2019-01-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
17/5
Enligt Selinis PM tar Björn Nagander tar över spaningen på MB kl 14.35 som pågår till 22.45. Emellertid besöker de båda MBs stuga i Lakaträsk och fotar av den.
20/5
Selini berättade i TR under ed att polisen hade från morgonen den 20/5 fast spaning på tre adresser - föräldrahemmet, flottiljvägen och stugan. Vi hade tre adresser som vi bevakade... han anträffades på en restaurang efter lunch den 21:a.
A) Att KJ anträffades på en restaurang stämmer inte överens med vad som ar antecknat i PM tidslinje. Där anges det att han parkerat sin bil vid sin bostad på Flottiljvägen.
B) KJ ansluter till WiFi på Flottiljägen
C) Träffar sin LSS-handläggare Bo Bäcklund.
D) Ett antal GPS-koordinater under dagen/kvällen styrker att KJ befunnit sig i föräldrahemmet, på Flottiljvägen, vid ICA Supermarket, i föräldrahemmet på kvällen.
Behövs det mer bevis än så? Ganska solklart att spaningsledare Selini ljugit i rätten.
EDIT: Och med Selinis tillägg att KJ inte anträffades på ca 1,5 dygn, gav han indirekt sken att KJ haft nattliga göromål och tid att placera ut kroppsdelar - något underrätterna svalde med hull och hår....

Enligt Polismyndigheten i Västernorrland
Tisdag 21 maj
Spaning mot Kristoffers bostad visar att han inte befann sig i bostaden, hos föräldrarna, eller hos sina bröder under natten.
Först klockan 12.32 kopplar hans telefon upp sig mot masten Verkstadsvägen SO...……………

Polisens uppgifter skiljer sig väsentligt från de som Selini lägger fram i Tingsrätten under ed.

Selini som var chef för spaningen påstår att spaning skedde på adresserna Flottiljvägen, föräldrahemmet och stugan.

Polisen uppger att någon spaning mot stugan hade inte skett under natten, och enligt KJ befann han sig där under natten.

Det här kan tydas som att polisen har kommit med korrekta uppgifter, att någon spaning mot stugan skedde aldrig där KJ fanns under natten.

Jag har haft svårt att tro polisen kommit med felaktiga uppgifter när det gäller spaningen, som var mycket viktig i fallet.
Men nu är det klargjort polisen har handlat helt korrekt.
Senast redigerad av Fagro 2019-01-07 kl. 11:07.
Citera
2019-01-07, 11:35
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag besökte personligen platsen där värnet finns och kunde inse att det hade varit omöjligt för KJ att placera torson som vägde 33 kg in i gluggen på baksidan av värnet.
Det är två personer som burit torson, jag skulle tro att de haft en vagga förenat med en stång som vilat på deras axlar och på det sättet är det inga problem att gå mycket långa sträckor som de också gjorde.

I ryggsäck är inga problem att bära last på 33 kg, men någon sådan var inte aktuell i det här fallet, men jag tror inte KJ skulle klara av den lasten med ryggsäck, de uppgifter som finns om honom.
Det fanns en stor blodsamling inuti torson som gjorde att det var inte möjligt stoppa ned den i någon ryggsäck.

Enligt FUP 1769
F: Jag tänkte till att börja med här, Kristoffer, att…om du kan berätta lite grand om din…din fysiska status, hur du mår och så.
H: Jo. Ehh…ja, ingenting som jag säger nu finns på ett papper för att jag bett sjuksystrar och skolsystrar om att inte liksom sätta dit på ett papper för att då skulle jag kunna få vissa jobb. och sånt där i framtiden i…inom militären och sånt där och…ja, jag kan ju börja med typ nerifrån och upp. Mina häl…min fot…………..i hälarna då, det här gelélagret är krossat på grund av att jag hoppade från 4 meter med bakvikt ner på ett marmorgolv för att försöka styla för mina kompisar. Det är i typ 8:an när man typ tränade parcö…par cour för sin…för sig själv också. Det gick fel så jag var…tror jag hoppade på kryckor några veckor på grund av det.
F: Mmm.
H: Och mina minisker är helt slut efter jag spelade handboll, så…och så mitt nedre ryggslut
är också åt helvete efter typ cross och…ehh…cross och bilkörning. När jag körde cross då körde jag typ cross i början på.en vanlig crossmotorcykel utan…75:as CZ 50 kubik monkeybike från 1975, så den hade väl inte bästa stötdämparna och materialet. Jo, och så mina fotleder är också slut. Plus att mina handleder också är slut från dels handboll och crosskörning och dels cykling också ganska mycket.
F: Mmm.
H: Det…och jag har broskuppbyggnad i princip alla mina leder i kroppen.
F: Vad var det med…med ryggen? Vad var det rätt specifikt som var…
H: Ja, det…jag tror att det är kompressionsskador eftersom att i vi…vissa tillfällen så går det knappt att röra ryggen. Det är därför när jag spelar airsoft som jag har kroppsskydd som jag spänner åt som i princip stelopererar hela ryggen.
F: Men hur…hur är det med rörlighet och så där. Klarar du av att springa och gå normalt?
H: I viss mån. Och så min rökning har gjort så att jag har…ehh…min kondition är på ungefär 100 meter så är det 5 minuter eller nått sånt där. Alltså jag kan springa långt under adrenalinpress, men liksom det…då är det inte fort och…ja, det är princip joggar istället för att springa, så…
F: Hur är det i vardagen då, vilka problem innebär det här för din vardag?
H: Jag rör mig inte så mycket. Jag ligger mest och ser på tv och sånt. Ja, om jag typ skulle vara på ett jobb så skulle jag så känner jag av det i princip hela tiden, men jag säger ju ingenting eftersom att…ja, det jag har varit rädd för att det ska hamna på papper, så…
F: Du har inte velat bli…ja, att det ska bli officiellt?
H: Ja..för att då blir man ju av…avmotad från vissa yrken, vissa arbetsplats

Jag anser det är mycket naivt att tro KJ skulle ha klarat av att bära 33 kg genom eländig terräng och sedan ta dem till Gula huset och därintill.
Torson fanns exakt placerat 160 meter från vägen och de som placerat den där har gått dit.

Att bära 33 kg 160 meter är väl ingen som helst konst ens för ett arsle som KJ .
Dessutom naivt att tro att alla är lika klena som du själv .
Typiskt en skyldig som KJ att dra upp gamla skador som bevis för att han är oskyldig .
Ingen mer än han själv , du och kameleonten tror på sån skit .
Citera
2019-01-07, 11:42
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När vittnet mötte det som sannolikt var Bangsuan gående efter Lejonbacksvägen var det lätt att inse det fanns en beställare och de direktiven gick Bangsuan efter.
När hon fanns hos KJ var det intensiv mobilkontakt, men sedan hon lämnar KJ fanns inga samtal som gick till hennes mobil, innan styvfadern ringer och mobilen var avstängd på onormalt sätt.
Bangsuan ljög också för KJ att hon skulle gå hem som inte var sanningen, utan det troliga var hon hade gått in i ett bakhåll planerat av beställaren.
Den lättaste vägen att komma åt gärningsmännen var att ringa in beställaren och från honom uppge gärningsmän som var anlitade.
Därför mycket snabbt var det uppenbart att Bangsuan hade blivit utsatt för ett mord.
Det var ett intensivt sök efter mordplats och kroppen, men ingenting hittades, därför kunde brottsplatsen finnas i en skåpbil och kroppen var forslat bort.

När uppgift kom från en man som rastade sin hund sent på kvällen och såg en liten Ford bil gömd i skogen , borde spaningsledningen omedelbart skickat poliser att identifiera platsen och tagit däcksavgjutning av bilspåren, därför att en bil fanns parkerad inne i skogen sent en kväll när Bangsuan försvann, med skumma personer i förarsätet är mycket avvikande.
Av någon anledning försvann de här uppgifterna från förundersökningen.

Maj månad utannonserades en liten röd Ford skåpbil till försäljning på Blocket,
Sannolikt fanns det koppling till Ford bilen som hade funnits gömd i skogen sent den kvällen när Bangsuan försvann och nu skulle den avyttras.

Att spåra upp bilen och dess ägare borde ha varit en mycket lätt sak och här hade hela fallet kunnat rullas upp, men vad jag förstår gjordes ingenting.

Jag kan inte tro annat utan gärningsmännen hade lånat en skåpbil genom beställaren, om de hade en egen skulle de inte använt den och att hyra en blir det registrering med legitimation som de inte skulle gett sig in i.
Att det är en skåpbil som använts kan tas för givet, mordet hade inte annars kunnat utföras och borttransportera kroppsdelarna till värnet i annat fall.
När man ser till obduktionsprotokollet och bortforslingen av kroppen till värnet är det helt säkert att två personer varit inblandade.
Det enda misstag gärningsmännen gjorde var att parkera skåpbilen där Bodens hundägare rastar sina hundar, och den tiden det gäller blir det inte mörkt i Boden.
Men det misstaget var tillräckligt för att rulla upp alltsammans.
Beställaren tror att han är oskyldig därför han är inte gärningsmannen, men så är inte fallet, det är han som är skyldig att styckmordet utfördes.

Är det samma skåpbil som användes i ett annat fall att transportera en moped kanske ?
Räknas en skåpbil som en "liten" Ford bil ?
Hur gör man en däckavgjutning om det var hårt underlag där bilen stod ?
Klart att beställaren är oskyldig , han finns ju bara i din fantasi .
Såvida du inte kan namnge beställaren och visa 100 % säkra bevis förstås ....
Citera
2019-01-07, 11:52
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Att bära 33 kg 160 meter är väl ingen som helst konst ens för ett arsle som KJ .
Typiskt en skyldig som KJ att dra upp gamla skador som bevis för att han är oskyldig .

Hur var det med den där traktorvägen, icke farbar eller? I FUP:en står det att den har spår efter 4-hjulingar och personbilar. Om den gick att ta sig fram en bit på blir det ju betydligt mindre kånka. Men, oavsett: givetvis kunde KJ förflytta 33 kg. I förhören framställer han sig som om han satt i rullstol och styrde med sugrör, men i verkligheten gjorde han ju inget annat än att springa runt i skogen och låtsaskriga.
Citera
2019-01-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har fått veta att det sannolikt är de svarta skorna med gröna inslag som syns vid ytterdörren som är bortretuscherade.
För sex veckor sedan skrev du:
Citat:
Nej, det är inte storleken på blodet jag menar, det är fortfarande att ett par skor har bortretuscherats på ett foto som jag menar. Varför det är gjort kan man undra. På FP1 hittades fyra skoavtryck, varav tre gick att identifiera till skoägaren. En självklar åtgärd är att undersöka Kims skor i avsikt att hitta skon som gjorde avtrycket. Någon sådan undersökning finns inte i FUP, så den måste finnas i slasken. Uppenbarligen har polisen missat att analysera ett par skor, så fram med Photoshop så är skorna putz weg och ingen upptäcker polisens misstag. På samma sätt kan man gömma en tejp och dölja ett annat misstag. Försvaret hade huggit som en kobra på en tejprulle på bordet.
Du visste att skorna inte var putz weg.
Antingen ljög du om din slutsats eller så har du synnerligen bristande slutledningsförmåga.

Citat:
Tyvärr fick jag också veta att flera bilder har filnamnsändelse kopiera2.jpg vilket talar starkt för att fler bilder är manipulerade. Vilka bilder det är vet jag inte.
Samtliga bilder på VB i FUP är manipulerade....

Citat:
Se även punkt 197 i resningsansökan, polismyndigheten har vägrat att lämna ut rawfiler på många bilder.
Advokaten ville främst undersöka rawfilerna på bilderna från badrummet och bilen för att se om de manipulerats.

Enligt dig:
Citat:
Försvaret hade huggit som en kobra på en tejprulle på bordet
Försvaret såg ingen anledning att i resningsansökan ens nämna huruvida de specifikt ville undersöka samtliga bilder av bordet. Uppenbarligen delar advokaten inte din misstanke om att en tejprulle retuscherats bort från vardagsrumsbordet.
Senast redigerad av Prudent 2019-01-07 kl. 13:02.
Citera
2019-01-07, 12:07
Medlem
Citat:

Nu är det oväsentligt vad KJ orkade bära därför han var ingen gärningsman, alla anklagelser mot honom för det är totalt smulat sönder, som bestått av påhitt och lögner.

De här anklagelserna och påhitten mot en helt oskyldig person måste vara det värsta som det svenska rättsväsendet kommit med under modern tid.
CP, LH och LC skrällarna ligger långt efter, utan KJ fallet slår allt med råge.
Det här åtalet och anklagelserna mot KJ kan man påstå det går inte att få fram något värre, att svenska folket har kunnat svälja det med hull och hår är helt obegripligt, har funnits nästan ingen kritik mot det, vilket jag klassar det som ett stort fuskverk,
Senast redigerad av Fagro 2019-01-07 kl. 13:05.
Citera
2019-01-07, 12:21
Medlem
Citat:
Är det samma skåpbil som användes i ett annat fall att transportera en moped kanske ?
Räknas en skåpbil som en "liten" Ford bil ?
Hur gör man en däckavgjutning om det var hårt underlag där bilen stod ?
Klart att beställaren är oskyldig , han finns ju bara i din fantasi .
Såvida du inte kan namnge beställaren och visa 100 % säkra bevis förstås ....

Det var ingen skåpbil utan en Honda CRV svart eller mörkblå.

Det var ingen asfaltväg som gick in i skogen utan en jord-grusväg och som det blir däckmönster på, med gips får man en exakt kopia på däckmönstret som blir till bevis när den bilen med däcken hittas.
Att söka upp den där Ford skåpbilen hade gjorts på 0 tid om intresse funnits, men som saknades.
Citera
2019-01-07, 13:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Se även punkt 197 i resningsansökan, polismyndigheten har vägrat att lämna ut rawfiler på många bilder.
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Advokaten ville främst undersöka rawfilerna på bilderna från badrummet och bilen för att se om de manipulerats.
Kan det finnas någon legitim anledning till att dessa rawfiler inte lämnas ut, dvs. någon annan anledning än att man vill dölja att även dessa foton har manipulerats?
Citera
2019-01-07, 14:01
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Jag har inte låg tilltro till polisen, men den kan, liksom alla andra, gå för långt. Detta var ett nationellt uppmärksammat mål och polisen var övertygad om att den hade rätt man. Alltså var det frestande att "hjälpa rättvisan på traven" när bevisningen inte visade sig räcka, och dessutom fick den en fjäder i hatten. Du medgav själv att fotot var manipulerat. Varför skedde det, tror du?

Jaså? Om man tar det du skriver på allvar så låter det som att hela rättsväsendet är korrupt. Jag tror dessa antaganden säger mer om dig än om polisen. Att en hel kår skulle vara med och fabricera bevis håller jag som ytterst osannolikt.

Jag har redan redogjort vad jag tror när det gäller skorna och du vet tydligen själv att det var samma skor som redan syns på en annan bild. Alltså ingen större sak att hänga upp sig på.

Citat:
Hur skulle advokat Kyrö ha slagit ner hårdare?

Du vet tydligen att det var samma skor? Där har du svaret.

Citat:
Alternativa gärningsmän är utredda långt ifrån den omfattning som Kim utreddes.

Fullt normalt att man riktar mer fokus i den riktning spåren visar, utom i din värld då.
Senast redigerad av letspanic 2019-01-07 kl. 14:08.
Citera
2019-01-07, 14:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Fullt normalt att man riktar mer fokus i den riktning spåren visar, utom i din värld då.
Ja, det är nog vanligare än man tror:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias
Citera
2019-01-07, 14:52
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är nog vanligare än man tror:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Det är inte samma sak som att följa bevisen, vilket visas genom att de har ett visst intresse för MB till en början men sedan övergår mer till KJ.

Konfirmeringsbias är väl snarare något man kan hävda att ni som inte tror på KJ som GM har.
Citera
2019-01-07, 15:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det är inte samma sak som att följa bevisen, vilket visas genom att de har ett visst intresse för MB till en början men sedan övergår mer till KJ.

Konfirmeringsbias är väl snarare något man kan hävda att ni som inte tror på KJ som GM har.
Nja, jag tror nog att det är KJ som är GM. Tycker bara att det verkar finnas oklarheter kring blodet i bilen och det manipulerade fotot. Märkligt också om polisen inte ville lämna ut de där rawfilerna till försvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in