2019-01-06, 19:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och han avslutar allt med att säga att hans teori är 50/50 rätt. För ordningens skull, liksom! Detta betyder i klartext att han kan ha lika mycket fel som han har rätt - eller någonstans mitt emellan. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: GW:s "bäst-före-datum" har gått ut för länge sedan.

GW kan ha rätt - eller fel. Skövde-polisen kan ha rätt - eller fel. Kanske ligger sanningen i något annat. Vi vet inte vad GW har för grund till sina tankar. Har han konkreta bevis? Går han efter sin statistik? Så länge vi inte vet något om detta, så tycker jag att det är synd att påstå att hans "bäst-före-datum" gått ut. Eller vet du något om hans tes, som gör att du kan förkasta den - och honom?
Citera
2019-01-06, 20:15
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
GW torde inte ha all kunskap som Skövde-polisen har. Har Skövde-polisen all kunskap som Skövde-polisen har? Antagligen inte. Båda arbetar på sina håll - och kommit fram till olika resultat.

Nu vet vi ju inte om någon av parterna har rätt, men varför inte samarbeta, sammanställa, analysera och jämföra uppgifterna? GW har tydligen en uppfattning om MMPG. Skövde-polisen har ingen åsikt om GW:s tes; de har väl inte velat ta del av den ens? Kanske sammanfaller uppgifter. Kanske finns gemensamma nämnare. Det vet man inte innan man öppnar sina sinnen oc-h vidgar sina vyer.

Det har framgått i media att systrarna och LJ hävdar att GW inte har insyn i den senare delen av utredningen. Men troligtvis har inte de insyn i hans utredning heller.

Jag tycker att det inte är läge för prestige. Det har gått 26,5 år sedan Helena försvann. Alla stenar borde vändas på för att komma framåt i utredningen.

Fetat: Det får man väl åtminstone förutsätta, men osvuret är bäst.
Citera
2019-01-06, 20:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Fetat: Det får man väl åtminstone förutsätta, men osvuret är bäst.

Haha, ja det vore ju en fördel.
(Har ändrat nu.)
Citera
2019-01-06, 20:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
GW torde inte ha all kunskap som Skövde-polisen har. Har Skövde-polisen all kunskap som Skövde-polisen har? Antagligen inte. Båda arbetar på sina håll - och kommit fram till olika resultat.

Nu vet vi ju inte om någon av parterna har rätt, men varför inte samarbeta, sammanställa, analysera och jämföra uppgifterna? GW har tydligen en uppfattning om MMPG. Skövde-polisen har ingen åsikt om GW:s tes; de har väl inte velat ta del av den ens? Kanske sammanfaller uppgifter. Kanske finns gemensamma nämnare. Det vet man inte innan man öppnar sina sinnen och vidgar sina vyer.

Det har framgått i media att systrarna och LJ hävdar att GW inte har insyn i den senare delen av utredningen. Men troligtvis har inte de insyn i hans utredning heller.

Jag tycker att det inte är läge för prestige. Det har gått 26,5 år sedan Helena försvann. Alla stenar borde vändas på för att komma framåt i utredningen.

Citat:
GW kan ha rätt - eller fel. Skövde-polisen kan ha rätt - eller fel. Kanske ligger sanningen i något annat. Vi vet inte vad GW har för grund till sina tankar. Har han konkreta bevis? Går han efter sin statistik? Så länge vi inte vet något om detta, så tycker jag att det är synd att påstå att hans "bäst-före-datum" gått ut. Eller vet du något om hans tes, som gör att du kan förkasta den - och honom?

Enkel matematik nu: GW har inte tillgång till den senaste delen av utredningen och kan omöjligen veta vad Skövde-polisen slipar på. Skövde-polisen däremot har till gång till ALLT det som GW har tillgång till - det vill säga allt det som finns i förundersökningen och som ligger till grund för GW:s teori - som är 50/50. (Det finns inte på kartan att GW har hittat något mer utanför förundersökningen.)

Att du av alla skulle vara den som hakar på ifrågasättandet av Skövde-polisen "lite" förvånar mig. Och när du inte ens svarar på PM i försöken att bidra till fallets lösning, ställer man sig ju inte precis i bättre dager. Och när jag ändå har dig på tråden: Jag utesluter INTE PR (även om jag skrev något annat häromdagen).

"Mannen med pilotglasögon" är som minst inblandad. GW behöver inte ha (helt) fel om "sina två", men han har totalfel om att "mannen med pilotglasögon" inte skulle vara inblandad - för det är han.
”Mannen med pilotglasögon” vet han gjorde tidigare på kvällen och fram till runt 02:00 men påstår sig sedan inte minns något fram till kanske 04:00 (han skyller på den "klassiska fyllan") - för att sedan minnas igen! Vem som helst förstår ju att något är väldigt fel. Han har dessutom ändrat sig i förhören (likt PU har ändrat sig här i tråden), synts i centrala Mariestad senare än vad han har uppgivit och så vidare - ja, då är man fett skumt ute. Han sjukskriver sig efter händelsen och gud vet vilka knasigheter han har kläckt ur sig. Och så ”läckaget”: ”Om jag hade gjort Helena något illa hade jag kommit ihåg det.” Jodå, han vet vad som hände. Varför ens säga något sådant? Stackars Pernilla som tvingades stå där öga mot öga med honom och inte klösa ögonen ur fanskapet! Och om "brovittnet" är korrekt och att mannen av vittnen sågs klänga på Helena inne på Stadt, finns det ju inte mycket mer att be för. Typ så. Såklart att Skövde-polisen inte har fel om mannen som inblandad eller skyldig.

För övrigt är det bra att jag omgående får mothugg av Tisslatorparn, för det säger en hel del (i dubbel bemärkelse).

Utan inbördes ordning:

BW (fast tveksamt), PR, KM, PU, PK (som kanske vetande), JE och några namn till.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-06 kl. 20:48.
Citera
2019-01-06, 20:53
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
GW torde inte ha all kunskap som Skövde-polisen har. Har Skövde-polisen all kunskap som GW har? Antagligen inte. Båda arbetar på sina håll - och kommit fram till olika resultat.

Nu vet vi ju inte om någon av parterna har rätt, men varför inte samarbeta, sammanställa, analysera och jämföra uppgifterna? GW har tydligen en uppfattning om MMPG. Skövde-polisen har ingen åsikt om GW:s tes; de har väl inte velat ta del av den ens? Kanske sammanfaller uppgifter. Kanske finns gemensamma nämnare. Det vet man inte innan man öppnar sina sinnen och vidgar sina vyer.

Så klokt och så Spot on! Det är verkligen dags att lägga undan all prestige och samarbeta för att ta det här framåt!
Citera
2019-01-06, 20:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Enkel matematik nu: GW har inte tillgång till den senaste delen av utredningen och kan omöjligen veta vad Skövde-polisen slipar på. Skövde-polisen däremot har till gång till ALLT det som GW har tillgång till - det vill säga allt det som finns i förundersökningen och som ligger till grund för GW:s teori - som är 50/50. (Det finns inte på kartan att GW har hittat något mer utanför förundersökningen.)

Att du av alla skulle vara den som hakar på ifrågasättandet av Skövde-polisen "lite" förvånar mig. Och när man inte ens svarar på PM i försöken att bidra till fallets lösning, ställer man sig ju inte precis i bättre dager. Och när jag ändå har dig på tråden: Jag utesluter INTE PR (även om jag skrev något annat häromdagen).

"Mannen med pilotglasögon" är som minst inblandad. GW behöver inte ha (helt) fel om "sina två", men han har totalfel om att "mannen med pilotglasögon" inte skulle vara inblandad - för det är han.
”Mannen med pilotglasögon” vet han gjorde tidigare på kvällen och fram till runt 02:00 men påstår sig sedan inte minns något fram till kanske 04:00 (han skyller på den "klassiska fyllan") - för att sedan minnas igen! Vem som helst förstår ju att något är väldigt fel. Han har dessutom ändrat sig i förhören (likt PU har ändrat sig här i tråden), synts i centrala Mariestad senare än vad han har uppgivit och så vidare - ja, då är man fett skumt ute. Han sjukskriver sig efter händelsen och gud vet vilka knasigheter han har kläckt ur sig. Och så ”läckaget”: ”Om jag hade gjort Helena något illa hade jag kommit ihåg det.” Jodå, han vet vad som hände. Varför ens säga något sådant? Stackars Pernilla som tvingades stå där öga mot öga med honom och inte klösa ögonen ur fanskapet! Och om "brovittnet" är korrekt och att mannen av vittnen sågs klänga på Helena inne på Stadt, finns det ju inte mycket mer att be för. Typ så. Såklart att Skövde-polisen inte har fel om mannen som inblandad eller skyldig.

För övrigt är det bra att jag omgående får mothugg av Tisslatorparn, för det säger en hel del (i dubbel bemärkelse).

Mina fetmarkeringar i ditt första stycke.

Vi vet inte om Skövde-polisen har allt som GW har. Och varför skulle GW inte ha fått fram andra uppgifter än vad förundersökningen kommit fram till. Jag säger inte att det är så, men jag vet inte och kan därför inte yttra mig kategoriskt om det.

Jag tycker också att en hel del pekar mot MMPG och en ev. inblandning. Men jag ser ingen anledning att Skövdepolisen inte kunde ta en diskussion med GW om vad hans uppgifter består i. Kanske skulle de kunna dra nyttja av varandras information och tankar.

Min fetmarkering i ditt sista stycke.

Kan du utveckla vad du menar?

P.S Er*ksson är svaret på din fråga i PM. Du förstår säkert varför jag drar mig för att svara dig i PM, med tanke på hur du har behandlat mig - i tråden och i PM. Men det tar vi i PM.
Citera
2019-01-06, 21:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Så klokt och så Spot on! Det är verkligen dags att lägga undan all prestige och samarbeta för att ta det här framåt!

Tror att det endast kunde vara till fördel om de kunde träffas och diskutera vad de kommit fram till och slå sina kloka (?) huvuden ihop.
Citera
2019-01-06, 22:15
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Tror att det endast kunde vara till fördel om de kunde träffas och diskutera vad de kommit fram till och slå sina kloka (?) huvuden ihop.

Det har jag skrivit vid ett par olika tillfällen genom åren. Men då var det ingen som nappade på det, och i och med det kan tråden ha tappat fart.

Och när någon påstår sig ha en trovärdig källa så kan man inte veta hur mycket av informationen som verkligen läggs ut i tråden.

Jag kan inte utesluta att det för vissa handlar om prestige, man kanske vill vara den som är först att komma närmare en lösning.

Fallet kommer kanske i andra eller tredje hand...
Senast redigerad av Pajosv 2019-01-06 kl. 22:21.
Citera
2019-01-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tisslatorparn
Och? det betyder väl inte att Skövde polisen är rätt ute bara för att systrarna inte "ger något" för GW:s teori. Det är klart att dom inte kan ge något för den när dom inte vet ett skvatt om vad GW har kommit fram till.
GW har varit ödmjuk, sträckt ut handen och sagt att om Skövde polisen vill kan dom kontakta honom så ska dom få alla hans uppgifter men detta har alltså inte skett. Glöm inte att han härmed riskerar hela sitt anseende som "mästerdetektiv" (något han aldrig göra om han trodde att han var fel ute).

Vilka är det då som inte vill lösa fallet? Hur kan man inte vilja ha ytterligare information och inte vilja ha nya infallsvinklar i ett olöst mordfall? Hur seriös är man då? Nej stolta, prestige-stinna Kling och Klang-utredare är vad dagens utredare är. Helena-fallet är en enda stor skandal och GW skulle aldrig frivilligt röra den här smutsiga byken om han inte hade något väsentligt att tillföra. Han hade fel en gång tidigare med PR -96 och alla vet att GW är otroligt envis och verkligen brinner för att fallet ska få en lösning.
Du kan sluta att kasta skit på GW nu Ugglan för det är inte han som är boven i dramat, han vill inget hellre än att hjälpa till men Skövde polisen sätter av någon outgrundlig anledning käppar i hjulen när dom blir erbjudna att få GW:s misstänkta serverade på ett guldfat!

Nej dagens utredare kan inte vara seriösa, det är något som är gravt fel när det gäller hanteringen av det här fallet.
Skulle det dessutom visa sig att GW har rätt skulle polisen tappa ansiktet helt, oj vilken prakt-skandal! Något sådant får bara inte hända, dom skulle framstå som idioter om GW har rätt så jag förstår på ett sätt varför dom inte vågar kontakta honom. Hur kul är det att bli till offentligt åtlöje för total inkompetens?

När jag läser ditt långa och märkliga inlägg Ugglan (som jag nu svarar på) får jag känslan av att även du är livrädd för att GW:s uppgifter ska få se dagens ljus men du är väl inte polis så det måste ju vara p.g.a. någon helt annan anledning.

Och du lägg ner snacket om "riktade auktioner" och agendor bara för att BW tillfälligt diskuteras, är det någon som har en agenda i den här tråden så är det du.

Hej, hopp och stopp! Ugglan blir väl knappast GM för hen förhåller sig skeptisk till GWs teori och bygger det på information som kommer från familjen. I så fall är nog jag medgärningsman. Mer konstigt svar än inlägg. Jag menar, BW har diskuterats i alla år och i princip INGEN ny info har kommit under veckan som gått. Det som postas är inlägg som efterfrågar vad BW gjort och inte gjort. De flesta av frågorna finns redan besvarade i tråden dessutom. Alla får hålla på med vad de vill men i elfte timmen känns sessioner med upprepande information och gamla frågor mest mossig. Om saken ska komma framåt så svara först på vem och varför som ljugit för BW. Även om polisen gjort bort sig initialt så betyder det inte att de har fel nu, vilket verkar vara det alla BW-utpekare utgår ifrån. Hur kan man utgå ifrån det, betänk att de haft samma linje sedan 1998 men inte kommer vidare.
Citera
2019-01-06, 22:55
Medlem
Det är så "gulligt" med de skribenter som verkar tro att det finns något jävla CSI team på Skövdepolisen som jobbar med detta. Inse att inte en jävel har jobbat med detta fall på åratal. DNA analysen är ett praktexempel på detta, liksom att den enda som pratat om detta falli TV förutom GW är en pensionerad polis som jobbade med fallet då det begav sig (har glömt namnet). GM är död och begraven. Helena blev mördad av en mycket närstående person som lyckats föra familjen bakom ljuset i alla år, men nu är han borta, precis som Helena.

Det ältas samma skit i tråden som vanligt. Inget nytt kommer fram och det kommer inte göra det heller.
Citera
2019-01-06, 23:12
Medlem
Visst kan det vara så att KM följde Helena, överföll henne. Upptäcker att hon inte lever längre. Hämtar en bil o lastar in henne. Parkerar bilen o går ner på stan igen. Enligt någon nära KM så hade han tillgång till en vit bil. Har försökt få reda på vilket märke. Här har jag fått flera olika förslag. Nån här i tråden borde veta detta. Vidare ska han varit underlig på måndagen. Är han oskyldig kan det vara så enkelt att han svamlade för mycket vid första förhöret. Av egen erfarenhet så vet jag hur lätt det är att bli bortdribblad av en duktig förhörsledare. Även om man är oskyldig. Sen är det bäst att inte säga någonting. Vilket han gjort med bravur. Över till Helenas syster. Om det nu var så att hon hade besök. Hur gick det till att somna så snabbt? Plånboken var och väldigt viktig. Mycket har dom pratat om men inte detta. Sen finns det BW o killarna som sett bilen. Hundvittnet tror jag absolut inte på.
Citera
2019-01-06, 23:24
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Det är så "gulligt" med de skribenter som verkar tro att det finns något jävla CSI team på Skövdepolisen som jobbar med detta. Inse att inte en jävel har jobbat med detta fall på åratal. DNA analysen är ett praktexempel på detta, liksom att den enda som pratat om detta falli TV förutom GW är en pensionerad polis som jobbade med fallet då det begav sig (har glömt namnet). GM är död och begraven. Helena blev mördad av en mycket närstående person som lyckats föra familjen bakom ljuset i alla år, men nu är han borta, precis som Helena.

Det ältas samma skit i tråden som vanligt. Inget nytt kommer fram och det kommer inte göra det heller.

Va? Finns det inte ett CSI-team hos Skövdepolisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in