Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBoo
Tycker mest det är tragiskt att vissa människor fortfarande vill hålla på med ett stenålderssustem som pengar innebär. Jag älskar utvecklingen, fantastiskt att ha mitt liv på en liten mobil... mina pengar finns där, mina flygbiljetter, hotellbokningar, tågbiljetter, betalar mina räkningar där, handlar där, beställer varor där, övervakar mina bostäder där, bestämmer innetemperaturen på distans där osv osv... jag älskar det, andra ser det som skrämmande.
Själv älskar jag också smidigheten och det praktiska med det MEN jag hatar riskerna det medför, dels fallerande betalsystem vid en extraordinär händelse så som naturkatastrof/krig dels motpartsrisken - varför skall jag vara tvungen att ha hela min ekonomi hos privata banker och DESSUTOM tvingas betala "skatt" till sagda banker tillsammans med VISA/Mastercard på varenda transaktion?
Det är för mig totalt oacceptabelt, lägger man till integritetsaspekten - att din bank idag vet hela ditt köpmönster må vara hänt men hur kan du garantera sveriges styre om 20 år? Det kan sitta en diktator som använder sådan information för att klämma åt dig - risken må vara minimal, det förändrar inte att möjligheten finns.
Frågan om kontanters vara eller inte vara är så otroligt mycket större än bara bekvämlighetsaspekten och alla som argumenterar utifrån enbart den ser jag som extremt naiva.