Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Av gärningsmannens beväpning och agerande kan vi dra slutsatsen att det inte var något proffs. Han har en otymplig revolver med olämplig ammo för mjukmål. Han säkerställer inte heller att hans mål är dött, det är fullständigt omöjligt att veta hur ett skott i ryggen tar även om man ser målet falla. Att han inte skjuter mot huvud hjärtregion är också ett tydligt tecken på att han inte har gjort det förut.
Att sätta ett eller två skott i huvudet på den liggande Palme tar 1,5 sekunder, man exponerar sig inte mer om man avslutar jobbet och det lär knappast komma till några nya vittnen på den tiden. Det finns ingen som helst risk för en rikoschett mot marken heller.
Om vi inte pratar om en ensam galning så är skytten antagligen en sambandsman/spanare som stoppade på sig ett vapen utfall det skulle behövas och sedan hände något som gjorde att den tilltänkta skytten inte kunde ta sig till målet, kanske Palme gick åt "fel" håll från bion eller liknande.
Det enda som talar för att det skulle vara ett proffs är det lugna agerandet efter skotten. Men så skulle man kunna agerat även om man inte är proffs.
Det råder mycket delade meningar om huruvida han agerat professionellt eller inte.
Jag har ingen egen teori om detta, men Kari Ormastad sa att skottet hade kunnat träffa någon eller ett par decimeter åt något håll, och fortfarande varit dödligt.
Skott i huvudet däremot mera osäkert.
Ett skott mitt i ryggen är alltså det absolut säkraste enl rättsläkaren.
Fel vapen och ammunition säger du.
Om Palme haft skottsäker väst, vilket mördaren inte visste, så var det inget dåligt val.
Kultypen har också en inbyggd obalans som gör att den tvärställer sig mycket lätt.
En kula som roterar ett kvarts varv i passage genom kroppen drar då rent logiskt upp större skador. Mördaren kan ha känt till detta när han gjorde sitt val.
Huruvida rikoschetten är riskfri kan jag inte heller bedöma, men stenläggning av betong känns inte som världens säkraste kulfång.