2019-01-06, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
"Bevisning" kanske var att ta i, men visst fanns det tidigare i somras en hel del omständigheter som tycktes peka mot SD: De blodiga kläderna, svartsjukemotivet, vittnesiakttagelsen, flykten utomlands osv. osv.

Den mer intressanta frågan är väl vad av det här som finns kvar, och som i nuläget kan anses tala för att SD skulle vara gärningsmannen. Vad av "bevisningen" anser du själv står kvar?
Jag har aldrig använt ordet bevis eftersom vi inte har några.
Du som också varit med i tråden från början borde veta det. Det är stor skillnad på "bevis" och "omständigheter"... fråga juristen.

Det enda vi med säkerhet vet är att SD fortfarande är MGM.

Har aldrig uttryckt mig bestämt att en viss person är GM (som S-J i början av tråden). Därav frågan till honom. Såg att jag fått svar från hen men det blev nog bortplockat av mod innan jag hann läsa (var väl inte snällt kan jag tänka).

Vad vi alla önskar är att rätt GM blir inplockad snart och sitter där hen ska sitta några år framåt (med bevis och allt).
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-01-06 kl. 07:09.
Citera
2019-01-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det är tyst, ja. Dessutom tycker jag att det är jävligt provocerande att det inte har "hänt" något på 7 månader oavsett vem vi håller som MGM. Det har förmodligen "hänt" en hel del som vi inte får veta, men ju mer jag tänker på att det gått 7 månader sen LW hittades mördad och ingen är lagförd får mig att undra hur illa det är med rättssäkerheten/ rättsväsendet i landet Sverige. Vi får information om att polisens resurser äts upp av all kriminell verksamhet, inte minst alla dödsskjutningar, men att en trebarnsmor mördas för 7 månader sen och ingen har ställts ansvarig än är för mig helt oacceptabelt och medverkar till att bilden av Sverige som modern rättsstat håller på att rasa ihop.
Håller med Dig men hoppas att rättsstaten består!

Jag tror att GM fortfarande är på fri fot pga LW:s stora umgängeskrets. Så mycket att gå igenom när det verkar som inget är uppenbart utan är ett stort pussel!

Det är många som ska kollas. MGM kan ha sagt att hen haft kontakt med LW i närtid och då blir det allt värre för utredarna (DNA som kan vara försvarbart).

Utredarna hoppas/och tror jag fått en del tips i denna tråd... och dom har fått mycket att nysta i som tar sin tid!
Citera
2019-01-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Som påminnelse om MVs trovärdighet...
Håller med Dig... många som kommer med motstridiga uppgifter
Mer eller mindre trovärdiga... och motsägelsefulla!
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-01-06 kl. 09:51.
Citera
2019-01-06, 10:43
Medlem
Citat:
Det är tyst, ja. Dessutom tycker jag att det är jävligt provocerande att det inte har "hänt" något på 7 månader oavsett vem vi håller som MGM. Det har förmodligen "hänt" en hel del som vi inte får veta, men ju mer jag tänker på att det gått 7 månader sen LW hittades mördad och ingen är lagförd får mig att undra hur illa det är med rättssäkerheten/ rättsväsendet i landet Sverige. Vi får information om att polisens resurser äts upp av all kriminell verksamhet, inte minst alla dödsskjutningar, men att en trebarnsmor mördas för 7 månader sen och ingen har ställts ansvarig än är för mig helt oacceptabelt och medverkar till att bilden av Sverige som modern rättsstat håller på att rasa ihop.

Man kan ju tänka sig hur fruktansvärt provocerande det är för de anhöriga till BO. De kanske å andra sidan hålls informerade om att utredningen i alla fall går framåt?
Det tar för lång tid. Om det är proverna som sinkar måste man se över hela proceduren.
Citera
2019-01-06, 11:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Den/de som ger sig i lag med paret kanske är 5:5:a på riktigt - som söker spänning och vill luska om SD och ev. HD kan vara skyldiga.

Vad sjutton skulle SD ut på isen att göra? Var isarna "sjuka" på riktigt eller drog han till med det för att slippa bli avslöjad att han endast loggat Finalen på Nordsjö-serien och dessutom loggat åt två andra cachare som hade löst serien, men inte loggat fysiskt? Kommer han ta sig dit ensam eller skickar han lakejen JG eller någon annan att efterlogga remsorna han inte hunnit skriva på? Nej, han försöker nog övertyga någon annan att hjälpa till för JG är inget bra på att skriva.

Att döma av "järngängets" senaste loggar, så verkar man ha "tappat sugen för det här med geocachingen".

Det är kanske därför som SD på senaste tid har breddat sin horisont och försöker hitta andra "att leka ihop" med.

(Ordagranna citat i kursiv text).
Citera
2019-01-06, 11:43
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Att döma av "järngängets" senaste loggar, så verkar man ha "tappat sugen för det här med geocachingen".

Det är kanske därför som SD på senaste tid har breddat sin horisont och försöker hitta andra "att leka ihop" med.

Kanske den tappade sugen har att göra med att det tidigare "järngänget" har uppfattat att det finns detaljer i SD:s versioner av sina aktiviteter som inte kan stämma? De väljer då att diskret öka avståndet från den tidigare bästisen och säger att de tappat sugen på geocaching?
Citera
2019-01-06, 12:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Hågen till att dra runt i skogar kanske hängde ihop med hågen att få någon särskild omkull?
Citera
2019-01-06, 12:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
"Bevisning" kanske var att ta i, men visst fanns det tidigare i somras en hel del omständigheter som tycktes peka mot SD: De blodiga kläderna, svartsjukemotivet, vittnesiakttagelsen, flykten utomlands osv. osv.

Den mer intressanta frågan är väl vad av det här som finns kvar, och som i nuläget kan anses tala för att SD skulle vara gärningsmannen. Vad av "bevisningen" anser du själv står kvar?

Om det skulle finnas DNA på brottsoffret som pekade mot annan gärningsman hade man i nuläget påbörjat masstopsning och SD hade inte längre varit huvudmisstänkt trots historiken med anmälningarna.

Man kan ju inte då hävda att denna omständighet i sig pekar mot annan gärningsman.

De "omständigheter som du tar upp såsom de blodiga kläderna och "flykten" till USA är ju faktorer som för länge sedan har avpolletterats i tråden. Flykten till USA, kan man ens räkna det som en omständighet av betydelse?

Den faktor som du ständigt tar upp, de blodiga kläderna togs ju inte ens upp i häktningsframställan. Kanske de inte ens fanns? Om de hade haft någon betydelse, då hade det redan varit avklarat.

Finns det andra omständigheter (mer avgörande) som pekar på annan gärningsman?
Citera
2019-01-06, 13:31
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Håller inte alls med dig även om jag till 100% delar din upprördhet.
Det är tvärtom så att fallet tråden gäller är en bekräftelse på att rättssystemet är rättssäkert. Det är till allvarlig skada för rättsystemet om oskyldiga döms än om skyldiga går fria.

Rättsystemet bör och ska inte kompensera dom fatala misstag poliser och Åk, gjort i detta fall. Det är personerna och misstagen dom gjort vi bör uppröras över.

Om oskyldiga personer fälls i våra domstolar är det ett allvarligt nederlag för rättssäkerheten
"Men dessvärre kommer det alltid att förekomma att prover blandas samman, att rättsläkare gör feldiagnoser, att poliser tappar bort material eller manipulerar material som visar den tilltalades oskuld osv. [/quote]

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2006/Nr-8-2006-Argang-72/Oskyldigt-domda-ar-en-del-av-systemet/
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-01-06 kl. 13:42.
Citera
2019-01-06, 13:59
Medlem
Honan6s avatar
Beslagtagna kläder med blodspår
Varför tycks inte åklagaren lyft fram de "blodiga kläderna" vid häktningsframställan för Sannolika? Jag tror helt enkelt att ÅH inte ville hänvisa till de beslagtagna kläderna för att det inte hade kommit svar från NFC då och att hon ansåg att det hon hade för övrigt borde räcka. Jag tror alltså att det redan då fanns så mycket mer än vad vi har info om i tråden och att SD inte frivilligt berättar allt för sina vänner om vad som sades vid häktningsframställan.

USA-resan
Vad det gäller USA-resan tycker jag det finns indikationer att det inte var planerat att HD skulle följa med. Hon var ute och cachade med S*ll*n under helgen och frågan är om hon ens hade en tanke på att åka till USA innan måndagen den 14:e maj?

Jag tror något frapperande hände mellan SD och LW under helgen när HD var borta. Det kan t ex handla om att den övergivna SD har förföljt och spionerat på LW, hon hotade med att nu blir det polisanmälan igen och HD skulle minsann få veta?
LW berättar för HD när hon kommit hem, HD ställer SD mot väggen och hon förstår att han är galen när han berättar att han ska röja LW ur vägen "Allt är hennes fel och hon ska inte få förstöra vårt liv mer"? Hon vet att SD menar allvar och av rädsla för vad han kan ta sig för byter hon arbetspass för att vara hemma när döttrarna kommer från skolan? Hon är helt enkelt rädd för att han även ska göra något mot barnen eftersom hon vill skiljas? SD har sagt att han inte kan leva utan HD och döttrarna?
På måndagskvällen säger SD till HD: "Nu ska LW stoppas, jag ska ta hennes mobil och du följer med mig till USA, annars..."?

Varför LW:s blod hemma hos SD?

Tillbaka till blodet. Det är anmärkningsvärt att EGT berättat i tråden att SD har informerat polisen om att det kunde finnas blod från LW i hans hem och att han t o m berättat var det kunde hittas. Har han berättat detta för sina vänner på eget initiativ eller har de frågat ut honom?
Varför kunde LW:s blod finnas hos SD?
Hur har det hamnat där? Om man funnit spår av LW:s blod - var har man hittat det och hur gammalt/nytt är blodspåret? SD:s historia kan komma på ända om tidsbestämmande analyser av blodspåren visar att han ljuger.

Umgänge eller inte i närtid?
Advokaten IB sa att SD och LW tidigare har haft en relation, men inte i närtid. Har detta sen reviderats eftersom EGT ville göra gällande att SD och LW hade haft sex endast några veckor innan hon mördades? SD måste kunna bevisa umgänge och att de haft gemensamma platspositioneringar. Detta kommer antagligen inte gå ihop med vad utredarna kommer/kommit fram till och frågan är om SD då kommer att ändra till ny version?
Citera
2019-01-06, 14:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kanske den tappade sugen har att göra med att det tidigare "järngänget" har uppfattat att det finns detaljer i SD:s versioner av sina aktiviteter som inte kan stämma? De väljer då att diskret öka avståndet från den tidigare bästisen och säger att de tappat sugen på geocaching?

Var det två par i det sk "järngänget"? Loggar de liksom HTD gjorde som ett team vardera eller loggar de individuellt?

Kanske de nu som vänner/bekanta/geocachingkompisar blivit förhörda, och/eller av vänner fått frågor om relationen till SD? Verkligheten har hunnit ikapp, att de börjat reflektera?

Samtidigt kan man väl absolut vara hävgiven någon sport/hobby i perioder för att sedan tröttna och börja ägna sig åt annat? Om man dessutom ägnar sig åt en hobby gemensamt, kanske det räcker med att ena part inte är lika intresserad och då blir det inte lika kul att var ute på egen hand.

Inte säkert man ska dra så hårda växlar på det, men man kan ju inte riktigt låta bli att fundera.
Citera
2019-01-06, 14:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var det två par i det sk "järngänget"? Loggar de liksom HTD gjorde som ett team vardera eller loggar de individuellt?

Kanske de nu som vänner/bekanta/geocachingkompisar blivit förhörda, och/eller av vänner fått frågor om relationen till SD? Verkligheten har hunnit ikapp, att de börjat reflektera?

Samtidigt kan man väl absolut vara hävgiven någon sport/hobby i perioder för att sedan tröttna och börja ägna sig åt annat? Om man dessutom ägnar sig åt en hobby gemensamt, kanske det räcker med att ena part inte är lika intresserad och då blir det inte lika kul att var ute på egen hand.

Inte säkert man ska dra så hårda växlar på det, men man kan ju inte riktigt låta bli att fundera.

Individuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in