2019-01-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Så du stör dig på att hon luskade fram pianolärarinnan?
Tvärtom tycker jag Elisabet Höglund gjorde en strong journalistisk insats. Att hon var fel ute i förhållande till PT är en annan sak. Det var det fler som var.
Ser du inte hur snedvridet och vinklat det var? Före hon visste något hänger hon ut O genom intervjun av en pianofröken. Är det bra journalistik
Hon borde isåfall leta upp någon mer för str få en mer nyanserad bild. Fast hon borde inte göra det alls. Att jag ens svarar dig.
Citera
2019-01-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det har verkligen förkommit många inlägg här som innehåller uppgifter om att O och H inte alls mådde bra psykiskt och att de kan ha mått dåligt under en längre tid innan den hemska händelsen. Och det säger sig självt att man inte mår bra om man gör det som föräldrarna gjorde.

Ändå sa man på presskonferensen att det inte fanns någonting som tydde på psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna (jag minns inte den exakta formuleringen). Men det måste väl bero på hur man definierar "psykisk sjukdom?" Det kanske inte fanns någon konstaterad och känd psykisk sjukdom - men någon form av psykisk ohälsa? Och det kan väl knappast den närmaste omgivningen varit helt omedveten om?

Skulle man inte - som anhörig - vilja framhålla denna psykiska ohälsa? Skulle inte den ohälsan kunna utgöra åtminstone någon form av förklaring och kanske en liten, liten aning förmildrande omständighet? "De var inte sig själva."

Alternativet: att O och H framstår som kallhamrade och kalkylerande individer, som vid full psykisk hälsa planerar och genomför mord - är väl värre? Och genom att ingen psykisk ohälsa nämns, ligger det nära till hands för oss andra att börja i fundera i banor som "mörk och skamlig familjehemlighet som inte fick komma upp i ljuset" - och sådana tankegångar skulle man väl vilja styra undan, om man var anhörig?

Frågan är om det i en del familjer och släkter är så väldigt tabubelagt med psykisk ohälsa att det aldrig får finnas?
Ja det tror jag Kryptogam som ett svar på din sista fråga. I en konservativ och instängd familj där ingen svaghet får visas. Jag förstår inte vad det är som anhöriga inte vill ska komma ut. Det värsta tänkbara är ju redan ute! Hanna och Oskar ströp sina barn till döds!! Vad finns det som skulle kunna vara värre?
Citera
2019-01-05, 21:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Ser du inte hur snedvridet och vinklat det var? Före hon visste något hänger hon ut O genom intervjun av en pianofröken. Är det bra journalistik
Hon borde isåfall leta upp någon mer för str få en mer nyanserad bild. Fast hon borde inte göra det alls. Att jag ens svarar dig.
Hon var dock den enda som lyfte fram barnen i sammanhanget, närmare bestämt Moa i första hand. Det var fint och bra gjort. Sedan är det ingen skada skedd med att hon hängde ut Oskar specifikt. Han är ju ändå misstänkt för och högst troligt skyldig till mord på sina barn.
Citera
2019-01-05, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jo, exakt så tycker jag. Utvecklade bara inte.

Tycker Höglund var modig som gjorde ett försvars-reportage för Moa. Nu skriver hon väl inget?

Generellt sett så är allt som drabbar oskyldiga barn viktigare än alla andra våldsbrott. Mödrar eller fäder slår ihjäl sina barn då och då (vårdnadstvister, svartsjuka, depressioner). I det här fallet sägs det vara både ock. Dessutom planerat. Det är unikt.
Det är viktigt att massmedia och polis rapporterar motivet till att barn dödas. Naturligtvis ska det inte vinklas och mördarnas anhöriga skall inte bestämma för mycket.

Tack. Skall läsa din länk senare!

Ett försvarsreportage? Ja alla tänker vi olika. Elisabeth Höglund skvallrade om flickan offentligt på pianolärarinnas vägar och lade ut ett förtroligt samtal flicka berättat om sin pappa till lärarinnan och anledningen till det var att förtala pappan, Jag är helt säker på att 11-åringen inte tycker det är det minsta rätt. Vem gör ens så? Tar mig nästan till tårar och allt är så jävla hjärtlös och smutsigt.

Pianolärarinnan tänker Höglund heller inte på, att lärarinnan är pratglad och vill skvallra om småbarn och föräldrar må så vara men att Höglund för egen agenda sätter det i print övergår mitt förstånd. Höllund är en offentlig person.

Jag skulle inte ha min dotter en sekund hos denna pianolärarinna, bums hade jag tagit bort henne. Varje förnuftig förälder borde ju tänka så. Skvallar hon om mitt barn, sviker förtroenden dem emellan till andra föräldrar, på sociala medier? Kollar hon in mig, min frisyr, min hudfärg, mina eventuella ringar under ögonen och för det vidare? Skulle jag också få höra eller läsa offentligt om hur jag talar till min dotter under piano timmen, då jag anser att jag puschar henne till att uppnå mål? Eller gör bara Höglund och pianolärarinnan det med mördade flickor som dom så gärna utnyttjar för att få sitt ställningstagande framfört? Pappan är den skyldige?

Fy fan vilka svikare till människor , stackars utnyttjade mördade flicka som blev Höglunds redskap i offentlighetens ljus.
Senast redigerad av halivaggen 2019-01-05 kl. 21:17.
Citera
2019-01-05, 21:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Så du stör dig på att hon luskade fram pianolärarinnan?
Tvärtom tycker jag Elisabet Höglund gjorde en strong journalistisk insats. Att hon var fel ute i förhållande till PT är en annan sak. Det var det fler som var.
Luskade fram?
Citat:
Detta tack vare uppgifter jag har fått från en kvinna som i flera år var pianolärarinna åt den yngsta dottern.
Den här kvinnan tog kontakt med mig häromdagen eftersom hon ville berätta det hon kände till om familjen i Bjärred och framförallt om den yngsta dottern, som jag här kallar NN.
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
Citera
2019-01-05, 21:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Tänkte nog på Romeo och Julia vilket i och för sig vare sig är mord eller en självmordspakt... Men var väl egentligen det dramatiska/teatraliska jag var ute efter... Grekisk tragedi är nog en bättre beskrivning. Men inte av verkligheten då.

Shakespeares och hans publiks fantasi sträckte sig nog inte så långt som att ta livet av de egna barnen. Det är lite för gross. Då måste man backa mänsklig civilisation tvåtusen år eller så.

Även Saturnus ätande av sina barn är väl bokstavligt först bildligen om jag inte minns fel. Man ville framför allt varna för högmodet i att ställa sina barn i skuggan av sig själv och på så sätt dra näring ur dem. En god start på vilket det förstås är att inte äta några barn alls...

Det teatrala kan ju vara sin egen lockelse för somliga. Ibland.

Men man skulle, rätt eller orätt, bra gärna vilja veta vad som drev dem.

Man kanske måste stilla sig och nöja sig med att det nog inte var enkelt, ändå. Svårt. Och enkelt. Och svårt. Och sen enklare...?
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-05 kl. 21:45.
Citera
2019-01-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Två vansinniga samtidigt på det sättet finns inte. Polisen motsäger sig själv. Det var planerat länge och plötsligt hoppsan stryper dom sina barn. Är detta rimligt?
En av dom hade detta i huvudet och planerade så att efter deras död skulle det se ut så som om dom var två i det . För den personen var det väldigt viktigt att inte framstå som mördare. I stället för mördare ett offer av omständigheterna. Två sjuka barn....
Idag fattade jag hur det är att bli strypt. Vi skojade med varann med gester och av misstag blev det så det kändes som jag inte fick nån luft. Det var nåns hand som orsakade det. Och den handen var mild för vi skojade. Det var inte meningen. Att strypa sina egna barn visar hur sjuk den människan var. Som sagt ville nu Hanna ta livet av sig själv och sina barn så
1 hade inte strypt sina barn. Varken bokstavligen el säger igen : hon var ingen mördare
2 inte låtit sig strypas. Det är bara löjligt. Folk i utlandet hade skrattat åt det. Förstår inte vad och hur polisen menar.

Eftersom Oskar hängde sig och var sist. Och resten av familjen var strypta så förstår alla hur det ligger till. Varför inte säga som det är. Vad är polisen rädd för?
Jag förstår din beskrivning av känslan hur det är att bli strypt Missan. Jag gjorde misstaget en gång i jobbet och vände ryggen åt en patient jag inte kände. Blixtsnabbt hoppade han på mig bakifrån och tog ett struptag på mig. Det handlade bara om sekunder innan mina kollegor kom till undsättning men den paniken, den ångesten jag hann känna.... Hade mardrömmar efter den händelsen.
Att bara tänka på vad Agnes och Moa utsattes för är ångestframkallande. Jag är glad att du återvänt till tråden Missan. Du ger Moa en röst. Om du vill, kan du beskriva lite hur hon såg ut? Jag tänker på hur hon satt där vid pianot. Det är så grymt alltihop.
Citera
2019-01-05, 21:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Töserna i bjärred har säkert avvärjningsskador på sig, frågan är om mamman har. Jag tror hon sov djupt när pappan kvävde henne till skillnad mot flickorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det fetade: ja, detta är väl nästan det enda tänkbara scenariot ifall O verkligen ströp/kvävde sin hustru? Som vi redan konstaterat otaliga gånger: ingen går med på att frivilligt låta sig strypas...

Inte en chans att Hanna sov djupt när hon ströp/kvävdes.
Lite lullig kanske - men vid fullt medvetande och kapabel att agera. Sannolikt agerat med försöka komma loss.

Enligt polisens PK:
Vi kan också vid den rättsmedicinska undersökningen konstatera att båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar; dock inte dödliga doser, och dock inte så mycket så att de inte heller har kunnat agera. Dessutom hade en av döttrarna spår av lugnande läkemedel i sin kropp.
Citera
2019-01-05, 22:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Jaja
Vaskade fram, lockade fram, lyfte fram.
Uppenbart inte.
Citat:
Den här kvinnan tog kontakt med mig häromdagen eftersom hon ville berätta det hon kände till om familjen i Bjärred och framförallt om den yngsta dottern, som jag här kallar NN.
Citera
2019-01-05, 22:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
För att inte det ska bli sista ordet vill jag bara sända en tanke till tjejerna. Det var väl årsdagen idag.
Ja, det drar sig mot den kritiska tidpunkten...
Mina tankar går till Moa och Agnes. ♥

"Sista livstecknet är ett sms som skickas mellan föräldrarna emellan.(..) ett vanligt sms skickas strax efter halv tio på fredag kväll."
(..) och sen har folk försökt nå vissa familjemedlemmar under lördagen utan att få kontakt."
Citera
2019-01-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Inte en chans att Hanna sov djupt när hon ströp/kvävdes.
Lite lullig kanske - men vid fullt medvetande och kapabel att agera. Sannolikt agerat med försöka komma loss.

Enligt polisens PK:
Vi kan också vid den rättsmedicinska undersökningen konstatera att båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar; dock inte dödliga doser, och dock inte så mycket så att de inte heller har kunnat agera. Dessutom hade en av döttrarna spår av lugnande läkemedel i sin kropp.

Inte ens om hon fyllde på med mer lugnande medel efter att barnen dödats...? För att klara av att bli strypt...Fast då skulle man kanske uttryckt sig annorlunda vid pressträffen...
Citera
2019-01-05, 22:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
.

Intressant fall från USA du refererade, tack.
Skedde bara 60 dagar före Bjärred.

Men det finns några skillnader. De hade intagit sömnmedel allihop, hittade i resterna efter serverad varm choklad. Morden hade skett mycket snabbt med skjutvapen, sekundsnabb död.
Mamman och femåringen kramade om varandra i sängen, pappan sittande på golvet nedanför sängen hade skjutit sig själv.
Sannolika utlösande faktorer: modern trodde att hon bara hade kort tid kvar att leva med spridd äggstockscancer, de hade ekonomiska problem, tidigare missbruk, flyttat till ny kontinent fem månader tidigare, problem kring bl a ekonomi och underhåll till tidigare ex och särkullbarn.

Ett märkligt fall onekligen. Men jämfört med Bjärred betydligt mer planerade mindre plågsamma mord, sedering och tre av dem återfanns tillsammans i samma rum. Dessutom extrerna problem.
Inget av detta lyser i Bjärred.

Jag tror som nämnts tidigare, O och H kan ha diskuterat familicid, funderat i dessa banor.
Men den dagen när det skedde var de inte överens! Endast en av dem ville - verkligen - genomföra detta just där, då och på det sättet. Själva mördandet är bara en mans verk i tre fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in