt på sig att det borde kollas, varför kontaktade man inte polisen först?

Eller letade man lite själv på måfå, eftersom alla i området ändå måste ha känt till om LWs försvinnande?

Vad var det som fick de här personerna att kolla bakom planket?

Luktade det?
Hade hundägare berättat om hundarnas beteende?
Var det bara ren och skär instinkt/nyfikenhet?
Var det annat ärende som var anledningen att de gick dit?

Jag som jämt haft en eller två hundar att gå ut med vet att man ofta vid rutinpromenader tenderar att bli mindre fantasifull eller lat, man går sin rutt som alltid. Man "kan" sin hunds beteende väl och noterar avvikelser t.ex. om den plötsligt börjar dra åt ett visst håll så väcks även den egna nyfikenheten.
Om dom bor längre in efter Rättarevägen så möter man på planket via ena sidan när man går ut med hunden och den andra när man går hem.

Jag tolkade att det var samma person bara för att det verkade mer sannolikt då det skulle ge viss mening till att man befann sig just där och hittade Lena. En hundnäsa hade direkt pekat ut platsen.

Som hundägare vill man väl kanske själv konstatera om intresset beror på en rutten sork eller kan vara av visst polisintresse innan man slår på stora trumman?

Vad vet jag?
Senast redigerad av Remark 2019-01-08 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in