2019-01-08, 10:10
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag behöver inte bevisa något som jag inte påstår.
Jag tycker att du ska bevisa följande påstående.

Polisen la inte originalen i FU, den gömde dem i extra sidomaterialet för att försvaret inte skulle hitta dem. Blodet är verifierat av SKL.

Då ska jag göra dig förvånad. MB lämnade falskt bevis och spanades på.

Efter två öl har man ett hum om när man kommer hem och vad man gjorde. Det är inte bara hemtidpunkten som skiljer.

Kim kunde ha struntat i att berätta att Vatchareeya var hemma hos honom. Ingen såg henne komma och gå. Du utnyttjar Kims ärlighet för att spä på dina sjuka fantasier.

Du kallar det att polisen gömmer bilder. Det är sjukt. Det är ett helt naturligt tillvägagångssätt att endast ta med en liten del av allt material i den FU som du och alla vi andra får ta del av. Vissa saker får inte den åtalade ta del av på grund av sekretess men det gällde inte dessa bilder du fastnat vid.

Du kallar olika vittnesuppgifter för falska. Det är också sjukt. Det är normalt att människor inte har exakt samma tidsuppfattning i förhör. Det är faktiskt så att polisen blir mer misstänksamma om alibin och tider stämmer lite för mycket.
De spanade på karatetränaren vilket borde förvåna dig! Jag blir inte förvånad, det är ett naturligt tillvägagångssätt innan alla undersökningar är klara och personen kan avskrivas som misstänkt.

En del människor behöver inte ha druckit sig redlösa för att ha olika uppfattningar om tider. Alla är inte som robotar utan kan vara dagvilla och till och med osäkra på datum.

Hur fan skulle Kristoffer veta att ingen sett Vatchareeya komma eller gå? Hur kunde han vara säker på att Vatchareeya inte berättat för andra ( i sms eller muntligt) vart hon skulle den kvällen? Tänk lite för sjutton. Självklart vågar han inte riskera att bli påkommen med en sådan lögn.
Citera
2019-01-08, 10:16
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag vet inte det ja. Helyllekille kan man knappast kalla honom. kniv och sex kan man säkert förvänta sig av en sushikock med älskarinna.
Det där med att döda kan varit svar på Vatchareeyas sms. Hon verkade vara en aning dramatisk. Så fort någon var irriterad eller förbannad på henne verkar hon undra om personen vill döda henne? Kanske är vanligt förekommande i hennes sätt att uttrycka sig?
Fisk och grönsaker borde vara mer vanligt på en sushi än kniv. Sen vet vi inte om det var VB som använde död, döda. Kan lika gärna varit AN eller MB.
Citera
2019-01-08, 10:31
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Fisk och grönsaker borde vara mer vanligt på en sushi än kniv. Sen vet vi inte om det var VB som använde död, döda. Kan lika gärna varit AN eller MB.

Nu har den här killen ett stort knivintresse vilket inte är olagligt. Sen är det så att en del människor har ett språk som kanske inte är det bästa? "jag ska fan döda dig" tar en del till när de är förbannade utan att för den sakens skull mena det.

Jag följer en serie där en thailändska deltar. Jag tänkte faktiskt på Vatchareeya för ett tag sedan när jag hörde hur den tjejen uttryckte sig. Så fort något gick henne emot ville hon dö. Vid ett par andra tillfällen när det var gräl menade hon att personen ville döda henne. Jag tror inte att de menar så ordagrant som en del tar det. Det är kanske ett sätt att förmedla en känsla av förlust eller något liknande? Även Vatchareeyas mamma lät lika dramatisk vid några tillfällen och barn tar efter sina föräldrar i mångt och mycket.
Hur som, ett slarvigt språk är inga bevis för mord.
Citera
2019-01-08, 10:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nu är det (återigen) utrett att fotot retuscherats och dessutom bekräftat att det handlar om samma par skor som syns på annan bild.
Två förslag till varför retuschering skett har framförts; undvika förvirring eller dölja att man missat undersöka skorna mot klackavtrycket i ödehuset.
Vilket av dessa förslag tycker du låter rimligast eller har du någon annan förklaring?
Ingen aning. Jag konstaterar bara att KJ verkar vara dömd på ett delvis förvanskat underlag.

Citat:
Det är begäran om att få ut samtliga rawfiler som avslagits enligt punkt 197. Om advokaten specifikt begärt och nekats få ut originalen till de bilder som fått filtillägget kopiera2 borde det rimligtvis framgått av resningsansökan.
Korta svaret på din fråga är ja, men motiveringen i just detta fall framgår inte.
Ett längre svar, som blir spekulation är t ex. att en begäran om samtliga filer avslås och de vill få mer specificerad begäran. Att det bland samtliga filer finns bilder som är sekretessbelagda. Att man inte fotat i rawformat så det finns inga rawfiler. Att man tyckte det räckte med att lämna ut bilderna i jpg-format mm.
Att advokaten inte fått ut samtliga rawfiler är inte samma sak som att han inte fått ut de bilder han vill kontrollera.
Om det stämmer att advokaten har begärt ut samtliga rawfiler, och polis/åklagare har avslagit hans begäran utan motivering, då kan jag faktiskt inte se någon annan förklaring än att man inte har rent mjöl i påsen.

Den enda alternativa förklaring jag kan tänka mig är att man bara vill ge intryck av att man inte har rent mjöl i påsen, men varför skulle man bete sig på det sättet?
Citera
2019-01-08, 11:15
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ingen aning. Jag konstaterar bara att KJ verkar vara dömd på ett delvis förvanskat underlag.

Om det stämmer att advokaten har begärt ut samtliga rawfiler, och polis/åklagare har avslagit hans begäran utan motivering, då kan jag faktiskt inte se någon annan förklaring än att man inte har rent mjöl i påsen.

Den enda alternativa förklaring jag kan tänka mig är att man bara vill ge intryck av att man inte har rent mjöl i påsen, men varför skulle man bete sig på det sättet?

Det stämmer att advokaten begärde ut samtliga rawfiler vilket var dumt då det är sekretess på en hel del bilder och polisen gjorde rätt som nekade till detta. Det borde advokaten veta om, men han vet också att han sår misstro vilket är hans uppgift att göra.
Citera
2019-01-08, 11:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vissa saker får inte den åtalade ta del av på grund av sekretess men det gällde inte dessa bilder du fastnat vid.
Citat:
Det stämmer att advokaten begärde ut samtliga rawfiler vilket var dumt då det är sekretess på en hel del bilder och polisen gjorde rätt som nekade till detta. Det borde advokaten veta om, men han vet också att han sår misstro vilket är hans uppgift att göra.
Jag förstår inte alls vad du menar. Motiverades beslutet att inte lämna ut rawfilerna så här?
Senast redigerad av Draifos 2019-01-08 kl. 11:28.
Citera
2019-01-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ingen aning.
Ok
Postaren som påstod det var uppenbart att skorna retuscherats för att de inte jämförts mot avtrycket i ödehuset har medgett att det var en felaktig slutsats.

Citat:
Du skriver "Om det stämmer". Vem påstår att advokatens begäran avslagits utan motivering?
Citera
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Jag förstår inte alls vad du menar. Motiverades beslutet att inte lämna ut rawfilerna så här?

Advokaten visste från början att hans begäran skulle avslås eftersom polisen inte får lämna ut ALLA rawfiler då många bilder var under sekretess. Hur de exakt motiverade svaret ordagrant är inte viktigt. Det viktiga är att de följde reglerna och inte lämnade ut något som var under sekretess.
Citera
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag behöver inte bevisa något som jag inte påstår.
Jag tycker att du ska bevisa följande påstående.

Polisen la inte originalen i FU, den gömde dem i extra sidomaterialet för att försvaret inte skulle hitta dem. Blodet är verifierat av SKL.

Då ska jag göra dig förvånad. MB lämnade falskt bevis och spanades på.

Efter två öl har man ett hum om när man kommer hem och vad man gjorde. Det är inte bara hemtidpunkten som skiljer.

Kim kunde ha struntat i att berätta att Vatchareeya var hemma hos honom. Ingen såg henne komma och gå. Du utnyttjar Kims ärlighet för att spä på dina sjuka fantasier.

Antagande? Jaha, jag tyckte det såg ut som ett påstående. Jag har fått uppfattningen att han förvarar air softprylarna i bostaden, och de ligger i bilen endast i samband med användning.

Han hade ingen overall eller uniform i bagaget när det undersöktes.

Men, kära Prudent, använd inte så hårda ord. Jag fick veta i förrgår att det var skorna vid ytterdörren som var retuscherade. Om jag vore oärlig hade jag inte lagt fram uppgiften och förkastat min egen hypotes, det förstår du väl?

Sant. Är de originalbilderna också gömda i extra sidomaterialet?

Det är möjligt, men hade originalbilder på borden visats i FUP och det hade legat en tejprulle hade försvaret redan under rättegångarna huggit som en kobra.

Inte vad jag kan se.
Nu överdriver du.

Jo, misstanken att det har skett med flera foton kvarstår. Det var, precis som Prudent har påpekat helt onödigt. Det hade gått att beskriva misstaget med några ord i texten. Hur många fler "misstag" har manipulerats bort? Kontoutdrag har manipulerats, se punkt 235 i resningsansökan. Var det också ett "misstag"?

Nej, hur skulle advokat Kyrö ha slagit ner hårdare utan att övergå i ett ovårdat språk?

Spåren visade tydligare på MB vid gripandet. Han hade lämnat falskt alibi.

När tänker du återkomma?

Blodmängden är oklar, resningsansökan punkterna 158 och 171. Kriminalteknikern sa i TR att blodet på listen var Vatchareeyas, det är inte bekräftat, punkt 168.

Ja, indirekt. Hade polisen undersökt MB först hade den kanske inte behövt titta i Kims bil.

Så karatetränaren är fortfarande på tapeten för dig "också" ?
Är han mer misstänkt än KJ för att han "lämnade falska bevis" ?
Och han hade fler anledningar att döda Bangsuan än KJ också eller hur var det nu igen ?
Och bevisen för dina fantasier lyder som följer ?
Intressant att det alltid finns en alternativ mördare i dina ögon ?
Citera
2019-01-08, 11:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ok
Postaren som påstod det var uppenbart att skorna retuscherats för att de inte jämförts mot avtrycket i ödehuset har medgett att det var en felaktig slutsats.
Det enda jag säger är att domstolen borde ha fått tillgång till ett oförvanskat beslutsunderlag. Vi skall inte behöva sitta här i efterhand och spekulera kring vilken betydelse manipulerade bilder kan ha haft för domen.

Citat:
Du skriver "Om det stämmer". Vem påstår att advokatens begäran avslagits utan motivering?
Jag tolkade ditt inlägg (se spoiler) som att motiveringen inte framgick av beslutet. Inser nu att du nog snarare menade att motiveringen inte framgick av resningsansökan.

Finns det någon länk till resningsansökan förresten? Hittade ingen i trådstarten.
Senast redigerad av Draifos 2019-01-08 kl. 11:54.
Citera
2019-01-08, 11:56
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Nu överdriver du.

Det tycker jag inte. Du hävdar att försvaret är slappt, polisen fuskar, TR och HR har dömt fel, etc. Sammantaget låter det som att vi inte har mycket till rättssystem.

Citat:
Jo, misstanken att det har skett med flera foton kvarstår. Det var, precis som Prudent har påpekat helt onödigt. Det hade gått att beskriva misstaget med några ord i texten. Hur många fler "misstag" har manipulerats bort? Kontoutdrag har manipulerats, se punkt 235 i resningsansökan. Var det också ett "misstag"?

Din misstanke försvagas rejält iom din egen information. Det är precis som jag lade fram när vi började den här diskussionen: det har inte skett med illvilja, och det finns ingen anledning att tro att några andra foton redigerats med illvilja.

Citat:
Nej, hur skulle advokat Kyrö ha slagit ner hårdare utan att övergå i ett ovårdat språk?

Det är en stor sak om ett par skor helt tagits bort och advokaten skulle såklart gjort mer än att skrivit några rader om så var fallet. Men nu är det inte så och den här diskussionen är meningslös då din egen information visar precis det jag hävdat sedan innan.

Citat:
Spåren visade tydligare på MB vid gripandet. Han hade lämnat falskt alibi.

Det falska alibit var inte känt vid tillfället.

Citat:
När tänker du återkomma?

Det var en vårdare och inte hans far som hörde honom i badet. Trodde det framkommit sedan innan.

Här kan jag tycka att det är en miss av polisen att inte använda Blue Star i badkaret.
Citera
2019-01-08, 12:04
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Det enda jag säger är att domstolen borde ha fått tillgång till ett oförvanskat beslutsunderlag. Vi skall inte behöva sitta här i efterhand och spekulera kring vilken betydelse manipulerade bilder kan ha haft för domen.

Jag tolkade ditt inlägg (se spoiler) som att motiveringen inte framgick av beslutet. Inser nu att du nog snarare menade att motiveringen inte framgick av resningsansökan.

Finns det någon länk till resningsansökan förresten? Hittade ingen i trådstarten.
https://minfil.com/G1R4m3b9bf/HD___2149-16_Aktbil_1.pdf

Varsågod, här är länken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in