Citat:
Ursprungligen postat av
Andreashansson8
Man läser ju lite titt som tätt att drönare är en fara för flygplatser.
Men ett stort passasgerrplan ska väl ändå tola en kollission med en drönare? De mindre phantom 3 osv är ju de vanligaste.
Om nu den skulle flyga rakt in i jetmotorn eller propellern skulle väl planet knappast krasha?
Om den flög rakt in i cokpittrutan så skulle dom väl också hålla?
Förstår att det är en fara för mindre plan. Att få en drönare i ansiktet när man flyger i en 300 km/h kan itne va så kul. Deras vingar är också mycket svagare än ett stort plan så kan absolut se att en vinge på ett mindre plan kan gå sönder vid en kollission. Batteriet tex är ju som sten.
De större klarar sig väl desutom med bara 1 motor?
Frågeställningen har ju flera inslag.
Statistik
Vi hör om/läser om drönare som stör flygtrafik var och varannan vecka. Jag kan inte minnas att jag sett att det förekommit en kollision mellan en drönare och ett trafikflygplan. Det är ingen garanti för att det inte kan hända. Men, om man t.ex. jämför med
kärnkraftshaverier, där det har hänt ett antal, så verkar ju risken liten.
Här finns lite statistik om flygolyckor (ingen orsakad av drönare)
https://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_accidents_and_incidents#Statistics
Några siffror från statistiken
År / döda / # olyckor
2018 / 1028 / 98
2017 / 399 / 101
2016 / 629 / 102
2015 / 898 / 123
2014 / 1328 / 122
2013 / 459 / 138
2012 / 800 / 156
2011 / 828 / 154
2010 / 1130 / 162
Jag hittade ingen bra sammanställning över orsaker, men här är några vanliga:
– Pilotfel
– Tekniska fel
– Suicide by pilot/terrorism
– Bristande pilotutbildning, ofta på specifika lösningar eller hantering av dessa (t.ex.
737 MAX)
Mina poänger här är:
– Varför fokuserar branschen så mycket uppmärksamhet på en orsak som ännu inte orsakat en olycka när det finns så många orsaker som borde angripas för att minska olycksrisken?
Var det t.ex. någon drönare alls vid Gatwick nyligen eller var det påhittat av något slags "politiska orsaker"?
Samtidigt:
– Vad är det för idioter som flyger med drönare nära flygplatser när dom vet att dom kan orsaka olyckor? Varför används inte effektiva hjälpmedel för att "ta ner" drönare nära flygplatser? Varför finns ingen lagstiftning som effektivt hindrar farlig drönarflygning, t.ex. fängelse plus skadestånd som kompenserar för förseningar och annat.
Teknik
Jag vill minnas att jag läst om att ett mindre flygplan tros ha kolliderat med en drönare i Norge. Om jag minns rätt blev det en synlig buckla på en vinge. Det kan ha varit en fågel.
Fåglar kan utgöra ett hot mot flygplan. En hel del tillbud och även olyckor har orsakats av fåglar som kommit in i jetmotorer. Många fåglar innebär att risken ökar. Jag har inte sett något om fåglar som kommit in i cockpit.
Jag vet inte hur stor eller tung en drönare ska vara för att t.ex. ta sig in i cockpit eller för att stoppa en motor. Ett motorstopp är inte katastrof under dom flesta omständigheter. Kanske är det farligare i samband med start? Alla större trafikflygplan har minst två motorer och kan flyga även om en motor slås ut.
Slutsats
Många åtgärder skulle kunna minska olycksrisken för passagerarflyg. Några förslag:
– Förarlösa flygplan.
– Kontroller som förhindrar flygbolag att spara in på nödvändigt underhåll.
– Kontroller som förhindrar flygbolag att spara in på nödvändig kompletterande utbildning av piloter.
Det finns tekniska lösningar för att "ta ned" drönare nära flygplatser. Varför inskaffas inte sådan utrustning, som troligen betalar sig om man kan undvika några timmars flygstopp?
Det finns ett
"drama queen"-inslag i flygplatsernas, flygbolagens, myndigheternas och medias hantering av drönare i närheten av flygplatser. Varför?
–