2019-01-05, 12:14
Medlem
Enligt SVT och etablissemanget så är ordet husblatte ett ord man får lov att använda. Se: https://www.svt.se/kultur/husblatte

Chefen för Tankesmedjan i P3 förklarar det så här:
Debatt har uppstått framförallt kring en lösryckt mening där man förbigående utmanar Teodorescu "att inte vara husblatte". Det har tolkats som ett exempel på rasism och partiskt "vänstervridning".

Samtidigt måste det vara möjligt att göra bitande satir även om oss invandrade svenskar - både kvinnor och män - som nått maktpositioner, driva med de klassresor vi gjort, de bakgrunder och åsikter vi har. Framförallt om karriären ifråga går ut på att vara opinionsbildare.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2938&artikel=6111321
Även Jasenko Selimovic (den folkpartistiske trakasserande EU-politikern) blev kallad husblatte. Vilket var okej.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-elit-attackerar-den-som-vagar-kritisera

En miljöpartistisk politiker försvarade att det inte är rasistiskt att använda ordet "husneger" mot en person som Hanif Bali.
Uttrycket användes bland andra av den svarte medborgarrättskämpen Malcolm X, för att påvisa dynamiska behavioristiska tendenser hos de afrikanska slavar som befann sig på den amerikanska söderns bomullsfält.

Detta kom till uttryck i att det inte var de vita slavägarna som på verandan i stora huset först mötte de slavar som gjorde uppror, utan de slavar som var tjänare i slavägarnas hus, vilka skickades fram för att försöka lugna situationen.

De ansågs bättre kunna lugna sina egna. Detta utnyttjades av slavägarna och kom under medborgarrättsrörelsens framväxande benämnas att bete sig som en ”husneger”. Det är alltså en medborgarrättslig term och beskrivning av en Quisling som i utbyte mot ekonomiska, politiska eller sociala fördelar vänder sig mot sina egna.
https://www.svt.se/opinion/husneger-ar-inte-ett-rasistiskt-uttryck
I samma anda funderar jag över vilka som är de RIKTIGA husblattarna / husnegrerna (* obs att ordet husneger inte är rasistiskt enligt etablissemanget).

Jag tänker mig att blattar som slutar vara blattiga och istället blir till PK-hjon är de mest husblattiga.

Soran Ismail, som kallar sig feminist, antirasist och homovän, är ett bra exempel. Precis som med husblatten Behrang Miri, rapparen från Iran med medelklassbakgrund som "talar för gatan" samtidigt som han stöttar alla PK-ämnen och röstar FI... men som liksom Soran anklagats för att kladda på kvinnor.

Det finns många andra husblattar på SVT/SR. T.ex. Dilan Apak (P3) beskriver sig själv som: "Husblatten från Täby som gjort exakt inget uppror" (https://sverigesradio.se/avsnitt/725568), eller Arash Mokhtari (Kulturnyheterna) som tidigare jobbat som flyktinglobbyist på röda korset och nu skriver om rasism, homofobi och feminism för SVT.

Fler exempel på PK-blattar i etablissemangets tjänst i syfte att visa hur PK-istiska blattar är?
Själv tycker jag det är lätt bisarrt att alla de riktiga blattar man själv stöter på, som är mer lika Ahmed Mansour på SSU - gapiga, homofobiska, antifeministiska - aldrig visas fram i media.
Citera
2019-01-05, 12:24
Medlem
gabrielle2s avatar
Låga förväntningars rasism människor har skapat husnegern, husblatten osv och inser inte vad de säger med det.
Pk- hjonen ser "husblatten" bland de invandrare som säger detsamma som "rasisten" ungefär.
Pk- hjonen kan ju inte säga jävla blatte utan säger "husneger" istället, ser goda ut och känner sig antirasistiska.
Senast redigerad av gabrielle2 2019-01-05 kl. 12:28.
Citera
2019-01-05, 12:58
Medlem
hieroboams avatar
Hur kan det finnas husblattar när vi inte har blattar som slavar? Det är bara ett glåpord utan någon fast betydelse.
Citera
2019-01-05, 13:25
Medlem
Europes avatar
Det politruken från statens propagandakanal utelämnar är att när många människor, var av de flesta icke-rasister, har använt ordet "blatte", medan "husblatte" närmast uteslutande använts av rasister (antivita rasister). Malcolm X använde just begreppet som en del av den rasistiska ideologi han torgförde. När rasisten spyr galla över "husblattar", så har det givetvis aldrig något att göra med "bitande satir".

Eftersom jag inte är rasist, samt än mindre antivit rasist, så tycker jag det är helt irrelevant att diskutera människor utifrån det begreppet.
Citera
2019-01-05, 13:31
Medlem
Merwinnas avatar
Özz Nûjen och Alexandra Pascalidou, är de som slår mig omedelbart. Men inte Hanif Bali, väl? Och absolut inte Tino Sanandaji. De senare har sagt för många sanningar om massinvandringens baksidor nu, så det hjälper inte längre att de är blattar själva.
Citera
2019-01-05, 13:54
Medlem
Jag tänker spontant på Reinfeldt. Hans farmor blev kulturberikad av en cirkusneger. 9:00
Citera
2019-01-05, 14:34
Medlem
flygandeflaxs avatar
Jag fattar inte hur man utan skam i kroppen kan anvdända ordet husblatte. Men det verkar helt accepterat. Tänk på vad det betyder: en färgad, icke europeisk tjänare, eller betjänt Det om något är väl nedsättande o kränkande. Bara för att vissa tänker självständigt (Hanif, Malcolm Keyune mfl mfl) så ska de alltså få epitet Husblatte? Jag förstår mig inte på samtiden.
Citera
2019-01-05, 14:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandeflax
Jag fattar inte hur man utan skam i kroppen kan anvdända ordet husblatte. Men det verkar helt accepterat. Tänk på vad det betyder: en färgad, icke europeisk tjänare, eller betjänt Det om något är väl nedsättande o kränkande. Bara för att vissa tänker självständigt (Hanif, Malcolm Keyune mfl mfl) så ska de alltså få epitet Husblatte? Jag förstår mig inte på samtiden.

Det är väl inte konstigare än "husbög"?
Citera
2019-01-05, 14:46
Medlem
flygandeflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl inte konstigare än "husbög"?

Men alltså - jag tolkar det som att det är vänstern, eller medie-pk-elitens, benämning på invandrare som på något sätt skiljer sig från den upp- plöjda fåran för pk och accepterade åsikter, eller har jag missuppfattat det? Dvs dem går högerns eller sd:s ärenden. De som inte är som Özz Nüjen. En fördom att de absolut inte kan tänka själva eller i likhet med många svenskar inte skulle vara otroligt arga och trötta på massinvandring. Som att man automatiskt måste vara för mångfald bara för att man har en viss hudfärg? Och om man inte är det, så äär man någon form av lakej för De Mörka Krafterna? Det är jävligt nersättande speciellt för att komma från en vänster som har världsrekord att fånga upp kränkta marginaliserade grupper och ”den vite mannens förtryck” och som bara sysslar med detta nuförtiden
Husbög har jag aldrig hört. En som umgås med heterosexuella eller?
Citera
2019-01-05, 14:50
Medlem
Man "försökte" väl att göra Ken Ring till Sveriges husblatte.
Han skulle rappa om misär och sin egen tuffa uppväxt i sann "tycka synd om anda"..
En "neger" som etablissemanget kunde se ner lite på, men samtidigt vara kompis med..för att visa hur stora de var.
Men han kände inte riktigt att det var hans stil.
Blev panik bland etablissemanget när han skulle storma slottet och ge Madde lite njutning... Ett metafor iof, men långt ifrån rumsrent i de fina salongerna.

Samma med Zlatan. Man försöker ta en "tuff kille" från förorten och göra honom "Svensk".
Det roliga är att både Ken och Zlatan klarat sig bättre utan Svennarna..
Citera
2019-01-05, 15:01
Medlem
Walter.Eisbrichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Özz Nûjen och Alexandra Pascalidou, är de som slår mig omedelbart. Men inte Hanif Bali, väl? Och absolut inte Tino Sanandaji. De senare har sagt för många sanningar om massinvandringens baksidor nu, så det hjälper inte längre att de är blattar själva.
Du har fångat det, eller ringat in en del.

Özz Nûjen och Alexandra Pascalidou är kroniska och av etablissemanget utvalda husblattar. Varje land och kultur har sådana. Som regel kan de överträda gränser (viss kriminalitet och dubbelmoral är i högre grad ok) mer än andra i samhället, t.o.m. mer än "utsatta" grupper som romer och dylika. Och det vet också att utnyttja och slå mynt av detta - både Nûjen och Pascalidou är dryga exempel så det räcker.

Hanif Bali och Tino Sanandaji - Iran-svenskar, förvisso mer pompösa och grandiosa än andra "svenskiranier" - kan såsom de beter sig idag aldrig komma på fråga att vara husblattar. Möjligtvis Bali då han förfar med en del pretentiösa (på gränsen till löjeväckande) wannabe-svenssonattribut. Båda kanske har använts som husblattar tidigare, emellanåt, framför allt Bali för några år sedan. Idag är de förknippade med att vara (alltför) högerextrema eller högerpopulistiska och kan inte uppbära husblattens anseende.

Det går att sammanlänka dessa fyra namn. Alla fyra är extremt lättkränkta och har enorma mindervärdeskomplex (bakom grandiositeten och uppblåstheten, åtminstone om vi snackar om Bali, Sanandaji och Nûjen) de dagligen, närmast metodiskt, projicerar.
Senast redigerad av Walter.Eisbricht 2019-01-05 kl. 15:30.
Citera
2019-01-05, 15:03
Avstängd
PK-befriads avatar
De gillar förstås "bitande satir" när det handlar om att skrämma folk tillbaka in i PK-fållan, men när det handlar om bitande satir som avslöjar hyckleriet hos etablissemanget eller de utvalda så är det fängelse som gäller. Tänker på Dan Park.
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Jag tänker spontant på Reinfeldt. Hans farmor blev kulturberikad av en cirkusneger. 9:00
Ja, cirkusnegern Reinfeldt är vår husneger. Eller ska man säga cirkustältsneger.
Senast redigerad av PK-befriad 2019-01-05 kl. 15:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in