2019-01-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det lyftes iaf fram som det när Serneke ville in som stjärnsponsor vid glappet att det var anledningen. Möjligt att "stor" kan diskuteras och du brukar ju ha rätt beträffande sådant här.
Det var åtminstone som sagt det som angavs som anledning då.

Oavsett känns det betydligt skönare med Serneke än PF.

Jag misstänker att det blivit någon slags missuppfattning... om jag inte missat något, dvs typ en hopblandning av bolaget Serneke och arenan ute i Kviberg.

I vilket fall som helst så är Ola Serneke en skön typ på många sätt, han lär vara en av Sveriges enskilt största idrottssponsrare dessutom, tillsammans med t ex Sven Norfeldt, det är ju inte direkt begränsat till Blåvitt.
Citera
2019-01-04, 12:00
Medlem
kennethakares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag misstänker att det blivit någon slags missuppfattning... om jag inte missat något, dvs typ en hopblandning av bolaget Serneke och arenan ute i Kviberg.

I vilket fall som helst så är Ola Serneke en skön typ på många sätt, han lär vara en av Sveriges enskilt största idrottssponsrare dessutom, tillsammans med t ex Sven Norfeldt, det är ju inte direkt begränsat till Blåvitt.
Varför vägrar Volvo sponsra fotbollen i Göteborg?
Citera
2019-01-04, 12:12
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Möjligt men isf är det konstigt att det blivit så vedertaget och inte direkt förnekats.

Nej, hans engagemang inom idrotten är inte bara till oss (finns ju bl.a. i Scandinavium) men det gör mig inget alls.

Citat:
Ursprungligen postat av kennethakare

Volvo har ju sedan många år nu sagt att dom inte sponsrar enskilda föreningar utan satsar på "egna" tävlingar som "Volvo Ocean Race".
Citera
2019-01-04, 13:38
Medlem
Citat:

Exakt resonemang vet jag inte, men dom har ju länge haft Ocean Race till exempel, det ger ju om inte annat mycket större genomslag internationellt, då varje etappstopp är ett rätt stort event, även när det seglas här i GBG, har för mig att dom sålde Ocean Race rätt nyligen dock, men de multinationella globala storbolagen i Sverige är ju överlag notoriskt dåliga på att sponsra "lokalidrott", så det är ju egentligen inget unikt för varken Volvo Cars eller Volvo Group. SKF för att ta ett annat bolag i GBG med global verksamhet sponsrar Gothia Cup, men det är ju också ett ganska så internationellt evenemang. Så man kan väl säga att det finns ett större internationellt fokus hos den typen av bolag.
Citera
2019-01-04, 13:42
Medlem
Göteborg är verkligen en helt unik idrottsstad i att tigga sponsorpengar från nån välvillig miljardär som alltid går med på det.
Citera
2019-01-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tejparn1
Göteborg är verkligen en helt unik idrottsstad i att tigga sponsorpengar från nån välvillig miljardär som alltid går med på det.
Så går det när en sosseklubb i en sossestad är vana att räddas av skattebetalarna.
Citera
2019-01-05, 02:25
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tejparn1

Hur skiljer det sig från andra städer och fotbollslag i Sverige menar du?

/feldgrau
Citera
2019-01-05, 10:15
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Exakt resonemang vet jag inte, men dom har ju länge haft Ocean Race till exempel, det ger ju om inte annat mycket större genomslag internationellt, då varje etappstopp är ett rätt stort event, även när det seglas här i GBG, har för mig att dom sålde Ocean Race rätt nyligen dock, men de multinationella globala storbolagen i Sverige är ju överlag notoriskt dåliga på att sponsra "lokalidrott", så det är ju egentligen inget unikt för varken Volvo Cars eller Volvo Group. SKF för att ta ett annat bolag i GBG med global verksamhet sponsrar Gothia Cup, men det är ju också ett ganska så internationellt evenemang. Så man kan väl säga att det finns ett större internationellt fokus hos den typen av bolag.

Man ska ha i tanken också att på den gamla goda tiden åkte ju Gunnar Larsson med anhang till stadens största bolag för att försöka få till rejäla sponsoravtal. Däribland Volvo.
Dock sa Gunnar redan på den tiden att det inte var något som framförallt Volvo var intresserade av. Då ska man ändå ha tänka på att vi vid den tiden var ett europeiskt storlag med en gigantiskt mycket större genomslagskraft än i nuläget.

Sedan har som sagt Volvo numera sina egna grejer och satsar ju inte på något specifikt lag alls tydligen.
Citera
2019-01-05, 19:43
Avslutad
Sponsordealen som Bajen gjorde med Jobman förra året, beskrevs som ett av allsvenskans bästa.
Idag offentliggjordes samarbetet med Craft för sportswear som det bästa i Bajens historia.

Lägg därtill försäljningar av Dibba (6-8 mille) och Neto Borges (20+ mille) och allsvenskans högsta publiksiffror, så bör det ser riktigt bra ut ekonomiskt för Bajen en tid framöver.

Gör Tankovic en bra januariturne på det så...
Citera
2019-01-06, 01:41
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Finns det någon lista på alla klubbars EK?
Kolla balansräkningen i årsredovisningen.
Citera
2019-01-06, 02:07
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Sponsordealen som Bajen gjorde med Jobman förra året, beskrevs som ett av allsvenskans bästa.
Idag offentliggjordes samarbetet med Craft för sportswear som det bästa i Bajens historia.

Lägg därtill försäljningar av Dibba (6-8 mille) och Neto Borges (20+ mille) och allsvenskans högsta publiksiffror, så bör det ser riktigt bra ut ekonomiskt för Bajen en tid framöver.

Gör Tankovic en bra januariturne på det så...

Är väl snarare ett mått på hur bajens affärer varit de senaste åren.

Sen undrar jag hur det är med avtalet med tele2s arrangör (aeg?), hur mycket får de per biljett och procent i kassan egentligen?
Citera
2019-01-06, 09:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Sen undrar jag hur det är med avtalet med tele2s arrangör (aeg?), hur mycket får de per biljett och procent i kassan egentligen?

Kollar man matchdagsintäkter så är det bara Malmö som har mer, mycket för att dom har massa europamatcher som inkluderas.

https://osynligahandencom.files.wordpress.com/2018/04/aml-1.jpg

Vi sålde över 14 000 säsongsbiljetter till ett av allsvenskans högsta priser.

Vi en halv långsida med ståpats som skulle kunna säljas som betydligt dyrare sittplatser vilket sänker snittpriset en del.

De matcher med över 20-23k lär sänka snittpriset en del, då platserna på Södra kortsidan är billigare.
Senast redigerad av se_där... 2019-01-06 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in