2019-01-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad tror du själv att polisen är rädd för?
Jag frågar i all vänlighet och är uppriktigt intresserad av ditt svar.
Om du inte orkar läsa mina tidigare inlägg så kan jag skriva igen nu före kvällsmaten bara för din skull.
Vad polisen är riktigt rädd för kan jag inte säkerligen veta. Men kan ana, gissa. Alla gissar här. Hoppas jag som inte är född i Sverige har samma rättigheter.
Kan vara så att Hannas och Oskars föräldrar inte vill att vissa saker kommer fram. Kan vara sc el annat. Så lite rätt har du i alla fall......
Polisen har inget intresse av detta fall för alla är döda. Så dom behöver inte gå i botten med allt.
Men det jag menar är framförallt varför polisen gör bort sig. Läs nu ordentligt;
Om man nu planerar göra självmord som polisen påstår ( alltså Hanna och Oskar har planerat ) och planerat före det mörda sina barn under hela hösten - enligt polisen - HELA HÖSTEN
går man då tillväga på det sättet som O och H har gjort när det gäller mörda sina barn. Ger man inte barnen riktigt med lugnande, tänk nu att enligt polisen har dom gemensamt planerat detta under ganska lång tid. Så tid har dom haft för att inskaffa medel. Stryper man sina barn om man har planerat detta länge. Det finns så många olika sätt att mörda. Titta du på Leif GW Perssons program så vet du det.
Hanna, vill hon ta livet av sig genom strypning? Skulle du vilja be din man att strypa dig om du ville göra självmord. Hur sjuk i huvudet du än var.
Ströp Hanna sig själv? Neeeej.
Alla låg i huset strypta och en man har hängt sig sen.Vem har strypt barnen och mamman då?
Det är som matte. Väldigt exakt. Det finns inget utrymme för symboliskt skitsnack som vi alla ägnar oss åt här.
Den enda grejen som var planerat här var allt pappers arbete som Oskar har ägnat sig säkert flera månader åt.
Hoppas du läser ordentligt det jag skriver och inte citerar det genom att lyfta bort saker och ting ur sitt sammanhang.
Citera
2019-01-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Som det funderats över det här avskedsbrevet och ansetts som det mest underliga i världen. Pga sekretessen i norden mf l länder måste man vandra till USA för att få ta del av förklaringsbreven. Finns inga förklaringar bara egoistiskt svammel i alla brev. Säkert är bjärreds avskedsbrev i samma stil som alla som florerar på nätet.

Nu är det det här med två igen som är så unikt. Jag är din snälla google hjälpreda. På nån minut så fick jag även där en hel del info.

Väljer det här fallet, det är mer eller mindre dagsfärskt. Här har kvinnan cancer, mannen ekonomiska besvär grannarna upplever paret som de mest normala någonsin. Men utredningen visar att mannen inte var snäll mot frun men trots det stannar hon och paret planerar familjedråpet tillsammans. Läs alla deras kontakter sinsemmelan men notera att kvinnan är hal som fan. Fast mannen hennes gått med på att skjuta familjen sitter hon i smyg till sin släkt och förtalar honom, vill lägga skulden på han.Raderar textmeddelanden. Kvinnor kan.

Två föräldrar i samförstånd mördar två barn.

https://www.deseretnews.com/article/900016239/mapleton-father-mother-conspired-to-kill-family-report-concludes.html

Här får du föräldrarnas konversation framför ögonen, det får du inte i bjärred fallet men givetvis finns det en planering som polis väl känner till men inte offentliggör så som man gör i USA.
Det var märkligt att läsa, minst sagt. !!
Citera
2019-01-05, 18:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Om du inte orkar läsa mina tidigare inlägg så kan jag skriva igen nu före kvällsmaten bara för din skull.
Vad polisen är riktigt rädd för kan jag inte säkerligen veta. Men kan ana, gissa. Alla gissar här. Hoppas jag som inte är född i Sverige har samma rättigheter.
Kan vara så att Hannas och Oskars föräldrar inte vill att vissa saker kommer fram. Kan vara sc el annat. Så lite rätt har du i alla fall......
Polisen har inget intresse av detta fall för alla är döda. Så dom behöver inte gå i botten med allt.
Men det jag menar är framförallt varför polisen gör bort sig. Läs nu ordentligt;
Om man nu planerar göra självmord som polisen påstår ( alltså Hanna och Oskar har planerat ) och planerat före det mörda sina barn under hela hösten - enligt polisen - HELA HÖSTEN
går man då tillväga på det sättet som O och H har gjort när det gäller mörda sina barn. Ger man inte barnen riktigt med lugnande, tänk nu att enligt polisen har dom gemensamt planerat detta under ganska lång tid. Så tid har dom haft för att inskaffa medel. Stryper man sina barn om man har planerat detta länge. Det finns så många olika sätt att mörda. Titta du på Leif GW Perssons program så vet du det.
Hanna, vill hon ta livet av sig genom strypning? Skulle du vilja be din man att strypa dig om du ville göra självmord. Hur sjuk i huvudet du än var.
Ströp Hanna sig själv? Neeeej.
Alla låg i huset strypta och en man har hängt sig sen.Vem har strypt barnen och mamman då?
Det är som matte. Väldigt exakt. Det finns inget utrymme för symboliskt skitsnack som vi alla ägnar oss åt här.
Den enda grejen som var planerat här var allt pappers arbete som Oskar har ägnat sig säkert flera månader åt.
Hoppas du läser ordentligt det jag skriver och inte citerar det genom att lyfta bort saker och ting ur sitt sammanhang.

Tack så mycket för ditt svar! Men det framkommer inte vad polisen är rädd för och jag är övertygad om att Os föräldrar inte kan styra utredningen åt det håll dom ev.skulle önska.
Citera
2019-01-05, 18:57
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Var det inte pizza?
Inlägget ordagrant (det blev borttaget men jag citerade det i en av mina egna poster):
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
Åh vet inte vad jag ska äta till middag, kebab rulle eller köra på kebab pizza?

OnT: En sak jag funderat på är, om det inte är troligast att det är Hanna som författat dokumenten, dvs brevet och testamentet. Särskilt det senare menar jag att en som jobbar på Skatteverket har järnkoll på, även andra avtal och liknande, till skillnad från en siffernörd vid en akademisk institution. Jag menar att Oskar var sifferexpert och Hanna blankettexpert.
Fast polisen sade väl att de skrivit ned avskedsbrevet tillsammans (har jag för mig att en postare citerade). Hur polisen nu kan veta det. Film?

En annan sak jag funderar över är om inte dessa två föräldrar hatade varandra ursinnigt. Ett så starkt hat att det drabbade även barnen. En destruktiv pardynamik ala Lars Norén fast etter värre. Första gången jag såg en Norénpjäs, förvånades jag över hur hemska människor tydligen kan vara mot varandra. Själv växte jag upp i en kärleksfull familj (är väldigt tacksam för det) och kände inte igen mig det minsta. Men jag lärde mig att det finns mörker där man minst anar det. Orsakerna till mörkret är däremot svårfångade (åtminstone för mig), men jag gissar att övergrepp väger tyngre än oförrätter.
Citera
2019-01-05, 19:12
Medlem
Citat:
Som det funderats över det här avskedsbrevet och ansetts som det mest underliga i världen. Pga sekretessen i norden mf l länder måste man vandra till USA för att få ta del av förklaringsbreven. Finns inga förklaringar bara egoistiskt svammel i alla brev. Säkert är bjärreds avskedsbrev i samma stil som alla som florerar på nätet.

Nu är det det här med två igen som är så unikt. Jag är din snälla google hjälpreda. På nån minut så fick jag även där en hel del info.

Väljer det här fallet, det är mer eller mindre dagsfärskt. Här har kvinnan cancer, mannen ekonomiska besvär grannarna upplever paret som de mest normala någonsin. Men utredningen visar att mannen inte var snäll mot frun men trots det stannar hon och paret planerar familjedråpet tillsammans. Läs alla deras kontakter sinsemmelan men notera att kvinnan är hal som fan. Fast mannen hennes gått med på att skjuta familjen sitter hon i smyg till sin släkt och förtalar honom, vill lägga skulden på han.Raderar textmeddelanden. Kvinnor kan.

https://www.deseretnews.com/article/900016239/mapleton-father-mother-conspired-to-kill-family-report-concludes.html

Här får du föräldrarnas konversation framför ögonen, det får du inte i bjärred fallet men givetvis finns det en planering som polis väl känner till men inte offentliggör så som man gör i USA.

Vilken intressant artikel och just det att de båda planerat det. Riktigt svinigt av mamman att inte stå för sina egna planer! Du är en hejare på Google. Tror detta avsnitt finns på Sword & Scale men minns inte att det var samförstånd. Eftersom jag är djurvän blir jag bestört att så många skjuter sina hundar. Kunde väl släppa ut hunden... och barnen såklart. Vår lastbilsterrorist dödade också en hund och mitt bland alla blommor fanns även saker för hunden.
Citera
2019-01-05, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det var märkligt att läsa, minst sagt. !!

Ja ett tragiskt fall det med, likså som det här. Stackars far i fallet jag länkade som hade en pådrivande och fals fru. Hade han vetat att han sköt sina barn p g a den kvinnan tror jag barnen levt. Han blev mer eller mindre manipulerad att gå i döden med sin cancersjuka falska fru.

Denna pappa hade arrangerat platsen efter skotten, mamman höll om sin son. Dottern placerad i sitt rum. Hunden täckt med filt. En ceremoni alltså och det är det jag tidigare också tänkt om bjärred fallet. Föräldrarna hade säkert de med ordnat "fint" åt sina töser. Jag tror inte på ett stökigt hem.

Sen är jag också osäker på om bjärred föräldrarna var så drogade när dom kvävde flickorna. Jag tror dom tog en del utfyllnadspiller efteråt, kanske alla. Först mamman och efter att pappan kvävt henne dåsig eller i sömnen tog han sin dos för att slutligen hänga sig påverkad. Ett mera utdraget förlopp. Planerat.

Det är skillnad om du skjuter, det hörs väl men visst ljuddämpare finns men i de fall jag länkade tror jag allt gick i hast. Att barnen fått många skott i sig visar att dom var oförberedda, svårt med siktet. Frun däremot hade bara ett skott i sig alltså stod hon i position för att mördas av sin fria vilja.

Töserna i bjärred har säkert avvärjningsskador på sig, frågan är om mamman har. Jag tror hon sov djupt när pappan kvävde henne till skillnad mot flickorna.

Precis som i det amerikanska fallet som är fylld av information och konversation om att allt skett i samförstånd tror jag polisen har i bjärred, bara det att vi inte får den serverad och därför misstror så många utredningen, misstror mammans roll.
Citera
2019-01-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ja ett tragiskt fall det med, likså som det här. Stackars far i fallet jag länkade som hade en pådrivande och fals fru. Hade han vetat att han sköt sina barn p g a den kvinnan tror jag barnen levt. Han blev mer eller mindre manipulerad att gå i döden med sin cancersjuka falska fru.

Denna pappa hade arrangerat platsen efter skotten, mamman höll om sin son. Dottern placerad i sitt rum. Hunden täckt med filt. En ceremoni alltså och det är det jag tidigare också tänkt om bjärred fallet. Föräldrarna hade säkert de med ordnat "fint" åt sina töser. Jag tror inte på ett stökigt hem.

Sen är jag också osäker på om bjärred föräldrarna var så drogade när dom kvävde flickorna. Jag tror dom tog en del utfyllnadspiller efteråt, kanske alla. Först mamman och efter att pappan kvävt henne dåsig eller i sömnen tog han sin dos för att slutligen hänga sig påverkad. Ett mera utdraget förlopp. Planerat.

Det är skillnad om du skjuter, det hörs väl men visst ljuddämpare finns men i de fall jag länkade tror jag allt gick i hast. Att barnen fått många skott i sig visar att dom var oförberedda, svårt med siktet. Frun däremot hade bara ett skott i sig alltså stod hon i position för att mördas av sin fria vilja.

Töserna i bjärred har säkert avvärjningsskador på sig, frågan är om mamman har. Jag tror hon sov djupt när pappan kvävde henne till skillnad mot flickorna.

Precis som i det amerikanska fallet som är fylld av information och konversation om att allt skett i samförstånd tror jag polisen har i bjärred, bara det att vi inte får den serverad och därför misstror så många utredningen, misstror mammans roll.

Det fetade: ja, detta är väl nästan det enda tänkbara scenariot ifall O verkligen ströp/kvävde sin hustru? Som vi redan konstaterat otaliga gånger: ingen går med på att frivilligt låta sig strypas...
Citera
2019-01-05, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Vilken intressant artikel och just det att de båda planerat det. Riktigt svinigt av mamman att inte stå för sina egna planer! Du är en hejare på Google. Tror detta avsnitt finns på Sword & Scale men minns inte att det var samförstånd. Eftersom jag är djurvän blir jag bestört att så många skjuter sina hundar. Kunde väl släppa ut hunden... och barnen såklart. Vår lastbilsterrorist dödade också en hund och mitt bland alla blommor fanns även saker för hunden.

Ja den är intressant och det mest och bästa med den är att man inte visar pappan i bild. Frun däremot publicerar man bilder på. Det om något är ett ställningstagande som jag tycker denna pappa är värd med tanke på att polis delgett information.

Elisabeth Höglund däremot har underliga värderingar, hon tycker O kan bli syndabocken och är inte sen att antyda så till allmänheten. Hon skapar ett drev utan någon som helst information annat från en stackars pianolärarinna som bubblar av att få göra sig hörd och anklaga en förälder av två som det faktiskt är i det här tragiska fallet. Vad gemene man skriver här på FB stör mig inte men just att Höglund lade sig i och anser sig ha ett scoop är bara fånigt, osmakligt.
Citera
2019-01-05, 19:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Inlägget ordagrant (det blev borttaget men jag citerade det i en av mina egna poster):

OnT: En sak jag funderat på är, om det inte är troligast att det är Hanna som författat dokumenten, dvs brevet och testamentet. Särskilt det senare menar jag att en som jobbar på Skatteverket har järnkoll på, även andra avtal och liknande, till skillnad från en siffernörd vid en akademisk institution. Jag menar att Oskar var sifferexpert och Hanna blankettexpert.
Fast polisen sade väl att de skrivit ned avskedsbrevet tillsammans (har jag för mig att en postare citerade). Hur polisen nu kan veta det. Film?

En annan sak jag funderar över är om inte dessa två föräldrar hatade varandra ursinnigt. Ett så starkt hat att det drabbade även barnen. En destruktiv pardynamik ala Lars Norén fast etter värre. Första gången jag såg en Norénpjäs, förvånades jag över hur hemska människor tydligen kan vara mot varandra. Själv växte jag upp i en kärleksfull familj (är väldigt tacksam för det) och kände inte igen mig det minsta. Men jag lärde mig att det finns mörker där man minst anar det. Orsakerna till mörkret är däremot svårfångade (åtminstone för mig), men jag gissar att övergrepp väger tyngre än oförrätter.

Man minns bara vad som slår an hos en och förstärker det. Jag som bestämt trodde det var pizza...

Hos våran Lasse och många andra fungerar det på samma sätt.

Små schatteringar förstoras upp och annat passerar obemärkt. Finns det en slitning mellan föräldrarna kommer barnet att tolka in mer i somligt än vad det kanske är ”värt”. Men står stjärnorna rätt så blir resultatet bättre. Fast sämre teater...

OH torde inte ha några ”blankett-problem” iofs. Däremot var kanske arvsrätt etc utanför hans kompetensområde och närmare hennes. Men avtal och lagar borde väl legat inom vad de snabbt tog till sig båda två. Dock så lär väl iofs HB ha jobbat dagligdags ungefär med den typen av handlingar, så hon borde väl kunnat det som rinnande vatten. Annars är det kanske hugget som stucket.

Jag tror nog de var tajta, eller trodde de var, som det kan vara. En leder och den andre hänger med. Det är inte lätt att yttra sig om.

Det är ju annars vanligt att en eller båda föräldrarna lägger all skuld på den andre. Och då bör man kanske egentligen idealt inte ha barn, för det sätter sig.
Citera
2019-01-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den där aversionen mot etablerad vård är mkt obehaglig.
Ren katastrof om personer är djupt deprimerade och behöver medicinering, rätt sorts samtal för vägledning och råd - snarare än sekteriskt mumbojumbo.

Håller med! Jag har tidigare, i flera olika inlägg, refererat till Face book-gruppen Alternativ vård för psykisk ohälsa som O´s syster var/är medlem i. Kan det ha funnits ett stort intresse för "alternativa behandlingar" i familjen/släkten?

I den nämnda gruppen skrivs bland annat om hur man kan bota autism (!) och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar med hjälpa av kosttillskott!

Och nedanstående text finns för närvarande på gruppens hemsida:

"Hur många människor lider inte med psykisk ohälsa i ett antal varianter?

Hur många vill inte bli friska? Jo alla tror jag och det finns även ett oräkneligt antal olika naturliga sätt att bli frisk.

Nu är det snart nytt år och jag vill här dela med mig av ett av dessa sätt att läka sig själv helt gratis utan några biverkningar.

Det är en urgammal kinesisk läkekonst som heter PaidaLajin.
Den består av två olika moment, Paida och Lajin.
Paida innebär att klappa på olika ställen på kroppen för att frigöra blockeringar i kroppens meridianer.
Lajin är en sorts stretching för att föra ut toxinerna ur kroppen.

Se denna fantastiska video med en man som var svårt svårt deprimerad och som tänkte ta sitt liv efter att ha blivit ännu värre deprimerad och sjuk av all psykofarmaka läkarna skrev ut. Han kastade all psykofarmaka från dag 1 och inom loppet av en månad var har fullständigt frisk och mådde bättre än någonsin. Ja allt är möjligt!!!"
Citera
2019-01-05, 20:00
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Det här fallet har vi diskuterat flera gånger i tråden förut.

Mamman i den familjen hade blivit behandlad för depressioner tidigare och man anade psykisk ohälsa hos båda. Att hon hade cancer vill jag minnas var en halvsanning - hon hade i vart fall inte varit hos någon läkare och blivit undersökt.

Jag håller med dig om att Bjärredsparets avskedsbrev antagligen är lika knasigt som alla andra exempel du rotat fram. Förmodligen var föräldrarna i Bjärred också lika knasiga som alla andra familjemördare - på exakt vilka olika sätt lär vi aldrig få veta men det är intressant att diskutera. Det är dock flera (rentav många) som velat framställa dem som två underbara människor och djupt kärleksfulla föräldrar som bara råkade göra något dumt för de var utmattade och deppiga.

Jag tror ju att något inte stod rätt till redan i grunden. Hos båda.
Citera
2019-01-05, 20:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja jag tror ju (som ni säkert vet vid det här laget &#128521 starkt på att det fanns ett samröre med scientologerna.

BurlovsRicky återkom ganska nyligen till tråden, någon vecka innan pressträffen om jag minns rätt, och jag hann då fråga om han fortfarande kunde bekräfta scientologisamröret och det kunde han.

Det finns en stark historisk koppling mellan scientologerna i Sverige och Lunds universitet. Kring millennieskiftet pratades det ganska öppet om scientologerna på ekonomihögskolan i Lund, det var relativt öppet då att det fanns anställda som var scientologer. Detta vet jag med säkerhet. Oskar med sin momsexpertis hade säkerligen varit guld värd för scientologerna.

Det finns även en koppling mellan Ernst & Young och scientologerna har jag förstått senare. O och H arbetade båda på E&Y tidigare och träffades tydligen där.

Jag har också hört att det fanns många scientologer i Göteborg som flyttade ner till Skåne då scientologkyrkan öppnade i Arlöv.

Bjärred verkar, med tanke på den samhällsklass som bor där, anmärkningsvärt öppna för "New Age" i brist på bättre samlingsord. Mycket av detta är säkerligen harmlöst och fyller sitt syfte, kanske t.o.m. bra, men risken för att låta sig manipuleras och dras in i en sekt e.d. ökar ju markant.

Just det, kom på också detta med gruppen som föreläser mot droger i skolorna och som är direkt knutna till scientologerna. Minns av någon anledning inte vad de heter just nu. De är väldigt stora i Lomma kommun i alla fall och anlitas flitigt av skolorna m.m.

Att (via organisation el på annan väg) ha anknytningar till en (finansiell) ”input”-sida hos något som sc lär inte inte ha mycket att göra med samma organisations ”output”-sida. Annat än att man tycka lika illa om bådda moraliskt. Vad som motsvarar en ”menighet”, dvs (mer) ensidigt mottagare av ett budskap, lär OoH inte haft mycket anledning att befatta sig med. Vilket hans arbetsplats/ karriär troligen tränat honom för att begripa.

Det finns inte en susning på jorden att sc har med detta att göra. Folk kan vara dumma ändå.

Och ha svårt att hitta fram till sin egen lilla täppa i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in