2019-01-04, 06:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ojsan.Cunt
Han skiter i sånt som att vara "fantastisk".

Vad jag har hört av Peter Wahlbeck så anser han sig själv vara fantastisk, och att det är fel på alla som inte håller med honom.
Citera
2019-01-04, 06:10
Medlem
carminaburanas avatar
Synd att han inte hakade på youtube som Limmey gjort. Skulle passat
.
Citera
2019-01-04, 13:33
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Alltså, publiken har ju alltid rätt.
Jag kan t.ex. inte förstå hur Schlagerfestivalen kan ha 4Miljoner tittare eller hur Kim Kardashian kan ha 59Miljoner följare på Twitter. Och jag kan någonstans tycka att det tyder på ointelligens hos publiken, men att som kulturutövare säga att "publiken har fel" är ju bara urbota korkat.

Nu har ju inte Peter kritiserat publiken i första hand utan främst sina komikerkollegor och branschen i stort. En omröstning i Aftonbladet visade till och med att 60% gav Peter rätt i sin kritik.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/L0PgzQ/peter-wahlbeck-sagar-kollegorna
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/BJzk1e/peter-wahlbeck-sagar-sina-staupp-kollegor
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/VR4MqJ/lasarna-haller-med-wahlbeck

Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Det är lite som om Apple bara skulle tillverka telefoner utan skärmar, med riktiga knappar á la 80-tal och sen skylla på kunderna när dom inte köper dom.
[...]
Peter Wahlbeck, om han nu är så fantastisk, får väl lära publiken varför han är så fantastisk, och sen casha in på det.

Alla behöver ju inte gilla allting och Peter Wahbeck behöver inte bli älskad av alla.
Folk som inte fattar hans humor kommer att fortsätta konsumera "humor" à la Måns Möller, Hasse Brontén, Parlamentet, Stefan & Krister osv och vara nöjda med det.
Peter som person är udda, intelligent, intressant och ifrågasättande och därmed blir han per automatik "smalare" som aktör eftersom den breda massan inte innehar dessa egenskaper och således aldrig kommer att kunna relatera eller förstå. Samtidigt kan Peters "komikerkollegor" casha in genom att vara mainstream och "ge folk vad folk vill ha". Detta skapar ett moment 22 med en komiker- och humornivå som blir allt sämre och en massa som lättvindigt sväljer denna "humor".
Ungefär som underhållningsbranschen i stort med tanke på de program som du själv nämner. Utvecklingen på området går inte framåt utan bakåt.

Peter Wahlbeck kanske kan jämföras med den där knapptelefonen. I en stor massa av hjärntvättade zombies som lever sina liv genom sin smartphone så erbjuder han ett smalare alternativ som också har ett värde, även om marknaden är mindre.
Citera
2019-01-04, 14:12
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ojsan.Cunt
Humorn är okej. Fortfarande. Även om han börjat bli något mindre intressant och "kul" med åren.
Han är ju även rätt ojämn, vilket faktiskt bara visar hans genuinitet.
När han är bra så är han dock svårslagen.

Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Jag tycker han var asrolig i tv für alle på nittiotalet.
Sen såg jag honom en gång 'live' på nån gång runt 2013/14 och han var liksom bara sur på publiken för att de inte skrattade när han ville, sen bröt han, han bara sa nej-det här funkar inte- och gick.
Det var bra och modigt tycker jag men lite taskigt också.
Men ändå- att bryta mitt i ett gig för att publiken inte lever upp till förväntningar. Hmm, han lämnade dubbla känslor efter sig.
Det där är så typiskt konstnären i Peter. Att vägra kompromissa. Jag finner det positivt och befriande.

För övrigt så rekommenderar jag alla som är intresserade att lyssna på dessa intervjuer med Peter där även kritiken mot stand-up branschen kommer upp:

https://play.acast.com/s/varvet/54peterwahlbeck (från 20 min)
https://www.youtube.com/watch?v=TbsfG5rW8NY (från 20:40 min)
Citera
2019-01-04, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Han är ju även rätt ojämn, vilket faktiskt bara visar hans genuinitet.
När han är bra så är han dock svårslagen.

Det där är så typiskt konstnären i Peter. Att vägra kompromissa. Jag finner det positivt och befriande.

För övrigt så rekommenderar jag alla som är intresserade att lyssna på dessa intervjuer med Peter där även kritiken mot stand-up branschen kommer upp:

https://play.acast.com/s/varvet/54peterwahlbeck (från 20 min)
https://www.youtube.com/watch?v=TbsfG5rW8NY (från 20:40 min)

Jo, det är befriande på ett sätt att se någon bara skita i en så kallad 'plikt'.
Men, en sån person kan vara förödande om de står någon nära, någon som behöver att han ska ha lite pliktkänsla.
Nu vet jag inte hur hans privatliv ser ut. Barn som han är involverad i eller inte.
Är ingen skvallerperson så vill inte veta heller.
Citera
2019-01-04, 16:16
Medlem
Sardinbruss avatar
Han tycks vara väldigt fixerad vid pengar. Ser då och då att han på sociala medier helt ur det blå attackerar gemensamma bekanta som han uppfattar som förmögna och anklagar dem för att bara bryr sig om pengar och vill att de ger honom pengar till diverse projekt. En trist typ.
Citera
2019-01-04, 18:09
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Han tycks vara väldigt fixerad vid pengar. Ser då och då att han på sociala medier helt ur det blå attackerar gemensamma bekanta som han uppfattar som förmögna och anklagar dem för att bara bryr sig om pengar och vill att de ger honom pengar till diverse projekt. En trist typ.

Komiskt med tanke på att han själv skämde ut sig i svenska Dragon’s Den. Han tiggde pengar till att producera något bilrelatat plastskräp som hade noll koppling till hans övriga yrkesverksamhet. Verkar bara ha varit driven av ren pengalängtan där.
Citera
2019-01-04, 19:08
Medlem
Uncle Dukes avatar
Läste lite i senaste Filter där de frågar några komiker vilket skämt de ångrat eller känt har landat alldeles fel hos politiken. Wahlbeck är med och berättar om något zigenarskämt som han ångrade framförallt för att det blivit en favorit hos NMR (enligt honom själv), som han inte vill förknippas med. https://www.youtube.com/watch?v=XWmzWAElVOE

Samtidigt vill han framhäva att han inte är PK utan att han gärna skämtar om allt möjligt, och han påstår att han inte får lika mycket jobb som "Bror Duktig"-gänget, som Henrik Schyffert och Özz Nûjen.

I samma enkät filosoferar f.ö. Marcus Berggren om att komiker borde lägga av när de tjänat sin första miljon, för då har de inte längre underifrånperspektiv, och dessutom börjar de hålla på med andra saker än att skämta och ta ut svängarna, eftersom de får dyrare räkningar att betala och således måste ha en säker inkomstkälla. Känns lätt förbundet med vad Wahlgren sagt om svenska komikerbranschen.
Citera
2019-01-04, 23:34
Medlem
Ojsan.Cunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Läste lite i senaste Filter där de frågar några komiker vilket skämt de ångrat eller känt har landat alldeles fel hos politiken. Wahlbeck är med och berättar om något zigenarskämt som han ångrade framförallt för att det blivit en favorit hos NMR (enligt honom själv), som han inte vill förknippas med. https://www.youtube.com/watch?v=XWmzWAElVOE
Ganska larvig pk-panik av Wahlbeck om han nu ojar och nojar sig utåt och liksom pk-markerar att skämtet om muslimer, där grejen med zigenare är med marginellt mot slutet i skämtet, är något han inte vill kopplas till längre, typ bara för att nån NMR-lallare råkat tycka skämtet är kul. Skämtet i videon har jag själv sett live med Wahlbeck ett par gånger, han har kört lite variant på det, men huvudsakligen som texten är i videon. Det funkade skapligt när han drog detta då jag såg honom. I dagens mega-pk-skitnödiga samhälle är det som alla vet fullständigt omöjligt att säga det han exakt säger där - för då skulle han bli stämplad som rasist™, nazist™ osv. för all evighet.
Citat:
Samtidigt vill han framhäva att han inte är PK utan att han gärna skämtar om allt möjligt, och han påstår att han inte får lika mycket jobb som "Bror Duktig"-gänget, som Henrik Schyffert och Özz Nûjen.
Om det är på det sättet framstår han ju som hycklare. De två superuppblåsta bror duktig-mupparna du nämner, två S-sprickfärdiga "humor"-politruker, har byggt och putsat på sina varumärken helt annorlunda än Wahlbeck. Schyffert & Nujen agerar konstant på drygt, patetiskt sätt för att ligga inställsamt "rätt" politiskt och tjänstgöra pk-prostituerat medialt. Ingen av de två är eller har någonsin varit rolig.

Wahlbeck är av annan klass. Han är mer en komiker på riktigt. Viss saggighet dock det senaste decenniet. Peters varumärke och humor skulle nog tjäna på att köra standup genom att i mångt och mycket ligga på eller lite över gränsen - mer som tidigare år, mer åt "muslimer och zigenare"-videohållet, även om just muslimer och zigenare är närmast omöjligt att skämta om 2019 som utomstående.
Senast redigerad av Ojsan.Cunt 2019-01-04 kl. 23:38.
Citera
2019-01-05, 12:46
Medlem
Fullständigt briljerar här i Simon Gärdenfors sitcom "Mina Problem".

https://www.youtube.com/watch?v=l1XvrNCq9ZU

20 minuter långt avsnitt där Wahlbeck visar självdistans genom att vara den rasist typ han sägs vara.
Citera
2019-01-05, 13:07
Medlem
langaocbs avatar
Fan vad PK han är som inte vill förknippas med NMR
Dåre eller geni? Fullt möjligt att vara både ock. Wahlbeck är genial i sina bästa stunder men har riktigt låg lägsta nivå. Skulle önska att han var del i en duo. Typ en regissör med fingertoppskänsla som kunde klippa i hans material.
"Do är en hora , hora,hora"
Citera
2019-01-05, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Fan vad PK han är som inte vill förknippas med NMR
Dåre eller geni? Fullt möjligt att vara både ock. Wahlbeck är genial i sina bästa stunder men har riktigt låg lägsta nivå. Skulle önska att han var del i en duo. Typ en regissör med fingertoppskänsla som kunde klippa i hans material.
"Do är en hora , hora,hora"

Gränsen är tunn mellan dåre och geni, det är sen gammalt men Peter är fanemig Sveriges roligaste människa no doubt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in