2019-01-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Är detta en okänd PM inom PU? Som hänvisar till PU-förhör med Margareta E? KE 10862? KI 13315?

Jag skriver ut Eklundfaksimilet:
antecknats, enligt schema fem polismän den 28
februari 1986 kl. 15.20-01.00, Margareta _____
Björn ____, Rolf ______, Birger ________ och
Jörgen _________ (KI 13315). ________
bostadsadress. Hon satt i en bil vid korsningen
Luntmakargatan - Tegnergatan från kl. 17-18.
Dessförinnan hade hon besökt TK-rummet för att
orientera sig. _______ satt i en lokal med uppsikt
över "objektets" bostad. Ingenting registrerades. Kl.
22.30 samlades de på KSN (narkotikaroteln) och
beslutade sig för att avbryta spaningarna för
kvällen. Hon begav sig hem vid 23-tiden.

[texten ej slut där]

Margareta E satt i en bil nere på gatan och två andra satt i en holk, alla tre med uppsikt över Cedergrens port eller lägenhet? I så fall, ergo: Två av nämnda fem polismän var placerade någon annanstans.
Sedan kan finns ytterligare spanare utöver dessa fem.

3 eller 5 eller flera spanare avbröt enligt Margareta E spaningen 22:30.

Är det inte märkligt att det fortsatt förekommer öppen trafik med kodspråk efter att spaningen påstår avbruten och att Sigge ser en grupp personer som mycket väl kan överenstämma med Margaretas grupp nära mordplatsen?
Citera
2019-01-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det råder inga som helst delade meningar om det bland de som vet något om vapen eller att döda saker, eller de som kan något om hur proffs normalt agerar.

Nej det råder inga delade meningar. Bara att man använder begreppet "proffs" om mördare talar för total okunnighet i ditt fall och din tolkning är inget annat än fantasier värdigt en som sett för många hollywoodproduktioner eller befinner sg i miljöer som tånorsgangsters i förorten.

Man pratar istället för "proffs" om kompetent eller ickekompetent agerande. Att stiga fram sätta ett dödande skott och sedan försvinna är kompetent ur flera synpunkter. SK yrkesmördare är som regel en ren dramaturgisk uppfinning som inte har mycket med verkligheten att göra.

Inom militären finns i elitförband viss sådan träning världen över. Eliminering av vaktposter tyst, Prickskyttar om skall skjuta nyckelpersoner krig samt sk stikkerseliminering. Metoderna varierar mycket beroende på vad som är syftet och vilka förutsättningarna är men aldrig någonsin beskrivs det du påstår som en metod man skall använda.

De som har specialförband för mord i neutralt land som israelerna har haft sedan statens födelse använder metoder som också varierar stort beroende på situation och syfte. Bomber, drönare, strypning, och skjutvapen t ex. Ingenstans beskrivs det som du hävdar är professionellt bland dessa metoder.

Det är bara inkompetenta förortsungar som tillämpar dina metoder.
Citera
2019-01-06, 19:34
Medlem
Jag tittade på lite gamla Palmemordsinlägg bland annat datumet 2015-05-06, där diskuterar man Palmebanden som Holmer spelade in från mötena i Palmerummet.
Tydligen ska det saknas 4 band av inspelningarna.

"Palmeutredaren Hans Holmér spelade in alla möten i Palmerummet under inledningsskedet av utredningen på band, avslöjade TV3:s Efterlyst. Över 500 möten fanns registrerade. De är alla belagda med sekretess – och fyra saknas helt.

”Flera troligen omedvetna”
Leif GW Persson uppger att han även sedan tidigare känt till banden.

– Han var ju tokig på att dokumentera. Förmodligen har det framkommit något på de där banden som gör att de måste sekretesskyddas.

Om att fyra band nu saknas säger han:

– Det har väl sagts något jävligt förgripligt så att de har avlägnats. De där personerna (utredarna, reds anm) hade en ytterst diffus kunskap och inställning till regelsystemet. Det är väl så enkelt att Hasse har tagit hand om dem och avlägsnat dem. Men jag vet inte.

Vilka har haft tillgång till banden?

– Ingen aning, faktiskt. Och jag kan tänka mig att flera av dem som satt i rummet inte var medvetna om att man bandade det hela. Det är ju inte normalt. Holmér var ju övertygad om att han var i färd med att genomföra en historisk gärning.

Närmast lagstridigt”
De fyra band som saknas är från den 6 och 25 mars respektive 6 och 25 oktober 1986. Ett av datumen, den 25 mars, uppges sammanfalla med ett förhör av Lisbeth Palme.

– Man kan inte kalla det förhör. Hon får inga relevanta frågor. Jag vet att de pratade med henne den 6:e mars. Det här måste vara något kompletteringsförhör.

Hur mycket vet du om det förhöret?

– Alldeles för mycket tänkte jag säga. Jag skulle inte vilja beskriva det som ett förhör.

Är det en rimlig bedömning att sekretessbelägga banden?

– Nej. Hela förfaringssättet är närmast lagstridigt.

Hur intressanta är de?

– Det vet jag inte. Men jag tror inte att det är så intressant. Det är ett dussin människor som inte har en aning om vad de gör.

Flera saker som borde finnas, saknas ur utredningsmaterialet. Bland annat är det sedan tidigare känt att ingen kan svara på var Olof Palmes dagbok finns.

– Den har väl familjen lagt beslag på. Det gjordes ju aldrig någon husrannsakan i bostaden. De gjorde ju inte ens husrannsakan på hans jobb, säger Leif GW Persson.

Flera föremål saknas
Utöver de fyra banden och dagboken finns enligt GW Persson flera föremål som är borta.

– Det finns en massa saker som är bortslarvade i utredningen. Vilka de är kan jag inte gå in på, eftersom det omfattas av sekretess. Men det är en massa saker som är på driv, som man inte har någon koll på var de är.

Aftonbladet kontaktar Inga-Britt Ahlenius, tidigare chef för FN:s interna revision och ledmot i regeringens Palmekommission, och frågar om hon kände till att banden existerade.

– Jag kan just nu inte erinra mig om att jag hört talas om det, svarar hon,"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E3zlA/gw-om-palmebanden-har-val-avlagsnats
Citera
2019-01-06, 19:57
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

De som har specialförband för mord i neutralt land som israelerna har haft sedan statens födelse använder metoder som också varierar stort beroende på situation och syfte. Bomber, drönare, strypning, och skjutvapen t ex. Ingenstans beskrivs det som du hävdar är professionellt bland dessa metoder.

Mossad (israelerna), Lillehammer 1973, 13 skott.
Citera
2019-01-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sättet GM tar sig till mordplatsen genomför dådet och sedan avviker från platsen. Tyder på stor sinnesnärvaro och proffesiionalism när det gäller att inte kunna identifieras av någon av de 22vittnen som finns runt mordplatsen, efter vad de anger i sina första förhör.
Ja. Iskallt och kompetent är slutsatsen man måste dra av hans agerande.
Om han sedan gjorde det på eget bevåg eller som delaktig i en komplott kan man ju inte säga. Där måste man se till andra omständigheter som starkt talar för det sistnämnda.
Citera
2019-01-06, 20:30
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Är det inte märkligt att det fortsatt förekommer öppen trafik med kodspråk efter att spaningen påstår avbruten och att Sigge ser en grupp personer som mycket väl kan överenstämma med Margaretas grupp nära mordplatsen?

Vi har ju inte hela dokumentet!
Citera
2019-01-06, 20:32
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:

Ja då kan vi räkna bort Mossad med flera. Dvs troligen ingen undretelsetjänst om det är så att man alltid skjuter besinningslöst.
Om skottskadan behöver man inte killgissa. Enl. intervjun med obducenten tillfogade skottskadan tre ögonblickligen dödliga skador på OP.

https://fbportnoy.webs.com/obduktionsintervjun.htm
Citera
2019-01-06, 20:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Ja då kan vi räkna bort Mossad med flera. Dvs troligen ingen undretelsetjänst om det är så att man alltid skjuter besinningslöst.
Om skottskadan behöver man inte killgissa. Enl. intervjun med obducenten tillfogade skottskadan tre ögonblickligen dödliga skador på OP.

https://fbportnoy.webs.com/obduktionsintervjun.htm
Alltså, det är det vanliga förfarandet bland de som har erfarenhet, man skjuter många skott för att säkerställa att offret verkligen har dött. Kolla på samtliga personer mossad har klippt på det här sättet (ute på gatan), de är alltid skjutna med mer än ett skott.

Jag tror att många här har något av en Hollywoodbild av hur en erfaren/proffsig mördare beter sig. Ni verkar tro att de med kirurgisk precision siktar, klämmer av ett skott och direkt ser att det träffar rätt, sedan går de därifrån.
Citera
2019-01-06, 21:24
Medlem
Citat:

Standardvapen 22:a ljuddämpad Det tömde vapnen från olika vinklar i korseld Som sagt använder man metod efter förhållandena. Folktom plats Korseld med två vapen. Hela aktionen är nog en av Mossads mera amatörmässiga ändå till helheten sett. Delvis då man använde sig av cvila personer med nordisk bakgrund. Bland annat en Svenska.

Du kan tramsa hur mycket du vill om "proffs" begreppet finns inte i den yrkesmässiga världen. Man talar om kompetent agerande där mål och medel kan variera mycket. Amatörmässigt det är när kidsen bränner allt de har på sina "fiender" medan korseld med ljuddämpade 22or på en lugn öde väg också är kompetent då 13 av avlossade 14 skott träffade offret. Kompetent kan helt enkelt se mycket olika ut men alltid är det så att man agerar lugnt, systematiskt och planerat och flera i samråd.

Palmemordet är till och med mer "kompetent" utfört vid själva skjutningen än t ex Lillehammer.

Glada amatörer sprider skotten vilt som det finns många exempel på.

Mossads grupper gör som regel ett morduppdrag... efter omfattande tester kan vissa få göra ett andra men sedan är den pension från den typen av uppdrag.
Citera
2019-01-06, 21:25
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Alltså, det är det vanliga förfarandet bland de som har erfarenhet, man skjuter många skott för att säkerställa att offret verkligen har dött. Kolla på samtliga personer mossad har klippt på det här sättet (ute på gatan), de är alltid skjutna med mer än ett skott.

Jag tror att många här har något av en Hollywoodbild av hur en erfaren/proffsig mördare beter sig. Ni verkar tro att de med kirurgisk precision siktar, klämmer av ett skott och direkt ser att det träffar rätt, sedan går de därifrån.

Ja som jag sa. Då kan vi räkna bort Mossad som ansvarig för MOP.
Citera
2019-01-06, 21:35
Medlem
Citat:

Du vet inte skit om det här och din argumentation speglar det. Nej du har missuppfattat allt rakt igenom. Det är inte valet av vapen eller hur många skott man skjuter som definierar det som kompetent genomfört utan det är agerandet sammantaget. Med 22 under kontrollerade förhållanden kan man ändå överleva ganska många skott det vet den kille vars fästmö tömde magasinet i hans bröst.

Proffsbegreppet är en Hollywoodmyt. Om jag har fallskärmsjägarutbildning eller Kustjägarutbildning betyder det att jag kanske kan agera "kompetent" men är jag proffsmördare? Nej!

Palmes baneman agerar kompetent ja nästa minimalistiskt under förhållandena. Du hade förmodligen fullföljt med övervåld som du beskriver och hade därmed gett profilerare och utredare något att "jobba med".
Citera
2019-01-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Ja som jag sa. Då kan vi räkna bort Mossad som ansvarig för MOP.

Mossad har använt hela skalan av metoder. Ur den synpunkten kan man inte räkna bort dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in