2019-01-05, 08:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Riktiga män arbetar, kriminella babbar snattar och använder kontanter.

Detta.

Vad ska jag med kontanter till? Smutsigare objekt att hantera får man leta efter, kan passera 1000-tals händer och gud vet hur många kroppsvätskor, bakterier och annat äckel som finns på dem när de når dig, känner mig fan äcklig i händerna och i grovt behov att tvätta/sprita dem efter att jag hanterat kontanter.

Vill gärna ha kvar kontanter i samhället, men använda dem själv? Nej tack.

Och om någon bank långt över atlanten får någon kvarts procent på jag krediterna jag konsumerar, vem fan bryr sig? Betalar säkert hutlösa summor på skatten varje månad för att försörja nollor. Så varför skulle jag bry mig om att en bank, som till skillnad från nollorna förser mig med en tjänst, tar en minimalisk andel?
Senast redigerad av ShallowInfidel 2019-01-05 kl. 08:32.
Citera
2019-01-05, 09:24
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShallowInfidel
Detta.

Vad ska jag med kontanter till? Smutsigare objekt att hantera får man leta efter, kan passera 1000-tals händer och gud vet hur många kroppsvätskor, bakterier och annat äckel som finns på dem när de når dig, känner mig fan äcklig i händerna och i grovt behov att tvätta/sprita dem efter att jag hanterat kontanter.

Vill gärna ha kvar kontanter i samhället, men använda dem själv? Nej tack.?

Suck! Nytt bottenrekord i lågpannat inlägg! Hur känner du dig när du knappar in koden i tangentknapparna på livsmedelsbutiken där 30 andra pers senaste timmen varit framme med sina smutsiga fingrar och tallat?
Citera
2019-01-05, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Suck! Nytt bottenrekord i lågpannat inlägg! Hur känner du dig när du knappar in koden i tangentknapparna på livsmedelsbutiken där 30 andra pers senaste timmen varit framme med sina smutsiga fingrar och tallat?

Känns helt ok då jag aldrig använder fingrarna till att knappa in koden de få gångerna jag faktiskt måste knappa in koden. Har du nå mer pretentiöst munbajs att komma med?
Citera
2019-01-05, 09:43
Medlem
På flashback är detta natek. Ger en onekligen en känsla av överlägsenhet.

Jo, kreditkort funkar bra i Tyskland. Nu för tiden. Möjligen har ts försökt använda amex.
Citera
2019-01-05, 09:59
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Känns helt ok då jag aldrig använder fingrarna till att knappa in koden de få gångerna jag faktiskt måste knappa in koden. Har du nå mer pretentiöst munbajs att komma med?

Tja, jag har aldrig sett någon använda annat än fingrarna, använder du ngn form av engångs-plasthandskar då? Eller vad är din teknik?
Citera
2019-01-05, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Husbil???
Du blandar ihop mig med nån annan som du diskuterat nåt med.

Och om vi diskuterar icas återbäring så använder jag ica kortet då jag kommer ihåg att ha de i fickan i annat fall skiter jag i de.

Jag är ivartfall inte lika snål och fattig som du som anser dig behöva 0,7%= 70kr i återbäring(inte ens en lunch) på 10000 handlade kronor som du redan betalar iform av höjda priser pga ditt kreditkortsanvändande.

Jag förstår ivartfall att ica höjt vissa priser 1-5% för att ge 1% tillbaks.
No big deal.

Jag stödjer inte att dränera svensk ekonomi genom kreditkortsanvändning men du som ointelligent tattare kommer ju fortsätta göra det då du skiter i dina grannar.

Mer behöver icke diskuteras.
Självklart använder jag både ICAkortet och mina gratiskort som ger avkastning.

Du dränerar svensk ekonomi, jag däremot drar in högvis av friska pengar till Sverige, dels genom lön från utlandet och dessutom utdelningar från utländska bolag.

Fast en misslyckad tattare som dig förstår inte ens det mest grundläggande i ekonomin, tärande byfånar som dig borde vi deportera, ni tillför ingenting till detta landet.

Att du dessutom verkar va så korkad att du endast klarar av att komma ihåg att ha ett kort med dig i fickan visar att du inte bara är en loser... du bär dessutom på en dålig genkombination.

Och så länge ”mina grannar” är som dig så kommer jag inte bry mig om er.. ni har en dålig genpool och ni måste bort före landet kan utvecklas igen.

Att du dessutom inte klarar av att fixa en lunch för 70 spänn visar än en gång.... vi behöver inte sådana som dig... ni skall bort.
Citera
2019-01-05, 10:28
Avslutad
Citat:
Detta.

Vill gärna ha kvar kontanter i samhället, men använda dem själv? Nej tack.

Och om någon bank långt över atlanten får någon kvarts procent på jag krediterna jag konsumerar, vem fan bryr sig? Betalar säkert hutlösa summor på skatten varje månad för att försörja nollor. Så varför skulle jag bry mig om att en bank, som till skillnad från nollorna förser mig med en tjänst, tar en minimalisk andel?

Det är faktiskt så att sedlar inte är särskilt smutsiga. Bakterier trivs ganska dåligt på papper. Det argumentet håller inte.
Citera
2019-01-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Kan du förklara det nationalekonomiskt värdeskapande i detta? Betalningar, liksom vatten, el, avlopp, internet är servicefunktioner som är färdigutvecklade och inte skapar direkt värde i sig men som underlättar för skapande avvärde. Därför skall de vara så billiga som möjligt. En procent av transaktionsbeloppet är ju hårresande mycket.

Om nu alla skulle göra som du innebär det att alla får betala 1% för mycket och sedan får tillbaka 1% i bonus. Var ligger det skapade värdet? Kontanter inklusive mynt av hög valör löser alla dessa problem på ett elegant och lättförståeligt sätt. Varför inte ge ut mynt i valörerna 20kr, 50kr och 100kr också?

Mynt är rätt enkla att läsa av och de skulle underlätta t ex tankning. Du fyller på automaten med 10st 100kr mynt, tankar och så växlar automater åt dig utan att du behöver visa leg, lämna kreditkort eller annat i kassan först.
Vet faktiskt inte vad pratar om?

Ett kreditkort är gratis.
Du går återbäring (pengar tillbaka) när du handlar något (oavsett var du och vad du handlar).
Du får alltså 0,7% tillbaka på allt du handlar + att i vissa kampanjer får man tex 50 öre billigare bensin osv..
Vet inte vad du fått från att de höjer priserna med 1% bara för att du använder kort (lyssnat industriarbetaren som bor i husbil eller?).
Utveckling kallas det... istället för att hantera kontanter så går allt digitalt numera... finns en anledning till att ALLT är billigare idag jämfört med för 10 år sedan, mat och elprylar skänker de nästan bort som exempel... för inte så längesedan kostade det 4-5 månadslöner att köpa en TV, idag kostar den en 14 dagars lön.
Citera
2019-01-05, 10:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det är faktiskt så att sedlar inte är särskilt smutsiga. Bakterier trivs ganska dåligt på papper. Det argumentet håller inte.

Du hade haft rätt om pengar vore gjorde av papper, det är de inte, de är gjorda av råbomull vilket är poröst och en utmärkt yta för bakterier att frodas på. Argumentet håller, du är ignorant.
Citera
2019-01-05, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tja, jag har aldrig sett någon använda annat än fingrarna, använder du ngn form av engångs-plasthandskar då? Eller vad är din teknik?
🤔 vet inte om du fastnat i 90-talet men idag betalar man med mobilen, allt från blipp, till swisch till att man har alla sina kort inlagda i mobilen...
Citera
2019-01-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Papper?? Du kanske snackar om monopolpengar, riktiga pengar tillverkas inte av papper 😂
Citera
2019-01-05, 10:42
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
🤔 vet inte om du fastnat i 90-talet men idag betalar man med mobilen, allt från blipp, till swisch till att man har alla sina kort inlagda i mobilen...

Se det hela ur ett större perspektiv istället, det är ganska tragiskt. Kontanter (mynt) har använts i världen i tusentals år och det har varit ett system som fungerat bra.

Ända tills år 2018 i landet Sverige då busschaufförer, butiker, restauranger med mera inte vågar befatta sig med cash längre pga rånrisken, samt att staten vill ha mer kontroll för att suga in mer skattepengar ur "mjölkkossan" skattebetalarna.

Det tragiska är att angripa symptomen istället för "cansersvullsten" om du nu fattar vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in