2019-01-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Enligt siffror från Statistiska Centralbyrån (SCB) lever mer än var femte barnfamilj inom ramen för vad som definieras som trångboddhet, och denna siffra har ökat dramatiskt under de senaste åren.

Det finns flera konsekvenser som trångboddhet visat sig föranleda och det är bland annat psykisk ohälsa, stress och dåliga skolresultat.

Arenaakademin föreslår att man ska anpassa bostadsbidraget efter nuvarande bostadsmarknad då hyresnivåerna har ökat de senaste decennierna.

De föreslår även en höjning av barntillägget, och detta ska ske med syfte och förhoppning att reducera barnfattigdomen i Sverige.

Varför tror ni det beror på att mer än var femte barnfamilj lever i vad som definieras som trångboddhet? varför har siffran ökat under de senaste åren?

Min tes är att flyktingkrisen 2015 föranledde en stor ökning när det gäller trångboddheten, då Sverige sattes under en mycket stor press, inte minst bostadsmässigt.

Är det rätt att reformera bostadsbidraget genom en kraftig höjning? är det rätt att även höja barntillägget på det genom en aktiv fördelningspolitik av offentliga skattemedel?

Jag tror inte det är rätt väg att gå, utan man måste arbeta på andra fronter för att stävja barnfattigdomen och ett grep kan vara att sänka skatten, samtidigt som man gör mer åtgärder för att få människor i arbete (inga subventionsjobb) samt utarbeta en politik som sänder signaler att man inte ska ha många barn om man inte klarar av det ekonomiskt. Självklart är det viktigt att det arbetas förebyggande med flera åtgärder

Vad är eran syn på saken?

ju mer man ökar bidragen

desto mer trångbott kommer det att bli

så nej det kommer inte att lösa problemet
Citera
2019-01-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krossapatriakratet
Lösningen är enkel.

Kvinnor ska inte förvärvsarbeta längre. Innan ni bränner mig på bål, lyssna först.

Statistik visar att kvinnor kostar samhället pengar över en livstid, oavsett om de jobbar eller ej. Alltså tar hon ut mer i bidrag än hon betalar in i skatt per år, över en livstid.

Kvinnors oförmåga att tänka rationellt och föra logiska argument, som ni får snart se, blir mitt bevis för att de inte hör hemma i arbetsmarknaden, utan i köket och sängkammaren.

Antalet singelhushåll skulle försvinna övernatt, män och kvinnor skulle tvingas in i parrelationer, men kvinnan kan inte längre vara kräsen. Va? Det är ju odemokratiskt? Ja, det var också odemokratiskt att vi skickade soldater till Afghanistan, eller kanske ville just du det?

om kvinnorna slutar löneslava så skulle nog även bostadsbubblan försvinna ganska snabbt
Citera
2019-01-06, 10:35
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Fast Sveriges roll är att ta hand om människor, som inte kan ta sitt egna ansvar. Det är därför vi kallas för en humanitär stormakt.

Jaha. Det uppfattningen existerar förmodligen men TS frågade vad vi tyckte och så tycker jag.
Citera
2019-01-06, 10:40
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsarnFromHell
Somalierna generellt kommer skita fullständigt i vad du tycker och föröka sig obehindrat. De har aldrig råd att försörja sina nyproducerade och förväntar sig att dumme svenne finansierar det och det gör politiskt korrekte idioten svenne skattebetalare.

Jag trodde det var TS som var intresserade av vad vi tyckte, eftersom han frågade efter det. Det är fullt möjligt att somalier, Trump eller Brad Pitt skiter fullständigt i vad jag tycker, men det är rätt irrelevant i sammanhanget.
Citera
2019-01-06, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Det finns de som tror att vi kan kombinera stor population med ett gott liv, men det ser jag som helt osannolikt. Då skulle vi alla behöva vara veganer med blått hår och näsring och bo i stora kollektiv - i min mening inget gott liv.
Leva i kollektiv är nog inte nödvändigt. Men kanske vi får bo i mindre bostäder, vilket ju går utmärkt i t ex Japan. Vegansk eller vegetarisk mat går också bra att äta om man vänjer sig.
Citera
2019-01-06, 11:24
Medlem
Citat:
Lösningen är enkel.

Kvinnor ska inte förvärvsarbeta längre. Innan ni bränner mig på bål, lyssna först.

Statistik visar att kvinnor kostar samhället pengar över en livstid, oavsett om de jobbar eller ej. Alltså tar hon ut mer i bidrag än hon betalar in i skatt per år, över en livstid.
Om man tycker att vissa får för mycket bidrag kan man minska bidragen.

Citat:
Kvinnors oförmåga att tänka rationellt och föra logiska argument, som ni får snart se, blir mitt bevis för att de inte hör hemma i arbetsmarknaden, utan i köket och sängkammaren.
Företag skulle aldrig anställt kvinnor om det inte lönade sig.
Citera
2019-01-06, 11:28
Medlem
hrwdtjs avatar
Bidrag löser inga egentliga problem. Anledningen till att det ser ut så här i Sverige beror på massinvandringen.
Citera
2019-01-06, 11:37
Medlem
Det är allmänt känt att "barnfattigdomen" är en statistisk konstruktion. Håkan Juholt försökte utnyttja denna politiskt mot den då styrande Alliansen("högerpolitik", "klyftor" insert valfri klyscha etc.). Detta var under den allra värsta PK-indoktrineringen då man minsann skulle ha både obegränsad invandring OCH minska "barnfattigdomen". Sedan när även de värsta dårarna faktiskt lyckades läsa en del av underlaget i de återkommande rapporterna om "barnfattigdomen" förstod man att minskad "barnfattigdom" krävde minskad invandring så talades det inte längre så mycket om "barnfattigdomen".
Citera
2019-01-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Bidrag löser inga egentliga problem. Anledningen till att det ser ut så här i Sverige beror på massinvandringen.

nä ökade bidrag kommer att ge ökad invandring av människor som kommer för bidragens skull

inte så konstigt egentligen om man tänker efter

är det inte bättre att vi lockar hit någon som vill och kan arbeta istället?
Senast redigerad av klinkerhofen 2019-01-06 kl. 12:44.
Citera
2019-01-06, 17:36
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Du har fel siffror, knappt 6 ungar krystar de ur sig nuförtiden.
https://www.globalis.se/Laender/Soma...fertila&id=185

Ok, endast 6 barn per familj. Då är det lugnt.
Citera
2019-01-06, 17:42
Medlem
Unizeros avatar
Det finns ingen garanti för att mer pengar skulle lösa problemet. Risken är istället att dessa dåliga föräldrar skulle spendera pengarna på saker som inte har något med deras barn att göra, typ nya bilar, telefoner etc .

Det vore nästan bättre att dela ut matransoner och kläder än att ge kontanta medel, eftersom det senare till stor del kommer gå till annat än barnen.
Citera
2019-01-06, 17:43
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja om man samtidigt slopar den destruktiva hyresregleringen kan det vara aktuellt. Märk väl att Sverige fortfarande har fler kvm per person än alla andra nordiska länder.

Varför är hyresregleringen destruktiv? Slopas den, så finns det en risk att man kan ta rejält saftiga ockerhyror. Nyproducerade hyresrätter hsr redan ockerhyror, kan bara föreställa mig hur det skulle se ut med äldre hyresrätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in