2019-01-07, 15:36
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, jag tror nog att det är KJ som är GM. Tycker bara att det verkar finnas oklarheter kring blodet i bilen och det manipulerade fotot. Märkligt också om polisen inte ville lämna ut de där rawfilerna till försvaret.

Har nog missat det, men vad är det för oklarheter kring blodet i bilen?
Citera
2019-01-07, 15:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Har nog missat det, men vad är det för oklarheter kring blodet i bilen?
Kollade lite bakåt i tråden, och det verkar ha diskuterats i flera år nu om att blodet kan vara planterat. Har inte läst resningsansökan, men det kanske tas upp där.
Citera
2019-01-07, 15:43
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Kollade lite bakåt i tråden, och det verkar ha diskuterats i flera år nu om att blodet kan vara planterat. Har inte läst resningsansökan, men det kanske tas upp där.

Ah, ok. Då är jag med.
Citera
2019-01-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Konfirmeringsbias är väl snarare något man kan hävda att ni som inte tror på KJ som GM har.
Eller som när man vet att par skor som retuscherats bort är samma skor som syns på annan bild, så fortsätter man ändå använda den bildmanipulationen som skäl att misstänka att andra saker kan ha suddats bort ur bildmaterialet för att dölja något som kan vara till KJ's fördel eftersom det var den uppfattningen man först fick gällande skorna..
Citera
2019-01-07, 16:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Eller som när man vet att par skor som retuscherats bort är samma skor som syns på annan bild, så fortsätter man ändå använda den bildmanipulationen som skäl att misstänka att andra saker kan ha suddats bort ur bildmaterialet för att dölja något som kan vara till KJ's fördel eftersom det var den uppfattningen man först fick gällande skorna..
Visst är det så. Har man manipulerat på det här sättet med ett foto så kan man ju ha gjort det med andra också. Kanske också gjort liknande saker som t.ex. raderat någon rad i ett förhör?

Skumt också att RÅ förnekade att fotot hade manipulerats.
Citera
2019-01-07, 16:00
Medlem
Citat:
Men innan vi börjar spekulera om varför fotot har retuscherats måste vi kanske reda ut om fotot överhuvudtaget har retuscherats
Nu är det (återigen) utrett att fotot retuscherats och dessutom bekräftat att det handlar om samma par skor som syns på annan bild.
Två förslag till varför retuschering skett har framförts; undvika förvirring eller dölja att man missat undersöka skorna mot klackavtrycket i ödehuset.
Vilket av dessa förslag tycker du låter rimligast eller har du någon annan förklaring?

Citat:
Kan det finnas någon legitim anledning till att dessa rawfiler inte lämnas ut, dvs. någon annan anledning än att man vill dölja att även dessa foton har manipulerats?
Det är begäran om att få ut samtliga rawfiler som avslagits enligt punkt 197. Om advokaten specifikt begärt och nekats få ut originalen till de bilder som fått filtillägget kopiera2 borde det rimligtvis framgått av resningsansökan.
Korta svaret på din fråga är ja, men motiveringen i just detta fall framgår inte.
Ett längre svar, som blir spekulation är t ex. att en begäran om samtliga filer avslås och de vill få mer specificerad begäran. Att det bland samtliga filer finns bilder som är sekretessbelagda. Att man inte fotat i rawformat så det finns inga rawfiler. Att man tyckte det räckte med att lämna ut bilderna i jpg-format mm.
Att advokaten inte fått ut samtliga rawfiler är inte samma sak som att han inte fått ut de bilder han vill kontrollera.
Senast redigerad av Prudent 2019-01-07 kl. 16:23.
Citera
2019-01-07, 16:14
Medlem
Citat:
Visst är det så. Har man manipulerat på det här sättet med ett foto så kan man ju ha gjort det med andra också. Kanske också gjort liknande saker som t.ex. raderat någon rad i ett förhör?

Skumt också att RÅ förnekade att fotot hade manipulerats.
Bra beskrivning av konfirmeringsbias där man blundar för att retuscheringen snarare visar rätta förhållanden än döljer något.

Ja, om det är någon fler bild där ett föremål flyttats på och fotograferats igen på ett sätt så det kan missuppfattas som två enskilda objekt finns, baserat på att det gjorts i en bild, möjligheten att retuschering skett. Advokaten har inte anmärkt på något som tyder på det och jag antar du håller med om att retuscheringen av skorna inte dolt något bevis även om retuscheringen i sig ändå kan ifrågasättas eftersom ett sådant förfarande kan skapa misstro. Hade nog varit bättre med en förklarande bildtext istället...

Gällande manipulering av förhör är det faktiskt så att advokaten (i en parentes) anmärker på att i transkriptionen av ett förhör står ordet "morgonen" trots att KJ säger "kvällen". Det är fel i transkriptionen där och vi kan därmed konstatera att advokaten kontrollerat utskrifterna genom att lyssna på inspelningarna från förhören och allt utom det ordet förefaller stämma.
Senast redigerad av Prudent 2019-01-07 kl. 17:11.
Citera
2019-01-07, 17:03
Medlem
Jag har lyssnat på dom ljudfiler som finns kring fallet, även läst FUP och dess material som finns att tillgå Jag tycker man har släppt och tagit för lättvindigt på att det inte skulle kunna finnas andra tänkbara GM, och vågat pressa den/dessa betydligt hårdare. Här vill jag påstå att detta inte skett av en enskild GM. Jag återkommer!!
Citera
2019-01-07, 17:21
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Nu är det oväsentligt vad KJ orkade bära därför han var ingen gärningsman, alla anklagelser mot honom för det är totalt smulat sönder, som bestått av påhitt och lögner.

De här anklagelserna och påhitten mot en helt oskyldig person måste vara det värsta som det svenska rättsväsendet kommit med under modern tid.
CP, LH och LC skrällarna ligger långt efter, utan KJ fallet slår allt med råge.
Det här åtalet och anklagelserna mot KJ kan man påstå det går inte att få fram något värre, att svenska folket har kunnat svälja det med hull och hår är helt obegripligt, har funnits nästan ingen kritik mot det, vilket jag klassar det som ett stort fuskverk,

Hur vet du egentligen att KJ är oskyldig och "därför han var ingen gärningsman
och att alla anklagelser för det är totalt smulat sönder" ?
Klart att det inte finns kritik mot ett solklart fall .
Vad du klassar det som saknar helt betydelse .
Det är vad andra mer begåvade personer som kan sin sak anser som har betydelse .
Du skriver ju dessutom i alla trådar att det är den största rättsskandalen och att
den rätte mördaren är oskyldig och fantiserar ihop en egen alternativ mördare .
Få höra nu vem beställaren av mordet är och vem som utförde mordet .
Bevis och annat måste naturligtvis ingå för att du ska verka trovärdig .
Hur , var och exakt när dog Bangsuan .
Du har naturligtvis full koll på allt detta eftersom du vet att KJ är oskyldig .
OBS : Upprepningar av samma skit som förut som vanligt räknas inte som bevis .
Citera
2019-01-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannen007
Jag har lyssnat på dom ljudfiler som finns kring fallet, även läst FUP och dess material som finns att tillgå Jag tycker man har släppt och tagit för lättvindigt på att det inte skulle kunna finnas andra tänkbara GM, och vågat pressa den/dessa betydligt hårdare. Här vill jag påstå att detta inte skett av en enskild GM. Jag återkommer!!

Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Hur vet du egentligen att KJ är oskyldig och "därför han var ingen gärningsman
och att alla anklagelser för det är totalt smulat sönder" ?
Klart att det inte finns kritik mot ett solklart fall .
Vad du klassar det som saknar helt betydelse .
Det är vad andra mer begåvade personer som kan sin sak anser som har betydelse .
Du skriver ju dessutom i alla trådar att det är den största rättsskandalen och att
den rätte mördaren är oskyldig och fantiserar ihop en egen alternativ mördare .
Få höra nu vem beställaren av mordet är och vem som utförde mordet .
Bevis och annat måste naturligtvis ingå för att du ska verka trovärdig .
Hur , var och exakt när dog Bangsuan .
Du har naturligtvis full koll på allt detta eftersom du vet att KJ är oskyldig .
OBS : Upprepningar av samma skit som förut som vanligt räknas inte som bevis .

På vilket sätt är fallet solklart för dig!?
Citera
2019-01-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
i transkriptionen av ett förhör står ordet "morgonen" trots att KJ säger "kvällen".
Edit till #97652.
Tvärtom är rätt. Det står "kvällen" i transkriptionen, men KJ säger "morgonen" i förhöret
Citera
2019-01-07, 18:35
Medlem
En liten fråga, jag kan ju ha missat något, vad jag förstår så hade man spaning även på en annan person. Så på något sätt hade man även en någon annan misstänkt. Min fråga är då, gjordes det någon husrannsakan där? och beslag tog man då eventuellt något fordon för teknisk undersökning och kan någon referera var jag kan hitta det i FUP i såfall.
Senast redigerad av Grannen007 2019-01-07 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in